Windows niet meer te booten, hoe gegevens terug krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik Windows 7 geïnstalleerd. Het heeft een dag of 5 gedraaid, en omdat het een 'verse' installatie was, heb ik al mijn gegevens via een externe harde schijf op de PC gezet. Die gegevens heb ik inmiddels gewist van de externe harde schijf vanwege ruimtegebrek.
Blijkbaar waren heeft Windows nog bestanden van vorige installaties behouden, want ik had 2 Windows.old mappen op de C schijf staan. Die heb ik vervolgens verwijderd, omdat ik toch alles al vanaf de externe harde schijf op de PC had gezet.
Daar is het mis gegaan... Even later start ik de computer opnieuw op, en op het moment dat hij Windows gaat booten krijg ik de melding: 'Operating system missing'... Holy shit! Op de een of anders manier moet ik dus de 'normale' Windows directory half gewist hebben. Bij het verwijderen van de Windows.old mappen kreeg ik al allerlei vreemde meldingen over ontoegankelijke bestanden. Toen hadden er natuurlijk belletjes moeten gaan rinkelen.

Anyway, de Windows 7 installatie CD biedt ook geen mogelijkheden. Ik kan Windows opnieuw installeren, maar daarbij kan ik niet m'n oude bestanden behouden (tenminste, dat denk ik). Een upgrade kan ik enkel doen vanuit Windows namelijk.
Systeemherstel geeft ook geen mogelijkheden. Heb ook geen backups. De enige mogelijkheid om Windows 7 er nu weer op te krijgen is dus een installatie op de hoofdpartitie, waarbij het niet zeker is of m'n oude bestanden behouden blijven.

Wat is nu de beste optie? Gegevens proberen terug te krijgen op de externe harde schijf met software daarvooor? Windows 7 gewoon installeren en kijken of het dan nog terug te halen is? Iemand suggesties? Het is wel echt belangrijk dat ik mijn gegevens terug krijg, maar dat snappen jullie ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
1. als de data belangrijk is had je natuurlijk al een backup gemaakt.

Om je data te redden boot met een Linux Live-CD en kopieer de data van je harde schijf op je externe schijf.
Het enige wat kapot is is waarschijnlijk je mbr op je harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 17:54:
Die gegevens heb ik inmiddels gewist van de externe harde schijf vanwege ruimtegebrek.
[...]
Heb ook geen backups.
[...]
Het is wel echt belangrijk dat ik mijn gegevens terug krijg, maar dat snappen jullie ook....
BartPE of Knoppix LiveCD gebruiken om je bestanden op een externe harde schijf te zetten. Daarna met je hoofd tegen een muur gaan slaan tot je bovenstaande nooit meer doet, want dit is echt userdomheid. Als die gegevens belangrijk waren, dan had je wel een backup gemaakt en gehouden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dom is het zeker... Bedankt dat jullie het nog een keer zeggen ;)

De remedie is redelijk simpel gelukkig. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Je kunt gewoon de aangepaste install uitvoeren en niet formatteren. Al je persoonlijke spul komt dan in windows.old te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mad-dog schreef op zondag 17 januari 2010 @ 18:43:
Je kunt gewoon de aangepaste install uitvoeren en niet formatteren. Al je persoonlijke spul komt dan in windows.old te staan
Maar ook daar blijft staan: eerst backup maken, dan pas beginnen.
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 18:38:
Ja, dom is het zeker... Bedankt dat jullie het nog een keer zeggen ;)
Het was echter zeer serieus bedoeld. De redeneringen in je startpost gaven echt aan dat je niet goed hebt nagedacht over het belang van backups; "ruimtegebrek" is echt geen reden. Hopelijk vanaf nu deze fout nooit meer maken en een goede backup-strategie opzetten? :)

[ Voor 42% gewijzigd door gambieter op 17-01-2010 18:53 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal gelukt met BartPE, bedankt allemaal voor de hulp. Knoppix gaf voor mij geen oplossing omdat het de NTFS bestandsindeling niet ondersteunt... En mijn externe HDD is NTFS ingedeeld. Daarbij stonden er bestanden van meer dan 4Gb op, dus Fat32 was geen oplossing geweest.

Backup is geregeld! Heb wat gewisseld met bestanden en er staat nu een backup op de externe HDD.
Pagina: 1