ingewikkeld verhaal

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 15:37
Beste tweakers,

Ik heb een klein probleempje ik ga binnenkort een netwek leggen bij een bedrijf. Dit netwerk wordt vrij uitgebreid, ik zal ff de punten op een rijtje zetten wat er moet gebeuren

Er is een server aan die server zit een hub vast voor 16 computers. Er komen in het begin 5 computers aan.

Elke computer moet toegang hebben tot internet (dit doe ik met winroute pro of lite en het is een adsl verbinding)

als wat de er op die 5 computers gemaakt wordt wordt op de server opgeslagen en aan het einde van de dag brand de computer een cd'tje met alle tekstdocumenten zodat er altijd een backup is.

De mensen moeten onderlingen kunnen emailen of chatten op hen computer.

dit zijn de belangrijkste dingen.

ik heb nu een paar vragen.

Moet ik Winroute Pro of Winroute lite gebruiken en kan wanadoo (mijn provider voor adsl) zien dat ik met meerdere computers op het net zit zo ja hoe kan ik dit voorkomen

Welk programma moet ik gebruiken voor bestand deling dus dat de mensen op de server hd kunnen opslaan.

welk programma heb ik nodig om te kunnen chatten onderling?

en de server heeft de voldgende specs
duron 650
256 mb intern
windows 2000 of windows me (wat is het beste??)
een brander
abit kt7 raid mobo
voor de rest niet echt van belang

is dit een stabiel aparaatje zodat ik minimaal een week on afgebroken online kan blijven (s'weekends uit)

Ik hoop dat jullie met mijn (domme) vragen kunnen helpen op de meeste weet ik wel een half antwoord maar wil het gewoon simpel weg zeker weten.

alvast thnx
Bob Breijs

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

ik zou voor de winroute Pro edition gaan, gebruik ik ook en werkt tot nu toe (al 8 maanden) FOUTLOOS ! En nee, het is niet te zien of er meer pc's aan 1 verbinding hangen aangezien winroute gebruik maakt van NAT.

Tja, win heeft standaard winpopup, werkt wel maar moet wel altijd aanstaan natuurlijk om te kunnen werken...

Volgens mijn ervaring werkt ME wel goed, zolang als je geen probleem kaartjes hebt.. Maar 2000 blijkt ook redenlijk goed te werken dus daar kan ik geen geldig advies over geven..

Pc'tje lijkt goed inorde !

• Dreamer
hmm er zit in alles een 3com kaartje als netwerk

was ik nog vergeten te zeggen behalve in een laptop daar zit een ander merk in ben ik ff naam kwijt

specs | specs server

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Als je geld genoeg hebt, zou ik Windows 2000 kiezen, is super stabiel, en ik weet hoe prettig dat is binnen een bedrijf!

Oja: Er zijn alleen domme antwoorden!
Vragen maakt je dom voor vijf minuten, nooit vragen houdt je altijd dom! :):)

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

hmz, ik zou toch wel eventjes oppassen met WinME... neem dan liever Win2K, das zeker stabieler! Heb je ook direct internet sharing en dergelijke erbij...

• Dreamer
die inernet sharing wil ik dus niet gaan gebruiken ik moet namelijk degelijk snel en veilig iets hebben

en volgens mij is daar winroute het juiste progje voor

edit:
Geld is het probleem niet >:)

specs | specs server

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
als geld het probleem niet is zou ik zoiezo en hardwarerouter neer zetten en geen hub maar een switch. Ook zou ik in dit geval voor windows 2000 server of advanced server gaan aangezien je dan de server zelf kunt gebruiken als file server en voor internet sharing.

Ik ben zelf ook niet echt super thuis in netwerken maar als ik zo lees zou ik als ik jou was toch ff je kennis wat oppoetsen want een netwerk met 16 pc's brengt toch echt wel wat probs met zich mee, zeker als alle bedrijfsbestanden etc daarop staan. en dan heb ik het dus over security in de zin van een firewall/router en backups etc.

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• Kokkers
  • Laatst online: 22-08 21:06
Op dinsdag 06 maart 2001 21:33 schreef dreamer het volgende:
<knipknip>
Is dit een stabiel aparaatje zodat ik minimaal een week on afgebroken online kan blijven (s'weekends uit)
Met Windows Millennium en 5 gebruikers 8 uur per dag in iedergeval niet!

Cd's gaan branden als backup is ook een beetje overkill IMO (handmatig doen elke dag?)
Koop een degelijke tapestreamer (desnoods inclusief backupsoftware).

Win2000 is the way to go!
Maareh...
Heb je al gedacht aan een netwerkstructuur, beveiliging, schaalbaarheid e.d.? Wat doe je als het hele gebeuren dinsdagmiddag om 12:00 niet meer werkt?

Bob, alles goed en aardig maar ik krijg uit je verhaal een beetje het idee dat je niet half weet wat je allemaal op je nek haalt.
Dit is zakelijk systeemgebruik, da's wat anders dan thuis "aanklooien".
Hier komt heel wat bij kijken!
Maargoed, je hebt altijd GoT nog waar mensen bereid zijn (mits in hun vermogen) je te helpen :)

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 14:07

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Vragen maakt je dom voor vijf minuten
Ging het altijd maar zo snel hier op GoT :(

• Dreamer
ik weet precies wat ik op me nek haal en ik weet ook dat het gaat lukken

goed het ziet eruit of ik niet veel snap enzo maar ik wil liefst gewoon ff alles checken

specs | specs server

• Kokkers
Some can only find out the hard way ;)

Anyway, succes!

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:44

cue

Ik hoop dat het je gaat lukken, zelfvertrouwen in iede rgeval genoeg dus daar zal het niet aan liggen.

Ik zou zeker gaan voor Win2k, aan winme zou ik niet eens denken.

En inderdaad als geld neit echt een rol speeld zou ik ook voor hardwarematige router gaan en voor een switch.

Laat ff horen als het gelukt/mislukt is.

suc6 in ieder geval! :P

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Dus:
OS Server: Windows 2000 Server / Advanced Server
Hub 16 poorts: Maak daar maar een switch van, is sneller!
Internet Sharing: Windows 2000 of programma naar keuze
Backup: Tape Streamer (bepaal een goeie opslag cap.)

Als de server ook als File server gaat dienen, stop er dan een snelle en groote HDD in!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 10:09
* Iets over de server:
Bij een server denk ik niet meteen aan een Duron... Ik denk dan meer aan een meer solide pentium-III, evt. in XEON-uitvoering, maar dat is voor een eevoudige fileserver met 8 clients een beetje overkill.
Ik neem toch niet aan dat je de server zelf gaat construeren. Wat gebeurt er bijvoorbeeld dan als er iets kapot gaat? Mij lijkt een Dell PowerEdge 1400 een prima server, die behoorlijk op de toekomst is voorbereid. www.euro.dell.com/countries/nl/nld/bsd/products/spec_wrkgp_1400_servers.htm.

* Backup:
Backup op een tape-device. Dat kun je gemakkelijk schedulen, zodanig dat bijvoorbeeld iedere vrijdagnacht een volledige backup gemaakt wordt, en iedere overige nacht een differential backup. Bovendien hebben tapes meer capaciteit dan een CD-Rom.

* Besturingssysteem:
NT4 of W2000.

* Hub:
Neem een 100mbit switch met voldoende poorten, die evt. stapelbaar is.

* Internet: hardware-router (cisco 1600-serie). Zit ingebouwde firewall in. Niet geheel onbelangrijk voor een bedrijf met een open internet verbinding.

* E-mail:
Ga je met een interne mailserver werken, of laat je elke individuele client op de mailserver van de provider zijn mail ophalen?
Dat laatste gaat nog wel met weinig clients, maar als het aantal clients gaat groeien, wordt een interne mailserver wel aan te raden, bijvoorbeeld Exchange of een hardware mailserver.

Houdoe

Verwijderd

Moet het perse een low budget server worden of zo?

Ik zou voor 5 gebruikers iig een stabiel OS nemen; en ook met het oog op de toekomst ;WinME valt dan dus al gelijk af. En voor de hardware zou ik toch wel wat beter spul nemen als het budget het toelaat. Zoals een van mijn voorgangers al zei: Denk eens aan bijv. een Dell Poweredge; die dingen zijn niet al te duur en retegoed.

En als je het perse zo wilt doen zou ik er een dikke SCSI schijf of schijven in gooien. Wat betere accesibility met meerder users. U2W of U160.

Verwijderd

Normaal leg ik dit soort dingen voor fl 150,- /uur aan, maar voor fl 50,- /uur kan ik wel een dagje thuis een schemaatje in elkaar klussen.

Om je even op weg te helpen.

Win2k server met RAS/DHCP/AD configuren. User policies maken.

Exchange installeren voor de interne/externe e-mail en online collaboration (evt. via ICQ, je hebt toch een permanente i-net verbinding).

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Win2k server met RAS/DHCP/AD configuren. User policies maken.
AD is leuk, maar alleen als je er ook gebruik van gaat maken. RRAS kan een redelijke vervanging zijn voor een hardware router, het is functioneel vergelijkbaar met WinRoute. Dedicated router verdient de voorkeur.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Dizzy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 20:17

Dizzy

Where am I?

voor chat functie hoef je niet perse winpopup te gebruiken.

als je toch al internet hebt kun je net zo goed mirc gebruiken..

of een mirc server op de server installeren en daar de mensen naartoe laten verbinden, zit je met alle collega's gezellig in een chatbox :)

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

Verwijderd

Exchange installeren voor de interne/externe e-mail en online collaboration (evt. via ICQ, je hebt toch een permanente i-net verbinding).
ik zou nooit icq nemen...in ieder geval voor een bedrijfsnetwerk...
liever een intern proggie..

• spook
  • Niet online
Je hebt ook een ICQ workgroup.
Kun je intern eewn servertje opzetten en beheren.

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

Verwijderd

Eeehm, bij een server zou ik niet eens durven denken om er windows ME op te zetten :P. Op bepaalde pc's krijg je het niet eens stabiel draaiend, laat staan dat het een stabiele server moet besturen :)
Ook zou ik een switch gebruiken, en een hardwarematige ADSL router. Als geld weinig uitmaakt, dan zou ik dat laatste zeker doen, want in verhouding zijn die routers niet zo gek duur.

Verwijderd

Oja, welk OS je dan wel moet gebruiken: Microsoft Windows 2000 server! :)
Advanced server hoeft niet voor zo'n (in verhouding) klein netwerkje. Server kost d8 ik wel iets van 2500 piek, maar dan heb je ook wat, een heerlijk stabiel OS :)

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Nog even over die backup:
Het is wel leuk als je hem om de zoveel dagen automatisch een backup laat maken, maar een backup heeft pas echt zin als je hem daarna of brand veilig opruimt, of als 'iemand' hem mee naar huis neemt.
Stel voor dat er brand uit breekt, en jij vond het makkelijk om die tape er dag en nacht in te laten zitten, fikt die lekker mee! :)

Verwijderd

Ras heeft als voordeel, dat het geen 3th party is, zoals winroute (kosten?).

Verwijderd

Beste Dreamer,

Een netwerk aanleggen is altijd iets om met heel veel dingen rekening te houden. Je hebt daarom ook al het een en ander aangegeven wat er zoal moet gaan gebeuren.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, waarom wil je in henelsnaam een server inrichten op basis van een Duron? Goed, de server hoeft maar 5 PC's aan te sturen, maar er komt een hoop bij kijken hoor! En welke server heeft eigenlijk een Duron aan boord, volgens mij is Compaw net begonnen om servers te maken met een Athlon erin. Ik weet zelf niet wat de kwaliteit van die servers gaan worden, ik heb zelf alleen maar een serverpark met Intel staan. Maar goed, dat is even offtopic in dit geval :)

Om de server met de PC's te verbinden zou ik wel een switch nemen. Qua prijsstelling scheelt dat uberhaupt niet zoveel (of je moet een Cisco nemen natuurljik, dat is veel duurder). 100Mbit is natuurlijk wel een vereiste, als je later wilt uitbreiden zeker. 10Mbit kan het in principe ook wel aan, maar je zal mettertijd wel vaker met de snelheid komen te zitten (hier staat een Cisco-switch op 100Mbit en nog vinden mensen het soms te weinig).

Een backup kan je door middel van een CD-brander doen. Zolang je onder de 650 MB aan te backuppen documenten blijft zal dat best lukken. Toch zou ik, als het qua geld niets uitmaakt, liever voor een echt backup-medium gaan. In dit geval lijkt een DAT-drive voldoende. Een DLT-drive kan ook wel, maar dat lijkt me wel een beetje overdreven... Zorg dat je elke nacht de backup laat draaien en neem de laatst gemaakte backup mee naar huis. Zorg dus dat je elke nacht een andere tape gebruikt, in ieder geval dat je 1 tape hebt voor elke dag van maandag t/m donderdag. Zorg dat je elke vrijdag een backup maakt die je dan langer bewaard, bijvoorbeeld een maand, dus dan heb je 5 backuptapes van vrijdagen. Ben je dus door je tapes heen, begin je weer van voor af aan, op die manier heb je altijd een backup, zelfs van een tijdje geleden.

E-mail is bet goed op te zetten op die server, maar zorg ook dat je daar een backup van maakt. Je komt dan eigenlijk niet onder de professionelere backupsoftware uit. Een CD branden van de postbussen is een heel karwei, iets wat ik echt niet zou gaan doen. Als je het wat professioneler wilt, dan moet je Exchange gebruiken, maar er zijn ook goedkopere mailprogramma's (zoals MDaemon).
Waarom ga je een chatfunctie invoeren? Is dat wel relevant binnen het bedrijf? Ik zou niet allerlei frutsels op een server zetten, hou je alleen bij het noodzakelijke. Op die manier hou je ook alles in de hand, het is niet een thuiscomputer waar je maar van alles op kan uitproberen :) E-mailen naar elkaar is voldoende, meer is echt niet nodig.

Wat je trouwens kan doen met ADSL, is een router neerzetten. Dat word zeg maar op die manier een extra server, maar staat dus overal los van. De router gaat op de switch en de switch brengt het naar de PC's en server.

Als besturingssysteem heb je eigenlijk maar 1 keuze, dat is Windows 2000. Dat is qua gemak wel het beste, al zullen anderen het er misschien niet helemaal mee eens zijn (Linuxgebruikers misschien, niet verkeerd hoor, maar lastiger te onderhouden).

Wat je dus eigenlijk als bestellijst nodighebt is een server (een echte dus, geen bij elkaar gezet kloontje), of dat nu een Proliant is van Compaq of een netserver van HP, dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Minimaal moet er wel 128MB intern geheugen in, al zou ik met Win2000 (en Exchange2000) toch al sneller aan het 2 of zelfs het 4voudige denken.
De processor kan een enkele of een dual PIII zijn, in dit geval ook afhankelijk van de toekomstplannen, maar je kan misschien nog een server met een 733Mhz te pakken krijgen, anders kom je op een 800 uit.
Stop er een RAID-controller in (gebaseerd op SCSI natuurlijk) en twee schijven in van 18GB en maak daar een RAID1 oplossing van. 3 schijven van 18GB kan ook in een RAID5 oplossing, maar dat zou misschien wel weer overkill kunnen zijn, dat ligt vooral aan de toekomstplannen.
Backup-device is een DAT-streamer, een 20/40 is voldoende en dat laat je bijvoorbeeld onder ARC-serve werken.
De rest van de software bestaat uit een anti-viruspakket, zowel een serverversie als voor alle clients.
Rest van de randapparatuur houd in een 16poorts switch en een ADSL-router. Vergeet ook de monitor niet :)

Dit is allemaal natuurljik mijn eigen mening als systeembeheerder gezien. Nadeel is dat ik natuurlijk niet alle feiten ken (dan zou je een consultant moeten inhuren die dat zou moeten gaan uitzoeken), maar hier kom je wel snel op uit.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes!

• Kokkers
Ik sluit me volledig aan bij wat hierboven staat (%edit%,op de vorige pagina dus :)).
Persoonlijk denk ik dat als je met minder dan dat genoegen gaat nemen dat je niet te maken hebt met een serieus/zichzelf respecterend bedrijf...
M.a.w. dan blijft het prutswerk (waar jij achteraf op afgerekend wordt?)

• Dreamer
dank je wel voor al jullie reacties

en het is inderdaad meer een normale comp dan een server dat begrijp ik maar het bedirjf is op het moment zo klein dat ik er geen groot en sterke server hoef in te hangen

over een aantal jaar zijn ze een stuk groter en zou ik zeggen dat je dan voor een betere server gaat (economische levensduur is namelijk niet al te hoog )

even over tapestreamen het is inderdaad gemakkelijker en beter, maar wat zei willen is ook nog enige fun aan overhouden (zoals een cd'tje branden)

vervogelns hoorde ik ook nog ergens scsi vallen hier heb ik ook over nagedacht maar het enige wat veel van de pcu vereist is het branden en dat gebeurd aan het einde van de dag dus geen problemen om een gewone ide te nemen.

specs | specs server

Verwijderd

Ik snap niet dat bedrijven een klungel als jou aannemen om dat ff aan te leggen.

Ten eerste vraag je hier al wat je mot doen.
Ten tweede ach laat ook maar....

Een netwerk aanleggen daar reken ik al zeker wel genoeg voor wat voor jou een dream loontje op jaarbasis is.

Dus een netwerk aanleggen laat je door professionele mensen doen.

Dat zijn mensen die 24 p/d klaarstaan om eventuele problemen te verhelpen en dan ook nog garantie geven op het aangeleverde werk.

Maar goed ik wens het desbetreffende bedrijf veel sterkte toe.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 10:09
Op donderdag 08 maart 2001 01:05 schreef dreamer het volgende:
dank je wel voor al jullie reacties

en het is inderdaad meer een normale comp dan een server dat begrijp ik maar het bedirjf is op het moment zo klein dat ik er geen groot en sterke server hoef in te hangen

over een aantal jaar zijn ze een stuk groter en zou ik zeggen dat je dan voor een betere server gaat (economische levensduur is namelijk niet al te hoog )

even over tapestreamen het is inderdaad gemakkelijker en beter, maar wat zei willen is ook nog enige fun aan overhouden (zoals een cd'tje branden)

vervogelns hoorde ik ook nog ergens scsi vallen hier heb ik ook over nagedacht maar het enige wat veel van de pcu vereist is het branden en dat gebeurd aan het einde van de dag dus geen problemen om een gewone ide te nemen.
Ik hoop dat dat bedrijf toch echt afziet van jouw werzaamheden.

Houdoe

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als geld geen rol speelt, zou ik een bedrijfje bellen wat dat voor je inelkaar kan zetten. Ik werk zelf ook op een klein bedrijf, met 1 server en 5 of 6 clients. Alles is van Compaq (niet dat ik daarop geil, maar het is makkelijk voor de systeembeheerder / garantie etc)

Ik heb zelf redelijk wat ervaring met computers / netwerken, maar hier op mijn werk hou ik lekker mijn kop. Ik ga echt niet lopen kloten aan iets wat essentieel is voor het draaien van het bedrijf.

Wat ik zou doen is me opwerpen als tussenpersoon, goed inventariseren wat de eisen en wensen van het personeel zijn, en daarna eens langs gaan bij wat bedrijfjes, die de IT kant van de zaak kunnen beheren. (zij zetten zeer waarschijnlijk ook een inbelverbinding op, zodat ze de server van afstand kunnen beheren, mocht er wat mis zijn / anders moeten worden.)

Ik zou regelen dat je erbij kan zijn met de installatie, en meekijken / uitleg vragen over hoe en wat er allemaal geinstalleerd wordt. Hierdoor leer je veel.

Je kan op deze manier ook voorkomen dat er te groot wort uitgepakt, zo wilden ze hier een patchkast met 19" server en dergelijke neerzetten. Beetje overkill voor de huidige situatie, die ik voorlopig (lees: 5 jaar of meer) niet zie veranderen. Dat heb ik dus tegengehouden. nu draait er in een hoekje van een kantoor een servertje, welke elke dag zijn backupje draait, voor elke dag van de maand een bandje, en dan weer opnieuw. Bewaar ook de laatste band van het jaar (na de jaarafsluiting). Dit kost je op jaarbasis 1 band, en dat kan wel eens handig zijn als de boekhouding goedgekeurd moet worden.

Ik kan ook nog wel een lijstje geven van dingen die hier draaien, en waarom:

Server: Win NT4 Server. (ten tijde van installatie was 2000 er niet.)
Workstations: Win95 (behalve die van mij, die draait W2000prof, ik ben dan ook de enige zonder blauwe schermen. Ik zou voor een nieuwe setup voor 2000 gaan, zeker als je boekhoudprogramma onder windows werkt)

Server software:
MS Proxy
MS Exchange
Serversoftware boekhouding
MCAfee virus /server edition

Clients:
Office
Outlook
MC Afee clients
Boekhouding clients
Internet Explorer

Inloggen gaat met een KIX scriptje.
Alle software is zodanig ingesteld dat alle user profiles op de server stan, en dagelijks worden gebackupd, evenals de algemene schijf waarop we spulletjes kwijt kunnen. Hier staan ook de office sjablonen.

Inbellen gaat via ISDN, we hebben hier niet sneller, en een afdeling 500 meter verderop belt voor de boekhouding en mail in op een 56K modempje. het hele zooitje hangt aan elkaar met een stapel hubjes, wat helaas niet anders kan door de topologie van het kantoor, en het feit dat ertussen de kantoren te weinig kabels liggen, en er slecht te leggen zijn.

dingen waar je wel bijv behoorlijk wat tijd in zou kunnen steken, met niet teveel kennis, en niet te dramatische gevolgen: Het maken van allerlei sjablonen voor Word, Powerpoint etc. Daar heeft een bedrijf ook behoorlijk wat voordeel bij. En het ins niet zo tijdafhankelijk en storingsgevoelig.
Wat gebeurt er nl als het netwerk plat ligt, en jij zit net op school een proefwerk te maken? (Deze situatie heb ik al eens gehad, de systeembeheerder was op vakantie, en zijn vervanger had een MCSE examen. Uiteindelijk kreeg ik van de bigboss een lijstje passwords, zodat ik de server kon resetten, waarna het probleem was opgelost. Maar dit was al een spannende situatie.

Ik hoop dat je wat aan mijn epistel hebt.

Succes!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Geloof ik wel een beetje lange post geworden.....

Verwijderd

Op donderdag 08 maart 2001 09:56 schreef Witte het volgende:

[..]

Ik hoop dat dat bedrijf toch echt afziet van jouw werzaamheden.
Sjeempie zeg. Waar halen jullie het lef vandaan om zo iemand af te vallen. Net alsof de kennis bij jullie in een keer is aan komen waaien. Van vallen en opstaan leert men. Je kan de persoon hier alleen adviezen gegeven, hij moet hier zelf de conclusie uittrekken wat hem het beste lijkt. Een budget speelt altijd een rol. Voor een netwerk met 5 client computers zet je nu eenmaal niet een server neer die 25mille kost. Zeker niet als je toch niet gaat uitbreiden binnen korte tijd. Overweeg gewoon wat wel en wat niet, dan kom je volgens mij best tot een goed netwerkje en server dat de komende 2 jaar prima voldoet.

Mijn kleine advies: pak een mobo met raid controller, zet het op met 2 hds en in raid-1. Grote zekerheid voor een klein beetje geld meer. Dit naast je backup device (cdrom of tape).

En voor netwerk apparatuur, 5 clients en niet uitbreiden binnenkort? Pak een HP ProCurve switch 212M, kost je iets van 1000pieken. Maar wel waar voor je geld en gelijk een goed produkt.

Succes met de aanleg!

Ps. vergeet de UPS voor de server zeker niet!!

Verwijderd

Op donderdag 08 maart 2001 20:58 schreef RainbowBears het volgende:

[..]

Sjeempie zeg. Waar halen jullie het lef vandaan om zo iemand af te vallen. Net alsof de kennis bij jullie in een keer is aan komen waaien. Van vallen en opstaan leert men. Je kan de persoon hier alleen adviezen gegeven, hij moet hier zelf de conclusie uittrekken wat hem het beste lijkt. Een budget speelt altijd een rol. Voor een netwerk met 5 client computers zet je nu eenmaal niet een server neer die 25mille kost. Zeker niet als je toch niet gaat uitbreiden binnen korte tijd. Overweeg gewoon wat wel en wat niet, dan kom je volgens mij best tot een goed netwerkje en server dat de komende 2 jaar prima voldoet.

Mijn kleine advies: pak een mobo met raid controller, zet het op met 2 hds en in raid-1. Grote zekerheid voor een klein beetje geld meer. Dit naast je backup device (cdrom of tape).

En voor netwerk apparatuur, 5 clients en niet uitbreiden binnenkort? Pak een HP ProCurve switch 212M, kost je iets van 1000pieken. Maar wel waar voor je geld en gelijk een goed produkt.

Succes met de aanleg!

Ps. vergeet de UPS voor de server zeker niet!!
Leg je nu ook even uit wat je precies bedoeld anders begrijpt hij er geen snars van *D

• ijdod
(hier staat een Cisco-switch op 100Mbit en nog vinden mensen het soms te weinig).
Als dat aan het netwerk ligt, heb je grote problemen...

10 Mbit is zat voor normaal gebruik. Wel is het inderdaad zo dat de meerprijs tegenwoordig nauwelijks meer een factor is. In een klein netwerk als dit zou ik inderdaad voor 100 Mbit gaan.

• ijdod
Dit kost je op jaarbasis 1 band, en dat kan wel eens handig zijn als de boekhouding goedgekeurd moet worden.
Ik ken mensen die huiverig zouden zijn een (DAT?) tape 12x te herbruiken voor iets kritisch als een backup. Tapes hebben goede banden met Murphy's Law....

Edit: typo's

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
Ook nog even mijn 2 centjes:
Ik zou voor de Server Windows 2000 Server gebruiken.
Als Mail Exchange 2000 (heb je gelijk een chatserver voor MSN, dus intranet, en niet via Hotmail accounts).
Sharing van het internet voor de clients kan dan ook met ICS.
Verder zou je nog even naar MS ISA server kunnen kijken voor proxy/caching/firewall.
Voordeel, geintegreerde omgeving, 1 management console etc etc.
Succes!

• Dreamer
Goed ik begrijp dus dat je willen dat ik het niet doe

dit bedrijf heeft niet veel nodig op het moment vadaar dat ik het doe (ik leer er veel van het is goedkoop voor hen)

het servertje blijft gewoon heel soimpel dus want de hoofd taak is gewoon simpel weg internet verbinding aan iedereen geven en oplag hardeschijf.

goed het netwerk kan uitvallen klopt dat is heel kut voor hen maar ik heb niet zoveel school meer en ik werk daar dus kan ik altijd kijken.

Ik wist dat ik op dit bericht VEEL kritiek zou krijgen omdat het domme vragen zijn aar nogmaals het was voor mij gewoon voor de duidelijkheid.

een hele server is voor hen denk ik nog te vroeg dat moet bij de eerst volgende upgrade denk ik gebeuren dan gewoon een goeie server neerzetten en die oude server als computer gaan gebruiken.

edit:
typo (tja het is laat)

specs | specs server

• blaatenator
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 09:59

blaatenator

tuut tuut tuut de grtn van

Zoals je zelf al zegt is het voor hen niet de moeite om een professioneel netwerk op te zetten. Waarom ook, ze zullen waarschijnlijk de eerste periode geen bedrijfskritische zaken erop gaan gooien.
En over al reacties met routers, switches enzo, heel leuk voor een (middel)groot netwerk, maar echt overkill voor 5 tot 10 clients.
Hier thuis heb ik een p250 met 128Mb met win2k Server als software router staan, met 6 clients, verbonden met een 10mb/s hub, en een gateway naar het internet via een 2e nic in de server. Als je NAT gebruikt, wat win2k van huis uit ondersteund, heb je wingate oid niet nodig.
Profiles van de gebruikers worden centraal opgeslagen, net als de documenten van de gebruikers, met ieder z'n eigen map, die de gebruiker te zien krijgt als een drive (Z: in dit geval) en een gedeelde map.
Webpagina en mail kun je ook met ISS, ook weer standaard bijgeleverd, en wil je chatmogelijkheden hebben, voilla, netmeeting. Oke, geen Lotus notes, maar het voldoet :7.
Config/ backup is simpel, en bij problemen heb je tientallen nieuwsgroepen waar je je problemen kwijt kunt.

Mijn mening is dat je het gewoon op jouw manier moet doen, en geen hardware (laten) kopen die men toch niet nodig heeft.
p.s. maak wel duidelijk aan de opdrachtgever (directeur oid) wat hij kan verwachten van het netwerk mbt beschikbaarheid, snelheid, enz.
suc6,
Cherberos

Alaaf, waar zijn die smurfen!?!

• MinddiggerNL
  • Laatst online: 22-08 18:18
Op zaterdag 10 maart 2001 02:26 schreef dreamer het volgende:
Goed ik begrijp dus dat je willen dat ik het niet doe

dit bedrijf heeft niet veel nodig op het moment vadaar dat ik het doe (ik leer er veel van het is goedkoop voor hen)

het servertje blijft gewoon heel soimpel dus want de hoofd taak is gewoon simpel weg internet verbinding aan iedereen geven en oplag hardeschijf.

goed het netwerk kan uitvallen klopt dat is heel kut voor hen maar ik heb niet zoveel school meer en ik werk daar dus kan ik altijd kijken.

Ik wist dat ik op dit bericht VEEL kritiek zou krijgen omdat het domme vragen zijn aar nogmaals het was voor mij gewoon voor de duidelijkheid.

een hele server is voor hen denk ik nog te vroeg dat moet bij de eerst volgende upgrade denk ik gebeuren dan gewoon een goeie server neerzetten en die oude server als computer gaan gebruiken.

edit:
typo (tja het is laat)
Als ik dit zo lees, dan denk ik dat je eens moet kijken naar e-smith!
Dat is een linux distributie gebaseerd op redhat speciaal voor midden en kleinbedrijf en je kunt er meer dan 200 clients op aansluiten. De pc die je als server gaat inzetten is er perfect voor. E-smith is een interne DHCP server, een internet gateway met NAT, een fileserver, een printserver en noem maar op. Draait hier ook perfect in een windows netwerk met webbased admin. Kijk maar eens op de volgende adressen:
www.e-smith.com
www.e-smith.org
www.e-smith.nl
Ik denk dat dit voor dat bedrijf van jou gewoon ideaal is...simpel, goedkoop, makkelijk en snel.

Qua hardware denk ik dat de rest al genoeg suggesties heeft gegeven.

Succes ermee.

Verwijderd

Aangezien het om een bedrijfs situatie gaat zou ik zo en zo geen zelfbouw server gebruiken. Niet dat de performance daarvan niet goed zou zijn, maar de reparatie tijd van een A-merk server is aanzienlijk korter dan die van een zelfbouw server.
Hieronder een kleine omschrijving van een netwerk configuratie welke voor jullie situatie ruim voldoende is.

Server:
HP Netserver E800
Intel Pentium III 800MHz.
HP 256MB ECC PC133 SDRAM DIMM
HP 9,1GB Ultra-3 SCSI CT Hard disk drive (7200rpm)
HP 9,1GB Ultra-3 SCSI CT Hard disk drive (10.000rpm)
HP 40x Max IDE cdrom
HP 1,44MB floppy disk drive
HP Surestore DAT24I
HP Netserver Navigator
HP Netserver keyoard & mouse
HP NetRAID-1M controller
HP 15 color monitor
HP Netserver 10/100 TX PCI LAN controller
HP Standard Hardware Warranty: 3year, On-Site, Next Business Day

Opties voor server:
HP 128MB ECC PC133 SDRAM DIMM (add-on)
HP 256MB ECC PC133 SDRAM DIMM (add-on)

HP 9,1GB Ultra-3 SCSI CT Hard disk drive (10.000rpm)*
*Om de Raid 1 configuratie te behouden dienen er twee hard disk drives toegevoegd te worden.

Intel Pentium III 933 MHz. ipv. 800 MHz.
Intel Pentium III 800 MHz. (add-on)

HP Netserver 10/100TX PCI LAN Adapter

HP Hardware Supportpack for Netserver E800
3year, On-Site, Same day warranty

APC Smart-UPS 1000iNET incl. Powershute

Software:
Microsoft Small Business Server 2000 incl. 5 client licence
Microsoft Small Business Server 2000 CUP 10 client licence
McAfee Total Virus Defence ver. 4.5 incl. 10 client licence
Veritas Backup Exec SBS ED ver. 8.6
Veritas Backup Exec Intelligent Disaster Recovery Opt v. 8.6

Werkstation:
IBM Netvista A20 (Cel. 766, 128MB, 10GB, LAN, W2K)
IBM E74 17 monitor

Switch:
3Com SuperStack 3 Switch 4400 (24port 10/100)

Met bovenstaande hardware configuratie ben je zeker van een goede performance en een optimale afhandeling van mogelijke problemen. De software oplossing zorgt voor email, firewall, file- en printserver, virus bescherming en degelijke backup mogelijkheid met super eenvoudige recovery in geval van problemen. De prijs van dit hele grapje moet je gewoon ff opvragen bij een IT bedrijf, maar reken maar op iets van 20.000,00 incl. één werkstation. Lijkt veel, maar dit wordt snel terug verdiend, omdat het heel goed gaat werken door de op vele punten redundant uitgevoerde setup. Ik zou de installatie door zo'n bedrijf laten regelen, omdat een W2K server installatie met firewall, mail, backup en anti-virus oplossing niet zo makkelijk is als het lijkt. Ook moet er waarschijnlijk nog iets met de licenties van software gedaan worden, maar dit kan een IT bedrijf exact voor je uitzoeken. Geloof me maar. Ik ben systeem beheerder en de grote van een netwerk maakt het er wat eerste installatie werk betreft niet veel verschil. Dit wordt een groot feest om te installeren en ik denk dat er toch minimaal een week tot twee weken nodig is om het allemaal goed te krijgen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Verwijderd

ik snap de bovengenoemde reacties ook niet, het is gewoon een opgevoerd thuisnetwerkje.

Zorg vooral met jouwn ervaring dat je het zo eenvoudig mogelijk houdt.

gewoon je huidige servertje blijven gebruiken.

Waarom Win2K server? wat is daar de toegevoegde waarde van in vergelijk met NT4.0 sp6a voor zo'n klein netwerkje.

Hou het zo eenvoudig mogelijk, laat de rest maar mooi drammen, want ze kunnen zelf niet zulke klusjes krijgen i guess....
Pagina: 1