Slecht stroomnetwerk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harydoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 11:43
In hoeverre is het belangrijk dat je stroomnetwerk geaard is?

Bij ons in het studentenhuis is geen enkel stopcontact geaard en is zo onstabiel als wat(t). Een waterkoker, oven, frituurpan of kachel laat de lampen dimmen. Wanneer ik mijn klokradio aan heb en zet mijn computer aan dan hoor ik een enorme brom uit mijn klokradio komen waardoor ik hem uit moet zetten.

Tevens gaat mijn computer niet altijd gelijk aan. Soms 2 tot 3 keer de knop induwen voordat hij echt op gang komt.:S

De lampen hebben hier ook een maximaal levensduur van een jaar ongeveer. Het verschilt per lamp. De TL buis houdt het langste vol.

Gaat nu mijn hardware binnenkort overlijden? En zijn er misschien oplossingen of oorzaken?
Ik heb btw. een CM 550 real power PSU.

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-10 15:44
De aarding van de stopcontacten heeft geen invloed op het lampen zachter en harder gaan als je zware apparaten inschakelt. Bij ons in de studenten woning is dat ook zo, komt door de lange kabels die bij ons liggen. De brom en dat je computer niet zo goed werkt kan ik zo niet verklaren... het kan best zijn dat er heel veel storing op jullie net zit... Hoe dat te verbeteren valt heb ik zo geen kijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 15:21

pieturp

gaffa!

Waarschijnlijk hebben jullie gewoon (te) veel apparaten op te weinig verschillende groepen. 't Is in general het beste om keukenapparatuur op een andere groep te hebben dan je audio- en computerapparatuur.

Aarding is alleen voor de veiligheid, maar kan wel invloed hebben op die brom die je hoort.

Meet voor de aardigheid is de spanning van een willekeurig stopcontact met een multimeter, terwijl alle apparaten uitgeschakeld zijn, én als deze allen ingeschakeld zijn. Grote kans dat dit flink verschilt. Mocht het bij uitgeschakelde apparaten al minder dan 217V zijn, kun je je leverancier bellen wegens te weinig geleverde spanning.

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Betere radio kopen, je midfrequent is niet genoeg afgeschermd/ gefilterd. Is het dimmen van de lampen bij het inschakelen van een zware belasting tijdelijk, seconde of zo? Dat zou nog gaan, houdt het aan gedurende dat de belasting ingeschakeld is dan is er iets aan de hand.
pieturp schreef op zondag 17 januari 2010 @ 17:29:
Mocht het bij uitgeschakelde apparaten al minder dan 217V zijn, kun je je leverancier bellen wegens te weinig geleverde spanning.
Of er heeft een Nico zitten te prutsen, slechte lasdop, schroefje in de groepenkast niet goed aangedraaid.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2010 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harydoo
Mmh, dat hier amateurs bezig zijn geweest lijkt me geen gekke zaak. De wasmachine heeft een eigen groep. Dan zijn er nog 4 groepen. Affijn, 4 stoppen. Want als ik er 2 uitdraai dan gebeurt er niks. Alleen de overige 2 laten wat uitvallen. En wanneer alle stoppen eruit zijn, de aardlek niet, dan blijven er nog lampen branden! Heel vaag.
Gedurende een stroomvretent apparaat aan staat dan branden de lampen zachter. Denk aan friteuse, oven en heteluchtkachel.
Een multimeter heb ik niet liggen. Vrees dat deze in de verre omtrek ook niet aanwezig is. Mocht ik er 1 tegen het lijf lopen, dan ga ik eens aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:38
harydoo schreef op zondag 17 januari 2010 @ 19:05:
...Dan zijn er nog 4 groepen. Affijn, 4 stoppen. Want als ik er 2 uitdraai dan gebeurt er niks. Alleen de overige 2 laten wat uitvallen. En wanneer alle stoppen eruit zijn, de aardlek niet, dan blijven er nog lampen branden! Heel vaag.
.....
Als ik dat zo hoor dan zitten jullie op twee netten....
In een oud huis kan je zoiets creëren.
1- De bestaande leidingen
2- Een nieuwe die per verdieping of 'appartement' extra wandcontactdozen en centrale dozen geeft.
Hoef je alleen de energiemeting van je eigen unit te betalen?
Hebben jullie expres bepaalde oude 'stopcontacten' in gebruik?

Ik bedenk graag mogelijkheden...
duidelijker lijkt me dat de aardlek wel een stop lijkt.

Maar er zijn misschien dus nog twee groepen mogelijk.
Die nog leeg lijken...

[ Voor 9% gewijzigd door beascob op 17-01-2010 19:26 . Reden: verder denken ]

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konijntje11
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-09 07:15
Wat je mischien zou kunnen doen om deze brom te verwijderen is:
Een eigen aarde slaan op bijvoorbeeld de kachel in je kamer. Meestal is de C.V. wel geaard.
Je kan dan een aardeklem bij bijvoorbeeld de Gamma kopen en dan hierop een Piek spanning verdeeldoos aansluiten. Dan zou je in iedergeval de pieken op jouw kamer wat opvangen en de levensduur van je apparatuur wat kunnen verlengen.
Met deze oplossing heb ik de brom van mijn kamer verwijdert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
konijntje11 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 19:28:
Een eigen aarde slaan op bijvoorbeeld de kachel in je kamer. Meestal is de C.V. wel geaard.
Je kan dan een aardeklem bij bijvoorbeeld de Gamma kopen en dan hierop een Piek spanning verdeeldoos aansluiten. Dan zou je in iedergeval de pieken op jouw kamer wat opvangen en de levensduur van je apparatuur wat kunnen verlengen.
Een voeding in een PC en vele andere apparaten is voorzien van een netfilter, wat er op neer komt dat er een spanning van 115V op je kast en dus ook de CV installatie kan komen te staan.

Een computer die slecht start kan dus wel degelijk last hebben van het feit dat hij niet geaard is, indien een computer niet geaard is maar wel op een bedraad netwerk zit dan wil het nog wel eens gebeuren dat het potentiaalverschil via de netwerkkabel gaat.

Ook kan het bij een ongeaarde pc gebeuren dat je argeloos een USB stick wilt aanprikken, er op dat moment een potentiaalverschil tussen de PC en de stick is en de vonk die daaruit onstaat is genoeg om de stick te slopen. Een USB stick is immers niet berekend op 115V maar kan slechts overweg met 5V.

Oplossing: Aarden via een geaard stopcontact zoals het hoort !

Aarden aan CV, Waterleiding, Gasleiding of CAI is een zeer slecht idee en kan voor gevaarlijke situaties zorgen! Dit is ook de reden dat het verboden is. Zie hiervoor ook NEN1010.

In mijn ogen is de verhuurder verantwoordelijk voor de aanwezige installatie en die zal je dan ook moeten aanspreken in deze. (indien hij niet mee werkt, ga eens kijken of je de brandweer / energiebedrijf de installatie kan laten keuren. Dit kan wel eens betekenen dat hij wordt afgekeurd en dan is de verhuurder verplicht dit binnen x tijd op te lossen. Dit op straffe van afsluiting + boete, en afsluiting zou beteken dat het pand onverhuurbaar wordt wat voor de verhuurder natuurlijk een behoorlijke strop is.)

[ Voor 3% gewijzigd door Plopeye op 17-01-2010 20:10 . Reden: Extra info ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 18:49
Mensen die dit soort adviezen geven zouden wat mij betreft een ban mogen krijgen. Als je niet weet waar je het over hebt en zeker met 220v installaties dan moet je gewoon je mond houden. Je advies is LEVENSGEVAARLIJK en kan zelfs de dood tot gevolg hebben.
Een voeding in een PC en vele andere apparaten is voorzien van een netfilter, wat er op neer komt dat er een spanning van 115V op je kast en dus ook de CV installatie kan komen te staan.
Eens
Een computer die slecht start kan dus wel degelijk last hebben van het feit dat hij niet geaard is, indien een computer niet geaard is maar wel op een bedraad netwerk zit dan wil het nog wel eens gebeuren dat het potentiaalverschil via de netwerkkabel gaat.
Eens wat betreft het starten. Echter lijkt het mij sterk dat TS een (s)ftp-kabel gebruikt en het lijkt mij helemaal sterk dat er een geaarde router in dit netwerk zit (zeker omdat er in het huis geen geaarde wcd's aanwezig zijn)
Ook kan het bij een ongeaarde pc gebeuren dat je argeloos een USB stick wilt aanprikken, er op dat moment een potentiaalverschil tussen de PC en de stick is en de vonk die daaruit onstaat is genoeg om de stick te slopen. Een USB stick is immers niet berekend op 115V maar kan slechts overweg met 5V.
Oneens, de stik is op geen enkele manier geaard dus het potentiaal verschil van 115V bestaat voor de stick niet.
Oplossing: Aarden via een geaard stopcontact zoals het hoort !
Eens, Indien mogenlijk.
Aarden aan CV, Waterleiding, Gasleiding of CAI is een zeer slecht idee en kan voor gevaarlijke situaties zorgen! Dit is ook de reden dat het verboden is. Zie hiervoor ook NEN1010.
Eens en het kan me hier ook niet vaak genoeg gezegd worden !
In mijn ogen is de verhuurder verantwoordelijk voor de aanwezige installatie en die zal je dan ook moeten aanspreken in deze. (indien hij niet mee werkt, ga eens kijken of je de brandweer / energiebedrijf de installatie kan laten keuren. Dit kan wel eens betekenen dat hij wordt afgekeurd en dan is de verhuurder verplicht dit binnen x tijd op te lossen. Dit op straffe van afsluiting + boete, en afsluiting zou beteken dat het pand onverhuurbaar wordt wat voor de verhuurder natuurlijk een behoorlijke strop is.)
Eens, al denk ik dat bij het niet meewerken van de verhuurder je beter eerst een erkend installateur de boel eens kan komen laten keuren voordat je met zware middellen als de brandweer komt.

[ Voor 13% gewijzigd door jbhc op 17-01-2010 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52
  • Laatst online: 07-10 14:14

Roani52

R_52

Hmm... ik heb recente ervaring met potentiaalverschillen ten opzichte van CV... helaas/gelukkig heeft de aardlekschakelaar dit mij moeten vertellen. Ik had al een vermoeden, dus heb eerst even gewacht totdat er niemand thuis was die toevallig aan t handen wassen was oid. Was met een ATX voedinkje waarvan de ground doorverbonden was met een bruggelijkrichter die direct aan t stopcontact zat, was stom, had ik moeten weten.

Net even de multimeter gepakt en verschil tussen verwarming en pc kast gemeten, is 13VAC.
Ik wist niet dat het verboden was om te aarden via CV, gelijk maar even draadje weggehaald (edit: na het meten van de PC kast)

Even een vraagje: wat nou als je bijv 2 PCs op je kamer hebt staan, een in een geaard stekkerblok, de ander niet. Dat zou dus kunnen betekenen dat als je ze beiden tegelijk aan raakt je een flinke schok kan krijgen? Is hier niet het geval, aangezien mijn zolderkamertje geen geaarde stopcontacten heeft.

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Roani52 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 23:09:
Hmm... ik heb recente ervaring met potentiaalverschillen ten opzichte van CV... helaas/gelukkig heeft de aardlekschakelaar dit mij moeten vertellen. Ik had al een vermoeden, dus heb eerst even gewacht totdat er niemand thuis was die toevallig aan t handen wassen was oid. Was met een ATX voedinkje waarvan de ground doorverbonden was met een bruggelijkrichter die direct aan t stopcontact zat, was stom, had ik moeten weten.

Net even de multimeter gepakt en verschil tussen verwarming en pc kast gemeten, is 13VAC.
Ik wist niet dat het verboden was om te aarden via CV, gelijk maar even draadje weggehaald (edit: na het meten van de PC kast)

Even een vraagje: wat nou als je bijv 2 PCs op je kamer hebt staan, een in een geaard stekkerblok, de ander niet. Dat zou dus kunnen betekenen dat als je ze beiden tegelijk aan raakt je een flinke schok kan krijgen? Is hier niet het geval, aangezien mijn zolderkamertje geen geaarde stopcontacten heeft.
yup dat kan, been there done that

niet dodelijk, naar wel irritant, en niet met je tong proberen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:28
Ik heb dat ook zo vaak gehad met het aansluiten van een COAX kabel op de TV kaart van een PC.
Als je met je ene hand de PC vast hebt, en met de andere hand de COAX kabel, dan kietelt het ook lekker. Niet plezierig kan ik vertellen.

Bij mij vonkte het zelfs een klein beetje (als ik de coax mantel tegen de PC kast aan hield)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ThinkPadd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 23:26:
Ik heb dat ook zo vaak gehad met het aansluiten van een COAX kabel op de TV kaart van een PC.
Als je met je ene hand de PC vast hebt, en met de andere hand de COAX kabel, dan kietelt het ook lekker. Niet plezierig kan ik vertellen.

Bij mij vonkte het zelfs een klein beetje (als ik de coax mantel tegen de PC kast aan hield)
http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=1149
scheelt echt ;)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 23:26:

Dat is , normaal.

Maar aan de andere kant, als ik mijn apparatuur aarde, waaronder mijn LCD-TV, ging mijn sub brommen, omdat dat geen ge-aard ding was. Zelfde geldt voor mijn versterker, gaat ook maf doen als die in contact komt met een ge-aard apparaat.

Een PC kan op verschillende manieren in contact komen met aarding. Al via de UTP van je PC naar je modem bijv, die weer aangesloten is op het Coax-netwerk. Krijg je ook van die gekke dingen van.

Zowiezo als je apparatuur aansluit en je licht gaat dimmen, is er iets niet goed. Is de weerstand over dat stroomnetwerk groot, en kan de bedrading zelfs warm worden in de muren, tot aan brand aan toe bij slechte bescherming.

Een idee voor je PC is is een UPS. Deze kan namelijk het stroom gelijk houden. M.a.w als je 215V op je netwerk hebt kan je UPS dit enigzins 'upscalen' naar 220V , op een stabiele manier. UPS kan namelijk ook onderbrekingen, pieken of dalingen opvangen, mits het maar geaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harydoo
TS hier weer.

De (ge)aardheid van het stroomnetwerk heeft dus zo zijn rare invloeden. Als eerste wil ik melden dat wij geen CV hebben. Alles werkt hier nog op gas.
Daarnaast is er nergens in het huis een geaard stopcontact. Dus de router is ook niet geaard.

Nu ik er over nadenk kan ik nog een paar gekke dingen melden.
Mijn computer krijg stroom uit een 3 weg stekker. In die verdeeldoos zit ook de stekker van mijn bureaulamp. Die lamp heeft 2 standen. een felle, en een zachtere stand. Alleen de zachte stand doet het. Vaak wil de felle stand niet aan, of valt hij na een minuutje uit. De schakelaar wordt dan ook lekker warm.

Mijn nieuwe staande lamp viel dus van de week uit vanwege een kapotte zekering. Ik hoop dat het een slechte zekering was, want mijn oude staande lamp heeft nergens last van. Moet van de week maar eens een nieuwe in doen. Hoop dat die het langer volhoudt.

Een gloeilamp heeft het binnen 1 week begeven. Terwijl hij weinig aan gaat. Nogal raar.

De computer in de gang die voor de muziek gebruikt wordt heeft ook iets geks. Zodra ik de netwerkkabel uit de computer trek dan valt de hele computer uit! Zoiets dwaas heb ik nooit meegemaakt.

We maken gebruik van het netwerk via draadloos en bedraad. Door heel het huis ik bekabeling aangelegd. Mijn computer is ook met een netwerkkabel verbonden.

Het ligt hier al jaren zo. Een brand is nog nooit gekomen. Ik heb eerlijk gezegd ook weinig zin om met mijn huisbaas in discussie te gaan. Dit omdat ik en goedkoop woon met een grote kamer.
Hij gaat geen geld investeren hierin. Dan sloopt hij de boel.

Is er dus misschien een andere tussenoplossing? Of iets wat in ieder geval je pc een beetje beschermt. Met een storende radio moet ik dan maar mee leven. Dit is trouwens ALLEEN als ik mijn computer aan heb staan! Mijn 5.1 set stoort helemaal niet.

Heeft dit ook allemaal te maken met het niet doorstromen van de gootsteen?:P

[ Voor 1% gewijzigd door harydoo op 18-01-2010 00:04 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
jbhc schreef op zondag 17 januari 2010 @ 21:14:
[...]
...........
Mensen die dit soort adviezen geven zouden wat mij betreft een ban mogen krijgen. Als je niet weet waar je het over hebt en zeker met 220v installaties dan moet je gewoon je mond houden. Je advies is LEVENSGEVAARLIJK en kan zelfs de dood tot gevolg hebben.
..........
Helemaal mee eens. Maar deze "wel gemeende adviezen " blijven niet gehinderd door enige kennis van zaken maar terugkomen, hoe vaak dit ook (ik schat van inmiddels wel honderd keer op dit forum) aldoor maar weer met klem wordt ontraden. Ik vrees dat het vechten tegen de bierkaai is. Direct verwijderen kan ook niet worden verlangd van het forumbeheer, dus steeds maar weer het zelfde liedje zal wel de enige mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

harydoo schreef op zondag 17 januari 2010 @ 23:49:
TS hier weer.

De (ge)aardheid van het stroomnetwerk heeft dus zo zijn rare invloeden. Als eerste wil ik melden dat wij geen CV hebben. Alles werkt hier nog op gas.
Daarnaast is er nergens in het huis een geaard stopcontact. Dus de router is ook niet geaard.

Nu ik er over nadenk kan ik nog een paar gekke dingen melden.
Mijn computer krijg stroom uit een 3 weg stekker. In die verdeeldoos zit ook de stekker van mijn bureaulamp. Die lamp heeft 2 standen. een felle, en een zachtere stand. Alleen de zachte stand doet het. Vaak wil de felle stand niet aan, of valt hij na een minuutje uit. De schakelaar wordt dan ook lekker warm.

Mijn nieuwe staande lamp viel dus van de week uit vanwege een kapotte zekering. Ik hoop dat het een slechte zekering was, want mijn oude staande lamp heeft nergens last van. Moet van de week maar eens een nieuwe in doen. Hoop dat die het langer volhoudt.

Een gloeilamp heeft het binnen 1 week begeven. Terwijl hij weinig aan gaat. Nogal raar.

De computer in de gang die voor de muziek gebruikt wordt heeft ook iets geks. Zodra ik de netwerkkabel uit de computer trek dan valt de hele computer uit! Zoiets geks heb ik nooit meegemaakt.

We maken gebruik van het netwerk via draadloos en bedraad. Door heel het huis ik bekabeling aangelegd. Mijn computer is ook met een netwerkkabel verbonden.

Het ligt hier al jaren zo. Een brand is nog nooit gekomen. Ik heb eerlijk gezegd ook weinig zin om met mijn huisbaas in discussie te gaan. Dit omdat ik en goedkoop woon met een grote kamer. Tevens heb ik veel vrijheid, en hij geen geld gaat investeren hierin. Dat sloopt hij de boel.

Is er dus misschien een andere tussenoplossing? Of iets wat in iedergeval je pc een beetje beschermt. Met een storende radio moet ik dan maar mee leven. Dit is trouwens ALLEEN als ik mijn computer aan heb staan! Mijn 5.1 set stoort helemaal niet.

Heeft dit ook allemaal te maken met het niet doorstromen van de gootsteen?:P
de schakelaar mag niet opvallend warm worden. vervangen die doos!

als die schakelar warm word heeft he weerstand en valt een deel van het vermogen over je schakelaar. snie goed. dat zijn dingen waar je potentieel brand van krijgt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp

pieturp

gaffa!

@TS:

A ) Koop een multimeter (nee, is niet duur) en meet nou ff. Dikke kans dat er een vervelend apparaat in huis is dat zorgt voor een voltage-drop. Één voor één de "zware verbruikers" inschakelen om daar achter te komen.
B ) Je computer kan dus wél geaard zijn middels je modem. Zeker als dit een kabelmodem is, die zoals al gezegd middels z'n CAI aansluiting is geaard. Op deze manier heb je een soort "valse-aarde", en dat kan storen en op je audioset hoorbaar zijn. Zeker als je audioset gecombineerd met je PC op een geaard stekkerblok zit. (Je kunt tegenwoordig niks anders meer kopen)

[ Voor 0% gewijzigd door pieturp op 18-01-2010 01:00 . Reden: smilies 8)7 ]

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Coops
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
Ik kan alleen maar adviseren om toch even de huis eigenaar te verzoeken om een professional de rommel te laten door meten. Het probleem is zo als je zelf al zegt dat sommige onderdelen lekker warm kunnen worden door het vreemde gedrag van het lichtnet in huis. Met een beetje pech kan je op zo'n manier ook meer dan alleen warm tegenkomen en op eens staat de boel in de fik. Het lijkt misschien vreemd maar het zal niet het eerste en zeker niet het laatste studenten huis zijn wat op deze manier in vlammen op gaat.

Studenten appartementen zijn redelijk berucht om hun slecht staat van het het licht net omdat het veel al gebeurt dat in een gewone gezinswoning 3 of vier jong volwassenen wonen die allemaal een TV, en PC, een versterker een aantal lampen etc, hebben staan en natuurlijk ook de gebruikelijke wasmachine, droger, frituur en ga zo maar door de belasting in zo'n huis is vaak vele malen hoger dan in een huis van een gezin met 2,3 kinderen.
Ik zou zeggen ga niet zelf rommelen met aarde en meer van dat soort dingen maar lat het door een professional na kijken. Je kunt zelfs het elektriciteitsbedrijf op bellen en hun verzoeken om hulp mocht de huis eigenaar hier geen zin in hebben. Het klinkt er heel erg naar dat er al snel een professional met grote ogen en een hoe is het mogelijk dat het allemaal nog werkt de boel in orde zal moeten maken.

Lichten die aan blijven zelfs als alle stoppen er uit zijn, mag nog niet eens, probeer de aardlekschakelaar eens willen ze dan nog niet uit dan zou het me nog niet eens verbazen als er illegaal stroom wordt af getapt. 2 groepen voor een huis met hoeveel studenten? Meer dan 2 kamers is het eigenlijk al niet meer echt verstandig om de boel op maar twee stoppen te laten draaien zeker niet in een studenten huis.
Het vreemdste van het hele verhaal vind ik nog wel dat de verlichting wel hinder ondervindt van het in en uitschakelen van apparatuur maar dat de stoppen schijnbaar niet meer reageren. Zijn het van die oude ronde stoppen die je er in en er uit draait of zijn het van die nieuwe schakelaars? Als het van die nieuwe zijn probeer voor de grap eens of de test knop ook maar enig effect heeft... ik heb meerdere van deze dingen in handen gehad waar de zekering niet meer functioneerde en ook bij een veel te hoge stroom er totaal geen reactie meer was.

Hoe dan ook laat het even door een professional bekijken en in orde maken, het kost misschien wat geld maar het is vele malen beter dan wakker worden omdat de brandweer auto op eens wel erg dicht bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 23:50

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

^ With stupid ^
Als het zo'n teringbende is als de TS beschrijft is er eigenlijk geen andere optie dan alles aanpakken en fatsoenlijk te maken. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde. Waarschijnlijk zullen er leidingen verlegd moeten worden en draden opnieuw getrokken. Er dient een andere groepsverdeling te komen en waarschijnlijk een nieuwe stoppenkast.

Quick fixes zijn hier niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

overigens, over coax en aarde, de coax zit 99 van de 100x niet aan de "aarde" van de meterkast vast, en dat is bewust zo. de exacte reden is me ff ontschoten, maar (blijkbaar) houden de kabelmaatschappijen hun eigen aarde dr op na :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

AlexanderB schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:45:
overigens, over coax en aarde, de coax zit 99 van de 100x niet aan de "aarde" van de meterkast vast, en dat is bewust zo. de exacte reden is me ff ontschoten, maar (blijkbaar) houden de kabelmaatschappijen hun eigen aarde dr op na :)
(tegenwoordig) worden ze juist bewust galvanisch gescheiden en gekoppeld aan de lokale aarde
met bijv eem tras1000. ik dacht vroeger ook anders maar na een discussie hier en wat na onderzoek

en wel heel vaak met deze
http://www.tratec.net/news2.php?ID=57
Afbeeldingslocatie: http://www.tratec.net/photo/news/57-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tratec.net/photo/news/57-2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 18-01-2010 18:54 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 18:49
Techneut schreef op zondag 17 januari 2010 @ 23:49:
[...]
Helemaal mee eens. Maar deze "wel gemeende adviezen " blijven niet gehinderd door enige kennis van zaken maar terugkomen, hoe vaak dit ook (ik schat van inmiddels wel honderd keer op dit forum) aldoor maar weer met klem wordt ontraden. Ik vrees dat het vechten tegen de bierkaai is. Direct verwijderen kan ook niet worden verlangd van het forumbeheer, dus steeds maar weer het zelfde liedje zal wel de enige mogelijk zijn.
Ik blijf ook stug volhouden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp

pieturp

gaffa!

@jbhc: Dit ontgaat me.

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harydoo
Beste mensen,

Ik wil bij deze iedereen bedanken die mee gedacht en gereageerd hebben. Ik kan denk ik als conclusie kan trekken dat:

Ons netwerk te zwaar belast is. Ook wel logisch met 6 koelkasten, vriezer, zooi computers, kerstboom, enz.
We oude stoppen hebben die gewoon elk halfjaar vervangen moeten worden.
Er geen quick fixes zijn. Opnieuw aanleggen wordt het niet, anders gaat alles tegen de vlakte.

Nog 1 vraag. Gaat hier mijn hardware van mijn pc sneller overlijden? En zoja, kan ik nog iets doen om dat te beschermen. Er wordt al een UPS voorgesteld. Werkt dat? Of moet je dan weer geaard netwerk hebben?

En owja, dat gekke stoppen probleem heb ik opgelost. We krijgen stroom uit een ander huis op hetzelfde erf. Dus vandaar dat daar ook wel iets verdeelt zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Coops
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
Een UPS is niks anders dan een accu die een beperkte hoeveelheid energie opslaat en deze via een stekker netjes aan je apparatuur levert. Het is dus nog meer belasting zeker in het begin of op het moment dat de accu om welke reden dan ook leeg is zal dit ding toch echt gewoon meer energie vergen dan alleen je PC als deze rechtstreeks is aangesloten. Maar het zou er wel voor moeten zorgen dat je PC minder hinder ondervind van de schommelingen in de energie toevoer van uit de muur en dat kan alleen maar goed zijn voor je machine.

Dat je je stoppen steeds moet vervangen duid er inderdaad op dat je tegen het maximaal vermogen van de stop aan zit, geen sluiting of bijna sluiting waar bij je makkelijk enkele tientallen ampère trekt en je stop meteen springt maar waarschijnlijk 16 a 20 ampère waardoor je stop het nog redelijk lang uithoud maar uit eindelijk er toch echt de brui aangeeft.
Het gevaar is en blijft het ontstaan van een brand, de kabels in de muur zijn nu eenmaal niet gemaakt voor zulke grote stromen en kunnen dus net als de stop door branden, nu zal het zo'n vaart niet lopen er zit wel wat speling in maar bedenk je wel goed dat je waarschijnlijk geen cent terug krijgt van de verzekering. Mocht er brand door kortsluiting of door onzekere oorzaak ontstaan.

Ook denk ik nog steeds dat het verstandig is om gewoon even de energie leverancier te bellen te vertellen over de rommel en te vragen of zij dit kunnen oplossen. Omdat de huisjes melker waar jullie je huur aan betalen jullie levens willen en wetens in de waagschaal legt zou ik ook eens informeren bij een studenten steun punt wat de regels hier omtrent zijn. Ik weet 99% zeker dat de huis eigenaar gewoon gedwongen kan worden om dit op te laten lossen zelfs als dat hem een flinke berg geld gaat kosten. Natuurlijk zal het de verhouding met de huurbaas er niet beter op maken maar aan de andere kant als jij zo meteen alles kwijt bent of zelfs in een houten doosje onder de zode resideert dan maakt die relatie ook weinig meer uit. Persoonlijk zou ik liever bij mijn ouders in trekken en een paar uur extra reistijd per dag accepteren dan mijn spullen en mijn leven in de waagschaal leggen omdat ik de huis eigenaar liever niet tegen de borst stoot.
Misschien dat de huis eigenaar helemaal niet zo'n slechte persoon is en gewoon niet op de hoogte is van het gevaar en de overtredingen (redelijk zeker dat er regels zijn op dit gebied en dat deze overtreden worden) in de woning. In dat geval zeker als het iemand is die redelijk wat huisjes heeft is de kans groot dat hij/zij het gewoon op laat lossen omdat hij liever geen gezeur heeft met controles en dergelijke want dat soort dingen willen nog al eens in de papieren lopen en dan is even dit probleempje op lossen echt zo duur nog niet...
Pagina: 1