Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Verbruik uitzetten tegen tijd

Pagina: 1
Acties:

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:42
Ik heb een spreadsheetje waarin ik mijn verbruik bijhoudt, voor gas water en licht. Nu is dat een gewoon plat tabelletje waar je verder niet zoveel aan ziet. Ik wil de trends wat inzichtelijker maken dan deze nu zijn. Ik ben helaas niet zo consistent dat ik iedere eerste of laatste dag van de maand die standen even noteer, de ene keer zit er een maandje tussen, de andere keer 3.

Nu ben ik op zoek naar een methode om een grafiekje te maken waarop horizontaal de tijd staat (in maanden is denk ik het makkelijkst) en verticaal het verbruik. Dan moet Excel vervolgens op de juiste plaatsen in het verloop van de tijd een puntje zetten bij het geregistreerde verbruik en die puntjes met elkaar verbinding.

Kan Excel dit voor me regelen en zo ja: hoe krijg ik 'm zover?

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
offtopic:
Hoe meet je het licht precies? ;)

Het lijkt me voor de hand liggend, als je een tabelletje met tijdstip en stand hebt, dat je dan steeds het gemiddelde tijdstip pakt, en het verbruik per dag berekend, en deze in een grafiek (scatter/puntenwolk) zet? Dus stel dat je tijdstip in kolom A hebt, stand in kolom B, dan dus gewoon de doortrekbare formules
code:
1
=AVERAGE(A1:A2) =(B2-B1)/(A2-A1)

In kolom C&D, waar je dan bijvoorbeeld een scatter-with-smooth-line-and-markers-grafiek van maakt.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:06
Een scatter plot zet toch vanzelf twee data kolomen uit tegenover elkaar? Dat is toch precies wat je wilt? Afgezien van het middelen wat je misschien ook kan doen, kan je toch beginnen met een scatter plot, of als dat niet voldoet, wat verwacht je meer dat een scatter plot niet levert?

Only when it is dark enough, can you see the stars