Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErrieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-08 19:48
Mijn harde schijf van mijn witte imac 2006 was kapot gegaan, en heb deze vervangen door een Samsung F3 HD103SJ.

Omdat Leopard eerst weigerde te installeren, heb ik ten einde raad Ubuntu geinstalleerd op een ext4 partitie.
Wat me opviel, was dat de Samsung harde schijf razendsnel was. Bijvoorbeeld: Een film van 800 MB kopieerde onder de 5 seconden (let wel: lezen en schrijven naar dezelfde partitie!), en OpenOffice en Firefox startten binnen enkele seconden op.

In de imac zit een ICH7M SATA controller die NCQ en LPM ondersteunt. Dit is een SATA 1 controller die tot de 1.5 Gbps gaat.

De volgende dag wilde Leopard wel installeren (:?), en wat me direct opviel, was dat de schijf veel minder snel aanvoelde. Ook het kopieren van de bovengenoemde film van 800 MB van en naar dezelfde partitie bevestigde dit beeld: 16 seconden.

Is HFS+ journaled echt zo traag in vergelijking met ext4? Ik kan nergens benchmarks vinden op internet die ext 3/4 vergelijken met HFS+ journaled.
Of kan het een oude driver in Leopard (geen Snow) zijn die roet in het eten gooit?

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwadronaut
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je hebt Leopard geïnstalleerd/aangesloten op een partitie met ext4?
Om het te vergelijken moet je natuurlijk alles gelijkstellen en op verschillend OS met andere instellingen krijg je uiteraard een ander resultaat. Ext3 is trouwens een stuk(je) trager dan ext4.

Maar kort door de bocht: hfs+ is relatief oud, voortgeborduurd op HFS sinds macos8, ext4 is veel recenter. Zou het dan ook niet vrij logisch zijn dat ext4 recente ervaringen van andere filesystemen gebruikt en daar met of omheen werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErrieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-08 19:48
Sinds een paar dagen Snow Leo geinstalleerd, en de schijf is nu wel sneller. Zo snel als onder Ubuntu ext4 is hij echter (gevoelsmatig) niet.
Zal dus deels wel een driver issue en een hfs+/ext4 issue zijn geweest.
En hfs+ is eigenlijk te oud. Raar dat er geen overstap wordt gemaakt naar een ander bestandssysteem, met een kext module voor hfs+ voor backward compatibility.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
ext4 is wel knijtersnel, google bijv. wil/gaat/is aan het (?) overstappen op ext4. Maargoed daar heb je natuurlijk weinig aan zonder referentie. Bovendien kan het ook nog uitmaken in wat je er mee doet, watvoor schijf het is, enz.

Ubuntu ondersteunt volgens mij wel HFS, en waarschijnlijk kun je ook wel ext-drivers installeren op OS X (hoewel ik niet weet of er ook al ext4-drivers zijn). Dus, ik zou zeggen, gooi er eens een benchmark in!

Moet je voor het beste resultaat wel even de partities echt opnieuw formatteren, want met wisselen van bestandssysteem krijg je niet altijd de volle prestaties terug. En partities die achter elkaar staan hebben natuurlijk ook niet dezelfde snelheid, i.v.m. de omlooptijd van je harde schijf.