Herrie CPU-fan tijdens opstarten

Pagina: 1
Acties:

• plekkie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-03-2023
Mogelijk staat het antwoord op mijn vraag in dit forum, maar heb het niet kunnen vinden.
Tijdens het opstarten van de pc maakt de CPU-fan een ongelofelijke herrie.
Dit verdwijnt na het opstarten van Windows. De fan maakt dan veel minder toeren en het geluid
is dan heel acceptabel. een anderefan heeft weinig verbetering gebracht.
Weet iemand een oplossing hiervoor, of is het een kwestie van een laagtoerige fan aanschaffen?

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Voor die paar secondjes dat je aan het booten bent, is dat toch niet zo'n heel erg groot probleem? Ligt aan de aansturing via PWM maar ik gok er zelfs op dat het niet je CPU-fan is maar die van je videokaart ;)

Sja, mocht het toch om de CPU-fan gaan dan zou een lagere-RPM-fan wat dat betreft wel iets helpen maar om hetzelfde koelvermogen te houden moet je dan wel geld steken in een kwaliteitsventilator.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:16
Dat laatste. In sommige gevallen kan het even duren voordat de fans automatisch geregeld worden (door tools als Q-Fan, SmartFan enzovoorts). Tot die tijd draaien ze gewoon op volle kracht. Je zou kunnen kijken of de fanspeed in je BIOS ingesteld kan worden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00
Hangt er niet een kabel tegen je ventilator aan te klapperen :P ?

Verwijderd

als mijn pc opstart hoor ik ook mijn videokaart koeler een paar seconden op 100% draaien. is gewoon normaal denk ik hoor. cpu-fan zal zoeizo niet zo veel lawaai kunnen maken en je zit toch niet 20 min te kijken naar het opstartscherm.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:35
Dit is normaal op de ventilator testen... Of doet hij dat pas sinds een korte tijd?
Want dat doen HDD tuners ijvoorbeeld altijd, en mijn nvidia gefroce8600 doet dat ook.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• reindevos
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-01 19:55
Bij mij zelfde soort probleem, alleen blijft de processor fan veel lawaai maken ook na opstarten. Heb net een bios update op een MSI Neo2 P35 moederbord gedaan, mogelijk dat het daar door komt. Dit terwijl eerder mijn pc vrij stil was, nu stoort het me......

Iemand tips?

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Kijk eens in je bios of "enable silent cpufan' of iets in die trant aanstaat. Mogelijk heeft de nieuwe bios als default ingesteld staan dat je fans continu op vol vermogen mogen draaien.

[img]error.jpg[/img]

• reindevos
"enable silent spufan" kan ik niet vinden in MSI bios. Bij HW gegevens staat dat cpu fanspeed draait op/rond 2970rpm. Verder kan ik CPU smart fan target op enable zetten, maar dan moet ik hem op een bepaald aantal graden celcius zetten, weet ook niet of die optie voor de processor fan is......

lekker dan zo'n bios update....

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
Mijn ATI 4870 gaat ook tijdens opstart 100 procent gaan draaien hoor. Dat is maar een seconde ofzo, daarna grijpt de software of de bios(van de videokaart) in en verlaagt dit tot een 20 procent. Niets om je druk over te maken toch? Tenzij je niet wilt dat je ouders horen dat je de pc aanlegt :+

http://specs.tweak.to/16567

• plekkie
Het is echt de fan van de cpu-koeling.
tot dat windows opstart blijft de herrie
cpu smart fan target is 45 graden
cpu min. fan speed is 25%
cpu fan speed is 1100 toeren

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-01 22:13
reindevos schreef op zondag 17 januari 2010 @ 13:49:
"enable silent spufan" kan ik niet vinden in MSI bios. Bij HW gegevens staat dat cpu fanspeed draait op/rond 2970rpm. Verder kan ik CPU smart fan target op enable zetten, maar dan moet ik hem op een bepaald aantal graden celcius zetten, weet ook niet of die optie voor de processor fan is......

lekker dan zo'n bios update....
Als je hem rond een graad of 60 zet is het altijd goed.

• reindevos
de CPU smart fan target regelt de snelheid van de processor fan door uit gaan van een hoeveelheid graden?

Verwijderd

plekkie schreef op zondag 17 januari 2010 @ 13:55:
Het is echt de fan van de cpu-koeling.
tot dat windows opstart blijft de herrie
cpu smart fan target is 45 graden
cpu min. fan speed is 25%
cpu fan speed is 1100 toeren
1100 toeren is echt niet zo hard hoor. zit er geen kabel vast? stofvrij maken al geprobeerd?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Nu is hard altijd subjectief, maar wellicht kun je aangeven wat de specs van je systeem zijn en dan kunnen we de herrie vergelijken met andere componenten (waar sommigen van ons wel een idee van hebben hoeveel geluid ze maken).

Als de fan hard blijft tot aan Windows opgestart is, dan kun je eea in je BIOS instellen.
Maar de eerste twee seconden zal altijd blijven. Simpelweg omdat het heel erg gevaarlijk zou zijn als de fan niet standaard hard staat. (Dan zou een probleem voor het opstarten van de BIOs kunnen betekenen dat je CPU doorbrandt).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• plekkie
moederbord is MSI MS-7366 P6NGM V1.3
CPU is intel E2160
Video GF8600GTS
de kast is van ADVANCED Power
Bij het opstarten duurt het 6 seconden voor het lawaai afneemt
en ongeveer 7 seconden daarna is het geluidsniveau acceptabel
Pagina: 1