Toon posts:

Vista-installatie groeit en krimpt met GB's?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik SSD's voor mijn OS en applicaties. Om performance-degradatie tegen te gaan plaats ik de swapfile en tijdelijke bestanden op een aparte harde schijf, ook mijn documenten en alle mediabestanden plaats ik op een aparte harde schijf. Hoe komt het dat mijn C-schijf toch nog met GB's groeit en krimpt, en dit op enkele dagen? Voor zover ik weet gebruik ik geen applicaties die dergelijke grote hoeveelheden bestanden aanmaken en verwijderen. Als ik zoek op alle bestanden die er de voorbije maand bijgekomen zijn kom ik ook niet aan GB's.

Zijn er nog mensen die dit ondervinden? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De meest voor de hand liggende verklaring is denk ik de hiberfile.sys, kijk eens of die bestaat en war deze neergezet wordt. Die wordt met gemak een paar GB groot namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Sowieso 'groeit' een Windows Vista / 2008 / 7 installatie behoorlijk. Kijk o.a. eens in de map ..\Windows\WinSXS\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zondag 17 januari 2010 @ 12:12:
De meest voor de hand liggende verklaring is denk ik de hiberfile.sys, kijk eens of die bestaat en war deze neergezet wordt. Die wordt met gemak een paar GB groot namelijk.
De slaapstand is uitgeschakeld en gebruik ik nooit, ik zie ook geen hiberfile.sys (beveiligde en verborgen bestanden worden weergegeven), enkel bootmgr en bootsect.bak. De zoekresultaten op de C-schijf (inclusief niet-geïndexeerde, verborgen en systeembestanden) van de voorbije anderhalve maand is slechts 300 MB groot.
RolfLobker schreef op zondag 17 januari 2010 @ 12:17:
Sowieso 'groeit' een Windows Vista / 2008 / 7 installatie behoorlijk. Kijk o.a. eens in de map ..\Windows\WinSXS\
Klopt, die folder groeit heel sterk, maar bij mij gaat de totale vrije schijfruimte met GB's op en neer. Het is al eens 3GB geweest en het is al eens 7GB geweest (nu is het 5.5GB)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Met Process Monitor kan je kijken wat er op I/O vlak gebeurd,
verder kan je met een tool als WinDirStat een idee krijgen van de verdeling van de grootte over je harde schijf.

Als je na een eerste keer kijken een soort screenshot met WinDirStat neemt van de mappen structuur (klap eventueel de map van je gebruiker open) dan kan je de volgende keer een idee krijgen waar die enkele GB's verschil vandaan komen en daar de komende dagen inspecteren wat er precies gebeurd.
RolfLobker schreef op zondag 17 januari 2010 @ 12:17:
Dat is een beetje afhankelijk van wat hij doet,
WinSxS zal dan ook enkel afnemen/toenemen bij installaties en updates van je systeem of programma's.

Een specifieke oorzaak voor het probleem is een beetje moeilijk te formuleren aangezien we niet weten wat Cyberblizzard zoal op een week doet, het kan van een simpele grote optelsom van verscheidene tijdelijke bestanden gaan tot een applicatie die het nodig vind zo'n grote ruimte dynamisch te gebruiken.

Anderzijds zou je de eerste mogelijkheid van deze laatste zin ook simpelweg eens kunnen nakijken met CCleaner, hierbij hoef je niet perse dingen die je niet wil te verwijderen of het geheugen te fixen. Gewoon een enkele analyse puur om te grootte te zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even gecheckt met Windirstat en zie echt geen verschil als ik op een dag van 4.68 naar 3.22 GB ga:

4.68 GB vrij:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/35i58pi.jpg

3.22 GB vrij:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/55qnhx.jpg

De grootste afwijking is ongeveer 1 MB (ik heb niet enkel de grootte per bestandstype, maar ook per directory bekeken), terwijl er wel 1.5 GB verschil zou moeten zijn. De vrije schijfruimte bekijk ik gewoon in Windows Explorer. Misschien een bug in Vista?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystery
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 09:10
Pagefile gebruik?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Staat in de TS: swapfile staat op een andere schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:07

Sabbi

je denkt aan mij.

met een programma als SequoiaView kan je ook snel zien waar de hardeschijf precies mee vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Beste tooltje vind ik het gratis Spacesniffer. http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/index.html

Je hebt ook nog de system protection en de shadow volume copy's die bijv de map system volume information behoorlijk kunnen laten groeien. Die kun je ook tweaken via de comandline.

trouwens, zet je temp bestanden en je pagefile (geen swapfile) WEL op je SSD. Daar heb je hem toch voor? Ondanks degradatie blijft 2x vertex 30gb best snel.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-10 09:14
Hoe zit het met de herstelpunten? Systeemherstel schrijft volgens mij alle data ook ergens op de c-schijf weg. Omdat je waarschijnlijk een quotum hebt voor de grootte van de herstelpunten gooit ie af en toe grote punten weg en vult ie deze aan met kleinere. Systeemherstel uitschakelen is misschien een optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Shivan_20 schreef op maandag 03 mei 2010 @ 11:40:
Hoe zit het met de herstelpunten? Systeemherstel schrijft volgens mij alle data ook ergens op de c-schijf weg. Omdat je waarschijnlijk een quotum hebt voor de grootte van de herstelpunten gooit ie af en toe grote punten weg en vult ie deze aan met kleinere. Systeemherstel uitschakelen is misschien een optie...
Dat was het dus :) Ik heb systeemherstel uitgeschakeld, herstart, en toen had ik 11.1GB vrij ipv 3.22GB

Zit ik alles te doen om zo weinig mogelijk te schrijven (tegen performancedegradatie), dan zit systeemherstel gigabytes te schrijven, verwijderen en herschrijven. :s

Alvast bedankt voor de gouden tip. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

In plaats van helemaal uitzetten kun je via vssadmin op de commandline ook het diskspace gebruik terugschroeven naar een voor jouw acceptabel nivo.
Zo heb je toch de voordelen maar kun je er ook controle op houden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1