Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[UPC Zakelijk] Ervaringen, overstappen vanaf SDSL

Pagina: 1
Acties:

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Op papier lijkt het te mooi om waar te zijn:

• 5 vaste IP adressen;
• 25 / 5 mbit;
• Volledig internet, dus geen poort 25 blokkade;
• Een helpdesk die 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar is;
• Ongeveer 50 euro per maand.

Nu betaal ik zo'n 275 euro voor het internet (via COLT). Hier zit geen SLA op, er is wel overboeking en er zijn geen garantie afspraken. Ik heb het niet bedacht, het was er al toen ik er kwam. De verbinding voldoet in principe (2 / 2 mbit), ware het niet dat de provider het plotseling nalaat om ons toe te laten op hun SMTP server. Als noodoplossing heb ik dus een T-Mobile simkaart in de router gestopt zodat alle uitgaande email via de T-Mobile SMTP server verloopt omdat de provider simpelweg weigert om met een (alternatieve) oplossing te komen.

Ik begrijp dat je voor 50 euro per maand geen SLA en al helemaal geen garanties krijgt, maar voor 30 euro per maand kan er een XS4all lijntje naast worden gelegd voor de redundancy. XS4all blokkeert ook niet poort 25 en levert dus ook volwaardig internet. Daarnaast is er nog altijd de T-Mobile sim als beide internetverbindingen eruit zouden klappen.

Hoe is jullie ervaring met UPC Zakelijk? Ik ben zeker benieuwd naar ervaringen van gebruikers die van SDSL zijn overgestapt naar UPC Zakelijk. Normaliter heb je bij SDSL voor 275 euro geen overboeking. Wij hebben dat echter wel. UPC Zakelijk heeft, gezien de prijs, waarschijnlijk een overboeking van 1:100. Hoe functioneert dat in de praktijk tijdens kantooruren?

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 20:09
Als je nou is de voorwaarden opvraagt door ze te bellen?
Hebben vast wel ergens een PDF'je waar alles in staat.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Het bedrag dat je nu voor die colt lijn betaald is absurd, helemaal voor die snelheden, dan ook nog overboeking en geen SLA.

Voor dat geld kun je 4 snellere niet-zakelijke verbindingen aan laten leggen en een VPS huren ergens waar je zelf een SMTP server draait via een tunnel.

Hoewel ik geen ervaring met UPC heb, zou ik er niet van uitgaan dat je al teveel last hebt van de 'waarschijnlijke' overboeking tijdens kantooruren. Het is iig erg onwaarschijnlijk dat je er dermate veel last van hebt dat je je huidige 2mbit van de 25 niet zou overhouden.

Dat is maar een voorbeeld en er zijn tal van opties maar je huidige deal klinkt bijzonder slecht. Helemaal als je T-Mobile oplossing blijkbaar een waardige back-up is.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2010 15:07 ]

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:58
De zakelijke oplossing die je noemt vallen onder Small Business van UPC Business. Afgaande op de vele berichten die ik hier op het forum en op Chello Underground lees loopt al het verkeer gewoon over het "normale" EuroDOCSIS-netwerk dat wordt gebruikt voor residentiele klanten.

Het is dus eigenlijk net zo betrouwbaar als een reguliere UPC-verbinding, maar dan met vaste IP-adressen en een snelle omruil van het modem bij een defect. :+ Als er in de directe omgeving andere personen/bedrijven zijn die ook een UPC-verbinding hebben, vraag aan hen hoe stabiel de verbinding is...

En anders heb je nog altijd Corporate Internet van datzelfde bedrijf. :) Helaas staan de kosten hiervoor neit op de website, maar moet je hiervoor contact opnemen met hun sales-desk (kosten zijn waarschijnlijk afhankelijk van verschillende factoren).

[ Voor 10% gewijzigd door Mawlana op 17-01-2010 15:22 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 15:03:
Het bedrag dat je nu voor die colt lijn betaald is absurd, helemaal voor die snelheden, dan ook nog overboeking en geen SLA.

Voor dat geld kun je 4 snellere niet-zakelijke verbindingen aan laten leggen en een VPS huren ergens waar je zelf een SMTP server draait via een tunnel.
Tja, het hangt een beetje af van de noodzaak van internet voor je bedrijf.
Maar veelal is een goede SLA extreem handig voor een bedrijf, als die 4 niet-zakelijk verbindingen via dezelfde wijkkast/kabel lopen en de wijkkast/kabel gaat voor een week plat ( geen SLA dus net wanneer je aan de beurt bent ) dan heb je toch even een probleempje...

Niet-zakelijke verbindingen als redundant aanzien is alleen leuk als je ook daadwerkelijk iets van de infrastructuur van de providers weet. 4 verbindingen bij KPN-providers klinkt leuk, maar 1 probleem bij KPN treft alle 4 je lijnen.

Wat ik nog redelijk vaak zie en ook adviseer ( als mensen op de centen zitten :) ) is gewoon 1 kleine lijn met een goede SLA als backuplijn, en daarnaast nog 1 ( of meerdere ) consumentenlijnen als primary internet.
99% van de tijd heb je snel internet tegen een lage prijs, 1% van de tijd heb je voordeel van de SLA en boeit de snelheid niet...

Het youtube verkeer etc is leuk maar niet essentieel ( en toch vaak een van de 1e redenen om een lijn op te waarderen )

[ Voor 4% gewijzigd door Gomez12 op 17-01-2010 15:33 ]

• Trommelrem
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 15:03:
Dat vond ik dus ook. Dat bedrag is echt absurd hoog. Op dit moment loopt er al twee weken een storing. Het laatste antwoord van Colt was:

"Our engineer has checked the issue and sees that we are successfully routing emails from this IP address.
It is possible that you were trying to connect to one of the SMTP mail servers whilst another customer was sending through a large number of emails."

Dat is natuurlijk een slecht antwoord. Het kan eenmalig gebeuren dat een mailserver een keertje overbelast is, maar niet twee weken lang onafgebroken. Bovendien bestaat in de zakenwereld het internet voor 50% uit email en voor 50% uit www-verkeer. Kortgezegd komt Colt nu voor 50% de overeenkomst niet na.

Bovendien, als het probleem aan ons zou liggen, dan hadden ze dat ook kunnen melden. Wij hebben namelijk een berg diagnostische logs meegestuurd, waaronder TELNET screenshots.
Klopt. Voor dat geld kan ik ook iPhones gaan uitdelen onder het personeel.
Hoewel ik geen ervaring met UPC heb, zou ik er niet van uitgaan dat je al teveel last hebt van de 'waarschijnlijke' overboeking tijdens kantooruren. Het is iig erg onwaarschijnlijk dat je er dermate veel last van hebt dat je je huidige 2mbit van de 25 niet zou overhouden.
Dat denk ik in de eerste instantie ook. Hoe zou het met de betrouwbaarheid van UPC Zakelijk zitten? Van UPC Particulier hoor ik alleen maar klachten. Een andere klant van mij gebruikt echter UPC Zakelijk en daar werkt de lijn eigenlijk uitstekend alleen valt de helpdesk toch weer tegen.
Dat is maar een voorbeeld en er zijn tal van opties maar je huidige deal klinkt bijzonder slecht. Helemaal als je T-Mobile oplossing blijkbaar een waardige back-up is.
Het grappige is dat de T-Mobile sim kaart als noodoplossing in de router is geplaatst. Er is speciaal voor dit doel een abonnement aangeschaft, omdat de provider de storing niet binnen een werkdag kon oplossen. Deze "noodoplossing" bevalt eigenlijk dermate goed dat het abonnement naar alle waarschijnlijkheid ook blijft nadat we zijn overgestapt, zodat als twee internetverbindingen uitvallen, de mobiele internetverbinding hopelijk wel stand houdt. De mobiele internetverbinding kan zelfs ons www-verkeer aan.
Gomez12 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 15:32:
[...]

Maar veelal is een goede SLA extreem handig voor een bedrijf, als die 4 niet-zakelijk verbindingen via dezelfde wijkkast/kabel lopen en de wijkkast/kabel gaat voor een week plat ( geen SLA dus net wanneer je aan de beurt bent ) dan heb je toch even een probleempje...
Helaas heeft de huidige verbinding helemaal geen SLA. Dus slechter zal het niet worden als we overstappen op een provider zonder SLA. Beter zal het wel worden, want de SMTP server zal het hoogstwaarschijnlijk wel doen :+
Wat ik nog redelijk vaak zie en ook adviseer ( als mensen op de centen zitten :) ) is gewoon 1 kleine lijn met een goede SLA als backuplijn, en daarnaast nog 1 ( of meerdere ) consumentenlijnen als primary internet.
99% van de tijd heb je snel internet tegen een lage prijs, 1% van de tijd heb je voordeel van de SLA en boeit de snelheid niet...
Dat zou wellicht ook een optie zijn.
sylvesterrr schreef op zondag 17 januari 2010 @ 15:21:
De zakelijke oplossing die je noemt vallen onder Small Business van UPC Business. Afgaande op de vele berichten die ik hier op het forum en op Chello Underground lees loopt al het verkeer gewoon over het "normale" EuroDOCSIS-netwerk dat wordt gebruikt voor residentiele klanten.

Het is dus eigenlijk net zo betrouwbaar als een reguliere UPC-verbinding, maar dan met vaste IP-adressen en een snelle omruil van het modem bij een defect. :+ Als er in de directe omgeving andere personen/bedrijven zijn die ook een UPC-verbinding hebben, vraag aan hen hoe stabiel de verbinding is...

En anders heb je nog altijd Corporate Internet van datzelfde bedrijf. :) Helaas staan de kosten hiervoor neit op de website, maar moet je hiervoor contact opnemen met hun sales-desk (kosten zijn waarschijnlijk afhankelijk van verschillende factoren).
Opzich zou UPC Residentieel dus moeten voldoen. 2 mbit is voor ons zelfs voldoende, hoewel we wel een WSUS moesten plaatsen om de bandbreedte van de windowsupdates te beperken.

Wel heb ik ervaring met de kosten van glas bij andere klanten. Echt duurder is dat niet vergeleken met de huidige oplossing. Glas via Breednet kost ook zo'n 300 euro per maand, alleen de aanlegkosten zijn erg hoog.

[ Voor 33% gewijzigd door Trommelrem op 17-01-2010 15:48 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
UPC zakelijk lijkt me idd een prima optie. Uiteraard is er vermoedelijk een relatief hoge overboeking, maar in de praktijk zal je dat amper merken. De meeste upc gebruikers zijn consumenten, en die internetten met name 's avonds.. en dan heb je 'm zakelijk waarschijnlijk een stuk minder nodig dan tijdens kantoortijden.

Daarnaast zul je, ook al speelt de overboeking een rol, nog altijd meer halen dan de 2mbit sdsl gok ik..
Zeker gezien het prijsverschil is het de moeite waard. SLA en helpdesk zijn nu ook al kut, dus achteruit ga je iig niet. Je hebt je tmobile ding als backup, eventueel leg je er een simpele dsl naast.

Wel even controleren of je router ook een beetje capaciteit heeft om een wat hogere snelheid te benutten....

Dat er weinig ervaringen met UPC zakelijk zijn kan ik wel snappen. De eenmansbedrijfjes thuis zitten meestal gewoon op een consumentenlijntje, en een wat groter bedrijfje zit op een industrieterrein waar over het algemeen geen coax ligt, en dus upc geen mogelijkheid is, en dan kom je op glas uit... (Priority is bv de zakelijke tak van upc)

Voor het bedrag wat je nu betaalt zou je ook nog naar glas kunnen kijken (indien beschikbaar, en je uberhaupt die hoge bandbreedte nodig hebt). 275 eur/mnd is duur. Dat vragen wij nog nieteens voor 10Mbit/10Mbit 1:4
Maar goed, dat zie je vaker, oudere contracten, en als niemand er wat van zegt, gewoon lekker doorbetalen, los van de marktontwikkelingen. Ik ken ook bedrijven die nog altijd 80 eur ofzo betalen voor 256/256 die ze ooit 10jr geleden ofzo genomen hebben...

Verwijderd

Niet-zakelijke verbindingen als redundant aanzien is alleen leuk als je ook daadwerkelijk iets van de infrastructuur van de providers weet. 4 verbindingen bij KPN-providers klinkt leuk, maar 1 probleem bij KPN treft alle 4 je lijnen.
Die opmerking ging uit van enige logica. Uiteraard zijn 4 adsl lijnen via 1 ISP of 4 KPN lijnen geen optie. Ik doelde op 4 verschillende aansluit vormen bv. een adsl lijn, een kabelabonnement, een ftth lijntje en een wireless iets. Ik heb nog nooit een situatie gezien waarbij iedere vorm van een consumentenabonnement er in een regio uitlagen.

• Trommelrem
[...]
XS4all heeft al een verbinding met 99,9% uptimegarantie voor 39 euro per maand en vergoeding tot maximaal 39 euro per maand.

Al het poort-80 en poort-443 verkeer wil ik via een UPC Zakelijk verbinding laten lopen. Alle poort-25 verkeer via een XS4all business DSL verbinding. De MX records zal ik zodanig aanpassen dat bij uitval van poort-25 de email overstapt naar de UPC verbinding.

Dan ga ik van 275 ex. btw per maand naar 100 ex. btw per maand. Er ligt dan UPC, XS4all en als last backup T-Mobile. Dat lijkt mij de beste oplossing. Hoe denken jullie daarover?

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:58
DJSmiley schreef op zondag 17 januari 2010 @ 15:46:
(Priority is bv de zakelijke tak van upc)
Sinds 1 januari j.l. heet het dus UPC Business. ;)

http://www.telegeography.com/cu/article.php?article_id=30386

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Trommelrem schreef op zondag 17 januari 2010 @ 17:09:
[...]
XS4all heeft al een verbinding met 99,9% uptimegarantie voor 39 euro per maand en vergoeding tot maximaal 39 euro per maand.
Tja, de standaard consumenten SLA die geen SLA is...
Als je 30 dagen geen inet hebt dan krijg je welgeteld 39 euro terug... Het is maar net hoeveel omzet je via mail / www gemist hebt of 39 euro toereikend is :)
Al het poort-80 en poort-443 verkeer wil ik via een UPC Zakelijk verbinding laten lopen. Alle poort-25 verkeer via een XS4all business DSL verbinding. De MX records zal ik zodanig aanpassen dat bij uitval van poort-25 de email overstapt naar de UPC verbinding.

Dan ga ik van 275 ex. btw per maand naar 100 ex. btw per maand. Er ligt dan UPC, XS4all en als last backup T-Mobile. Dat lijkt mij de beste oplossing. Hoe denken jullie daarover?
Dat lijkt me ruim toereikend, enige waar je nog naar zou kunnen kijken of je er misschien een router tussen moet douwen met failover ondersteuning.
Als het down gaat wil je niet handmatig alle pc's anders gaan instellen...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 16:43:
[...]

Die opmerking ging uit van enige logica. Uiteraard zijn 4 adsl lijnen via 1 ISP of 4 KPN lijnen geen optie. Ik doelde op 4 verschillende aansluit vormen bv. een adsl lijn, een kabelabonnement, een ftth lijntje en een wireless iets. Ik heb nog nooit een situatie gezien waarbij iedere vorm van een consumentenabonnement er in een regio uitlagen.
Och, grote stroomstoring en je hebt ze alsnog allemaal platliggen. Hier (A'dam Oost) nog een jaartje terug gebeurd, zowel kabel als DSL lagen eruit en mensen in de buurt met glas (en een UPS :z) meldden dat dat ook niet werkte. Mobiel internet was in theorie nog up, maar zodanig overbelast dat je er niks aan had :z

Iig wel met je eens dat zeker voor een klein bedrijf de combo van twee verschillende infrastructuren (koper+coax, koper+glas, glas+coax) icm externe (colo) hosting nagenoeg altijd veel betere uptijd levert dan veel te dure SDSL gevallen. Zo doen ze het sinds een klein jaartje ook op de zaak van m'n vriendin - zakelijke glasvezel van Ziggo en een XS4All lijntje (zij heeft de dual-WAN router ervoor gebouwd en geconfigged O+ )

Wel relevant punt met meerdere lijnen voor redundancy: het werkt prima als je client bent, maar is veel minder geschikt voor dingen met servers die van buitenaf bereikbaar moeten zijn. 2 lijnen zijn 2 verschillende externe IP adressen. Jouw URL kan alleen naar een van de twee wijzen. Als die down is heb je een probleem. Daarom ook externe hosting voor dat soort meuk :z

Mbt dit UPC zakelijk spul - ik zit prive bij UPC (60/6 consumentenlijn) en zit serieus te overwegen om over te stappen op zakelijk zodra ze het met ED3.0 en fixed IP kunnen aanbieden. Die 24u helpdesk boeit niet (als het ingewikkelder is dan "reset de modem" zullen ze toch een ticket moeten aanmaken voor iemand die normale werktijden heeft), en het is qua stabiliteit inderdaad gewoon EuroDOCSIS dus gewoon hetzelfde als ander kabelinternet van UPC. Maar een eigen /29 IP reeks is leuk, en goedkoper heb ik het iig niet kunnen vinden. Als 25/2 (of was het 25/2.5?) genoeg is kan dat nu al idd.

Met een DSL lijntje ernaast ga je qua betrouwbaarheid er enorm op vooruit voor een derde van het huidige bedrag. Dual-WAN routers kun je kopen of vrij makkelijk zelf bouwen (uitgebreide tutorials beschikbaar, iig voor Debian (toen ik het deed) en RHEL (toen m'n vriendin het deed).

Oslik blyat! Oslik!

• Trommelrem
Gomez12 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 23:44:
[...]

Tja, de standaard consumenten SLA die geen SLA is...
Als je 30 dagen geen inet hebt dan krijg je welgeteld 39 euro terug... Het is maar net hoeveel omzet je via mail / www gemist hebt of 39 euro toereikend is :)
Ok, maar een SLA met gevolgschadeclausule is natuurlijk onbetaalbaar. Wat belangrijk is, is dat dergelijke verbindingen wel prioriteit krijgen bij het oplossen van storingen.

Bovendien is de verbinding al redundant, want er zijn twee (of zelfs drie) internetverbindingen middels verschillende techniek (kabel, DSL, UMTS).
Met een DSL lijntje ernaast ga je qua betrouwbaarheid er enorm op vooruit voor een derde van het huidige bedrag. Dual-WAN routers kun je kopen of vrij makkelijk zelf bouwen (uitgebreide tutorials beschikbaar, iig voor Debian (toen ik het deed) en RHEL (toen m'n vriendin het deed).
Dat lijkt me ruim toereikend, enige waar je nog naar zou kunnen kijken of je er misschien een router tussen moet douwen met failover ondersteuning.
Als het down gaat wil je niet handmatig alle pc's anders gaan instellen...
Die is er al :+
Daarom was de T-Mobile oplossing makkelijk te implementeren :)
dion_b schreef op maandag 18 januari 2010 @ 01:12:
[...]

Wel relevant punt met meerdere lijnen voor redundancy: het werkt prima als je client bent, maar is veel minder geschikt voor dingen met servers die van buitenaf bereikbaar moeten zijn. 2 lijnen zijn 2 verschillende externe IP adressen. Jouw URL kan alleen naar een van de twee wijzen. Als die down is heb je een probleem. Daarom ook externe hosting voor dat soort meuk :z
Gelukkig kun je met MX records ook redundancy inbouwen. Dat de webmail url niet meer werkt, dat boeit niet echt.

[ Voor 31% gewijzigd door Trommelrem op 18-01-2010 12:11 ]

Pagina: 1