Kan laptop online via pc, zonder wireless router?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Kan ik mijn laptop via mijn pc draadloos online laten gaan, door voor de pc een wifi-adapter te kopen? Ik heb een kabelmodem van UPC en kan daar wel een wireless router voor krijgen, maar vind dit eigenlijk een beetje zonde. Weer een kastje dat stroom staat te trekken, terwijl het maar weinig gebruikt wordt. De laptop hoeft eigenlijk alleen online als wij (vriendin en ik) allebei achter internet zitten, wat niet zo vaak gebeurd. Dat dit alleen werkt als de pc aanstaat snap ik en is geen punt.

Mvg, Geus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ja dat kan. Handig is het niet, aangezien er wat configureerwerk bij komt kijken (je zal geen gebruik kunnen maken van DHCP bij voorbeeld) en je met een ad-hoc verbinding zit opgescheept.

In mijn ervaring is het een veel beter idee om toch gewoon zo'n kastje ergens neer te gooien. Uiteindelijk kom je er toch wel een keer achter dat je er toch eigenlijk nog wel meer op had willen aansluiten. Met een router kan dat, met de andere oplossing niet tot nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal er nog eens over nadenken. Gat in de markt trouwens: kabelmodem met ingebouwde router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 21:48
Ja, het kan.
In je desktop zit een bekabelde newerkkaart en een draadloze. En in het geval van MS Windows: je kunt in windows deze twee netwerkkaarten koppelen, zodat het binnenkomende draadloze signaal, door Windows wordt doorgestuurd naar het bekabelde netwerk.

Ik heb het een paar keer gebruikt onder Windows XP (Professional), en het werkte op zich redelijk.

Edit:
Het kan met andere OS'en ook, maar daar heb ik geen ervaring mee...

[ Voor 10% gewijzigd door Black Hawk op 18-01-2010 10:59 ]

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het toch zo ga proberen. Vroeger toen Windows 95 hot was, is me zoiets ook gelukt, zij het dan niet met wireless. Was toen echt veel gedoe met de configuratie, kan me niet voorstellen dat dat tegenwoordig moeilijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 14:02
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 10:51:
Ik zal er nog eens over nadenken. Gat in de markt trouwens: kabelmodem met ingebouwde router.
Nope dat is het niet, de kabelboeren willen zelf hun modems uit blijven delen, om zo controle over hun netwerk te houden. Maar ze hebben geen zin om daar routers bij te leveren, want dat levert alleen maar extra gezeik op, en zoals je bij adsl modems kan zien, gaat het spul er niet betrouwbaarder van werken.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Pakt een pc niet meer stroom als een router? Dat vind ik dan weer zonde ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 15:19

Croga

The Unreasonable Man

Ja, het kan. Ik heb het gisteren bij een vriendin geconfigureerd en het is niet meer dan 5 minuten werk....

Als eerste sluit je de wireless adapter aan. Die configureer je voor ad-hoc netwerken.
Vervolgens selecteer je de wireless en bedraade verbinding en configureert deze als "bridge".
Als laatste laat je de laptop verbinding maken met het ad-hoc netwerk.

Klaar is clara, niks moeilijke configureren, niks "je kunt geen gebruik maken van DHCP", niks "werkt redelijk".
In dit geval ging het over Windows XP op de desktop PC maar met Vista en Win7 gaat het net zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speek1984
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 11:00
Precies, zo makkelijk als wat. Enige dat ik (in XP) hoef te doen, is uiteraard wireless instellen zodat je internet-verbinding hebt. Daarna rechtsklik op de wireless netwerkverbinding en bij het tabje geavanceerd (dacht ik, het is de laatste) instellen dat andere computers via dit systeem verbinding kunnen maken.
Xp stelt dan automatisch het ip-adres van de bekabelde verbinding in op 192.168.0.1

Dan stel je de adressen van de andere PC (tevens bekabelde) in op:
IP: 192.168.0.2
Subnet mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1 (de PC die hem van internet voorziet)

Kabel aansluiten en klaar is kees.

"It's about time you showed up Fox!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:45

arie_papa

Running on Ubuntu

Klopt inderdaad, alleen wil TS net het tegenovergestelde.
Klik dus op je LAN verbinding en zeg dat je die verbinding wil delen. Je wifi kaart wordt dan gereset naar 192.168.0.1.
Daarna de Wifi instellen als SSID / WPA e.d. en de laptop zou Wifi verbinding moeten kunnen maken met je Wifi kaart in je desktop

[ Voor 11% gewijzigd door arie_papa op 19-01-2010 10:35 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speek1984
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 11:00
skinlee78 schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 10:34:
Klopt inderdaad, alleen wil TS net het tegenovergestelde.
Oh dang, ik zie het. My bad :) Andersom heb ik geen ervaring mee..

"It's about time you showed up Fox!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt. Ff kaartje kopen en dan ga ik het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag een kaartje gekocht en na een hoop geklooi werkt 'ie! Ik zat met een brug te rommelen, maar na nog eens goed lezen bleek die niet nodig te zijn. En toen was het inderdaad binnen 5 minuten in orde. Bedankt mannen!

Nog even 1 vraag:
Is het iedere keer nodig handmatig verbinding te maken (met code) of kan dat handiger? Ik werk met Win 7 Home Premium, btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Laatst online: 14-10-2024
Als je gewoon een wireless profiel aanmaakt met de juiste instellingen zou je niet elke keer opnieuw de instellingen er in moeten hoeven zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan je me ook vertellen waar ik dat moet vinden. Zoek me suf, maar ben er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 10:51:
Zijn gewoon volop te krijgen tegenwoordig hoor. Vaak zelfs al zo uitgeleverd ook. Ook routers mét ingebouwde (wireless) accesspoint.
Marzman schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 05:01:
Pakt een pc niet meer stroom als een router? Dat vind ik dan weer zonde ;)
De TS geeft aan, dat de laptop alleen nodig is, als hij en zijn vriendin samen tegelijk op internet willen: de PC is dan dus waarschijnlijk al aan, kan dan de TS wel begrijpen hoor. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 22-01-2010 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Network connections -> kies een LAN or Hig-Speed Internet connection -> right click -> properties -> advanced -> Internet Connection Sharing (Allow other network users to connect through this computer's Internet connection aanzetten)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@GJtje: Ben ze nog niet tegengekomen, UPC heeft ze zeker nog niet. En heb inderdaad geen zin in een kastje dat weer 24/7 aanstaat als het maar 1x per week wordt gebruikt. De PC staat aan als ik thuis ben, dus dit is beter!

@mbsaerens: Heb het met jouw tip geprobeerd, maar het werkt nog niet. Heb het draadloze netwerk toegevoegd en die geeft inderdaad de optie: verbinden als netwerk bereikbaar is, maar hij doet het niet automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 23:04:
@GJtje: Ben ze nog niet tegengekomen, UPC heeft ze zeker nog niet. En heb inderdaad geen zin in een kastje dat weer 24/7 aanstaat als het maar 1x per week wordt gebruikt. De PC staat aan als ik thuis ben, dus dit is beter!
In de tweakers.net pricewatch zullen er vast al genoeg staan, of ze ook met UPC kunnen weten ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren, graag nog antwoord op de vraag of de boel automatisch kan. Ik heb er veel mee lopen stoeien en het werkt goed, echter ik moet op de pc de draadloze adapter steeds handmatig de opdracht geven het adhoc-netwerk weer op te starten en op de laptop ontbreekt de optie 'automatisch verbinden', wat 'ie wel aangeeft bij andere wifi-signalen in de buurt. Dus ik moet iedere keer verbinding maken met de sleutel, ook bij switchen tussen accounts. Kan dat gebruiksvriendelijker? Eventueel met een scriptje of progje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Laatst online: 04-09 14:02
[google=automatically start ad-hoc wlan windows 7]

En dan kom je bijvoorbeeld hier uit: http://social.msdn.micros...f-445c-9122-0bc0ee0b2822/

[ Voor 69% gewijzigd door cryforhelp op 27-01-2010 00:08 ]

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hé, dat biedt mogelijkheden! Ik ga er morgen even uitgebreid naar kijken. Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pffff, ik kon het niet laten er toch even naar te kijken, maar ik heb een talendeuk en this is far too complicated voor de late avond. Ik begrijp dat het in de opstartinstellingen via de Taskmanager geregeld kan worden, maar hoe? Heb nog gezocht op nederlandse instructies, maar tot nu toe zonder goed resultaat. Morgen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is me gelukt om de PC het ad hoc-netwerk zelf te laten opstarten.Taakplanner start na het aanmelden een batch-bestandje, met daarin de opdracht: "netsh.exe wlan connect name=xxxx". En hij geeft aan te wachten op gebruikers.

Op de laptop krijg ik het nog niet voor elkaar. Ik kan een draadloos profiel aanmaken met de naam van het ad hoc-netwerk, de sleutel invoeren en aangeven dat hij automatisch moet aanmelden, maar vooralsnog vertikt 'ie het nog. Iemand nog ideeën?
Pagina: 1