Momenteel probeer ik om een seriële terminal aan de gang te krijgen op een HP9000 systeem.
Het gaat op een HP Visualize C3600 Workstation (HP9000/785)
Ik heb hier zowel een HP 700/96 terminal, als een HP Secure Web Console liggen, die ik aan die machine via de seriële poort aan de gang wil hebben.
De seriele poort(en) van de machine zijn in ieder geval in orde. Als ik de USB keyboard en muis loskoppel dan gaat bij het booten de console naar de eerste serial port, en ik krijg dan op zowel de terminal als de webconsole normaal een loginprompt.
Met het toetsenbord aangesloten pakt ie netjes zoals het hoort de console lokaal op de machine, via de keyboard/muis en de grafische kaart (Visualize LXE)
Ik probeer nu om, naast de lokale (grafische) console ook via de seriele poort een terminal sessie te krijgen.
Het probleem wat ik daarmee heb is dat wanneer ik (in eerste instantie via SAM) een lokale terminal toevoeg, de uitvoer daarvan volledig garbled is.
In SAM heb ik de terminal als volgt gewoon toegevoegd:
Deze settings in SAM zorgen voor deze twee regels in /etc/inittab:
Terminaltype staat ook goed ingesteld: (/etc/ttytype)
Met deze settings krijg ik op beide poorten wel een login, maar met nogal garbled uitvoer:

Je ziet hier de loginprompt, met een root login. Daarna een deel van de uitvoer van de login..
De ingestelde baudrate lijkt dus wel te kloppen, anders zou inloggen ook niet werken?
Ik snap kortweg niet waarom het als 'echte' console wel werkt, maar als extra terminals aan het OS niet?
Helaas ben ik (nog) niet genoeg thuis in deze hardware en het OS (HP-UX 11i v1 (B.11.11) Mission Critical Operating Environment - voorzien van laatste patch cluster (decemter '09))
Iemand van jullie enige inzichten wat ik fout doe of waar het probleem kan zitten?
Het gaat op een HP Visualize C3600 Workstation (HP9000/785)
Ik heb hier zowel een HP 700/96 terminal, als een HP Secure Web Console liggen, die ik aan die machine via de seriële poort aan de gang wil hebben.
De seriele poort(en) van de machine zijn in ieder geval in orde. Als ik de USB keyboard en muis loskoppel dan gaat bij het booten de console naar de eerste serial port, en ik krijg dan op zowel de terminal als de webconsole normaal een loginprompt.
Met het toetsenbord aangesloten pakt ie netjes zoals het hoort de console lokaal op de machine, via de keyboard/muis en de grafische kaart (Visualize LXE)
Ik probeer nu om, naast de lokale (grafische) console ook via de seriele poort een terminal sessie te krijgen.
Het probleem wat ik daarmee heb is dat wanneer ik (in eerste instantie via SAM) een lokale terminal toevoeg, de uitvoer daarvan volledig garbled is.
In SAM heb ik de terminal als volgt gewoon toegevoegd:
┌ === Terminals and Modems (flatline) (1) ┐ │File View Options Actions Help │ │ Press CTRL-K for keyboard help. │ │Terminals and Modems 0 of 2 selected│ │──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────│ │ Device File Name Type Hardware Path Port Number Speed (baud) │ │┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ ││ /dev/tty0p0 Terminal 10/0/14/1/1 0 9600 ^ │ ││ /dev/tty1p0 Terminal 10/0/14/1/2 0 9600 │ ││ │ ││ │ ││ │ ││ │ ││ │ ││ │ ││ │ ││ │ ││ │ ││ │ ││ │ ││ v │ │ <─────────────────────────────────────────────────────────────────────────>┘ │ │ │ └──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Deze settings in SAM zorgen voor deze twee regels in /etc/inittab:
a0:3:respawn:/usr/sbin/getty -h tty0p0 9600 a1:3:respawn:/usr/sbin/getty -h tty1p0 9600
Terminaltype staat ook goed ingesteld: (/etc/ttytype)
2392 console 2392 tty0p0 2392 tty0p1 2392 tty0p2 2392 tty0p3 2392 tty0p4 2392 tty0p5
Met deze settings krijg ik op beide poorten wel een login, maar met nogal garbled uitvoer:

Je ziet hier de loginprompt, met een root login. Daarna een deel van de uitvoer van de login..
De ingestelde baudrate lijkt dus wel te kloppen, anders zou inloggen ook niet werken?
Ik snap kortweg niet waarom het als 'echte' console wel werkt, maar als extra terminals aan het OS niet?
Helaas ben ik (nog) niet genoeg thuis in deze hardware en het OS (HP-UX 11i v1 (B.11.11) Mission Critical Operating Environment - voorzien van laatste patch cluster (decemter '09))
Iemand van jullie enige inzichten wat ik fout doe of waar het probleem kan zitten?
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself