Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond!

ik heb de master collectie cs3 op mijn laptop staan.
De kleuren kloppen niet in geen van de programma's

Als ik 100% magenta invul (illustrator bv) krijg ik geen magenta.
Alles is matter, en minder bright.
Ook in photoshop zitten de kleuren ernaast, de kleuren zijn veel minder.

Het heeft niet met mijn beeldscherm te maken, want als ik magenta opzoek op internet geeft hij het goed weer.
En ook niet een rgb / cmyk probleem, want ook als ik alleen maar een afbeelding link in indesign, bestaat het probleem ook

Hier een voorbeeld van het verschil in kleur
http://img8.imageshack.us...rintscreenmagentatest.jpg

ik hoop dat iemand me verder kan helpen!

Groet Krista

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Druk eens op Ctrl+Y?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dit leek het even op te lossen in illustrator,
maar na hem opnieuw op te starten is het probleem er weer, net als in photoshop en indesign....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-09 20:10

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Lijkt me niet echt een probleem.
Jij vergelijkt de magenta met een jpg, niet echt een betrouwbare referentie.

Ook is jou beeldscherm niet gekalibreerd om werkelijk magenta te laten zien.
Als je werkelijk wil weten of jou beeldscherm magenta goed laat zien of niet moet je een kleurwaaier gebruiken, maar zelfs dan zul je verschil zien omdat waaires gemaakt worden voor drukwerk.

Het 'bright' waar jij naar zoekt is niet te verkrijgen met inkten (CMYK), maar enkel met licht (RGB).
hang eens aan andere monitor aan je laptop, dan zul je zien dat je magenta opeens heel anders is omdat elke monitor de kleuren anders laat zien.

Adobe programma's (vooral InDesign, hence the difference qua kleur) zijn als basis gemaakt om drukwerk te maken, pas als het drukwerk niet in de kleuren komt zoals je ze gemaakt hebt moet je je zorgen gaan maken dat je programmatuur iets niet helemaal juist doet qua kleuren.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord! - Publish-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
@kratata:

Klopt, maar nu is duidelijk wat het probleem is :)

Het is helaas teveel om hier allemaal neer te pennen, maar zoek eens op "color profiles" / "kleurprofielen" met Google en in de handleiding van Photoshop / Indesign / etc. en lees je in over het onderwerp, het zal je een stuk verder helpen.

Verder kan je het via Edit > Color Settings ook helemaal uitzetten ("off"), maar dat is niet aan te raden wanneer je je werk wil gaan drukken of printen. Kleurprofielen zorgen ervoor dat je kleuren overal min of meer hetzelfde eruit zien.

Maar zoals ik al zei, daar zal je zelf even wat meer over moeten lezen - veel te ingewikkeld onderwerp voor een simpele forumpost ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Heb je zelf een suggestie waar het aan zou kunnen liggen? :)

Ik kan je verzekeren dat je pakket z'n geld waard is. Ik denk dat het ligt aan de communicatie tussen de kleurprofielen van je Adobe suite en je beeldscherm.

Hier heb ik een aardige (ondoorkoombare) lap tekst gevonden over beheer van kleurprofielen:
http://www.computer-darkroom.com/ps10_colour/ps10_1.htm

Misschien dat dit artikel ook nog wat hulp geeft, even er van uitgaand dat je Adobe Gamma niet uit hebt gezet:
http://kb2.adobe.com/cps/321/321608.html

Ook in Photoshop en Illustrator kun je namelijk nog een kleurprofiel instellen. Dat heeft niet alleen betrekking tot de weergave in het programma zelf, ook afbeeldingen die je met Save for Web maakt, kunnen er door van kleur veranderen (note: hier heb ik alleen over gelezen).

Last but not least: Ik zie dat je al een paar jaren actief bent op GoT, maar wil toch even aanstippen dat er in de FAQ nog een paar handige tips staan voor je postings hier. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Dark Blue op 16-01-2010 23:43 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja! helden

Niet gedacht dat het aan dit soort dingen kon liggen aangezien het beeldscherm wel magenta weer kon geven, was mijn theorie.
Er gaan wat deuren open voor me hier en ga mezelf eens inlezen over kleurprofielen en kalibreren, interessant wel.

Wat ik nu gedaan heb, is de kleurprofielen verwijderd in mijn beeldscherm instellingen, en hij werkt weer als tevoren.

Ook zal ik de FAQ doorlezen voor betere posts in de toekomst!
Dank!
na 3 dagen goochelen, fijn om verder te kunnen werken
Pagina: 1