[MBP] Artifacts?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-09 15:14
Hoi,

Ik heb sinds juli een MacBook Pro. Het gaat om de 15" versie met 9600GT 256MB en natuurlijk de omboard 9400GT. Ik draai eigenlijk alleen op die laatstgenoemde. Na enkele weken was de MacBook erg traag en beschadigde de CD-drive mijn CD's/DVD's. Toen is mijn Harde schijf en SuperDrive vervangen. Enkele weken later deed Bluetooth het niet meer, alsmede het backlit toetsenbord. Toen is het moederbord vervangen. Sindsdien heeft hij wel redelijk gewerkt, maar ik heb er dus al een redelijke geschiedenis mee. Nu zit ik echter met een nieuw probleem, namelijk dat de batterij leegloopt terwijl ik hem niet gebruik (over een uur of 6 zo'n 10 procent), en het vervelendste: ik krijg soms opeens rare dingen op mijn scherm, zoals hier beneden te zien is. Na hem dicht te klappen en weer open te maken is het voorbij.

Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-8EA0_4B5221CA.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-1104_4B5221CA.jpg

Is dit een bekend probleem? En zou het wellicht softwarematig kunnen zijn of mag ik mijn macbook weer lekker een week missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 11:47

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Battery draining is redelijk normaal, al is het bij jou wat erger dan gebruikelijk. Graphics artefacts worden doorgaans veroorzaakt door oververhitting, gaar videogeheugen (of gaar RAM in het geval van de 9400M). Boot je MacBook Pro eens van Install Disc 1, met de D toets ingedrukt. De Apple Hardware Test wordt geladen. Test de MBP, en kijk wat eruit komt. Slecht geheugen moet zich daar over het algemeen wel melden.

Overigens lijk jij wel een enorm maandagochtendmodelletje te pakken te hebben. Heb je al eens met Apple zelf gebeld?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Whieee schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 23:09:
Battery draining is redelijk normaal, al is het bij jou wat erger dan gebruikelijk. Graphics artefacts worden doorgaans veroorzaakt door oververhitting, gaar videogeheugen (of gaar RAM in het geval van de 9400M). Boot je MacBook Pro eens van Install Disc 1, met de D toets ingedrukt. De Apple Hardware Test wordt geladen. Test de MBP, en kijk wat eruit komt. Slecht geheugen moet zich daar over het algemeen wel melden.

Overigens lijk jij wel een enorm maandagochtendmodelletje te pakken te hebben. Heb je al eens met Apple zelf gebeld?
Nee, dat heb ik niet. Wat moet ik daar dan mee? Ik kan me niet voorstellen dat ze meer voor me kunnen doen dan zeggen "goh, we repareren hem nog maar een keer", of wel? Ik zal trouwens je tip morgen gaan proberen. Ben dan pas weer op de plek waar mijn install disk ligt. Heb trouwens enkel nog de Leopard disk, omdat de Snow Leopard disk vanwege probleem één overleden is.

Het lijkt me trouwens niet om oververhitting te gaan. Dit gebeurde tijdens gewoon internetten en dagelijke taken.

[ Voor 5% gewijzigd door --Christiaan-- op 17-01-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Kick. Whieee, kun jij mij meer info verschaffen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
Na hem dicht te klappen en weer open te maken is het voorbij.
Dan zit het DVI kabeltje naar het TFT panel niet goed vast, of is door het open en dicht doen een breukje in 1 van de draadjes ontstaan.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
djexplo schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:36:
[...]

Dan zit het DVI kabeltje naar het TFT panel niet goed vast, of is door het open en dicht doen een breukje in 1 van de draadjes ontstaan.
Hmm, en dat gaat zomaar los? Tevens kickje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Het lijkt er inderdaad op dat je een maandagmorgenmodel te pakken hebt, oftewel alles gaat kapot wat er kapot kan gaan, heel triest.

Over het scherm, ik ben 90% zeker dat een van de interne kabels binnenin het lcd niet goed zit / defect is. Ik baseer dit op de 2e foto waar je duidelijk kan zien dat de afstand tussen de lijnen steeds gelijk is. Ook het feit dat het weg gaat na het open en dicht klappen bevestigd dit.
Als het probleem zich weer voor doet probeer dan is voorzichtig met het scherm te wiebelen en kijken wat er gebeurd (goede kans dat er niks gebeurd omdat het een erg stugge behuizing is).

Raad je aan om zeker (weer) terug te gaan naar apple, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 20:40
Apple opbellen.. Het hele verhaal uitleggen en een compleet nieuwe vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:44
Kan je gemakkelijk testen :) Zodra je de lijnen ziet maak dan eens een screenshot.
Staan de lijnen op het screenshot dan is het iig niet in de kabels.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Bedankt allemaal voor de tips. Maar ik zal Apple eens bellen, maar verwacht eerlijk gezegd niet dat ze zeggen "Ohja je krijgt een nieuwe". Drie keer kapot is pech maar we maken het wel weer of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

--Christiaan-- schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 22:50:
Bedankt allemaal voor de tips. Maar ik zal Apple eens bellen, maar verwacht eerlijk gezegd niet dat ze zeggen "Ohja je krijgt een nieuwe". Drie keer kapot is pech maar we maken het wel weer of zo.
Over het algemeen wil Apple wel coulant zijn als je al meerdere reparaties aan dezelfde machine hebt gehad.

Overigens hoeft het niets met het kabeltje te maken te hebben dat 'even slapen' het tijdelijk oplost. Wat er gebeurt bij een 'dutje' is o.a. het stoppen en bij wakker worden opnieuw initialiseren van de GPU, en daarmee krijgt de framebuffer (het VRAM/shared RAM) ook even een duwtje.

[ Voor 25% gewijzigd door Whieee op 20-01-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Whieee schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 22:55:
[...]

Over het algemeen wil Apple wel coulant zijn als je al meerdere reparaties aan dezelfde machine hebt gehad.

Overigens hoeft het niets met het kabeltje te maken te hebben dat 'even slapen' het tijdelijk oplost. Wat er gebeurt bij een 'dutje' is o.a. het stoppen en bij wakker worden opnieuw initialiseren van de GPU, en daarmee krijgt de framebuffer (het VRAM/shared RAM) ook even een duwtje.
Maar hoe pak ik zoiets aan. Gewoon bellen, mijn verhaal uitleggen en op een rustige manier om een nieuwe vragen? Nouja, dat ga ik morgen in ieder geval proberen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

--Christiaan-- schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:17:
[...]

Maar hoe pak ik zoiets aan. Gewoon bellen, mijn verhaal uitleggen en op een rustige manier om een nieuwe vragen? Nouja, dat ga ik morgen in ieder geval proberen dan :)
In de eerste plaats je huidige klacht melden, en zien wat ze daarvan vinden. Daarnaast kan het beslist geen kwaad om te melden dat je MBP al voor de zoveelste keer stuk is en dat je toch wel iets meer verwacht had. Alles kan stuk, maar het is toch wel zuur als je al zovaak terug moet vanwege problemen. Doorgaans is Apple daar wel enigszins coulant in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
--Christiaan-- schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 22:50:
Waarschijnlijk wel.. Maar leg ze maar eens uit dat je 1600 euro betaald hebt voor een apparaat dat niet deugt (3x kapot is echt te veel).. Ik zou een nieuwe eisen! Idd, wat de mensen hierboven ook zeggen. Leg het uit en zeg dat je niet zoveel geld op tafel hebt gelegd voor een macbook die om de zoveel tijd weer kapot gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door aschja op 21-01-2010 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Uitslag:

Laatste reparatie is vijf maanden geleden en dat is al best lang volgens hen, dus ik krijg geen vervangende maar moet hem maar weer laten repareren... Zucht...

Edit. Herinner me net dit, batterijprobleem was er al langer, al was het toen een ander probleem maar heb het toen niet laten repareren. Heb nu teruggebeld en hang in de wacht. Want dat was al twee maanden na laatste reparatie. Vorig probleem zie http://forum.onemorething...c.php?t=158574&highlight=

[ Voor 47% gewijzigd door --Christiaan-- op 21-01-2010 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Doordrammen wil ook wel eens helpen.. Of misschien hetzelfde aan een ander appleperson voorleggen.. Of gewoon de supervisor vragen.. lol.. Ik zou het niet pikken dat elke keer wat kapot ging.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Twee mensen gesproken, twee keer afgewezen helaas. Dan nog maar eens laten repareren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Mobo vervangen. Gisteren opgehaald. Gisteravond weer problemen, weer die artifacts. Apple gebeld en krijg eindelijk een nieuwe :).
Pagina: 1