Ik ben behoorlijk nieuw in het opzetten van een thuisnetwerk.
Ik heb de volgende apparatuur in huis:
Telfort ADSL:
Zyxel 2602h Multi PC modem (ip 192.168.1.200 DHCP aan, pool size 150)
Belkin N1 Vision Router (ip 192.168.1.250 Bedraad via Zyxel)
Laptop (Windows 7) (ip 192.168.1.1 DHCP bedraad/draadloos aan Belkin)
NAS (Synology DS209) (ip 192.168.1.34 Vast, bedraad via Belkin)
HP5100C netwerk printer (ip 192.168.1.? bedraad via Belkin)
PS3 (ip 192.168.1.4 DHCP bedraad aan Belkin)
Wii (ip 192.168.1.? DHCP(?) draadloos aan Belkin)
Tot voor de NAS (die ik net heb) had ik de Belkin als router ingezet.
Deze heb ik nu ingesteld als accespoint.
Voor de NAS moet ik een paar poorten forwarden (80, 5000, 21) vandaar het inzetten van de Belkin als accesspoint
Hoe maak ik hier nu een stabiel netwerk van? Want op een of andere manier verdwijnt de NAS elke keer uit mijn netwerk. Dat is momenteel mijn grootste probleem.
Ik zie de DS209 wel als multimediapparaat in mijn netwerkoverzicht staan, maar niet als pc. De managementconsole is ook gewoon bereikbaar via het ip-adres.
1
Hoe is dit het stabielst aan te sluiten? DHCP/Vaste IP adressen? (dat laatste vind ik nogal lastig om voor elkaar te krijgen, maar wellicht lukt het via hier…)
Kan ik wellicht de apparaten allemaal via het Zyxel modem verbinden, of is dat minder veilig?
2
En hoe stel ik de router in met portforwarding terwijl er toch enigszins beveiliging is?
Nu staan er bij de firewall instellingen de volgende regels:
WAN to LAN Permit
LAN to WAN Permit
WAN to WAN / Router Drop
LAN to LAN / Router Permit
Ik wordt er helemaal gek van, of het werkt helemaal niet, of het werkt half (zonder NAS) of het staat open en bloot voor de hele wereld…
Wellicht kunnen jullie me wat tips geven?
Ik heb de volgende apparatuur in huis:
Telfort ADSL:
Zyxel 2602h Multi PC modem (ip 192.168.1.200 DHCP aan, pool size 150)
Belkin N1 Vision Router (ip 192.168.1.250 Bedraad via Zyxel)
Laptop (Windows 7) (ip 192.168.1.1 DHCP bedraad/draadloos aan Belkin)
NAS (Synology DS209) (ip 192.168.1.34 Vast, bedraad via Belkin)
HP5100C netwerk printer (ip 192.168.1.? bedraad via Belkin)
PS3 (ip 192.168.1.4 DHCP bedraad aan Belkin)
Wii (ip 192.168.1.? DHCP(?) draadloos aan Belkin)
Tot voor de NAS (die ik net heb) had ik de Belkin als router ingezet.
Deze heb ik nu ingesteld als accespoint.
Voor de NAS moet ik een paar poorten forwarden (80, 5000, 21) vandaar het inzetten van de Belkin als accesspoint
Hoe maak ik hier nu een stabiel netwerk van? Want op een of andere manier verdwijnt de NAS elke keer uit mijn netwerk. Dat is momenteel mijn grootste probleem.
Ik zie de DS209 wel als multimediapparaat in mijn netwerkoverzicht staan, maar niet als pc. De managementconsole is ook gewoon bereikbaar via het ip-adres.
1
Hoe is dit het stabielst aan te sluiten? DHCP/Vaste IP adressen? (dat laatste vind ik nogal lastig om voor elkaar te krijgen, maar wellicht lukt het via hier…)
Kan ik wellicht de apparaten allemaal via het Zyxel modem verbinden, of is dat minder veilig?
2
En hoe stel ik de router in met portforwarding terwijl er toch enigszins beveiliging is?
Nu staan er bij de firewall instellingen de volgende regels:
WAN to LAN Permit
LAN to WAN Permit
WAN to WAN / Router Drop
LAN to LAN / Router Permit
Ik wordt er helemaal gek van, of het werkt helemaal niet, of het werkt half (zonder NAS) of het staat open en bloot voor de hele wereld…
Wellicht kunnen jullie me wat tips geven?