Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-10 21:49
Hallo allemaal,

Ik heb als hobby projectje zelf een accu gemaakt, van 4 accuboormachine accu's. Daarin zaten gewoon 1,2 volt 1300 mah NI-CD cellen. Ik totaal heb ik er 40 verzameld, en dan 4 x paralel 10 cellen in serie zodat ik op ongeveer 5200 Mah. Het zal wel iets minder zijn, de cellen zijn niet helemaal nieuw.

Ik wil de accu gaan gebruiken om een netbook op te laden op een zeilboot, met gebruik van een zonnepaneeltje. Overdags dus de accu opladen en savonds de netbook gebruiken.

Nu heb ik de accu uitgetest, hij laad zelf prima op met een accu oplader, en geeft daarna iets van 13 volt aan. Alleen zodra ik de accu met mijn netbook verbind, gaat het voltage zo schommelen dat hij telkens wel-niet-wel-niet oplaad. Het blijft schommelen tussen de 11 en 12,5 volt, en zodra het onder de 12 komt stopt de netbook net opladen....

Kan ik hier iets aan doen, en zoniet is het wel-niet-wel-niet opladen van de netbook schadelijk voor de netbook zelf?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben met mijn verhaal!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Het steeds wel/niet opladen is opzich niet schadelijk.

Het is sowieso geen goed idee om een accupack direct aan een aansluiting te hangen die bedoelt is om een gestabiliseerde spanning te ontvangen (de adapter). Verder is het ook geen goed idee om 4 groepen accu's parallel te zetten omdat de accucellen natuurlijk nooit exact identiek zijn en dus elkaar geen tegenwerken waardoor de accu's elkaar leeg kunnen gaan trekken.

De beste optie lijkt mij is om een grotere groep accu's in serie te hangen en daar vervolgens een schakelende regelaar over te hangen.

Op ebay en dergelijke zijn zat kant-en-klaar convertors te vinden hiervoor voor totaal ongeveer een tientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Ik had een negatieve sigarettenstekker gemaakt op de accu, en daar een auto-oplader voor de netbook ingestoken. Die maakt van alles tussen de 12 en 24 Volt 12 volt dus daar heb ik wel naar gekeken. Alleen zodra het onder die 12V komt stopt het dus met opladen.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, de 40 cellen in serie en dan terug naar 12 volt? Sorry ik ben geen expert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-10 15:44
Ik vind het opzich ook niet bijzonder dat de accu schommelt tussen 11 en 12.5 volt... die cellen zijn maar 1.2 volt, zal ietsje meer zijn onbelast, maar zodra je ze gaat belasten, zakken ze wat in. Weet niet precies hoeveel zo'n laptop mag hebben, maar kan je 11 cellen in serie doen. 40 cellen in serie met een step down converter is misschien wel het mooiste. Wel goed oppassen met het allemaal even vol zijn van alle cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Misschien gewoon dik boven die 12 volt gaan zitten? aangezien je autolader toch 12 volt maakt van alles tussen de 12 en 24 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Zjosh schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 23:05:
Ik vind het opzich ook niet bijzonder dat de accu schommelt tussen 11 en 12.5 volt... die cellen zijn maar 1.2 volt, zal ietsje meer zijn onbelast, maar zodra je ze gaat belasten, zakken ze wat in. Weet niet precies hoeveel zo'n laptop mag hebben, maar kan je 11 cellen in serie doen. 40 cellen in serie met een step down converter is misschien wel het mooiste. Wel goed oppassen met het allemaal even vol zijn van alle cellen.
Zo moet je het inderdaad doen. Accucellen parallel zetten is bijzonder gevaarlijk door de equalisatiestromen die gaan lopen.

Accus _kunnen_ wel parallel, maar dan zit er een bak elektronica tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XTerm schreef op zondag 17 januari 2010 @ 10:02:
[...]

Zo moet je het inderdaad doen. Accucellen parallel zetten is bijzonder gevaarlijk door de equalisatiestromen die gaan lopen.

Accus _kunnen_ wel parallel, maar dan zit er een bak elektronica tussen.
Trek een (grote) UPS open, of een laptopaccu. Grote kans dat er gewoon een aantal cellen parallel staan, zonder "een bak elektronica" ertussen.
Er gaat alleen een grote stroom lopen als je een lege accu op een volle aansluit. Als ze eenmaal parallel staan gedragen ze zich gewoon als 1 grote cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

SA007

Moderator Tweaking
real_FireFly: dat gaat alleen op als alle cellen identiek zijn in merk/type/leeftijd/etc.

Ook niet alle willekeurige accutypes zijn ervoor geschikt, nicd heeft een vrij grote zelfontlading en dat gaat dus nogal ertegenin werken.

Het beste is gewoon nooit cellen parallel zetten, zelfs in serie kan discutabel zijn (tijdens het opladen kan het voorkomen dat bepaalde cellen sneller of trager opladen, dat kan ophopen zodat de spanning op de cellen flink begint af te wijken, tot het punt dat bepaalde cellen overbelast worden.
Bij de meeste accutypes is de kans daarop gelukkig klein, omdat de cellen gedurende vrij grote tijd rond dezelfde spanning hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:43

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voor een paar euro haal je een 12v/7Ah loodaccu op dis zich prima laat laden door een zonnepaneel.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Heeft een 12v loodaccu dan niet hetzelfde probleem? En ik dacht dat Loodaccu's niet zo goed konden tegen vaak leeg en weer volladen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een loodaccu werkt het beste en het langst als die op spanning wordt gehouden maar in de modelbouw worden deze (gel) accu's vaak gebruikt en ook dus ontladen en weer geladen zonder problemen. Gezien de kosten van zo'n accu heb je er mensen bij zitten die ieder jaar gewoon een nieuwe kopen.

Goedkoop kan je ze vinden op marktplaats en electronicadumps want ze zijn veel gebruikt in nodverlichting ed en worden preventief periodiek vernieuwd.

Andere optie is kijken naar LiPo, Li-Ion en LiFe accu's, deze accu's worden net als een loodaccu middels een spanning geladen (NiMh en NiCad moeten met een stroom geladen worden), wel belangrijk bij deze accu's is dat ze een maximale spanning per cel mogen hebben en niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:42
memphis schreef op zondag 17 januari 2010 @ 22:14:
Goedkoop kan je ze vinden op marktplaats en electronicadumps want ze zijn veel gebruikt in nodverlichting ed en worden preventief periodiek vernieuwd.
Je kunt ze vaak zelfs gratis halen bij bedrijven die alarminstallaties aanleggen en onderhouden.

Ik heb dat al 2x gedaan en kreeg beide keren 2 van die accu's mee zonder er wat voor te betalen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Andere optie is kijken naar LiPo, Li-Ion en LiFe accu's, deze accu's worden net als een loodaccu middels een spanning geladen (NiMh en NiCad moeten met een stroom geladen worden), wel belangrijk bij deze accu's is dat ze een maximale spanning per cel mogen hebben en niet meer.
Wat minstens net zo belangrijk is, is dat deze accu's ook een minimale spanning hebben per cel, en beslist niet verder ontladen mogen worden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een loodaccu, die op zich best wel een keertje tot 0V ontladen kan worden). Bij Li-ion wordt het ook beduidend riskanter om maar een beetje at random dingen parallel te gaan schakelen. Doe dat dan ook enkel als je weet waar je mee bezig bent.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Klopt, maar ook Loodaccu's en NiMh's mogen niet te diep ontladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

nee, voor een loodaccu is 0v ook instant kill eigenlijk, dan krijg je met n beetje geluk nog 10% van de originele capaciteit terug..

met een li-po/li-fe/li-ion mag je niet onder een bepaald voltage en niet boven een bepaald voltage (afhankelijk van type 3.0-4.2 / 2.5-4.0 / 2.5-3.7 resp. leeg/vol) komen, anders 99% kans op kaboem en brand, of op zn minst een grondig gesloopte accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lipo en li-ion hebben zowel spannings- als stroombegrenzing nodig... Zonder stroombegrenzing trekt een lipo makkelijk veelvouden van zijn maximale laadstroom. In het gunstigste geval gaat de accu vrij snel dood, worst case fikt de boel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Ik heb nu een 12 Ampere 12 Volt Lood accu gevonden op marktplaats voor een tientje. Ga ik hier niet hetzelfde probleem hebben, dus dat schommelen tussen 11 en 13 volt zodra er een belasting op komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

Part

Helemaal niets.....

KoenVW76 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:48:
Ik heb nu een 12 Ampere 12 Volt Lood accu gevonden op marktplaats voor een tientje. Ga ik hier niet hetzelfde probleem hebben, dus dat schommelen tussen 11 en 13 volt zodra er een belasting op komt?
Klemspanning van een 12v lood accu is
11,5 volt 0% lading
12 volt 40% lading
12,7 volt 100% lading
Indien belast kan de spanning nog verder inzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

onzin, van een gelaccu is 13.8v (continu) 100% vol, en 12.0v leeg (beide onbelast trouwens, onder belasting mag ie iets onder de 12v komen, zolang ie maar boven de 12 uitkomt als de belasting dr af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

AlexanderB schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:38:
onzin, van een gelaccu is 13.8v (continu) 100% vol, en 12.0v leeg (beide onbelast trouwens, onder belasting mag ie iets onder de 12v komen, zolang ie maar boven de 12 uitkomt als de belasting dr af gaat.
Dubbele onzin. >:)
Lees dit maar eens door:
http://www.panasonic.com/...nasonic_VRLA_Overview.pdf
Open circuit voltage vs. residual capacity blz 8
of hier:
http://www.batterylm.cn/me/function.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.batterylm.cn/image/fun_06.gif

Zou je de lijn doorterkken na 13,8 volt dan zit de accu voor 200% vol en dan kan natuurlijk niet. ;)

Wat je door elkaar haalt zijn de laat spanning en open klemspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

laadspanning versus open klem spanning.. zelfde met ni-cd batterijen, dan zouden die volgens jou bij 1.2 ook vol zijn, terwijl die ook gewoon doorgeladen worden tot dicht bij de 1.5v en dan als je de lader dr af haalt vrij vlot terugzakken naar 1.2v..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

AlexanderB schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 22:06:
laadspanning versus open klem spanning.. zelfde met ni-cd batterijen, dan zouden die volgens jou bij 1.2 ook vol zijn, terwijl die ook gewoon doorgeladen worden tot dicht bij de 1.5v en dan als je de lader dr af haalt vrij vlot terugzakken naar 1.2v..
Ik heb het over de open klem spanning. Laadspanning is natuurlijk veel hoger.

Mijn reactie is op:
AlexanderB schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:38:
En dit is niet juist.
En open klemspanning van 13,8 volt is niet haalbaar en bij 12 volt is de accu niet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koen,
als je het schommelen wat tegen wil gaan moet je een wat zwaardere accu nemen.
Ik heb nog wel wat zware accu''s staan die redelijk goed zijn.
Volgens mij 90 Ah, is natuurlijk wel ff wat anders.
Heb ook nog wel een stuk of 20 batterijen 24 Ah liggen weet alleen niet
hoe goed die nog zijn.
Je mag er zo een afhalen. Opsturen wil ik ook wel maar dan is het niet gratis.

Die batterijen parallel zetten is wat link. Als de batterijen niet allemaal zelfde leeftijd en type zijn dan gaan er vereffeningsstromen lopen omdat de interne weerstand van de verschillende batterijen anders is.

Of dat dan ook het probleem is durf ik niet te zeggen.

Nog ff wat over de theorie. We hebben het hierboven over gesloten lood accu's VRLA.

Deze hebben gemiddeld een laadspanning die afhankelijk is van de omgevingstemperatuur.
Bij 20 graden is het ca. 2.29 V/C dus 13.74 gemiddeld. Mag wat meer of minder. Dit is voor standby toepassingen. Onderspanning ligt meestal bij zo'n 1.65 volt / cell, hieronder gaat de batterij snel kapot.

Ik heb meestal wel batterijen liggen, laat ze 1 keer per maand ongeveer ophalen. Dat levert alleen niet zo veel op. Normaal verkoop ik alleen nieuwe via shop4power.nl maar deze oude zijn ook nog wel in orde. Gewoon een paar menemen en kijken welke nog goed is.

Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Oke dat klinkt intressant! Ik heb u een PM gestuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
sorry dat ik dit oude topic weer tot leven wek, maar ik heb nog steeds het zelfde probleem. zou een accu van 7 ampere genoeg zijn om mijn netbook op te laden zonder de voltage schommeling?
Pagina: 1