Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vreemde prijsveranderingen van solid state disks.

Heeft iemand een idee welke richting de prijzen van ssd's opgaan?
Bij bijvoorbeeld Azerty is de situatie enigszins onduidelijk.
Azerty hanteert twee verschillende prijzen voor wat dezelfde ssd van Intel lijkt te zijn.
Azerty vraagt voor het ene produkt 191,77 euro.

http://azerty.nl/8-902-22...m-mainstream-solid-s.html

En Azerty vraagt tegelijkertijd 201,75 euro voor klaarblijkelijk dezelfde ssd.

http://azerty.nl/8-902-23...lid-s.html?tab=tech_specs

Salland had op 23 december 2009 de Kingston 40GB in de aanbieding voor 77,99 euro.

http://209.85.229.132/sea...nk&gl=nl&client=firefox-a

Deze ssd wordt nu aangeboden door Informatique voor 99 euro.

http://www.informatique.n...ngston-ssdnow-v-40gb.html

De ssd van Intel met bracket van 80 GB met code SSDSA2MH080G2R5 stond op 27 augustus 2009 op de website van MaxICT voor 186,95 euro.

Cool-Prices bood de SSDSA2MH080G2C1 op 27 september 2009 aan voor 180,70 euro inclusief BTW en exclusief bezorgkosten.

Er zijn berichten, dat er in 2010 nieuwe ssd's van Intel komen, die goedkoper zijn dan de Postville.
Er zijn ook berichten, dat de computercomponenten en geheugens en flashchips duurder worden door een grotere vraag naar computers en computeronderdelen.
Is het handig om te wachten op een doorzetting van de huidige verlaging van de prijzen of valt het te verwachten, dat de prijzen weer omhoog gaan zoals in november 2009 gebeurde?

Ik vind de huidige prijzen van ssd's nogal hoog vergeleken met de prijs van Cool-Prices in september 2009 en de aanbieding van Salland in december 2009.

Is iemand het met mij eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyCLD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09-2021
Dat komt voornamelijk door de Read en Write speed. lage snelheid is lage prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
@DannyCLD
Dat bedoeld hij niet. Het gaat er over dat sinds de introductie van SSD's, die dingen enkel maar duurder en duurder zijn geworden, wat in een gezonde, concurrerende markt, absurd is.

Ik heb vorige week maar een Intel X25-V gekocht, voor 99Euro. Gewoon omdat de kans nihil is dat deze veel lager zal worden dit jaar.

Het meest bizarre vind ik nog die OCZ Core SSD's, je ken ze wel, OCZ's eerste SSD's, met die JMicron controller. Die kostten op een gegeven moment 60 Euro voor 32GB (iirc). Tegenwoordig vragen ze voor die rotzooi 130 Euro 8)7 . Persoonlijk had ik er voor 60 euro wel een gewild. Met Linux heb je weinig last van die Jmicron chip en voor windows bestaat er flashfire. :)

Mijn tip, indien je een SSD wil, koop gewoon de eerste beste die binnen je budget valt. Dan heb je er nu al plezier van, als je constant blijf uitstellen (tot een fikse prijsdaling) blijf je ongetwijfeld nog lang wachten.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K_VL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:01
SirNobax schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:39:
Met Linux heb je weinig last van die Jmicron chip en voor windows bestaat er flashfire. :)
Ahzo? Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyCLD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09-2021
@DannyCLD
Dat bedoeld hij niet. Het gaat er over dat sinds de introductie van SSD's, die dingen enkel maar duurder en duurder zijn geworden, wat in een gezonde, concurrerende markt, absurd is.
....
Excuses, inderdaad verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij is er niks fluctuerender dan de flash/geheugenmarkt en is het helemaal niet vreemd dat de prijzen niet altijd dalen toch?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:40
Vraag en aanbod?
In het begin was er een grotere hoeveelheid schijven voor de hoeveelheid klanten. Nu dat SSDs popi beginnen te worden, is de vraag een stuk groter. Dat betekent dat de prijs omhoog kan en dat gebeurt dan ook. Nu dat de nieuwe X25-M 80GB zo goed uit de tests is gekomen, zal de vraag alleen maar omhoog gaan voor het product (en het zal wel even duren voor dat supply=demand, helemaal supply>demand).

Verder heb je altijd het probleem dat oude (obsolete) producten juist duurder worden voordat ze helemaal niet meer verkocht worden. Ze worden niet meer geproduceerd en dat betekent dat de voorraad erg klein is en alleen maar kleiner wordt.

En nieuwe SSDs duurder dan oude modellen? Ik weet nog dat ik voor mijn eerste twee Mtron Mobi 3025 16GB SSDs €240 per stuk heb betaald (bijna twee jaar geleden). Wat betaal je nu voor een dergelijke SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:17:
.....
of valt het te verwachten, dat de prijzen weer omhoog gaan zoals in november 2009 gebeurde?

Ik vind de huidige prijzen van ssd's nogal hoog vergeleken met de prijs van Cool-Prices in september 2009 en de aanbieding van Salland in december 2009.

Is iemand het met mij eens?
@DannyCLD
....
Het gaat er over dat sinds de introductie van SSD's, die dingen enkel maar duurder en duurder zijn geworden, wat in een gezonde, concurrerende markt, absurd is.
Helemaal eens. Dit valt mij al heel lang op sinds eind vorig jaar. Iedereen gooit het bijltje er blijkbaar bij neer door het maar te accepteren, maar wat hier gaande is bij de Postvilles is echt volstrekt onacceptabel! Er zijn hier gewoon een stel opkopers actief die steeds de consumenten vooraden opkopen. Dat kan echt niet. De prijzen zijn gemiddeld nu weer iets gedaald maar nog steeds niet terug op de 180 euro voor een G2 80GB. Er is nog steeds 20 euro verschil voor een product wat alleen maar waarde verliest omdat het steeds langer op de markt is en dus steeds meer verouderd, net als elk ander ICT-product.

Ik weet niet of er toezichthouders zijn maar ik denk dat het redelijk is dat men hier een onderzoek naar instelt.
maratropa schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 21:10:
Volgens mij is er niks fluctuerender dan de flash/geheugenmarkt en is het helemaal niet vreemd dat de prijzen niet altijd dalen toch?
Geheugen verouderd dus de prijzen horen omlaag te gaan. In de ICT wereld gaan alles normaal gesproken omlaag naarmate het langer op de markt is. Dat geheugen omhoog gaat klopt dus niet. Ook al is er meer vraag, dan is het nog raar dat men voor zulke oude producten de prijzen zo hard kan laten stijgen. Dat klopt gewoon echt niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
offtopic:
Bij linux map je gewoon je tijdelijke mappen (/tmp, /var/tmp, etc) naar je werkgeheugen, in je fstab file. Dit scheelt enorm veel writes. Ook is de 'delayed write' bij Linux veel toleranter en seamless, dan Windows. Verder zijn er nog meer tweakjes, die staan ook in dit subforum als ik mij niet vergis.

Flashfire op Windows reserveerd ~50MB in je werkgeheugen wat hij vervolgends als read/write "cache" gebruikt. Werkt erg goed. :)

Die OCZ SSD waar ik het over had, was de OCZ Solid:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=226081

Na 1 jaar is de prijs nog steeds gelijk.

Of de Agility:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=241175

Let vooral op dat gemiddelde :') .

[ Voor 20% gewijzigd door SirNobax op 16-01-2010 21:52 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cergorach schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 21:31:
Vraag en aanbod?
In het begin was er een grotere hoeveelheid schijven voor de hoeveelheid klanten. Nu dat SSDs popi beginnen te worden, is de vraag een stuk groter. Dat betekent dat de prijs omhoog kan en dat gebeurt dan ook. Nu dat de nieuwe X25-M 80GB zo goed uit de tests is gekomen, zal de vraag alleen maar omhoog gaan voor het product (en het zal wel even duren voor dat supply=demand, helemaal supply>demand).
De waarde van de X25-M gaat steeds verder omlaag doordat het product langer op de markt is. De techniek verouderd. Dus ook al is er meer vraag, dan zijn zulke flinke prijsstijgingen voor een verouderd product nog steeds merkwaardig.

Zoiezo geloof ik er niet veel van dat SSD's door consumenten steeds meer gekocht worden. De prijs per GB is nog steeds extreem en jan met de pet weet niet wat een SSD is. SSD's zijn nog steeds een nichemarkt voor hobbyisten/tweakers.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2010 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
[sarcasme]Omdat hij zo slecht verkocht wordt hebben de meeste webshops in Pricewatch (zeker de goedkopere) de X25-M Postville niet op voorraad en omdat hij zo slecht verkoopt hebben de meest leveranciers hem ook niet op voorraad...[/sarcasme]

Natuurlijk is het een 'niche' markt en daar wordt ook naar reproduceert, maar dat betekent nog steeds dat de regels van vraag & aanbod gelden. Kijk eens naar dit forum, hoeveel leden hebben wel niet een X25-M Postville gekocht, of zitten nog te wachten op hun bestelling. Ik zie een paar shops die een bepaalde versie ruim op voorraad hebben terwijl de concurrentie niets heeft, die gooien dan ook vrolijk de prijs omhoog, aangezien ze een risico lopen om zoveel SSDs op voorraad te nemen. Het zelfde geld voor groothandels. Ik heb het eind 2009 nog meegemaakt met de WD2002FYPS (4x2 stuks besteld over een periode van een maand), in die periode van een maand is de prijs omhoog gegaan (van €224 naar €331).

Er is momenteel erg weinig concurrentie voor de X25-M Postville qua prijs/prestatie verhouding (en kijk dan naar alle prestaties). Dus de producent gaat niet de markt onnodig verzadigen, daar komt bij dat Intel natuurlijk de beste prijzen wil hanteren (voor Intel natuurlijk). Dus als Intel merkt dat hij de prijzen kan verkopen zonder dat hij met overproductie zit gaat Intel natuurlijk de prijzen omhoog gooien.

En wat bazel je nu een onzinnigheid over 'toezichthouders', als Intel/groothandel/verkoper €1000 voor dit product wil vragen dan mag dit!

Je moet je ook realiseren dat je van generatie op generatie betere prestaties krijgt. Dan gaat de prijs niet omlaag, maar de prestaties omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 20:44
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 21:41:
[...]
Helemaal eens. Dit valt mij al heel lang op sinds eind vorig jaar. Iedereen gooit het bijltje er blijkbaar bij neer door het maar te accepteren, maar wat hier gaande is bij de Postvilles is echt volstrekt onacceptabel! Er zijn hier gewoon een stel opkopers actief die steeds de consumenten vooraden opkopen. Dat kan echt niet. De prijzen zijn gemiddeld nu weer iets gedaald maar nog steeds niet terug op de 180 euro voor een G2 80GB. Er is nog steeds 20 euro verschil voor een product wat alleen maar waarde verliest omdat het steeds langer op de markt is en dus steeds meer verouderd, net als elk ander ICT-product.

Ik weet niet of er toezichthouders zijn maar ik denk dat het redelijk is dat men hier een onderzoek naar instelt.
Heb je wel enig verstand van economie? Opkopers die hardware opkopen? Ik durf met 100% zekerheid zeggen dat niemand ooit enige vorm van hardware zal opkopen. De reden zeg je zelf al; wat vandaag nieuw is, is morgen al verouderd. Kans op enig rendement is vrijwel nihil en als je al enig rendemend weet te behalen zal dat maar marginaal zijn.
Geheugen verouderd dus de prijzen horen omlaag te gaan. In de ICT wereld gaan alles normaal gesproken omlaag naarmate het langer op de markt is. Dat geheugen omhoog gaat klopt dus niet. Ook al is er meer vraag, dan is het nog raar dat men voor zulke oude producten de prijzen zo hard kan laten stijgen. Dat klopt gewoon echt niet!
Geheugenprijzen kunnen prima omhoog gaan hoor. Dat heb je de laatste maanden gezien met RAM geheugen. Kwestie van vraag en aanbod.
Geheugenprijzen waren al absurd laag. Dat was het gevolg van overproductie->veel aanbod, lage prijzen. Fabrikanten verdienen dan niks meer en schroeven ze de productie terug. Aanbod daalt, vraag blijft gelijk, prijs stijgt.
Er zijn nu veel SSD producenten, waardoor de prijs ontzettend hard is gedaald. Daardoor werden ze betaalbaar en de vraag nam toe. Gevolg-> prijzen stijgen.
Gewoon vraag en aanbod dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jimster schreef op zondag 17 januari 2010 @ 01:48:
[...]

Heb je wel enig verstand van economie? Opkopers die hardware opkopen? Ik durf met 100% zekerheid zeggen dat niemand ooit enige vorm van hardware zal opkopen. De reden zeg je zelf al; wat vandaag nieuw is, is morgen al verouderd. Kans op enig rendement is vrijwel nihil en als je al enig rendemend weet te behalen zal dat maar marginaal zijn.
Alternate en Informatique deden er 50 euro bovenop en hadden een hele vooraad aangelegd. Dus het gebeurd wel degelijk. Het is hetzelfde als met die opkopers van die concert tickets. Er is veel vraag naar dus 1 partij koopt alles weg in de markt om het duurder te verkopen.
Jimster schreef op zondag 17 januari 2010 @ 01:48:
[...]

Geheugenprijzen kunnen prima omhoog gaan hoor. Dat heb je de laatste maanden gezien met RAM geheugen. Kwestie van vraag en aanbod.
Geheugenprijzen waren al absurd laag. Dat was het gevolg van overproductie->veel aanbod, lage prijzen. Fabrikanten verdienen dan niks meer en schroeven ze de productie terug. Aanbod daalt, vraag blijft gelijk, prijs stijgt.
Er zijn nu veel SSD producenten, waardoor de prijs ontzettend hard is gedaald. Daardoor werden ze betaalbaar en de vraag nam toe. Gevolg-> prijzen stijgen.
Gewoon vraag en aanbod dus.
Als vraag stijgt dan moeten ze gewoon meer produceren en niet de prijzen omhoog gooien en op hetzelfde niveau blijven produceren. Dat is geen gezonde economie maar uitmelkerij van de consument. Geheugen is nu ook al behoorlijk duur. Bijna 90 euro voor 4GB, terwijl dat eerst 50 euro was (wat ik een hele schappelijke prijs vond voor 2 geheugen latjes van 2gb).

Ik blijf het een rare ontwikkeling vinden dat prijzen van computeronderdelen zo hard kunnen stijgen. Ik meen dat dat een paar jaar terug toch minder was. Er is niks wat zo snel verouderd als een computer component. Als de vraag op het moment wat hoger is zou het hoogstens een paar euro schelen lijkt mij. Maar dit zijn enorme verschillen die niet goed te praten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2010 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 20:44
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 02:02:
[...]

Alternate en Informatique deden er 50 euro bovenop en hadden een hele vooraad aangelegd. Dus het gebeurd wel degelijk. Het is hetzelfde als met die opkopers van die concert tickets. Er is veel vraag naar dus 1 partij koopt alles weg in de markt om het duurder te verkopen.
Winkels als Alternate en Informatique hebben altijd een redelijke voorraad van goedlopende hardware. Als ze een grote voorraad hebben en de marktprijs gaat omhoog, dan gaan ze gewoon met de prijs mee. Als de prijs omlaag was gegaan, hadden ze hetzelfde moeten doen om zichzelf niet uit de markt te prijzen. Dat is iets heel anders dan hele voorraaden opkopen en de prijs in 1x met 50 euro verhogen. Onmogelijk, omdat het geen monopolistische markt is.
De concertkaartjesmarkt is anders, daar is de voorraad beperkt tot een x aantal kaartjes.
Als vraag stijgt dan moeten ze gewoon meer produceren en niet de prijzen omhoog gooien en op hetzelfde niveau blijven produceren. Dat is geen gezonde economie maar uitmelkerij van de consument. Geheugen is nu ook al behoorlijk duur. Bijna 90 euro voor 4GB, terwijl dat eerst 50 euro was (wat ik een hele schappelijke prijs vond voor 2 geheugen latjes van 2gb).

Ik blijf het een rare ontwikkeling vinden dat prijzen van computeronderdelen zo hard kunnen stijgen. Ik meen dat dat een paar jaar terug toch minder was. Er is niks wat zo snel verouderd als een computer component. Als de vraag op het moment wat hoger is zou het hoogstens een paar euro schelen lijkt mij. Maar dit zijn enorme verschillen die niet goed te praten zijn.
Een markt waar prijzen onder de kostprijs verkocht wordt is geen gezonde economie.
Als de prijzen stijgen wordt de productie wel opgevoerd, maar het duurt natuurlijk wel even voordat de producten de markt bereiken. Als de prijs stijgt zien fabrikanten dat er weer geld te verdienen valt en verhogen ze langzaam de productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
Alexander, no offense, maar 'uitmelken van de consument'?!?! We hebben het niet over brood of melk, we hebben het hier over een nieuw en relatief duurder alternatief voor hardeschijfen, het is absoluut niet noodzakelijk om een computer in elkaar te zetten. Als je er eentje wil hebben betaal je ervoor.

Kennelijk begrijp je niet hoe kapitalisme werkt, dat we in een kapitalistische maatschappij leven en hoe een economie in elkaar zit. Consumenten zijn niet al machtig en zeer zeker niet zielig. Die mentaliteit zie ik jammer genoeg bij teveel mensen, als of de maatschappij hun wat verschuldigd is. Als je een X25-M niet kan betalen of te duur vind, moet je gewoon wat meer geld verdienen, zodat je het wel kan betalen. Of wellicht gaat je geld aan andere dingen op, een portemonnee is geen bodemloze put...

[/ end of Cergorach comments in this thread]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 20:29
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 21:41:
[...]

[...]

[...]

Sorry hoor, maar er is toch gewoon vraag en aanbod? Die disks worden nu voor 200 euro aangeboden en men is blijkbaar bereid dat ervoor te betalen. Jij niet? Prima toch. Niemand die gedwongen wordt een SSD te kopen.
Een populair product blijft vaak gewoon relatief duur. Kijk naar de ATi HD58xx serie. Dat is gewoon een basislesje economie.

En de regel dat prijzen normaal gesproken dalen is geen garantie ofzo. Nogmaals, niemand is verplicht te kopen. Doe het dan niet, misschien zakt de prijs dan wel :+

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56
@DannyCLD
Twee jaar geleden betaalde ik 280 euro voor een Mtron Mobi 3000 16GB, nu heb je voor 100 euro een vergelijkbaar presterende ssd van 40GB. De Intel X25-M is sinds eind 2008 ook fors in prijs gedaald.

De belangrijkste component van een ssd is flashgeheugen. Geheugenprijzen kunnen sterk fluctureren op basis van vraag en aanbod in de markt. Het werkt al zeker vijftien jaar op die manier. Fabrikanten denken geld te kunnen verdienen in de markt, investeren massaal in productiemiddelen, door snel toenemende productie stijgt het aanbod tot boven de vraag, de prijzen kelderen, fabrikanten trekken zich weer terug en als de prijzen voldoende zijn gestegen begint het hele verhaal weer opnieuw.

Het verbaast me eigenlijk dat de X25-M Postville zo competitief is geprijsd terwijl het erop lijkt dat Intel onvoldoende flashgeheugen kan produceren (de leverbaarheid van het ding is al maanden problematisch). Je zou denken dat ze de prijs dan wel iets opschroeven om vraag en aanbod in evenwicht te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet ook niet deze handel in dollars gaat. De dollar stond vorig jaar regelmatig boven de 1,45 (1 eur = 1,45 $). De laatste weken wordt de dollar weer sterker ten opzichte van de euro, wat een eventuele prijsdaling negatief beïnvloed.

Een voorbeeld, inkoop prijs voor een product is 100 dollar. De koers is 1,48 (wat in november nog het geval was). De euro prijs wordt dan 67.57. Op het moment staat de dollar al op 1,38. De prijs voor hetzelfde product, zonder een verandering in de prijs, is nu 100 / 1,38 = 72,46. Bijna 5 euro verschil zonder enige vorm van prijsverandering vanuit Intel of welk merk dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dirkjesdirk schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 12:27:
[...]

Sorry hoor, maar er is toch gewoon vraag en aanbod? [....] Dat is gewoon een basislesje economie.
Inderdaad. Voor de liefhebber: Wikipedia: Price skimming

Hele simpele prijsstrategie om al het surplus van de consument mee te vangen, hoge prijs vragen voor de early adopters etc. En er is nog weinig concurrentie op de markt, dat ze dit ongestraft kunnen doen. Ik wacht nog met de aanschaf van een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is een duidelijke foto van de ssd van Intel te vinden.
Het zwarte opzetstukje is goed te zien.
En de aansluitingen zijn duidelijk in beeld.

De prijs op de site van de link is overigens niet de laagste prijs op dit moment.
Vandaag is de goedkoopste ssd met code SSDSA2MH080G2R5 volgens de Pricewatch te vinden bij Informatique voor 209 euro en inclusief verzendkosten voor 215,50 euro.

En voor de ssd met de code SSDSA2MH080G2C1 zonder het inbouwstukje is de laagste prijs volgens de pricewatch vandaag 189,50 euro bij Cool-prices. Met verzending met aangetekende post wordt de totale prijs bij Cool-prices 199,44 euro.
De laagste prijs inclusief verzending is 196,45 euro bij Dunnet.nl.

De prijzen van de ssd's van Intel schijnen heel langzaam iets te zakken.
Waarschijnlijk komt dit omdat de winkels iets meer exemplaren aangeleverd krijgen, hoewel nog steeds in relatief kleine aantallen. Een uitzondering lijkt MaxICT. Deze webshop heeft vandaag een aangegeven voorraad van 299 exemplaren. Dit betreft de ssd van Intel met de aanduiding SSDSA2MH080G2C1.

Hier is de link naar de duidelijke foto van de ssd van Intel.

http://laptops.bestekoopa...duct/SSDSA2MH080G2R5.html

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2010 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/750x750/i/imhmw4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Vergis je niet, weegt maar 80 gram, zijn de onderdelen dan zo duur?? Of zit er op een SSD van 200 euro een winst van 180 euro op?

Ik koop er wel 1 wanneer een 80 GB onder de 100 euro daalt, dus over een jaar of 3 :D

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

Q_7 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 18:37:
Vergis je niet, weegt maar 80 gram, zijn de onderdelen dan zo duur?? Of zit er op een SSD van 200 euro een winst van 180 euro op?
Nee prijs per kilo is altijd de goede manier om electronica prijzen te bepalen 8)7

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Daarmee probeer ik duidelijk te maken of de onderdelen nou zo gigantisch duur zijn, of zit er een gigantische winst op die dingen, of dat de ontwikkelingskosten zo duur waren oid.

Ach jah het zullen wel de dure chipjes zijn wat er op zit..

[ Voor 3% gewijzigd door Q_7 op 05-02-2010 21:23 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
Q_7 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 18:37:

Ik koop er wel 1 wanneer een 80 GB onder de 100 euro daalt, dus over een jaar of 3 :D
Ja want de nieuwste i7 is natuurlijk een stuk zwaarder dan een slot 1 PIII :X
Maar de prijsstijgingen kunnen 2 oorzaken hebben.
De grote vraag naar chips -> meer fabrikanten die in de markt zitten en groter worden vraag naar grotere versie.
Introductie prijs was gewoon te laag en puur bedoeld om klanten te lokken.

En de videomarkt en triple channel hebben natuurlijk alleen geheugen chips nodig. En omdat het weer allemaal andere soorten zijn heb je daar ook weer verschillende lijnen voor nodig. En je ruimte kun je maar voor 1 ding inrichten.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 13:35
Mensen die klagen over prijsverhogingen van ssd's zijn volgens mij de mensen die opzich wel overtuigd zijn dat een ssd zeker een waardevolle upgrade zal zijn.

Maar omdat ze geloven dat hardware altijd maar goedkoper moet worden wachten ze om er nog een paar tientjes af te krijgen. Vervolgens zien ze dat een ssd toch even wat duurder is en dan hebben ze spijt dat ze 'm niet gekocht hebben 8)7
In plaats van dan gewoon toe te geven dat ze te gierig zijn geweest en gewoon ff die 2 tientjes extra uitgeven besluiten ze om nog langer te wachten.

Ik heb het zelf ook een tijdje aangekeken maar toen de 40 Postville voor 99,- uitkwam heb ik 'm snel gekocht. Stel dat die schijf nou over een jaartje nog maar 50 waard is. Dan heb ik toch mooi ff een heel jaar een super responsief systeem gehad voor maar 50 tientjes:) Hardeschijven zijn de laatste echte bottleneck in een computer en die kan je nu voor onder de 100 opheffen. Het is gewoon een revolutionaire sprong in snelheid. Eigenlijk is het een koopje dat je zo'n prachtig stukje techniek al voor 100 euro in je computer kan hebben. En wat is nu eigenlijk 100 of 200 euro? Zelfs van een krantenwijk kan je het bij elkaar sparen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
klaasbram schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 21:29:
[...]
Maar de prijsstijgingen kunnen 2 oorzaken hebben.
De grote vraag naar chips -> meer fabrikanten die in de markt zitten en groter worden vraag naar grotere versie.
Introductie prijs was gewoon te laag en puur bedoeld om klanten te lokken.
Ik denk eerder dat de prijzen stijgen omdat de euro verliest ten opzichte van de dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 17:14
Ik heb toch ook soms een beetje het idee dat de fabrikanten bewust tekorten laten bestaan zodat ze de prijs hoog kunnen houden. Ze verkopen denk ik liever minder ssd's voor meer geld dan meer ssd's voor minder geld als ze de productie opschroeven... Kunstmatig prijzen hooghouden is gunstig voor ze. Iedereen wil toch wel zo'n ding hebben vroeg of laat dus gaan ze eerst uitmelken. Eerst laten ze eerst de consumenten flink in de buidel tastten voordat het zó mainstream wordt en grotere capaciteit goedkoper wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
ElayZ schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 21:15:
Ik heb toch ook soms een beetje het idee dat de fabrikanten bewust tekorten laten bestaan (..)
Dat kan dus alleen wanneer er een monopolie bestaat of een oligopolie met prijsafspraken (kartels). Anders zou er wel een prijsvechter zijn die onder de prijs van de andere gaat zitten.

De Intel SSD's zijn zo ongeveer de snelste én ook nog eens niet al te duur... Dan valt het toch wel mee met de prijsafspraken? En sowieso is zoiets erg moeilijk te bewijzen.

Ik zou het ook wel leuk vinden als SSD's bijvoorbeeld 50 euro voor 120 GB kostten... Maar dat zal nog wel even duren. Het blijft wel vreemd inderdaad dat de prijs van SSD's een flinke periode al niet omlaag gaat. Maar dat heeft misschien met de kredietcrisis te maken: er wordt nu minder geïnvesteerd in chipmachines etc. waardoor het aanbod beperkt blijft.

[ Voor 31% gewijzigd door pinockio op 15-02-2010 14:02 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Pagina: 1