Op het moment ben ik aan het bekijken hoe ik mijn data het beste kan backuppen. Ik zou graag een off-site backup willen om beschermd te zijn tegen brand. Aanvankelijk was ik van plan om regelmatig een harde schijf te syncen en die dan bij een vriend neer te leggen. Maar usenet lijkt me ook wel wat. Ik heb al nagedacht over een scriptje(splitten, versleutelen, etc) waarmee ik in realtime nieuwe data kan uploaden Usenet is een gedistribueerd netwerk van servers. Dus dat ik ooit iets ga kwijtraken is vrijwel uitgesloten. Mits ik natuurlijk regelmatig alles opnieuw upload in verband met de beperkte redundantie bij Usnet-providers. Het is in ieder geval veiliger dan bijvoorbeeld een enkele aanbieder van online opslag. Maar waar ik nog wel mee zit is of dit schappelijk is. Is dit gedrag in strijd met de nettiquette? En welke nieuwsgroep zou ik dan het beste kunnen gebruiken?
Verwijderd
Dus anderen mogen ook zomaar al jouw data inzien? De data kan er ook gewoon door een willekeurig ander persoon ook afgehaald worden, en als zij de tijd hebben kan eventuele encryptie ook gekraakt worden.
Lijkt me geen fijn gevoel om je data (ook al is het versleuteld) open en bloot op usenet te hebben staan. Waarom zou het veiliger zijn dan een enkele aanbieder van online opslag? Als het goed is, maakt zo'n aanbieder ook backups van de data - waarmee je dus je eigen data hebt (en evt. backup), een off-site backup en een backup van de off-site backup. En je kan er ook nog een tweede aanbieder bij nemen - voor de zekerheid. Of je huurt zelf een server waarnaar je je backups wegschrijft (lijkt me ook beter dan een harde schijf bij een vriend leggen). En al eens gekeken naar bv. Dropbox?
Waar je ook nog mee zit in retentie. Op het moment is de maximale retentie bij Giganews bijvoorbeeld 400 dagen. Dus dan zul je telkens alles opnieuw moeten uploaden. En wat Collie hierboven zegt is ook iets om in je achterhoofd te houden.
Ik vindt het trouwens wel een heel origineel idee!
Ik vindt het trouwens wel een heel origineel idee!
Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen
ik heb dit probleem als volgt opgelost:
bij mijn ouders 160 km verder op staat hun pc toch altijd 24/7 aan, en daar heb ik een terabyte hd erbij ingepropt.
Snachts wordt hun pc via comodo backup (gebruikt ftp, voor mensen gillen NIET VEILIG, deze ftp connectie gaat over een vpn verbinding naar hier) en wordt hun spul naar mij geback-upped.
Omgekeerd doe ik hetzelfde, en gaat mijn meuk die kant op (naast de standaard back-ups op USB schijven hier)
Ik heb alleen een probleem als er een astroide op aarde inslaat en zowel groningen als enschede wegvaagt, alleen denk ik niet echt dat ik me dan nog druk maak over verloren data.
Usenet zou ik verre van weg blijven.
bij mijn ouders 160 km verder op staat hun pc toch altijd 24/7 aan, en daar heb ik een terabyte hd erbij ingepropt.
Snachts wordt hun pc via comodo backup (gebruikt ftp, voor mensen gillen NIET VEILIG, deze ftp connectie gaat over een vpn verbinding naar hier) en wordt hun spul naar mij geback-upped.
Omgekeerd doe ik hetzelfde, en gaat mijn meuk die kant op (naast de standaard back-ups op USB schijven hier)
Ik heb alleen een probleem als er een astroide op aarde inslaat en zowel groningen als enschede wegvaagt, alleen denk ik niet echt dat ik me dan nog druk maak over verloren data.
Usenet zou ik verre van weg blijven.
If you choose to criticise you choose your enemies
Verwijderd
Ik zou mijn data eerder bij zo'n online-opslagdienst neerleggen dan bij een usenetprovider. Een usenetprovider zal toch wat minder moeite voor je doen op het moment dat er iets fout gaat en je net dat ene documentje kwijt bent geraakt. Daarnaast is de kans dat er bij usenet iets fout gaat, groter (waarom denk je dat er par-bestanden bestaan?
).
En wat betreft de veiligheid: hoe groot denk je dat de kans is dat er zowel bij jou als bij je opslagdienst tegelijkertijd iets mis gaat? Bedenk dat als bij een van de twee data verloren gaat, je altijd nog een nieuwe back-up kunt maken/een back-up kunt terugzetten.
En wat betreft de veiligheid: hoe groot denk je dat de kans is dat er zowel bij jou als bij je opslagdienst tegelijkertijd iets mis gaat? Bedenk dat als bij een van de twee data verloren gaat, je altijd nog een nieuwe back-up kunt maken/een back-up kunt terugzetten.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2010 20:13 ]
het is natuurlijk wel een leuk idee(buiten dat iedereen je data kan downloaden), maar als iedereen zoiets gaat doen dan gaat de retentie natuurlijk omlaag en wordt usenet op een andere manier gebruikt..
niemand heeft eigenlijk iets aan jou data dus staan alle usenet servers vol met data waar niemand iets aan heeft... en waarvoor usenet niet echt is ontworpen..
niemand heeft eigenlijk iets aan jou data dus staan alle usenet servers vol met data waar niemand iets aan heeft... en waarvoor usenet niet echt is ontworpen..
Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs
Verwijderd
Als je een hoge encryptie gebruikt, zal de kans klein zijn dat het gekraakt wordt binnen 100 jaar.
Om wat voor gegevens gaat het overigens? Google docs gaat binnenkort ook 'backup' ruimte aanbieden tot 2gb per bestand. Als je bestanden niet vaak updaten, zou je ook elke week een hdd op kantoor kunnen dumpen. Backups mogen overigens best geld kosten, aangezien ze worden bewaard in beveiligde datacentra.
@Emmeau: raad eens wat er gebeurt als er een network sniffer op je eigen pc staat
Openssh codeert alles vanaf de applicatie zelf, en niet vanaf de netwerklaag
Om wat voor gegevens gaat het overigens? Google docs gaat binnenkort ook 'backup' ruimte aanbieden tot 2gb per bestand. Als je bestanden niet vaak updaten, zou je ook elke week een hdd op kantoor kunnen dumpen. Backups mogen overigens best geld kosten, aangezien ze worden bewaard in beveiligde datacentra.
@Emmeau: raad eens wat er gebeurt als er een network sniffer op je eigen pc staat
Hou er ook rekening mee dat iedereen posts kan verwijderen, ook die van anderen. Zou je dus iemand irriteren met je backups dan heb je kans dat die de boel weer verwijdert.
Binary posts verwijderen op usenet? Waar haal je dat gegeven vandaan?
???Wolly schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:19:
Hou er ook rekening mee dat iedereen posts kan verwijderen, ook die van anderen. Zou je dus iemand irriteren met je backups dan heb je kans dat die de boel weer verwijdert.
Voor de rest:
- Absoluut onveilig
- Usenet dient er niet voor
- Retentieprobleem
[ Voor 13% gewijzigd door YellowOnline op 16-01-2010 20:26 ]
Muziek, films, ebooks, alles eigenlijk.Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:19:
Om wat voor gegevens gaat het overigens?
offtopic:
rutgerlak schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:19:
Openssh codeert alles vanaf de applicatie zelf, en niet vanaf de netwerklaag
Als er een network sniffer op mijn pc staat, dan is mijn netwerk al gecompromitteerd, en zijn de intruders theoretisch in staat om nog veel meer schade aan te richten.
Daarnaast ben ik verder niet ingegaan op de technische details, maar om je te plezieren, ja, dan kunnen ze inderdaad ftp-en naar ouders of mijn ftp server.
Maar daarvoor heb ik dan ook de USB back-ups, de offsite back-ups zijn puur een laatste redmiddel.
rutgerlak schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:19:
Als er een network sniffer op mijn pc staat, dan is mijn netwerk al gecompromitteerd, en zijn de intruders theoretisch in staat om nog veel meer schade aan te richten.
Daarnaast ben ik verder niet ingegaan op de technische details, maar om je te plezieren, ja, dan kunnen ze inderdaad ftp-en naar ouders of mijn ftp server.
Maar daarvoor heb ik dan ook de USB back-ups, de offsite back-ups zijn puur een laatste redmiddel.
If you choose to criticise you choose your enemies
Dropbox is wel erg duur. En ze gaan maar tot 100GB geloof ik. Te weinig voor het backuppen van al mijn data.psychonetics schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:09:
Lijkt me geen fijn gevoel om je data (ook al is het versleuteld) open en bloot op usenet te hebben staan. Waarom zou het veiliger zijn dan een enkele aanbieder van online opslag? Als het goed is, maakt zo'n aanbieder ook backups van de data - waarmee je dus je eigen data hebt (en evt. backup), een off-site backup en een backup van de off-site backup. En je kan er ook nog een tweede aanbieder bij nemen - voor de zekerheid. Of je huurt zelf een server waarnaar je je backups wegschrijft (lijkt me ook beter dan een harde schijf bij een vriend leggen). En al eens gekeken naar bv. Dropbox?
Correct, 100 GB voor 20 dollar per maand is redelijk duur. Voor dat geld zijn er genoeg andere backup diensten online beschikbaar die werkelijk als backup dienst bedoelt zijn en ook veel professioneler zullen om gaan met de data.El Cid schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:31:
[...]
Dropbox is wel erg duur. En ze gaan maar tot 100GB geloof ik. Te weinig voor het backuppen van al mijn data.
Ben wel heel erg benieuwd via wat voor internetverbinding (en welke usenet provider) jij "regelmatig" denkt 100+GB te kunnen uppen.
(iig frequent genoeg om de retentie zodanig betrouwbaar te houden dat jij er zelf nog wat aan zou hebben na het downloaden van 100+GB aan data....)
Hou er rekening mee dat je op Usenet elke keer alles kunt gaan uppen, incremental zal niet echt lekker / overzichtelijk werken....
(iig frequent genoeg om de retentie zodanig betrouwbaar te houden dat jij er zelf nog wat aan zou hebben na het downloaden van 100+GB aan data....)
Hou er rekening mee dat je op Usenet elke keer alles kunt gaan uppen, incremental zal niet echt lekker / overzichtelijk werken....
[ Voor 19% gewijzigd door Coach4All op 16-01-2010 20:38 ]
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Ik zou het gewoon doen. Usenet is zo gigantisch groot, met een beetje fatsoenlijke encryptie kan er niks gebeuren
. Nu kan je kiezen voor de wat obscure groepen waar je data vrij lang bovenaan zal blijven staan als je alle headers zou downloaden of een groep als boneless of x waar je data letterlijk zal verdwalen
Dat is allemaal geen probleem. Als je eenmaal alles er goed op hebt staan kan er niks meer gebeuren en mocht het wel incompleet raken heb je natuurlijk nog je PAR set om het te reparerenCoach4All schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:36:
Ben wel heel erg benieuwd via wat voor internetverbinding (en welke usenet provider) jij "regelmatig" denkt 100+GB te kunnen uppen.
Kan je niet beter een lijstje bijhouden (ook daarvoor kan je uiteraard een scriptje schrijven) van de muziek, films en e-books die je hebt, en die bij dataverlies opnieuw downloaden? Persoonlijk backup ik alleen de echt belangrijke dingen zoals foto's, documenten, mail etc.
Je krijgt bij het gebruik van usenet geen garantie.
Ga je 'opeens' enkele 100-en GB uploaden (hoe lang ben je daar mee bezig
) dan zullen hun ook wel gaan uitzoeken waar die data vandaan komt. En of er wat mee gedaan wordt.
Zal je usenet-provider aan ruimtegebrek zitten, zullen ze echt wel de minst opgevraagde bestanden verwijderen. Lekker als de helft van je data opeens verwijderd is.
Zelf zou ik dan óf een eigen server ergens op internet zetten, of een speciaal hiervoor bestemde dienst gebruiken. Bijvoorbeeld dropbox, of Google's nieuwe dienst.
Daarbij; bedenk goed wát je gaat backuppen en hoe belangrijk dat is.
Bestaat het grootste gedeelte van je data uit wat je gedownload hebt; bewaar dan de data om het opnieuw te downloaden. Een bedrijf wil zekerheid en betaald er ook (graag) voor. Als particulier is het regelmatig op een externe HDD backuppen en bij vriend/familie opbergen ook een veilig genoeg oplossing (naar mijn idee).
Zelf ook een HDD vol data (films) verloren door een corrupte HDD. Jammer, vervelend, maar ik kan er mee leven. Er zijn belangrijkere dingen (zoals ervoor betaald hebben
).
Ga je 'opeens' enkele 100-en GB uploaden (hoe lang ben je daar mee bezig
Zal je usenet-provider aan ruimtegebrek zitten, zullen ze echt wel de minst opgevraagde bestanden verwijderen. Lekker als de helft van je data opeens verwijderd is.
Zelf zou ik dan óf een eigen server ergens op internet zetten, of een speciaal hiervoor bestemde dienst gebruiken. Bijvoorbeeld dropbox, of Google's nieuwe dienst.
Daarbij; bedenk goed wát je gaat backuppen en hoe belangrijk dat is.
Bestaat het grootste gedeelte van je data uit wat je gedownload hebt; bewaar dan de data om het opnieuw te downloaden. Een bedrijf wil zekerheid en betaald er ook (graag) voor. Als particulier is het regelmatig op een externe HDD backuppen en bij vriend/familie opbergen ook een veilig genoeg oplossing (naar mijn idee).
Zelf ook een HDD vol data (films) verloren door een corrupte HDD. Jammer, vervelend, maar ik kan er mee leven. Er zijn belangrijkere dingen (zoals ervoor betaald hebben
let the past be the past.
Mozy home al overwogen ? Erg goedkoop per GB in mijn ogen.
Verwijderd
Het hele idee van een backup is natuurlijk dat je een veilige kopie van je data wil hebben? Usenet lijkt me daar niet de meest geschikte locatie voor.
Vanaf het moment dat we met z'n allen "alt.binaries.backup" gaan volgooien met backups van onze systemen (waarbij jij aangeeft zelfs aan een paar GB niet genoeg te hebben
), dan zullen de usenet providers al snel de retentie op die groepen kleiner gaan maken.
Een groot nadeel van usenet gebruiken lijkt me ook het feit dat je niet makkelijk incremental backups kan maken.
Als je een goede backup oplossing gebruikt hoef je natuurlijk alleen maar je gewijzigde bestanden uit te wisselen.
Je zou een servertje kunnen huren om je data te backuppen (misschien samen met wat vrienden de kosten splitten?) of met een bekende een backup naar elkaar opzetten of gebruik maken van een andere backup service? Volgens mij zijn er mogelijkheden genoeg!
Een groot nadeel van usenet gebruiken lijkt me ook het feit dat je niet makkelijk incremental backups kan maken.
Als je een goede backup oplossing gebruikt hoef je natuurlijk alleen maar je gewijzigde bestanden uit te wisselen.
Vroeger werden messages gecancelled, bijvoorbeeld van notoire spammers. Tegenwoordig kan dat ook nog, gewoon via een Cancel message.SoaDmaggot schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:21:
Binary posts verwijderen op usenet? Waar haal je dat gegeven vandaan?
Gebeurt tegenwoordig nog wat extremer volgens usenet FAQ.
As time went on, more uses for cancel messages have been found. Third party cancellations are now generally allowed if they are not content-based; posting private mail is often more than frowned upon, and newsgroup voting fraud may be stopped with a forged cancel; in the more extreme cases, ads to inappropriate groups are cancelled, threads that are crossposted to too many groups go away, and some even cancel in order to just disrupt a newsgroup. This is not to say that this is accepted; on the contrary, cancelling based on a new criterion is usually more than hotly contested.
Read more: http://www.faqs.org/faqs/...-faq/part1/#ixzz0coC5gCEz
Verwijderd
Een kennisje van me heeft goede ervaringen met CrashPlan. Als je geen gebruik maakt van de online backup dan is het gratis. Je kan syncen naar verschillende andere computers, maar het programmaatje kan ook syncen met je lokale externe harde schijf. 
Het werkt volgens de site op zowel Windows als Linux en Mac OS.
/me gaat ook maar eens een backup netwerkje opzetten met wat familie.
Het werkt volgens de site op zowel Windows als Linux en Mac OS.
/me gaat ook maar eens een backup netwerkje opzetten met wat familie.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2010 22:21 ]
Pagina: 1