Versterker niet krachtig genoeg voor speakers

Pagina: 1
Acties:

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01-2025

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
Dag Audiocracks

Ik heb in de afgelopen feestdagen mijn oren goed de kost gegeven in menig audiozaak en ik dacht er helemaal uit te zijn totdat ik eens het onkyo topic ben gaan doorlezen. Ik vraag mij nu echt af of ik er goed aan doe deze setup te kopen of beter een alternatief kan kiezen.

Speakers KEF Q series
2x front KEF IQ30
2x rear KEF IQ10
center KEF IQ60c

Dit alles had ik gedacht aan te sluiten op een Onkyo 607 echter lees ik dat Onkyo met de nieuwe generatie versterkers niet de performance en kwaliteit kan leveren als de oudere types. Heb de nodige HDMI apparatuur staan dus een oude versterker is ook geen optie.

Vraag is of bovenstaande setup in de problemen komt qua belasting? Komen de speakers wel tot hun recht? Staan speakers en versterker met elkaar in verhouding qua prijs/prestatie?

Graag jullie mening!

M@Dd09

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 09:18
De 607 is een prima versterker, misschien geen heel groot model maar veel waar voor je geld (review).

De KEF speakers zijn ook niet al te groot, dus de combinatie klopt aardig zo. Mooie neutrale versterkers ook van Onkyo, standaard mooi droog ingesteld. Ik denk een mooie set zo bij elkaar, hoewel je misschien een subwoofer erbij kunt gebruiken of grotere speakers voor. Subwoofer kan altijd later, grotere speakers is wel jammer om dat achteraf te doen. Tenzij je voor de 9.1 opstelling gaat...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-02 15:48
Het klopt dat de Onkyo's uit die prijsrange minder power aan boord hebben dan die van twee generaties terug. Maar het hangt allemaal af van hoe groot jouw kamer is, hoever je van de speakers zit en hoe hard jij het geluid hebt staan :)

Die Kef's hebben een gevoeligheid van 88-89dB. Dat betekent dat op 1 meter afstand en met slechts 1 Watt ze 88-89dB SPL produceren. Twee speakers is al 91-92dB en een gemiddelde kamer voegt daar zo 3-4dB aan toe vanwege reflecties. Ergo, ca. 95dB met 1 Watt. Verdubbel de afstand en er gaat 6dB vanaf. Zit je op drie meter van je fronts dan wordt het zo'n 86dB. 10W levert dan 96dB en 100W levert 106dB. Dat laatste trekt de 607 niet met 5 of meer speakers, maar vanaf 100dB SPL wordt het ook onaangenaam luid (bij 120dB pijnlijk).

Als je dus niet een te grote kamer hebt moet het allemaal prima lukken :) Enige kritieke is dat de versterker kan gaan clippen bij erg luide pieken (dat is ook een reden waarom er zwaardere versterkers bestaan).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Jiriki schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 16:45:
hoewel je misschien een subwoofer erbij kunt gebruiken of grotere speakers voor.
Een bijkomstig voordeel van de subwoofer kan dan nog zijn dat je een dedicated versterker toevoegt voor het laag (waarvan ik iig begrepen heb dat dat toch al de meeste stroom/versterking vereist) en op die manier de receiver zelf wat ontlast.
Desalniettemin kan ik me niet goed voorstellen dat de Onkyo 607 te karig toegerust zou zijn voor die set bij normaal gebruik. Als je al twijfelt kan je natuurlijk ook nog naar modellen van Marantz, Denon en Pioneer kijken met ongeveer dezelfde prijs.

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01-2025

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
Subwoofer kan altijd later, grotere speakers is wel jammer om dat achteraf te doen. Tenzij je voor de 9.1 opstelling gaat...
Het is een 7.1 versterker waarbij ik mogelijk (mits budget het toelaat) later de IQ50 of IQ70 bij wil halen. De fronts worden dan de rears, de IQ10 worden dan de sattelieten. Maar ik begrijp dat het dan wat te krap wordt met deze versterker?
...Zit je op drie meter van je fronts dan wordt het zo'n 86dB. 10W levert dan 96dB en 100W levert 106dB. Dat laatste trekt de 607 niet met 5 of meer speakers, maar vanaf 100dB SPL wordt het ook onaangenaam luid (bij 120dB pijnlijk).
Mijn woonkamer is 3,5 bij 8,5 meter en in het ergste geval zit ik 3 meter van de fronts, dat moet dan toch wel gaan? Meer dan 100dB wil ik mijn oren (en ook mijn buren) niet aandoen. Het gaat mij meer om kwaliteit dan kwantiteit.

M@Dd09

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-02 15:48
Dan gaat het prima lukken :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Die KEF iQ30 stelt niets voor, dat gaat perfect lukken op een 607. Maar ik zou wel een subwoofer erbij te nemen voor het diepere laag. Maar mijn oma heeft de iQ30's op de 505 in een stereo! setup en ik stond verbaasd van de bass....

Maar de iQ30 zijn makkelijke speakers, die hoeven niet eens in Bi-Amp ( maar ik zou het doen omdat het kan en als je speakers wilt wisselen je de kabels al hebt liggen)

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 17-01-2010 11:58 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Pagina: 1