Startknop in de auto (RFID Complete keyless entry and go)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-06 09:19
Ik ben bezig met een projectje. Namelijk een complete keyless entry and go systeem voor in de auto.
Hiervoor heb ik al een RFID alarmsysteem (uit Amerika) met centrale vergrendeling in mijn bezit. Een systeem ala Renault. Ben ik ongeveer 2 meter in de buurt van de auto dan schakeld het alarm zich uit en ontgrendelen de portieren. Loop ik weg dan gaan de deuren weer opslot en gaat het alarm er weer op.

Nu heeft dit alarm een paar universele uitgangen. 1 hiervan wil ik gebruiken om een startknopcircuit onder spanning te zetten zodat ik de auto met een startknop kan starten.

Hier ben ik dan ook mee aan het stoeien. Het hart van het startknopcircuit is een PIC. Hiervoor heb ik de picbasic.nl site doorgestipt, een picprogrammer aangeschaft, een picsimulater en compiler gedownload.

Ik heb het programma geschreven in picbasic, maar het programma doet niet wat ik wil.
Even het hele rfid gebeuren en de diverse diverse beveiligingen (zoals snelheidsdetectie,draaiende motor detectie) buiten beschouwing gelaten wil ik een pic die het volgende doet:

Situatie 1:
Als de schakelaar kort wordt ingedrukt dan moet het acc-relais (het contact van de auto) bekrachtigd zijn.
Als de schakelaar nog eens kort wordt ingedrukt dan het acc-relais laten afvallen.

Situatie 2
Als de schakelaar kort wordt ingedrukt dan moet het acc-relais (het contact van de auto) bekrachtigd zijn.
Als de schakelaar langer wordt ingedrukt dan het start-relais bekrachtigen net zolang tot de schakelaar wordt vastgehouden.
Als de schakelaar kort wordt ingedrukt dan acc-relais van auto uitzetten.

Het lukt me niet om deze twee situties te programmeren. Het ziet er simpel uit maar het lukt me niet.

Dit is mijn programmatje:
Device 16F628A
Config INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_OFF
ALL_DIGITAL TRUE

Dim TIJD As Word
Dim LAST As Word
Dim LUS As Word

Symbol AAN = 1 ;Schakelaar aan = hoog (0)
Symbol UIT = 0 ;Schakelaar uit = laag(1)

Symbol ACCRELAIS = PORTA.0 ;Poort A.0 heeft nu de naam ACCRELAIS
Symbol STARTRELAIS = PORTA.1 ;Poort A.1 heeft nu de naam STARTRELAIS
Symbol BUZZER = PORTA.2 ;Poort A.2 heeft nu de naam BUZZER
Symbol KNOP = PORTB.0 ;Poort B.0 heeft nu de naam KNOP
Symbol ACC = PORTB.1 ;Poort B.1 heeft nu de naam ACC
Symbol RPM = PORTB.2 ;Poort B.2 heeft nu de naam RPM
Symbol KM = PORTB.3 ;Poort B.3 heeft nu de naam KM

PORTB_PULLUPS On ;On-chip pull-up weerstanden actief
Clear ;Wis alle RAM geheugen
While 1 = 1
TIJD = 0
LAST = 0
LUS = 0
While KNOP = AAN
DelayMS 10
TIJD = TIJD + 1
LUS = 1
If TIJD < 10 And ACCRELAIS = UIT Then
High ACCRELAIS
LAST = 1
EndIf
If TIJD > 100 And TIJD < 990 Then High STARTRELAIS
If TIJD > 1500 Then Low ACCRELAIS
Wend
Low STARTRELAIS
If ACC = AAN And LAST <> 1 And TIJD > 0 Then Low ACCRELAIS
Wend
End

Wat gaat hier niet goed?? Al diverse varianten geprobeert, maar de ene keer valt het acc-relais gelijk af, de andere keer met geen mogenlijkheid uit te schakelen.
(let op: beveiligingsignalen worden in dit programmatje nog niet meegenomen(draaiende motor ect).

ps. het lukt me niet om de pic-code een beetje netje te posten, welke ubb-code moet ik hier voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Doe je misschien niet wat te moeilijk?

Ik rij regelmatig in een nieuwe serie Toyota Yaris, en die heeft gewoon een 'toggle' op de startknop, dus gewoon in de volgorde 'contact aan -> starten -> stoppen -> contact uit'. Dat moet iets makkelijker te programmeren zijn met een simpele state-machine. Zelfs een paar R/S flip-flopjes moeten het kunnen, dat is ook een stuk veiliger dan aansturen via een PIC -- je wil immers niet dat je motor uitvalt als je PIC crasht.

Het random afvallen van het relais kan aan een aantal dingen liggen -- misschien dat je PIC er rechtstreeks aan hangt en niet genoeg stroom kan leveren. Een relais aansturen met een transistor, zoals een BC547/BC550, is een beter idee. Het kan ook nog dat je interne watchdog-timer steeds verloopt en het ding dus continu reset.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 17:46:
gewoon in de volgorde 'contact aan -> starten -> stoppen -> contact uit'
Ik heb overwogen om die cyclus te gebruiken maar ik vindt het mooier dat wanneer 'contact aan' een korte druk weer het contact uitschakeld en een lang druk de startmotor aanzet net zolang als ik de toets in houd.

Ik gebruik een pic zodat ik bepaalde signalen kan gebruiken als beveiliging als snelheidssignaal en rpm-signaal. Dus bij draaiende motor kan ik nooit de startmoter inschakelen en bij beweging (km-signaal) kan ik niet het contact uitschakelen. Ik krijg dan een pieptoon. Hou ik de schakelaar echter erg lang ingedruk(zeg 10 seconden) dan schakeld alles uit ongeacht de beveiligingssignalen. Een pic leek me hier de juiste oplossing.

Een pic crasht toch niet zomaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
pazzje schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 18:14:
[...]Een pic crasht toch niet zomaar?
Dat niet, maar kan jij garanderen dat je een perfecte print ontwerpt, je gehele schakeling volledig storingsongevoelig is, goed kan omgaan met spanningspieken bij starten/stoppen van de motor, ... en dat allemaal bij de volledige temperatuursrange waarbij de schakeling moet werken (van een zeer koude vriesnacht tot een dag in de felle zon, algemeen neemt men als range voor in auto's -40° tot +125°).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
naftebakje schreef op zondag 17 januari 2010 @ 10:38:
[...]
Dat niet, maar kan jij garanderen dat je een perfecte print ontwerpt, je gehele schakeling volledig storingsongevoelig is, goed kan omgaan met spanningspieken bij starten/stoppen van de motor, ... en dat allemaal bij de volledige temperatuursrange waarbij de schakeling moet werken (van een zeer koude vriesnacht tot een dag in de felle zon, algemeen neemt men als range voor in auto's -40° tot +125°).
De voeding wordt gestabaliseerd, en de print wordt netjes gebouwd. Daar ben ik allemaal niet zo bang voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

pazzje schreef op zondag 17 januari 2010 @ 13:21:
[...]

De voeding wordt gestabaliseerd, en de print wordt netjes gebouwd. Daar ben ik allemaal niet zo bang voor
Denk er nog maar eens goed over na. Stel je het volgende voor:

Je start je auto in dit koude winterweer met je mooie keyless-entry systeem. Alles goed en wel, en in een minuutje of 10 dender je lekker op je gemakje over de A2 met 120 per uur.

Plotseling komt die PIC een glitch tegen, hij pikt een spanningspiek op uit de voeding of vangt een EMC-piek van de ontsteking. Je hebt misschien de kritische aard van het schakelingetje onderschat, de PIC gaat compleet op zijn gezicht en oh jee, oh jee, je motor valt compleet uit en het contact gaat er af.

Wat denk je dat dat met 120 kilometer per uur voor gevolgen heeft? Je stuurbekrachtiging valt compleet uit, erger nog, je contact is uit, dus de auto gaat op het stuurslot. Je mag hopen dat je snel bij de koppeling bent en je met fatsoenlijk tempo door kan rollen, want je achterligger heeft niks in de gaten (die ziet ook geen remlichten) terwijl jij plots enorm vaart mindert. Je auto is onbestuurbaar (stuurslot), dus uitwijken naar de vluchtstrook kun je niet, gevolg: Die bumperklevende, bellende BMW die op 4m achter je zit besluit om je maar even een knuffel te verkopen. En de vraag is of het dan goed afloopt...

Denk er nog maar eens twee keer over na. Bouw anders op zijn minst een fail-safe, waardoor je het normale contactslot kan gebruiken als de PIC problematisch gaat doen. Zo'n ding is immers niet bedoeld om veiligheids-kritieke systemen (zoals auto's, stuurbekrachtiging) te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Stoney3K schreef op zondag 17 januari 2010 @ 15:35:
Wat denk je dat dat met 120 kilometer per uur voor gevolgen heeft? Je stuurbekrachtiging valt compleet uit, erger nog, je contact is uit, dus de auto gaat op het stuurslot.
Dat geloof ik niet, volgens mij is het stuurslot nog altijd mechanisch verbonden met het contactslot. Ik denk dat auto's met keyless entry en startknop geen stuurslot meer hebben. Nu ik er over nadenk, mijn laatste paar auto's hadden ook geen stuurslot meer. Ook niet echt nuttig, omdat met het contact uit je de auto toch bijna niet door de bekrachtiging heenkrijgt, en sturen dus al zo goed als onmogelijk is.

Als ik de TS was zou ik het stuurslot (als dat er al inzit) mechanisch disablen.

Edit: Ik vind hier nog een gerelateerd topisch: http://www.circuitsonline.net/forum/view/61604

[ Voor 5% gewijzigd door SeatRider op 17-01-2010 15:53 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 16:54

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Stoney3K schreef op zondag 17 januari 2010 @ 15:35:
[...]

Denk er nog maar eens goed over na. Stel je het volgende voor:

Je start je auto in dit koude winterweer met je mooie keyless-entry systeem. Alles goed en wel, en in een minuutje of 10 dender je lekker op je gemakje over de A2 met 120 per uur.

Plotseling komt die PIC een glitch tegen, hij pikt een spanningspiek op uit de voeding of vangt een EMC-piek van de ontsteking. Je hebt misschien de kritische aard van het schakelingetje onderschat, de PIC gaat compleet op zijn gezicht en oh jee, oh jee, je motor valt compleet uit en het contact gaat er af.

Wat denk je dat dat met 120 kilometer per uur voor gevolgen heeft? Je stuurbekrachtiging valt compleet uit, erger nog, je contact is uit, dus de auto gaat op het stuurslot. Je mag hopen dat je snel bij de koppeling bent en je met fatsoenlijk tempo door kan rollen, want je achterligger heeft niks in de gaten (die ziet ook geen remlichten) terwijl jij plots enorm vaart mindert. Je auto is onbestuurbaar (stuurslot), dus uitwijken naar de vluchtstrook kun je niet, gevolg: Die bumperklevende, bellende BMW die op 4m achter je zit besluit om je maar even een knuffel te verkopen. En de vraag is of het dan goed afloopt...

Denk er nog maar eens twee keer over na. Bouw anders op zijn minst een fail-safe, waardoor je het normale contactslot kan gebruiken als de PIC problematisch gaat doen. Zo'n ding is immers niet bedoeld om veiligheids-kritieke systemen (zoals auto's, stuurbekrachtiging) te schakelen.
Ervoor bedoeld is de PIC wel, er zullen best speciale AUTOmation versies van zijn net als van de AVR. De vraag is alleen of jij er ook voor kunt schrijven en ontwerpen want er komt heel wat meer bij kijken dan je denkt. Ik weet niet of dit je eerste projectje is met een microcontroller, maar ik zou mezelf en de eventuele inzittenden van een rijdende auto niet zomaar blootstellen aan mijn programmeerkunsten. Veiligheidstesten zijn er niet voor niets

[ Voor 6% gewijzigd door virus.elektro op 17-01-2010 16:41 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
Heren, wij zijn tweakers. Het startsysteem dat in een auto zit is vrij simpel juist omdat het een vitaal onderdeel is. De meest kritische systemen zijn meestal simpel opgebouwd. Bijvoorbeeld de remmen: Een remklauw weigerd niet gauw, waarom niet: een remklauw is een stuk metaal met 1 (ja er zijn er ook met meerdere zuigers) zuiger erin en een olieleiding. Thats it
Maar ontopic:
Ik ben niet bang en zie geen enkele reden om een pic niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

pazzje schreef op zondag 17 januari 2010 @ 17:13:Ik ben niet bang en zie geen enkele reden om een pic niet te gebruiken.
Daar gaat het niet zo zeer om, het punt is dat je wel met kritieke onderdelen van je auto loopt te knoeien. Je motor, en indirect je stuurinrichting. Als je een ongeval veroorzaakt en de verzekering komt erachter dat je gesleuteld hebt (wat een mogelijke oorzaak is voor een ongeval), dan keren ze niet uit en moet jij voor de schade van het ongeval opdraaien. Met een gedeukt spatbordje valt dat nogal mee, maar het loopt in de tonnen of miljoenen als je iemand letsel toebrengt en hij/zij de rest voor zijn leven niet meer kan werken!

Waarom denk je dat onderdelen zoals ABS en airbags in auto's compleet tamper-proof opgebouwd zijn? Mochten die dingen falen, dan kan het nooit zo zijn dat ze (ongewild) ingrijpen, dus dat de ABS het remmen verhindert of dat de airbag afgaat. Ik raad je aan om jouw PIC-systeempje ook zo op te bouwen: Mocht er een probleem optreden, dan kun je altijd nog terugvallen op de contactsleutel.

[ Voor 21% gewijzigd door Stoney3K op 17-01-2010 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
Ik ben effe aan de gang gegaan met picbasic en een simulator en ik heb een werkend en fullproof(?) programmaatje:

VBScript: startknop
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53

Device 16F628A
ALL_DIGITAL TRUE  

;        76543210
PORTA = %00000000                    ;Alle niveaus van PORTA laag
PORTB = %00000000                    ;Alle niveaus van PORTB laag
TRISA = %00000000                    ;Alle PORTA poorten omschakelen als ingang
TRISB = %11111111                    ;Alle PORTB poorten omschakelen als uitgang

Dim TIJD As word
Dim LAST As word
Dim LUS  as word

Symbol AAN  = 0                      ;Schakelaar aan = laag (0)
Symbol UIT  = 1                      ;Schakelaar uit = hoog (1)

Symbol ACCRELAIS   = PORTA.0         ;Poort A.0 heeft nu de naam ACCRELAIS
Symbol STARTRELAIS = PORTA.1         ;Poort A.1 heeft nu de naam STARTRELAIs
Symbol BUZZER      = PORTA.2         ;Poort A.2 heeft nu de naam BUZZER
Symbol KNOP        = PORTB.0         ;Poort B.0 heeft nu de naam KNOP (startknop)
Symbol KM          = PORTB.1         ;Poort B.1 heeft nu de naam KM   (ingang snelheidsdetectie)
Symbol RPM         = PORTB.2         ;Poort B.2 heeft nu de naam RPM  (ingang draaiende motor)
Symbol KOP         = PORTB.3         ;Poort B.3 heeft nu de naam KOP  (ingang koppeling)

PORTB_PULLUPS On                     ;On-chip pull-up weerstanden actief 
Clear                                ;Wis alle RAM geheugen
low accrelais
While 1 = 1
TIJD = 0                             ; Reset alle variabelen
LUS = 0
LAST = 0
 While KNOP = AAN                    ; antidender
  LUS = 1
  TIJD = TIJD + 1
    If TIJD < 3 and accrelais = 0 Then 
    High ACCRELAIS
    LAST = 1   
    endif                 
    If tijd < 240 and km = 0 or rpm = 0 then high buzzer 
    If TIJD > 250 And TIJD < 2500 and RPM = 1 then High STARTRELAIS 
    If TIJD > 250 and RPM = 0 then High buzzer
    if tijd > 2500 then low startrelais                             
    If TIJD > 4000 then Low ACCRELAIS                                            
 Wend
Low STARTRELAIS 
low buzzer
if tijd < 100 and lus = 1 and last <> 1 and km = 1 then low accrelais
Wend
End

In de simulator werkt het perfect, met alle mogelijke beveiligingen zoals:
Startmotor kan niet worden bekrachtigd als de motor loopt,
Contact is niet uit te schakelen als de auto in beweging is,
enz.

Zal deze week eens het echte programma in een pic programmeren en wat testjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

pazzje schreef op zondag 17 januari 2010 @ 21:55:
Ik ben effe aan de gang gegaan met picbasic en een simulator en ik heb een werkend en fullproof(?) programmaatje:

In de simulator werkt het perfect, met alle mogelijke beveiligingen zoals:
Startmotor kan niet worden bekrachtigd als de motor loopt,
Contact is niet uit te schakelen als de auto in beweging is,
enz.

Zal deze week eens het echte programma in een pic programmeren en wat testjes
Ooit er wel eens aan gedacht wat er zou gebeuren als de beveiliging (je PIC dus) ermee ophoudt?

Hint: Gebruik een contact-relais dat onderbreekt, niet bekrachtigt, en zorg dat bij falen van de PIC je startknop gewoon 'dom' functioneert en je startmotor in werking stelt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skevdude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-05 18:44
ook niet echt handig, verbrandt je startmotor geheid een keer, overbrug dan je contact met een verbreek relais ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is het niet makkelijker om gewoon de knop de startmotor aan te laten sturen als je hem indrukt en een andere knop te gebruiken om het contact uit te zetten? Of een knop die je twee kanten op kan bewegen. Dan kun je grotendeels de electronica gebruiken die al in je auto zit.

Waarom zou je op die knop drukken als de motor loopt? Je trekt toch ook niet op de snelweg de handrem aan? Of is dit zo'n "omdat het kan" ding?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
Voor het startrelais wilde ik een normaal relais gebruiken eventueel nog een inductierelais als beveiliging.
Voor het contactrelais ga ik een bistabiel-relais gebruiken. Verder ben ik nu bezig om een fatsoenlijke voeding te ontwerpen voor die pic.
In geval van storing is alles nog te bedienen met de sleutel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
pazzje schreef op zondag 17 januari 2010 @ 21:55:
Waarom ligt de watchdog timer af? Die is er net om in het uitzonderlijke geval dat er toch iets misloopt (al is dat theoretisch onmogelijk) te resetten zodat je terugkeert naar een veilige (bekende) situatie.
Je schrijft in basic, terwijl een PIC enkel assembly spreekt, de werking van je programma is dus volledig afhankelijk van de (on)mogelijkheden van de compiler. Kritische zaken schrijf je in assembly, of je moet er zin in hebben om élke keer je compileert de gegeneerde assembly volledig te controleren (heb nog een programmeur halstarrig horen herhalen "dat kan niet" terwijl hij zelf zag dat exact hetzelfde programma opnieuw compileren een rare bug oploste).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
naftebakje schreef op maandag 18 januari 2010 @ 19:33:
[...]
Waarom ligt de watchdog timer af? Die is er net om in het uitzonderlijke geval dat er toch iets misloopt (al is
dat theoretisch onmogelijk) te resetten zodat je terugkeert naar een veilige (bekende) situatie.
Ben ik mij toevallig eens in gaan verdiepen hoe dit te implementeren. Maar dan zal ik ook bepaalde variabelen continue naar het eeprom moeten gaan schrijven en hier kennen ze schijnbaar niet zo goed tegen. Het eeprom is meer bedoeld om bij afsluiten iets op te slaan. Maar zoals ik al zij, hier ben ik mee bezig
Je schrijft in basic, terwijl een PIC enkel assembly spreekt, de werking van je programma is dus volledig afhankelijk van de (on)mogelijkheden van de compiler. Kritische zaken schrijf je in assembly, of je moet er zin in hebben om élke keer je compileert de gegeneerde assembly volledig te controleren
Klopt, ik schrijf in picbasic wat vervolgens wordt gecompileerd met de picbasic-compiler, ik mag toch aannemen (ik weet het, assumptions are the mothers of all srewups :) ) dat de compiler een beetje nette code genereerd. Als ik zelf de assembly moet gaan controleren, tja ik zou niet meer weten hoe. Vroeger (wat vliegt die tijd) veel in assembly geprogrammeerd maar ik ben het helemaal kwijt.

Wel hen ik de gegenereerde code (een hexbestand) in een pic-simulator geladen en vanalles mee uitgehaald. Het programma reageerde op alle mogenlijke situaties zoals ik wilde, dus de code klopt wel een beetje. Waar ik me meer zorgen om maak is of ik een beetje een goede voedingsspanning kan maken voor de pic.

[ Voor 10% gewijzigd door pazzje op 18-01-2010 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Waar komt dat toch vandaan, het idee dat een auto niet meer zou kunnen sturen zonder stuurbekrachtiging? Misschien als je een vrachtwagen hebt ofzo, een normale auto kan gewoon sturen met uitgeschakelde/kapotte stuurbekrachtiging. Comfortabel is anders (bij lage snelheden), maar zeker niet onmogelijk. Uiteraard moet je dan wel sturen zoals je geleerd hebt, dus niet proberen te sturen als je stilstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-06 22:16
Bij hoge snelheden en uitvallen van de motor heb je eerder problemen met het wegvallen van de rembekrachtiging dan de stuurbekrachtiging. Hoe dan ook, ideaal is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
kwee schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 12:36:
Bij hoge snelheden en uitvallen van de motor heb je eerder problemen met het wegvallen van de rembekrachtiging dan de stuurbekrachtiging. Hoe dan ook, ideaal is anders.
Ook de remmen zullen dan nog werken alleen zul je wat harder moeten trappen.
De fabrikanten bouwen auto's op zon manier dat mocht de motor onder het rijden uitvallen (ja dat kan ook gebeuren zonder dat je aan de electronica gehobbied) er niet al te veel aan de hand is. Wat het wilt toch nog wel eens voorkomen dat een motor er mee stopt onder het rijden.

Ik heb mijn programmetje geupdated voor het gebruik met bistabiele relais, nog veiliger:

Visual Basic .NET: bistabiel
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
Device 16F628A
ALL_DIGITAL TRUE  

;        76543210
PORTA = %00000000                    ;Alle niveaus van PORTA laag
PORTB = %00000000                    ;Alle niveaus van PORTB laag
TRISA = %00000000                    ;Alle PORTA poorten omschakelen als ingang
TRISB = %11111111                    ;Alle PORTB poorten omschakelen als uitgang

Dim TIJD As word
Dim LAST As word
Dim LUS  as word
Dim ACC as word

Symbol AAN  = 0                      ;Schakelaar aan = laag (0)
Symbol UIT  = 1                      ;Schakelaar uit = hoog (1)
Symbol ACCRELAISON  = PORTA.0        ;Poort A.0 heeft nu de naam ACCRELAISON
Symbol ACCRELAISOFF = porta.1        ;Poort A.0 heeft nu de naam ACCRELAISOFF
Symbol STARTRELAIS  = PORTA.2        ;Poort A.1 heeft nu de naam STARTRELAIs
Symbol BUZZER       = PORTA.3        ;Poort A.2 heeft nu de naam BUZZER
Symbol KNOP         = PORTB.0        ;Poort B.0 heeft nu de naam KNOP (startknop)
Symbol KM           = PORTB.1        ;Poort B.1 heeft nu de naam KM   (ingang snelheidsdetectie)
Symbol RPM          = PORTB.2        ;Poort B.2 heeft nu de naam RPM  (ingang draaiende motor)
Symbol KOP          = PORTB.3        ;Poort B.3 heeft nu de naam KOP  (ingang koppeling)

PORTB_PULLUPS On                     ;On-chip pull-up weerstanden actief 
Clear                                ;Wis alle RAM geheugen
While 1 = 1
TIJD = 0                             ; Reset alle variabelen
LUS = 0
LAST = 0
 While KNOP = AAN                    ; antidender , bistabiele relais
  LUS = 1
  TIJD = TIJD + 1
    If TIJD < 3 and acc = 0 Then 
    High ACCRELAISon : delayms 200 : low accrelaison : acc = 1
    LAST = 1   
    endif                 
    If tijd < 240 and km = 0 or rpm = 0 then high buzzer 
    If TIJD > 250 And TIJD < 2500 and RPM = 1 then High STARTRELAIS 
    If TIJD > 250 and RPM = 0 then High buzzer
    if tijd > 2500 then low startrelais                             
    If TIJD > 4000 then 
    high ACCRELAISoff : delayms 200 : low accrelaisoff : acc = 0
    endif                                            
 Wend
Low STARTRELAIS 
low buzzer
if tijd < 100 and lus = 1 and last <> 1 and km = 1 then 
High accrelaisoff : delayms 200 : low accrelaisoff : acc = 0
endif 
Wend
End

Dit is geschreven in picbasic en niet zoals de tag aangeeft in vb.net, maar ik kan picbasic niet selecteren bij de ubb-codes.

[ Voor 67% gewijzigd door pazzje op 22-01-2010 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:53

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
Engineer schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 16:45:
Maar toch, buiten het "omdat het kan" gehalte, je zal zelf niet meer kunnen controlleren of je portieren werkelijk dicht zijn gezien die 2 meter radius? Mocht je systeem falen en je bent gewend om lekker niet meer met het op slot zetten van je auto bezig te zijn, en het gebeurd een keer dat er een torretje oprookt, dag auto :w
Het rfid systeem is kant en klaar ala Renault. Zal dus niet zo snel falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:21
pazzje schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:08:
[...]

Ben ik mij toevallig eens in gaan verdiepen hoe dit te implementeren. Maar dan zal ik ook bepaalde variabelen continue naar het eeprom moeten gaan schrijven en hier kennen ze schijnbaar niet zo goed tegen. Het eeprom is meer bedoeld om bij afsluiten iets op te slaan. Maar zoals ik al zij, hier ben ik mee bezig
[...]
Een watchdog is natuurlijk niet bedoeld om continu in te grijpen, zolang je programma draait reset je de watchdog timer, valt je programma stil dan zorgt de watchdog voor een reset.
Het wegschrijven zal dus geen problemen opleveren en anders zijn er weer allerlei manieren om data te spreiden zodat je niet telkens dezelfde locatie beschrijft.

Maar goed ik begrijp niet zo goed welke waarden je bij een dergelijk systeem wilt wegschrijven. Je kan er namelijk niet vanuit gaan dat je auto zich nog in dezelfde toestand bevind als voordat de watchdog ingreep. (misschien is je programma juist wel stilgevallen door raar gedrag van je auto).
Variabelen wegschrijven doe je eigenlijk alleen voor het laden en bewaren van configuraties en/of loggen.
Ik denk dus dat je beter de status kan controleren aan de hand van je sensoren.
pazzje schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 16:58:
[...]
Het rfid systeem is kant en klaar ala Renault. Zal dus niet zo snel falen.
Ahh ik zou even googlen, Renault heeft zover ik weet behoorlijk wat problemen gehad met dit systeem, ik dacht in de eerste series laguna's die hiermee zijn uitgerust :o

Oja ik vergat wat, misschien is het handig om de status van je handrem en versnellingsbak te controleren, je wil je auto niet starten als hij in de versnelling staat namelijk....

[ Voor 5% gewijzigd door joca op 22-01-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:53

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
joca schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 17:16:
[...]

Oja ik vergat wat, misschien is het handig om de status van je handrem en versnellingsbak te controleren, je wil je auto niet starten als hij in de versnelling staat namelijk....
Heb ik overwogen, in eerste instantie was de statmotor niet te bedienen zonder ingetrapte koppeling. Heb ik er maar weer uitgehaald, waarom, nu zitten die beveiligingen er ook niet op en het leverd geen problemen op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pazzje schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 17:36:
[...]

Heb ik overwogen, in eerste instantie was de statmotor niet te bedienen zonder ingetrapte koppeling. Heb ik er maar weer uitgehaald, waarom, nu zitten die beveiligingen er ook niet op en het leverd geen problemen op
Veel auto's hebben op z'n minst een koppelingsschakelaar hoor. Vooral recente auto's, maar oudere soms ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:21
pazzje schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 17:36:
[...]

hmm, zo hoorde ik het verhaal met een zelfde systeem waarbij de beveiliging ook niet meer werkte, nadat hij per ongeluk het knopje op z'n afstandbediening en reed de auto op z'n startmotor de sloot in.... en ja echt gebeurd ik heb er foto's van gezien

maar goed, het is natuurlijk je eigen beslissing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
joca schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 20:32:
[...]

hmm, zo hoorde ik het verhaal met een zelfde systeem waarbij de beveiliging ook niet meer werkte, nadat hij per ongeluk het knopje op z'n afstandbediening en reed de auto op z'n startmotor de sloot in.... en ja echt gebeurd ik heb er foto's van gezien

maar goed, het is natuurlijk je eigen beslissing
En maar inhouden dat knopje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SPY heeft alarmsystemen met "starten op afstand". Die baggerdingen laten gewoon +/- 3 seconden de startmotor draaien, of je nou kort op 't knopje drukt of niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
Anoniem: 83328 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 00:29:
SPY heeft alarmsystemen met "starten op afstand". Die baggerdingen laten gewoon +/- 3 seconden de startmotor draaien, of je nou kort op 't knopje drukt of niet :X
Ik heb het systeem zo opgezet dat de startmotor alleen maar draait zolang je de knop ingedrukt houdt.
In eerste instantie dacht ik er wel in op met een korte druk de startmotor net zolang te laten draaien totdat een bepaalt toerentalnivaeu werdt bereikt en dat dan daarna de startmotor uitschakeld, maar bij nader inzien heb ik graag zelf de controle over dit gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

pazzje schreef op zondag 24 januari 2010 @ 01:18:
[...]

Ik heb het systeem zo opgezet dat de startmotor alleen maar draait zolang je de knop ingedrukt houdt.
In eerste instantie dacht ik er wel in op met een korte druk de startmotor net zolang te laten draaien totdat een bepaalt toerentalnivaeu werdt bereikt en dat dan daarna de startmotor uitschakeld, maar bij nader inzien heb ik graag zelf de controle over dit gedeelte.
Misschien een goeie middenweg: Korter dan 3 seconden drukken, 3 seconden starten, als je hem langer inhoudt, blijft ie draaien tot je de knop loslaat.

Een feedback-regeling met 'blijf starten totdat de motor loopt' zou ik zeker niet doen, want dan heb je goed kans dat je accu helemaal leeggestart is en je startmotor helemaal tot moes gesmolten is als je motor een probleem heeft. Als er meer aan de hand is (bv. geen oliedruk, verstopte brandstofleiding/injectoren, geen koeling) en je blijft vrolijk doorslingeren, dan kun je de hele motor om zeep helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
Stoney3K schreef op maandag 25 januari 2010 @ 16:30:
[...]

Misschien een goeie middenweg: Korter dan 3 seconden drukken, 3 seconden starten, als je hem langer inhoudt, blijft ie draaien tot je de knop loslaat.

Een feedback-regeling met 'blijf starten totdat de motor loopt' zou ik zeker niet doen, want dan heb je goed kans dat je accu helemaal leeggestart is en je startmotor helemaal tot moes gesmolten is als je motor een probleem heeft. Als er meer aan de hand is (bv. geen oliedruk, verstopte brandstofleiding/injectoren, geen koeling) en je blijft vrolijk doorslingeren, dan kun je de hele motor om zeep helpen.
Ook daar heb ik aan gedacht, de setup is nu:
Beginsituatie: alles uit

Mogelijkheden:
1 maal kort drukken, contact aan, vervolgens 1 maal lang drukken startmotor aan
of gelijk 1 maal lang drukken, contact aan, startmotor aan
of 1 maal kort drukken , contact aan, vervolgens weer 1 maal kort drukken contact uit

1 maal kort drukken bij draaiende motor, motor uit, contact uit

In situaties waarin het niet gewenst is dat de knop wordt bedient is dit ook niet mogenlijk.
Hiervoor wordt het snelheidssignaal gebruikt (auto in beweging) en het toerentalsignaal (motor draait).

De startmotor draait netzolang als ik de knop ingedrukt houd met een max van 5 seconden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
Ik heb net een mooie startknop besteld via Ebay, moet wel nog effe wachten voordat ie binnen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
Een honda s2000 startknop, kost wat maar dan heb je wat .
Past perfect in de sigarettenaanstekeropening. (na de nodige aanpassingen)
Middenconsole is een testexemplaar.

Afbeeldingslocatie: http://i37.photobucket.com/albums/e78/pazzje12/DSC00434.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i37.photobucket.com/albums/e78/pazzje12/DSC00438.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Meen je dit serieus? 1 jaar wachten op een knop? :+

Kudos als het lukt, ik lees graag je results!

p.s. als je wat meer pics hebt van je sigaretmod oid.. ;)

Wear Sunscreen!

Pagina: 1