Werking hoog voltage schakeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Voor een project wil ik graag een hoog voltage (hoe hoog weet ik niet doordat mijn meter dit niet kan aangeven, maar het is bedoeld om een lichte schok van te krijgen, werkt op een aa batterij met een spoel) aan en uitzetten doormiddel van een General Purpose Phototransistor Optocoupler.

Het datasheet van de gebruikte General Purpose Phototransistor Optocoupler is hier te vinden:
http://www.datasheetcatal...2qu0s3qwufrdfe2ip21fy.pdf

Hiervoor heb ik het volgende schema bedacht en gemaakt:
http://www.plaatjesdump.n...09c2282c52244de8dfd84.bmp

Als ik nu via de printerpoort stroom zet op de kant van het ledje (de onderste twee poten) en de twee schokpunten aanraak, dan krijg ik inderdaad een schok. Maar als ik het ledje (dus de twee onderste punten) geen stroom geef, dan krijg ik nog steeds een schok, maar wel een veel zachtere.
Het lijkt dus alsof er altijd wat stroom doorheen lekt, klopt dit, en zo ja komt dit dan doordat hij het voltage niet aankan? Of moet ik hem anders schakelen?
Ik snapte namelijk het nut van de ground (pin links boven) ook niet echt...
(ken deze optocouplers pas sinds vadaag)

Hij moet dus alsvolgt gaan werken:
De printerpoort zet stroom op pin links onder wat zorgt dat er stroom door het ingebouwde ledje kan gaan lopen naar de pin rechts onder, waardoor er stroom kan lopen van de plus boven naar het schokpunt, als je dan beide schokpunten aanraakt krijg je dus een schok omdat de stroom dan via je lichaam naar het andere schokpunt toeloopt om uit te komen in de bovenste ground.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik vind het een beetje apart dat je blijkbaar geen controle hebt over hoe erg de schok nou eigenlijk is. Je gebruikt zeker een vliegenmepper? Zo ja, de spanning die daar uit komt kan de optocoupler helemaal niet aan. Dit kan dus nooit goed werken.

Je zou de optocoupler kunnen gebruiken om de batterij te schakelen.

[ Voor 13% gewijzigd door lemming_nl op 16-01-2010 15:31 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Kun je misschien het volledige schema of een fototje posten? Waar zit in je schema de spoel en de batterij precies?

In de datasheet staat een maximaal collector-emitter voltage van 70V genoemd, dus waarschijnlijk slaat de spanning gewoon door waardoor je ook een lichte schok voelt wanneer de led niet aan is. Misschien ben je in de war door het isolatievoltage van 5Kv dat in de datasheet is genoemd? Dit is het voltage waarbij spanning overslaat tussen input (printerpoort) en output (schokapparaatje).
Een mogelijke oplossig bestaat mogelijk door de verbinding tussen batterij en spoel te schakelen en evt een vrijloopdiode te gebuiken om doorslag tussen C en E van de optocoupler te voorkomen. Schokpunten EN spoel komen dus beide rechts in het schema.

Bij optocouplers (en FETs, etc) kom het regelmatig voor dat er ook een basis naar buiten is gevoerd. Je kunt dan zowel schakelen door de LED te gebruiken als door een spanning op de basis te zetten. In dit geval hoef je de basis dus niet aan te sluiten.

PS. Heb je ook gedacht aan het plaatsen van een weestandje tussen je LEDje en de pin van de printerpoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ok, helaas kan door de rest van het schema ik niet gebruik maken van de tip om hem bij de batterij te zetten, door de rest van mijn idee.

Ik wil namelijk graag twee paar aan schokpunten, en dan doormiddel van twee van dit soort Optocouplers met de printerpoort dan wel het ene, dan wel het andere paar schokpunten van stroom kunnen voorzien. Zou een relais hiervoor wel kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Nee. Hoeveel je nog net verteld hebt wat je hoogspanningsbron is neem ik aan dat de spanning in de kV's gaat zitten. Voor dergelijke spanningen zijn eigenlijke geen fatsoenlijke schakelaars te krijgen. Dat wil zeggen, niet betaalbaar en niet eenvoudig verkrijgbaar.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

lemming_nl schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 16:05:
Nee. Hoeveel je nog net verteld hebt wat je hoogspanningsbron is neem ik aan dat de spanning in de kV's gaat zitten. Voor dergelijke spanningen zijn eigenlijke geen fatsoenlijke schakelaars te krijgen. Dat wil zeggen, niet betaalbaar en niet eenvoudig verkrijgbaar.
Een aantal maanden terug hebben studenten hier een soortgelijke schokschakeling met relais aangestuurd en dat werkte "redelijk". Aangezien er slechts gedurende een zeer korte perdiode een klein stroompje hoeft te lopen voldoet een normaal relais redelijk, alhoewel het volgens de specs niet kan. Let wel op dat bij de mini-relais die je direct op de parallel poort kunt aansluiten de bladen van de schakelaar nvvt toch vast kunnen lassen door vonkjes aangezien de veerkracht te klein is bij deze relais. Wel zou ik adviseren om de spoel van het relais met een andere spanningsbron/batterij te voeden dan je schokschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

lemming_nl schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 16:05:
Er zijn hier wel topics met informatie over het schakelen van HV. Maar eerlijk gezegd ben ik ook even benieuwd welke bron je wil gaan gebruiken en om welke spanningen en stromen het zal gaan, puur omwille van de veiligheid van het slachtoffer ;)... gezien het feit dat je moeite hebt met aansluiten van optocouplers, vermoed ik dat je van HV niet veel kaas gegeten hebt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Het gaat om een soort fop ding, dat bedoeld is om mensen zo'n schok te geven, totaal ongevaarlijk dus.
Maar ik heb inderdaad nog niet veel met hoog voltage gewerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lemming_nl schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 15:30:
Ik vind het een beetje apart dat je blijkbaar geen controle hebt over hoe erg de schok nou eigenlijk is. Je gebruikt zeker een vliegenmepper?
vliegenmepper? dat doet me ergens aan denken...
Pagina: 1