Voor een vereniging ben ik momenteel een fileserver op te zetten, maar dat is allemaal wat lastiger gebleken dan dat ik in eerste instantie dacht.
Er zijn 8 computers, 2 netwerkprinters en een fileserver verbonden aan het (gigabit)netwerk. Vanzelfsprekend moeten de printers op alle computers werken, maar tevens is het erg belangrijk dat alle computers 1 map hebben waar ze uit kunnen werken.
Bijvoorbeeld:
Waar ik nu mee bezig ben:
- Openfiler, lijkt een mooi product, + ik ben erg grote van *nix oplossingen. Iemand ervaringen hiermee? Ik speel met de gedachten om ubuntu op de fileserver te zetten en dan openfiler te draaien in VB, zodat als er iets misgaat er makkelijk een snapshots teruggezet kan worden.
Overige informatie:
- 8 computers allemaal nieuw (quadcore, 4 gb geheugen, 1 TB hdd)
- Gigabit netwerk, doorvoersnelheid -+ 94 mb/s
- Programma's die gebruikt worden: Adobe Suite (photoschop, inDesign, etc), Microsoft Office Student Edition en alles draait op Windows 7. (alles via surfspot)
Concrete vraag: Wat is een mooie oplossing voor mijn probleem?
Er zijn 8 computers, 2 netwerkprinters en een fileserver verbonden aan het (gigabit)netwerk. Vanzelfsprekend moeten de printers op alle computers werken, maar tevens is het erg belangrijk dat alle computers 1 map hebben waar ze uit kunnen werken.
Bijvoorbeeld:
- 1 map (met alle foto's) die voor de 4 gebruikers read-only is, de rest RWD rechten.
- 1 map met commissie bestanden, hier moeten commissies tegelijk uit kunnen werken! Ideaal zou zijn dat bestanden "gelocked" worden als ze ergens geopend worden.
- Door middel van KPN online back-up moeten backups mogelijk zijn. Aangezien KPN geen netwerkschrijven backuped, hadden we dit eerst opgelost door een iscsi aan te maken, hierover later meer.
- Minimaal 500 gb nodig
Dropbox | Geweldige software! |
Windows Live Sync | Best leuke software, maar te beperkt. |
Windows synctoy | Mooie software, maar voor ons doel niet echt geschikt. |
FreeNAS + iscsi | Momenteel hebben we een FreeNAS server draaien met een TB schrijf als iscsi, hiermee dacht ik een hele mooie oplossing te hebben, want: (1)alle computers kregen een mooie (lokale) schrijf waar ze makkelijk uit konden werken, (2) KPN backup werkt zonder problemen, (3) In windows 7 konden we zelf de toegang tot delen van de schrijf instellen.Maar! Als 1 bestand op 2 of meer computers tegelijk wordt geopend krijg je corruptie van bestanden en dat is niet zo handig.. |
Windows share (homegroups) | Dit werkt nu als een tijdelijke oplossing, alle bestanden staan op 1 computers die altijd aanstaat en die deelt dit via de homegroup met de rest van het netwerk. Werkt niet echt soepeltjes en de computer in kwestie wordt hopeloos traag na verloop van tijd. |
Waar ik nu mee bezig ben:
- Openfiler, lijkt een mooi product, + ik ben erg grote van *nix oplossingen. Iemand ervaringen hiermee? Ik speel met de gedachten om ubuntu op de fileserver te zetten en dan openfiler te draaien in VB, zodat als er iets misgaat er makkelijk een snapshots teruggezet kan worden.
Overige informatie:
- 8 computers allemaal nieuw (quadcore, 4 gb geheugen, 1 TB hdd)
- Gigabit netwerk, doorvoersnelheid -+ 94 mb/s
- Programma's die gebruikt worden: Adobe Suite (photoschop, inDesign, etc), Microsoft Office Student Edition en alles draait op Windows 7. (alles via surfspot)
Concrete vraag: Wat is een mooie oplossing voor mijn probleem?
offtopic:
Ik hoop dat het zo duidelijk is, mijn gedachten zijn moeilijk gestructureerd te formuleren merk ik..
Ik hoop dat het zo duidelijk is, mijn gedachten zijn moeilijk gestructureerd te formuleren merk ik..