Fileserver vereniging, advies gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
Voor een vereniging ben ik momenteel een fileserver op te zetten, maar dat is allemaal wat lastiger gebleken dan dat ik in eerste instantie dacht.

Er zijn 8 computers, 2 netwerkprinters en een fileserver verbonden aan het (gigabit)netwerk. Vanzelfsprekend moeten de printers op alle computers werken, maar tevens is het erg belangrijk dat alle computers 1 map hebben waar ze uit kunnen werken.

Bijvoorbeeld:
  • 1 map (met alle foto's) die voor de 4 gebruikers read-only is, de rest RWD rechten.
  • 1 map met commissie bestanden, hier moeten commissies tegelijk uit kunnen werken! Ideaal zou zijn dat bestanden "gelocked" worden als ze ergens geopend worden.
  • Door middel van KPN online back-up moeten backups mogelijk zijn. Aangezien KPN geen netwerkschrijven backuped, hadden we dit eerst opgelost door een iscsi aan te maken, hierover later meer.
  • Minimaal 500 gb nodig
Tot dusver heb ik het volgende bekeken:
DropboxGeweldige software! :) Het zou echt de perfecte oplossingen zijn om binnen het netwerk bestanden uit te wisselen, probleem: te weinig opslagruimte, ook de betaalde oplossingen. In de toekomst wellicht uitkomst, maar voor nu helaas niet..
Windows Live SyncBest leuke software, maar te beperkt.
Windows synctoyMooie software, maar voor ons doel niet echt geschikt.
FreeNAS + iscsiMomenteel hebben we een FreeNAS server draaien met een TB schrijf als iscsi, hiermee dacht ik een hele mooie oplossing te hebben, want: (1)alle computers kregen een mooie (lokale) schrijf waar ze makkelijk uit konden werken, (2) KPN backup werkt zonder problemen, (3) In windows 7 konden we zelf de toegang tot delen van de schrijf instellen.Maar! Als 1 bestand op 2 of meer computers tegelijk wordt geopend krijg je corruptie van bestanden en dat is niet zo handig.. :P
Windows share (homegroups)Dit werkt nu als een tijdelijke oplossing, alle bestanden staan op 1 computers die altijd aanstaat en die deelt dit via de homegroup met de rest van het netwerk. Werkt niet echt soepeltjes en de computer in kwestie wordt hopeloos traag na verloop van tijd.

Waar ik nu mee bezig ben:
- Openfiler, lijkt een mooi product, + ik ben erg grote van *nix oplossingen. Iemand ervaringen hiermee? Ik speel met de gedachten om ubuntu op de fileserver te zetten en dan openfiler te draaien in VB, zodat als er iets misgaat er makkelijk een snapshots teruggezet kan worden.

Overige informatie:
- 8 computers allemaal nieuw (quadcore, 4 gb geheugen, 1 TB hdd)
- Gigabit netwerk, doorvoersnelheid -+ 94 mb/s
- Programma's die gebruikt worden: Adobe Suite (photoschop, inDesign, etc), Microsoft Office Student Edition en alles draait op Windows 7. (alles via surfspot)

Concrete vraag: Wat is een mooie oplossing voor mijn probleem?
offtopic:
Ik hoop dat het zo duidelijk is, mijn gedachten zijn moeilijk gestructureerd te formuleren merk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Je huidige freenas server inzetten met de CIFS service (Windows shares), iscsi is leuk maar niet voor gelijktijdige toegang binnen deze configuratie.
Extra hardware / software lijkt me wat overbodig, even FreeNAS goed instellen moet genoeg zijn.

Edit: verhaal over kpn backup niet volledig gelezen, CIFS is dus niet een perfecte oplossing.
Je zou natuurlijk naar een andere backup oplossing kunnen gaan kijken aangezien de huidige nogal limiterend is.

[ Voor 29% gewijzigd door Mental op 16-01-2010 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:10
Ik heb Dropbox nog niet goed bekeken, maar als het de perfecte oplossing is dan zou ik de volgende stappen ondernemen:
- e-mail Dropbox met de vraag of ze de benodigde ruimte voor een enkel account kunnen leveren (over het algemeen zijn dit soort bedrijven vaak bezig met ontwikkelingen achter de schermen, dus wie weet kunnen ze dit leveren als je erom vraagt).
- Als bovenstaande niet kan, kan je altijd overwegen om meerdere Dropbox accounts te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 13:01
Ik werk zelf nu zo'n jaar met OpenFiler en ik vind het een erg mooie oplossing om een PC om te toveren tot volwaaridge NAS. Onlangs een 'migratie' uitgevoerd van een Pentium 3 naar een nieuwere Pentium 4 en kon zonder problemen mijn oude configuratie op de machine restoren en de disken + volume groups etc werden direct weer bekend, best een robuuste oplossing dus! Ik kan je echt aanraden om eens goed voor OpenFiler te gaan zitten en er mee te testen, in het begin lijkt het soms wat onlogisch ingericht (enkele flow-optimalisaties voor de web-gui zijn wenselijk) maar het is een erg mooi en compleet product.

Mocht je nog specifieke vragen hebben over OpenFiler dan hoor ik t wel.