HDMI videokaart met geluid?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik had tijd geleden de oude Dell Optiplex GX260 vd zaak meegenomen. Deze beneden op de tv aangesloten voor wat streamen en filmpjes afspelen. Paar weken terug heb ik een grote plasma aangeschaft, beeld viel erg tegen via vga-aansluiting. Toen toch maar besloten om een agp kaartje te halen met hdmi aansluiting.
pricewatch: Asus AH3450/DI/512MD2(LP)
Kaart is LP, dus moet in de Dell passen (zit een Matrox 550 in) maar toen deze binnenkwam zag ik dat het frontplaatje te lang was, toen maar dat plaatje losgeschroeft. Moet alleen de hdmi kabel en pc niet te veel bewegen omdat deze niet zo stevig inzit zonder dat plaatje.

Drivers geinstalleerd en al, beeld was stuk beter, kleur was een beetje te diep, maar moet nog even in CCC instellingen veranderen. Maar wat viel me op? Ik kreeg opeens geluid, voorheen moest ik de versterker aanzetten via audio-out aangesloten. Maar nu krijg ik geluid met de hdmi mee.

Ik meen ergens te hebben gelezen dat je via S/PDIF op je MB en videokaart moest gaan verbinden wil je geluid via je hdmi mee krijgen. Hoe zit dit nou precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Als je goed in je audio configuratie van je pc kijkt zie je dat je een nieuw audioapparaat gekregen hebt,
zoals onderstaand voorbeeld:

HDMI setting soundcard

Dat is de output die over je hdmi kabel meegaat.
Als die op default audio device staat zal al je pc geluid via die output lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als je zonder intern SPDIF te hebben verbonden met je videokaart toch geluid krijgt heeft is je grafische kaart blijkbaar ook een geluidskaart.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Dus elke videokaart kan geluid met de hdmi laten meelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
ari3 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 14:58:
Als je zonder intern SPDIF te hebben verbonden met je videokaart toch geluid krijgt heeft is je grafische kaart blijkbaar ook een geluidskaart.
En dat is dus bij alle videokaarten met een HDMI aansluiting die ik gezien heb.
Misschien dat de eerste videokaarten met HDMI niet zo werkten maar bij alle recente kaarten hoef je echt geen interne s/pdif aan te sluiten op je videokaart.
Dus elke videokaart kan geluid met de hdmi laten meelopen?
99% van de kaarten dus wel ja, het kan zelfs als je een pc hebt zonder geluidskaart ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Mental op 16-01-2010 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

ATI kaarten vanaf de 3000 serie hebben een soort geïntegreerde geluidskaart, inderdaad. Elke nieuwe generatie kon het weer meer geluid doorgeven, wat erg mooi is met de immer evoluerende HDMI receiver markt. 7.1 doorvoer over HDMI is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Thanks, ik neem aan dat dit ook wel voor de recentere nvidia kaarten gelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Nee, voor zover ik weet moeten de nVidia kaarten nog steeds een intern SP/DIF kabeltje gebruiken om geluid over HDMI te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 16:39
Umbrah schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 15:21:
Nee, voor zover ik weet moeten de nVidia kaarten nog steeds een intern SP/DIF kabeltje gebruiken om geluid over HDMI te krijgen.
Mijn GF 210 heeft een soundchip onboard, getest op mijn LCD en idd meteen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 16:31

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Mijn HD4650 kan hetzelfde. Deze kaarten, en de lagere modellen, kunnen echter geen HD audio formaten doorsturen. Dus geen DTS-HD, Dolby True HD, DTS-Master etc. Tot aan gewoon DTS geen probleem.
Houdt hier dus rekening mee!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1