Atom330 als werkstation

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ey,

Heeft er iemand ervaring met een Atom330 (met 4gb) als werkstation? Heb al zitten google-en maar er sommige zeggen super, en sommige niet. Me werkstation gebruik ik niet voor games.

Als iemand ervaring heeft, laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ligt dr compleet aan wat je doet.

Mn ouders draaien op een Atom330 met 2GB geheugen en die zijn er zeer blij mee. Stil, snel (voor briefjes tikken, mailen en internetten). Ze doen weinig 3D werk, maar ik denk dat je dat met een IOn moederbordje ook kunt oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BlackWhizz schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 14:40:
Ligt dr compleet aan wat je doet.

Mn ouders draaien op een Atom330 met 2GB geheugen en die zijn er zeer blij mee. Stil, snel (voor briefjes tikken, mailen en internetten). Ze doen weinig 3D werk, maar ik denk dat je dat met een IOn moederbordje ook kunt oplossen.
Ik had er 1 gezien met een ION board. Kan je daar wel video/grafisch of bewerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 15:42:
Ik had er 1 gezien met een ION board. Kan je daar wel video/grafisch of bewerken?
Neem een kijkje in de Nvidia ION-topics en kijk wat users er mee doen. Het kan full HD video aan, de CPU kan 64-bits instructies aan, Photoshop is mogelijk, zolang je maar niet te snel wilt en ook een simpel spelletje en full HD youtube is allemaal mogelijk.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 15:42:
[...]

Kun je niet veel beter voor een Athlon II X2 met een 785G moederbord gaan? Dan heb je ook nog goedkoop, stil, redelijk zuinig (als je een Athlon II uit de e-serie neemt) etc.
Persoonlijk doen die Atoms me nogal aan het Pentium 3 tijdperk terugdenken (traag als bagger dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 15:47:
[...]

Kun je niet veel beter voor een Athlon II X2 met een 785G moederbord gaan? Dan heb je ook nog goedkoop, stil, redelijk zuinig (als je een Athlon II uit de e-serie neemt) etc.
Persoonlijk doen die Atoms me nogal aan het Pentium 3 tijdperk terugdenken (traag als bagger dus).
Dank voor de tip, even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Athlon II is natuurlijk veel sneller, maar verbruikt ook veel meer. Niet zozeer in idle, maar wel onder load - en dat heeft weer invloed op de benodigde koeling (grootte van de kast, ventilatie).

Als je een wat grotere (mATX) kast niet erg vindt heb je idd met een Athlon II/785G (of een Celeron/Pentium E met Intel of nVidia chipset) veel meer prestaties voor je geld. Een Atom 330 + ION is namelijk niet speciaal goedkoop.
Een Atom 330 is met zijn 2 x 1.6 GHz en niet bijster hoge IPC niet snel naar huidige maatstaven, maar ook weer niet zo langzaam als een P3 - hij benchmarkt ergens in de buurt van een 3.5 GHz Pentium 4, een Athlon 64 3800+ en (om 'm met een ander dual core te vergelijken) een "ultra low voltage" 2x 1 GHz Core 2 Duo

[ Voor 48% gewijzigd door Dreamvoid op 16-01-2010 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=33290904,noline]
[...]

Een Atom 330 is met zijn 2 x 1.6 GHz en niet bijster hoge IPC niet snel naar huidige maatstaven, maar ook weer niet zo langzaam als een P3 - hij benchmarkt ergens in de buurt van een 3.5 GHz Pentium 4, een Athlon 64 3800+ en (om 'm met een ander dual core te vergelijken) een "ultra low voltage" 2x 1 GHz Core 2 Duo
Oh een Atom 330 zal ook best sneller dan een Pentium 3 zijn hoor, maar de programma's die we tegenwoordig draaien zijn natuurlijk ook een stuk zwaarder geworden dan in het Pentium 3 tijdperk. Mijn vergelijking was bedoelt om aan te geven dat ze voor extreem draagbare of embedded toepassingen (router, nas?) misschien wel nuttig zijn, maar niet om dagelijks op te werken en al helemaal niet als 'werkstation'.

Je kunt serieus nog beter die oude Pentium 4 van de zolder halen dan een nieuwe Atom desktop te kopen die toch nog een paar honderd euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 18:07:
Je kunt serieus nog beter die oude Pentium 4 van de zolder halen dan een nieuwe Atom desktop te kopen die toch nog een paar honderd euro kost.
Qua energieverbruik is de Atom toch de betere optie in dat geval 8)

Voor puur internet, office en muziek afspelen, desnoods tegelijk is de Atom, en helemaal de 330 prima geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Wiethoofd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 18:15:
[...]

Voor puur internet, office en muziek afspelen, desnoods tegelijk is de Atom, en helemaal de 330 prima geschikt.
Inderdaad, en niet alleen qua energie verbruik, bedenk ook dat de laatste p4's al best wel 6-7 jaar oud zijn inmiddels en dat die niet meer het meest betrouwbaar zullen zijn.

Denk daarbij niet alleen aan harddisks en zo maar ook aan voedingen, stoffige contacten, noem het allemaal maar op.

Bovendien brengt de energie zuinigheid ook nog het voordeel met zich mee dat het veel stiller te koelen valt, iets wat voor een werkstation mij best wel prettig lijkt :)

[ Voor 4% gewijzigd door BGB4rn op 16-01-2010 18:21 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BGB4rn schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 18:21:
[...]

Inderdaad, en niet alleen qua energie verbruik, bedenk ook dat de laatste p4's al best wel 6-7 jaar oud zijn inmiddels en dat die niet meer het meest betrouwbaar zullen zijn.

Denk daarbij niet alleen aan harddisks en zo maar ook aan voedingen, stoffige contacten, noem het allemaal maar op.

Bovendien brengt de energie zuinigheid ook nog het voordeel met zich mee dat het veel stiller te koelen valt, iets wat voor een werkstation mij best wel prettig lijkt :)
Maar als je dan toch een paar honderd euro uitgeeft, koop dan gewoon een Athlon II, die ook nieuw, betrouwbaar, stil, maar vooral fatsoenlijk snel is. Ik begrijp niet wat die Atom zo speciaal maakt is. Is die paar watt energieverbruik het nou serieus waard om zoveel snelheid in te leveren? (voor 24/7 of mobiel gebruik zou het antwoord misschien ja kunnen zijn, maar toch niet in je werkstation???)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

De Atom 330 is wel redelijk zuinig maar echt geweldig is het ook niet. Atom 330 systeempjes gebruik al gauw 40 watt, met een ION chipset gaat het richting 50 watt bij volle belasting. (bron : C'T en PCM)

Ik gebruik een HP Dm1 met SU2300 als desktop, die verbruikt zo'n 14 watt.

OK weliswaar een laptop maar geeft toch aan dat het een stuk zuiniger moet kunnen dan de Atom 330.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Philflow schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 18:54:
De Atom 330 is wel redelijk zuinig maar echt geweldig is het ook niet. Atom 330 systeempjes gebruik al gauw 40 watt, met een ION chipset gaat het richting 50 watt bij volle belasting. (bron : C'T en PCM)
Hier ION + Atom 330 en een max verbruik van 43 Watt full load onder 3DMark, met normaal desktop werk zit dat tussen de 33 en 36W. Nu gebruik ik weleen SSD, maar met een 5400rpm schijf haal je vrijwel dezelfde waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:22

Bolletje

Moderator Harde Waren
Wiethoofd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 18:15:
[...]

Zeker waar. Atom systeem verbruikt gemiddeld ~30W en zo'n oud P4 systeem zit vaak al tegen de 100W aan te hikke.
Ik zou voor een WS toch wel een iets krachtiger platform aanraden. Ik vond de Atom 330 nou niet echt denderend. Tenminste ik zou er dagelijks niet echt mee willen werken.
full HD youtube is allemaal mogelijk.
Moet je wel Flash 10.1 hebben. 10.0.x ondersteund nog geen hardware-acceleratie en dan heeft de Atom 330 er nog wel moeite mee (been there, done that).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Bolletje92 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 23:25:
Ik zou voor een WS toch wel een iets krachtiger platform aanraden. Ik vond de Atom 330 nou niet echt denderend. Tenminste ik zou er dagelijks niet echt mee willen werken.
Ik heb Windows op een SSD staan, dat werkt net wat prettiger dan een 7200rpm hdd met de toch wat trage Atom, net dat stukje traagheid compenseer je met die SSD.
Moet je wel Flash 10.1 hebben. 10.0.x ondersteund nog geen hardware-acceleratie en dan heeft de Atom 330 er nog wel moeite mee (been there, done that).
Naast 10.1(b2) ook nog eens een 195.81 Nvidia driver 8) Maar met de nieuwste versies van alles speelt het vlekkeloos, net als Full HD video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 03:25
"Atom" en "Workstation" horen naar mijn mening niet echt bij elkaar in een zin te staan.
Maar het licht er natuurlijk ook aan waarvoor hij gebruikt zal worden.

Een beetje photoshoppen of met illustrator werken dat zal gerust gaan.
Maar ik zou absoluut geen Atom pc gebruiken voor videobewerking of 3d vormgeving want ik denk dat er dan rook uit gaat komen :P

Btw zoals Wiethoofd hierboven zegt, een SSD schijf is echt aan te raden.
Zelf heb ik een wat tragere Atom pc thuis erbij om muziek mee af te spelen (zodat ik mijn grote herriekast niet aan hoef te zetten), en de SSD schijf daarin is echt een ware aanwinst :)
Sowieso is 1 van de voordelen van een Atom systeem dat ze zuinig en stil zijn, zonde om dat te verpesten met een gewone harde schijf ;)

[ Voor 35% gewijzigd door drijfhout op 17-01-2010 04:40 ]

Pagina: 1