Toon posts:

OCZ Quad-kit Geheugen 400Mhz -> 800Mhz?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag allemaal, ik hoop dat iemand me kan helpen....

Pc specs:

CPU: AMD Phenom 9750 2400Mhz
Mobo: ASUS M3A
Grafische kaart: GeForce 8800 GT
HardDisks: WDC WD500 + WDC10EACS

Geheugen: OCZ DDR2-800-8GQ
OCZ DDR2 PC2-6400 8GB Platinum Quad Kit. Geheugen: 8192 MB, DDR2-SDRAM, 240 Pin DIMM, 800 MHz, CL 5-4-4-18. Energie: 2.1 V

Het "probleem": Via HWiNFO32 zie ik dat er staat, Singel channel, terwijl het toch echt 2 setjes zijn die Dual channel werken.
Wat ook een probleem is dat ze op 400Mhz lijken te werken, terwijl ze op 800Mhz moeten werken.
Ook zie ik dat ze op 1.8Volt draaien ipv 2.1Volt

Afbeeldingslocatie: http://img3.imageshack.us/img3/6541/geheugenv.th.jpg

Mijn vraag: Klopt dit? En zo nee, hoe zou ik het kunnen veranderen? Heb al gekeken in de BIOS of ik de voltages handmatig aan zou kunnen passen, maar kon niets vinden. En daarbij, heb ik er niet erg veel verstand van, dus better safe than sorry...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het geheugen behoort op 400MHz te werken, dus dat klopt gewoon, doordat het DDR is haal je effectief 800MHz.

Verder, zitten de dimmen wel in de goede sloten en heb je het spul in de bios goed ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus het 400Mhz verhaal is opgelost, dank daarvoor!! :-)

Op het mobo heb ik 4 sloten zitten, en heb 4 losse geheugen modules. Alle 4 de modules zijn gelijk omdat het een 'kit' betreft.
Is er een speciale volgorde dan?

Ik heb nog niets in m`n Bios veranderd. Punt 1: omdat ik er weinig verstand van heb. Punt 2: Ik kon niets vinden waar ik waardes aan zou kunnen passen...

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-02 22:08
Als je CPU-Z even download kan je het volgende zien onder het tabje Memory:

DRAM Frequency = 400MHz (effectief dus DDR2-800)
Channels # = Dual
DC Mode = Symmetric (of Asymmetric)

Als er wat anders staat roep dan even ;)

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Hij zou automatisch in Dual channel mode moeten werken. Volgens mij is hier niets aan in te stellen in de BIOS...?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02 10:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Bij deze plankjes wil vanuit de software de detectie nogal eens misgaan (Dual Channel of niet), dit heeft te maken met hetgeen wat Allubz meld, en zelfs dan: de detectie gaat vaak mis. De enige manier om het echt zeker te weten is om het te meten! Wat is volgens benchmarks je geheugenbandbreedte in megabyte/sec?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb CPU-Z gedownload, en er kwam dit uit:

DRAM Frequency = 400MHz
Channels # = Dual
DC Mode = Unganged
NB Frequency = 1800.1 MHz
FSB:DRAM = 1:2

Indd, zoals jullie al zeiden, word hier wel DUAL aangegeven...

Alleen ik moest roepen als er een verandering was bij DC Mode, en bij mij staat er Unganged...?

Moet ik de voltages aanpassen volgens jullie? of gewoon laten zoals het is, omdat het nu naar behoren werkt (srry voor m`n onwetendheid op dit gebied)

• Allubz
Ja my bad.

Je hebt een AMD bord wat werkt met Ganged vs. Unganged.

Ik heb een Intel bord wat werkt met Symmetric & Asymmetric.

De DIMMs op zich zijn Single Channel. Afhankelijk van wat je moederbord kan (en dit geldt vnl. voor DDR3) kan je in Single, Dual en/of Triple channel draaien - ongeacht van wat de sticks 'doen'.

De marketing met Triple-Channel kits slaat ook helemaal nergens op. 2 Triple setjes staan gelijk aan 3 Dual setjes; het gaat om hoe het moederbord het geheugen aanspreekt.

Als alles naar wens werkt dan verander je gewoon niets. Don't fix it if it ain't broken.

Dingen veranderen kan je het beste doen als je ofwel stroom wil besparen of meer prestatie uit je componenten wilt halen. Dan ga je under- of overclocken.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Allubz schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 16:50:
Afhankelijk van wat je moederbord cpu kan ...
AMD heeft al jaren de memory controller op de cpu en intel nu ook sinds de i7. Nja, als ik zou willen muggenziften :p

Ganged vs. Unganged:
Wat ik ervan begrijp is dat 'ganged' dual-channel is naar het ram toe. Maar dat alle core's over die 1ne bus moeten. 'Unganged' is single channel maar elke core krijgt zijn eigen bus naar het ram toe. Hoe het zit met quads weet ik niet, ik gok dat je dan per 2 een bus naar het ram moet delen.
'Unganged' is dus in theorie sneller omdat je een volledige bus per core ter beschikking krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Het zou natuurlijk zonde zijn om niet alles eruit te halen wat erin zit dmv een simpele verhoging van voltage..

Maar als ik `t topic zo doorlees, is alleen het voltage nog niet zoals het hoort. Maar daar kan ik wel mee leven.

Bedankt!

Allubz thx!!

• Allubz
Als je geen instabiliteit ondervindt dan is het geen probleem.

EDIT: je timings van je geheugen staan (te) laag, vandaar dat je geen hoog voltage nodig hebt.

Op 1.8 zou je 5-5-5-18 moeten kunnen draaien. Op dit moment staan je timings ingesteld op CAS6-6-6-x wat te los is.

Als je in de BIOS je voltage op 2.1v zet en de timings op de timings van de officiële specificaties heb je zelfs wat performancewinst :)

[ Voor 54% gewijzigd door Allubz op 16-01-2010 17:56 ]

Pagina: 1