Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Overstappen naar andere provider, tweaken of accepteren?

Pagina: 1
Acties:

• Michiel van Dam
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11 14:05
Mijn vraag:

Heeft overstappen naar Tele2 ADSL zin? Kan ik mijn modem nog tweaken met db-margins of moet ik de langzame snelheid accepteren?

Mijn verhaal:

Sinds een aantal maanden haal ik fors lagere snelheden op mijn Telfort ADSL verbinding. Haalde ik voorheen 15 Mbps, nu moet ik blij zijn met rond de 8 Mbps. De postcode-checkers van zowel Telfort als Alice geven aan dat ik via hun maximaal 1-4 Mbps mag verwachten. De postcode-checker van Tele2 meldt echter dat ik via Tele2 20Mbps mag verwachten.

Is dat marketing of een slechtere postcodecheck? Of werkt Tele2 ADSL via een andere netwerk/ wijkcentrale /systeem en kan ik hogere snelheden bereiken?

Wat data:
Checks in mijn ADSL modem (Linksys AG241) bevestigen dat de afstand tot de centrale (Deventer Centrum) rond de 2km is, wat volgens de grafiekjes me een theoretische max van 22Mbps zou moeten geven.

Grafiek ADSL2+ vs Afstand

Speedtest.nl geeft 6 Mbps, en speedtest.bbned.nl slechts 4Mbps. Zelf downloaden 750KBps.

Modem DSL status
DSL Status: Up
DSL Modulation Mode: ADSL2+
DSL Path Mode: INTERLEAVED
Downstream Rate: 7851 Kbps
Upstream Rate: 1044 Kbps
Downstream Margin: 7 db
Upstream Margin: 9 db
Downstream Line Attenuation: 42
Upstream Line Attenuation: 19

Via de fora hoor ik dat het mogelijk is door de margins te verkleinen hogere snelheden te verkrijgen zijn. Ik heb flink gegoogled naar hoe dat voor de Linksys AG241 te doen maar heb dit niet kunnen vinden. Hebben jullie tips? Alvast bedankt

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:31

Wildfire

Joy to the world!

Michiel van Dam schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 13:26:

[..]

Checks in mijn ADSL modem (Linksys AG241) bevestigen dat de afstand tot de centrale (Deventer Centrum) rond de 2km is, wat volgens de grafiekjes me een theoretische max van 22Mbps zou moeten geven.

Nee hoor, op 2km ga je echt geen 22 mbit halen. Snelheden van 20 of hoger haal je alleen als je echt vlak naast de centrale woont. Op 2km afstand mag je al in je handen wrijven met 15 mbit.

Jouw grafiekje zijn de theoretische maximumsnelheden die je kunt halen in ideale omstandigheden. Echter, de kwaliteit van de telefoonlijn naar jou toe is nooit 100% en binnenshuis kan het ook zijn dat er nog signaalverlies optreedt.

[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 16-01-2010 15:37 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Michiel van Dam
Ok, dank voor het posten maar nog niet echt antwoord op mijn vraag ;) . Ik heb ook niet de illusie 20Mbit te halen, maar wil alleen graag weer terug naar rond de 15. Het was eerst mogelijk dus waarom nu niet meer?

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-11 12:38
Vaak is het niet haalbaar,door overspraak in de KPN kabel naar de centrale toe.slechte verbindingen in de straat

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:31

Wildfire

Joy to the world!

vincedd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 18:10:
Vaak is het niet haalbaar,door overspraak in de KPN kabel naar de centrale toe.slechte verbindingen in de straat
Soms kan het natuurlijk ook zijn dat de kabel naar je toch is verslechterd in kwaliteit, bv. dat er nu ergens vocht inkomt of ergens een kabelbreukje is ontstaan. Lastig om na te gaan helaas.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Michiel van Dam
Jullie zeggen dus: optie 3, accepteren? Overstappen naar een andere provider levert geen snelheidswinst op?

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Michiel van Dam schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 13:26:
Mijn vraag:

Heeft overstappen naar Tele2 ADSL zin? Kan ik mijn modem nog tweaken met db-margins of moet ik de langzame snelheid accepteren?

Mijn verhaal:

Sinds een aantal maanden haal ik fors lagere snelheden op mijn Telfort ADSL verbinding. Haalde ik voorheen 15 Mbps, nu moet ik blij zijn met rond de 8 Mbps. De postcode-checkers van zowel Telfort als Alice geven aan dat ik via hun maximaal 1-4 Mbps mag verwachten. De postcode-checker van Tele2 meldt echter dat ik via Tele2 20Mbps mag verwachten.

Is dat marketing of een slechtere postcodecheck? Of werkt Tele2 ADSL via een andere netwerk/ wijkcentrale /systeem en kan ik hogere snelheden bereiken?

Wat data:

Speedtest.nl geeft 6 Mbps, en speedtest.bbned.nl slechts 4Mbps. Zelf downloaden 750KBps.

Modem DSL status
DSL Status: Up
DSL Modulation Mode: ADSL2+
DSL Path Mode: INTERLEAVED
Downstream Rate: 7851 Kbps
Upstream Rate: 1044 Kbps
Downstream Margin: 7 db
Upstream Margin: 9 db
Downstream Line Attenuation: 42
Upstream Line Attenuation: 19

Via de fora hoor ik dat het mogelijk is door de margins te verkleinen hogere snelheden te verkrijgen zijn. Ik heb flink gegoogled naar hoe dat voor de Linksys AG241 te doen maar heb dit niet kunnen vinden. Hebben jullie tips? Alvast bedankt
Op basis van je Attenuation gegevens zou ik zeggen +/- 3km van de centrale.
Dit zou je maximaal 8 Mbit kunnen opleveren (je hebt al 7,851 volgens je modem dus dat klopt ook wel aardig).

Je zou eventueel de telefonie bekabeling in huis nog eens kunnen bekijken.
Hoe heb je het nu? ISRA naar splitter < 1 meter kabel en splitter naar modem ook < 1 meter kabel?
Misschien dat je op die manier nog een klein beetje (lees minder dan 1 mbit) meer eruit kunt halen.

En verder heeft het totaal geen zin op een andere DSL aanbieder over te stappen daar het nooit beter wordt.
Misschien als in de toekomst VDSL uit een straatkast komt, dat het beter wordt want dan zit je immers veel dichter bij.

Zat je overigens echt op 2 km, dan zou je zo zond de 16 Mbit (theoretisch) kunnen halen.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Michiel van Dam
Robinski schreef op zondag 17 januari 2010 @ 14:42:
[...]

Op basis van je Attenuation gegevens zou ik zeggen +/- 3km van de centrale.
Dit zou je maximaal 8 Mbit kunnen opleveren (je hebt al 7,851 volgens je modem dus dat klopt ook wel aardig).

Je zou eventueel de telefonie bekabeling in huis nog eens kunnen bekijken.
Hoe heb je het nu? ISRA naar splitter < 1 meter kabel en splitter naar modem ook < 1 meter kabel?
Misschien dat je op die manier nog een klein beetje (lees minder dan 1 mbit) meer eruit kunt halen.

En verder heeft het totaal geen zin op een andere DSL aanbieder over te stappen daar het nooit beter wordt.
Misschien als in de toekomst VDSL uit een straatkast komt, dat het beter wordt want dan zit je immers veel dichter bij.

Zat je overigens echt op 2 km, dan zou je zo zond de 16 Mbit (theoretisch) kunnen halen.
Bedankt voor je antwoord op mijn vraag. Aangezien ik 8Mbit toch wat weinig vind en glasvezel niet mijn anti-kraak appartement in komt stap ik over op kabelinternet van Ziggo. Kost iets meer (Alles-in-een) maar dan wel binnenkort 30Mbit :) .
Pagina: 1