• josjos
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12-2023
Probleem:
PC valt regelmatig uit (restart). Ik gebruik windows XP en heb deze opnieuw geinstalleerd.
Dus ik verwacht een hardware probleem.
PC vertoond rare voltages met HW monitor en de temperatuur verspringt telkens (van 10 naar 30 enz).
Zojuist een nieuwe voeding geplaatst, de PC herstart niet meer maar HW monitor geeft nogsteeds gekke waardes aan die telkens verspringen.
Zie dit filmpje!
Is mijn mobo stuk of kan ik nog iets anders testen?

Configuratie:
300 Watt Aopen voeding.
Pentium 4 - 3.00ghz processor met 2 bankjes geheugen samen 1gb. dit alles op een socket 775 motherboard van Gigabyte.
1 HD 82 GB, dvdspeler en diskettestation. (geen gekke dingen dus).

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Draai je systeemkast eens open en check of er elco's bol staan of gesprongen zijn.
Bovenkant hoort vlak te zijn, maar kan bol staan of de lasnaden gesprongen en dan komt er meestal bruingelige prut uit. Kan een andere kleur meuk zijn. Beetje grijs/lila heb ik ook wel eens gezien.

Brakke elco's veroorzaken vaak spontane reboots en BSOD's.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 16-01-2010 13:03 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als er 1 ding niets garandeerd is het '' HWmonitor '' als je zeker wil weten of een voeding goed is, moet je er een multimeter aan hangen.

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 00:25
mm, ik zou niet compleet vertrouwen op software matige meting
kan je ook in je bios je voltages in de gaten houden ?
zo ja, geven die ook dezelfde vreemde patroon ?

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-02 13:07
Tevens kan het ook zo zijn dat als al je voltage waardes in je bios op 'auto' staan, dat het moederbord de voltages laat fluctueren. Je krijgt dan dat waardes gaan 'schommelen'. Zet ze in de bios eens op de standaard waarden (dus hard invullen). Probeer eens te monitoren met everest. Je kan ook in je bios kijken welke waardes er daar weergeven worden (die zijn betrouwbaarder dan HWmonitor).

• josjos
McKaamos schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 13:01:
Draai je systeemkast eens open en check of er elco's bol staan of gesprongen zijn.
Bovenkant hoort vlak te zijn, maar kan bol staan of de lasnaden gesprongen en dan komt er meestal bruingelige prut uit. Kan een andere kleur meuk zijn. Beetje grijs/lila heb ik ook wel eens gezien.

Brakke elco's veroorzaken vaak spontane reboots en BSOD's.
Elco's in orde op het oog.

[ Voor 6% gewijzigd door josjos op 16-01-2010 13:14 ]

• josjos
Afbeeldingslocatie: http://img40.imageshack.us/img40/2154/img00081201001161313.jpg
Zijn deze instellingen OK? of moet ik het in een ander menu zoeken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om goed te testen kun je eens Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en stap voor stap proberen de hardware te vervangen om het probleem te achterhalen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:37
Zo te zien is de processortemp wel OK, je processorfan draait.
Je casefan draait niet *of* je moederbord detecteert het niet. Kijk even op het oog of je casefan draait, zo ja dan geen zorgen over maken.

Maar mij is niet duidelijk of je nog problemen hebt. Is het probleem nou opgelost met die nieuwe voeding en heb je enkel nog dat HW-monitor vreemde dingen noemt?

• josjos
vanaalten schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 16:21:
Zo te zien is de processortemp wel OK, je processorfan draait.
Je casefan draait niet *of* je moederbord detecteert het niet. Kijk even op het oog of je casefan draait, zo ja dan geen zorgen over maken.

Maar mij is niet duidelijk of je nog problemen hebt. Is het probleem nou opgelost met die nieuwe voeding en heb je enkel nog dat HW-monitor vreemde dingen noemt?
Ja ik heb met een nieuwe voeding het probleem nog niet gehad.
De PC heeft hier 10 uur op de stresstest gestaan en er gebeurde niks geks.
Alleen ik vraag me nou af of de MOBO niet brak is (tik gehad van de voeding) door dit rare meetgedrag.

(DVD-speler €25,- is stuk en kast ook €35,- + €35,- voeding = ~100euro voor het opknappen van een pentium 4 3,0GHZ).

[ Voor 8% gewijzigd door josjos op 18-01-2010 13:27 ]

Pagina: 1