Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
Goedendag tweakers,

Ik wou graag de bios van mijn moederbord updaten omdat de bios geen sata hdd's kan vinden (ata V hdd kan hij wel zien) maar ik geen idee hoe ik dat moet doen, ik heb al wat rond gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb de bios update (Uber bios 1013 met sata 4.2.50) al gedownload maar weet nou niet wat ik hier moet doen 8)7.

Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/7053/picbastandenbiosupdate.png

Systeem Specs:

Cpu: Athlon xp 3200+ 2,2ghz
Gpu: Asus 9600se 128mb
Mem: hynix 2x 256mb pc3200
Hdd: Maxtor diamondmax plus 9 80gb sata150
Hdd2: Seagate Barracuda 7200.7 80gb sata150
Moederbord: Asus a7n8x-e deluxe

Alvast bedankt voor de antwoorden :)

Met vriendelijke groeten,

Jarno Biemold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhumbuCloWn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09-2010
http://support.asus.com/t...?root=198&SLanguage=en-us

lang leve google en de website van asus...

natuurlijk moet je wel nog wat kunnen lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Biemold schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 12:29:
Goedendag tweakers,

Ik wou graag de bios van mijn moederbord updaten omdat de bios geen sata hdd's kan vinden (ata V hdd kan hij wel zien) maar ik geen idee hoe ik dat moet doen, ik heb al wat rond gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb de bios update (Uber bios 1013 met sata 4.2.50) al gedownload maar weet nou niet wat ik hier moet doen 8)7.

[afbeelding]

Systeem Specs:

Jarno Biemold
Je kan de site van KhumbuCloWn gebruiken om een tooltje te downloaden waarmee je het uber bios kunt flashen. Kijk wel of je de goede versie van het moederbord hebt. Volgens mij zijn er twee revisies van het bord. Kijk anders op de site van de maken van uber bios. Daar kun je vast vinden hoe je het moet flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Laatst online: 11-09 15:04
BIOS: http://support.asus.com/d...uxe&os=17&SLanguage=en-us

User manual:http://support.asus.com/d...eluxe.pdf&f_type=12&os=17

Zie blz 4-1 t/m 4-2 voor het flashen van je BIOS. Ik raad je af om je BIOS te updaten met ASUS Update iig :). De methode die op blz 4-1 t/m 4-2 staat werkt over het algemeen bij elk ASUS bord :).

[ Voor 10% gewijzigd door __1337__ op 16-01-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Biemold schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 12:29:
Goedendag tweakers,

[afbeelding]

Systeem Specs:

Jarno Biemold
Ik weet niet of dat je probleem gaat oplossen; dat ie geen SATA (maar wel PATA) vindt heeft er wellicht mee te maken dat je geen drivers hebt geïnstalleerd voor de SI raid controller.

En wat bedoel je eigenlijk met "niet kunnen vinden"? Herkent hij de hele schijf niet, of wordt hij aangegeven als een Pata-V schijf in je apparaatbeheer?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biemold
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 13:26:
[...]

Ik weet niet of dat je probleem gaat oplossen; dat ie geen SATA (maar wel PATA) vindt heeft er wellicht mee te maken dat je geen drivers hebt geïnstalleerd voor de SI raid controller.

En wat bedoel je eigenlijk met "niet kunnen vinden"? Herkent hij de hele schijf niet, of wordt hij aangegeven als een Pata-V schijf in je apparaatbeheer?
Hij ziet de hele hardeschijf niet, de harde schijf is alleen te zien in het raid menu en als het goed is kun je dit probleem oplossen door de bios te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biemold
Ik heb dus geprobeerd om de bios te updaten maar het had geen resultaat ik kom in het flash menu typ de naam van het bios bestand, dan staat er dat hij het flash geheugen aan het programmeren is (zie foto) maar daarna start de pc opnieuw op maar volgens mij is de bios nog steeds niet ge-update aangezien de hdd's nog steeds niet worden gezien.

Afbeeldingslocatie: http://img715.imageshack.us/img715/9761/p230110111302.jpg

Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55
Biemold schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 11:27:
.. maar daarna start de pc opnieuw op maar volgens mij is de bios nog steeds niet ge-update aangezien de hdd's nog steeds niet worden gezien.
Of je bios geupdate is kun je zien aan het versienummer bij het opstarten in de P.O.S.T.

Je geeft aan dat de schijven gevonden worden in de raidbios, dus dat klopt verder toch? Wat werkt er nu precies niet, wees eens iets duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:16
Installeer deze eens: http://www.siliconimage.com/docs/3x12-x86-1.3.68.2-logo.zip

Of ziet de installatie van Windows XP de schijven niet? Dan moet je deze bestanden op een diskette zetten en bij het opstarten van de installatie (wanneer dat aangegeven wordt, op F6 drukken en dat de driver selecteren).

Het is wat uit de lucht gegrepen, maar zolang jij niets meer zegt dan 'hij ziet de schijven niet', is het voor ons ook maar giswerk. Dat de schijven niet in het normale BIOS te zien zijn is normaal, De A7N8X-E Deluxe heeft een eigen SATA RAID Controller (Silicon Image SI3112) die buiten het normale BIOS om werkt, net als een losse PCI- insteekkaart.

[ Voor 94% gewijzigd door Jaap-Jan op 23-01-2010 11:54 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 20:10

Sosabowski

nerd

Jaap-Jan schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 11:44:
Installeer deze eens: http://www.siliconimage.com/docs/3x12-x86-1.3.68.2-logo.zip

Of ziet de installatie van Windows XP de schijven niet? Dan moet je deze bestanden op een diskette zetten en bij het opstarten van de installatie (wanneer dat aangegeven wordt, op F6 drukken en dat de driver selecteren).
Zou goed kunnen. Ik heb dit mobo ook een langere tijd gehad. Een floppy met drivers voor winXP om de sata-drives te zien lag standaard onderin de kast.
@TS: En als je met een linix live cd-tje opstart? Zie je dan wel je sata schijven? Dan kan je het bios als oorzaak uitsluiten.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biemold
Nielson schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 11:34:
[...]
Of je bios geupdate is kun je zien aan het versienummer bij het opstarten in de P.O.S.T.

Je geeft aan dat de schijven gevonden worden in de raidbios, dus dat klopt verder toch? Wat werkt er nu precies niet, wees eens iets duidelijker.
De schijven worden alleen gezien in het raid dus niet in de bios of windows installatie.
En de bios inderdaad ge-update maar dat heeft dus geen zin gehad :/
Oke, moet ik alle bestanden op de floppy zetten?
Afbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/8716/fotobestandensata.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Kom op he, beetje inzet tonen. Er staat zelfs een readme tussen de lijst van bestanden die je ons laat zien.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 22:07
Oke, moet ik alle bestanden op de floppy zetten?

Ja, en tijdens de installatie op F6 drukken. (als je windows xp installeert)

[ Voor 38% gewijzigd door d-super op 23-01-2010 12:09 ]

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biemold
Via ubuntu 9.10 live kan ik de hdd's wel zien maar als ik windows wil installeren ziet de pc nog steeds de schijven niet (heb xp prof sp3, xp home sp1 en windows 7 rc geprobeerd) maar ze zeggen allemaal dat er geen hardeschijf in de pc zit(dus ook niet met de silicon drivers op de floppy).
Ook heb ik andere sata hdd geprobeerd maar dat werkte ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Maar de driver installeren wel tijdens de installatie van windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Heb je de schijven in het RAID bios staan als losse schijven? De driver die ik geef is bedoeld voor een configuratie met losse schijven, dus niet in RAID of JBOD. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biemold
Sosabowski schreef op maandag 25 januari 2010 @ 21:04:
Maar de driver installeren wel tijdens de installatie van windows?
Jawel, ik druk op f6 bij het starten van de installatie daarna krijg ik de keuze tussen de win2k drivers of winXP/2003 drivers.
Ik kies voor de winXP/2003 drivers dan komt er te staan dat hij de drivers zal laden dus druk ik op enter en kort daarna komt er te staan dat hij geen hdd's ziet.
Jaap-Jan schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 00:31:
Heb je de schijven in het RAID bios staan als losse schijven? De driver die ik geef is bedoeld voor een configuratie met losse schijven, dus niet in RAID of JBOD. :)
Ik heb de raid set verwijderd en in de bios hem op scsi boot gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biemold
Is er echt helemaal geen oplossing hier meer voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me toch echt een softwarematig, of hoogstens een instellings-, probleem. Ik heb zelf ook zo'n moederbord gehad en er is bij mijn weten geen bios update geweest voor zulke problemen.

Wat ik zou doen als ik jou was is de bios en raid bios resetten naar defaults en dan winxp proberen te installeren met de driver van de CD, of de meest recente van de Asus site (en dan bedoel ik dus één van de versies die onder 'IDE' op de site staan: http://support.asus.com/d...uxe&os=17&SLanguage=en-us )

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2010 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

__1337__ schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 13:25:
BIOS: http://support.asus.com/d...uxe&os=17&SLanguage=en-us

User manual:http://support.asus.com/d...eluxe.pdf&f_type=12&os=17

Zie blz 4-1 t/m 4-2 voor het flashen van je BIOS. Ik raad je af om je BIOS te updaten met ASUS Update iig :). De methode die op blz 4-1 t/m 4-2 staat werkt over het algemeen bij elk ASUS bord :).
En waarom raad je dat af? 2 dagen terug nog zelf gedaan met een P5WD2 Premium bordje en windows 7. Ging erg vlekkenloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

TS geeft aan dat het in linux wel werkt. Lijkt me dus niet een Mobo probleem maar een Windows probleem. Misschien kan TS een modje vragen om dit topic naar WOS te verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probleem ligt ( deels ) niet aan je bios
de sata drivers hebben een bepaalde bios versie van je raid controller nodig.
De enige manier om de firmware van je raid controller te updaten is een vollledige bios flash

de nieuwste drivers van jmicrom hebben een nieuwere bios nodig je hebt 2 manieren om dit op te lossen

1.
zet je schijven in het bios op pata compatible ( je verliest de raid functie en ncq)

2.
gebruik een oudere raid driver die wel werkt met jouw raid controler bios
ik gebruik zelf uber bios 1013 en raid drivers JMB36X_WinDrv_R1.17.51_WHQL_eSATA ( te downloaden van de jmicron site )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Dat moederbord heeft helemaal geen JMicron controller aan boord, maar een Silicon Image SIL3112A? En NCQ is ook niet aan de orde, het is een SATA150- chip en die ondersteunen geen NCQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 11:12
er zit volgens mij niet alleen een Siliicon Image controller op maar ook een Nforce Sata controller van de southbridge, kijk eens na of je de aansluitingen daarvan hebt gepakt en of je juist de Nforce SATA drivers moet pakken.

Verder, kijk eens of de SATA controller in de BIOS op RAID staat ipv SATA singledisk of IDE modus. Als je voor die modus niet de juiste driver pakt tijdens F6 dan herkent windows de schijven alsnog niet.

btw, met IDE modus word ook SATA singledisk modus bedoelt.
Pagina: 1