[Italie] Vliegen + openbaar vervoer - goed te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Twee jaar terug met een maat van mij naar Italie geweest per auto, en dat was een gave vakantie. Veel gereden, veel gezien. Gewoon op de bonnefooi, per dag bepealen wat de mogelijkheden zijn.

Nu wil ik dit jaar mijn dinnetje verrassen met een tripje naar Italie. Zij rijdt geen auto, en dat verandert de zaak natuurlijk enigszins. Primair wil ik haar Rome en Venetie laten zien. Nu zit ik te rekenen. Rome ligt hier 1700 km vandaan, retourtje vanaf Nederland, via Venetie, komen we uit op 4000 km. Ik rij tegenwoordig hybride, dus met 1 op 15 mag ik 266 liter benzine aftikken, zeg even 1,50 de liter, komen we (hoe verrassend!) uit op 400 euro. Dat is exclusief tol, waarvan ik me kan herinneren dat dat ook nogal ruim vertegenwoordigd was, en de benodigde autobahnvignetten als ik via Oostenrijk of Zwitserland wil rijden. Laten we ons even rijk rekenen en daar slechts 100 euro voor aftikken. Zit je dus op 500 euro, en 40 uur achter het stuur.

Dus toen kreeg ik een brainwave. Wat als we nu eens gaan vliegen? In Rome en Venetie heb je toch niks aan een auto, en waar heb je anders EasyJet en Transavia voor? Daar gaan we:

Amsterdam - Rome FCO: 40 euro pp
Rome FCO - Venice Marco Polo: 19 euro pp
Venice Marco Polo - Amsterdam: 63 euro pp
Totaal dus voor 2 personen ongeveer 240 euro aan tickets

Nu kan ik dus in principe ook via hotels.com alvast hotels gaan scoren, ik heb alleen geen flauw idee hoe we daar gaan komen. Is het openbaar vervoer rond Rome en rond Venetie te doen? Een taxi zal wel onbetaalbaar zijn?

Heeft iemand tips voor me? Eventueel leuke uitstapjes rond Rome of Venetie natuurlijk ook welkom, want na een dag of 5 ben je ook wel op zo'n stad uitgekeken denk ik.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Toen ik een heel aantal jaar geleden in o.a. Rome was hadden ze daar twee metrolijnen waarmee je redelijk goed bij alle bezienswaardigheden kon komen. Ook de spoorwegen daar zijn goed en goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Idd. treinen is in Italie niet duur. Rond de meeste grote steden is het o.v. redelijk goed geregeld.
Laat je in Venetië alleen niet verleiden om in een taxi-boot te stappen. De prijs die je aan het einde van het (5min) ritje voorgeschoteld krijgt kan wel eens boven de 200 euro uitkomen. Italianen draaien graag buitenlanders een poot uit.

Voor Rome heb je zeker 3 dagen (liever 4) nodig, als je alles wil bekijken. Venetië vind ik persoonlijk minder interessant maar is leuk om eens doorheen te lopen.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Kijk ook eens naar www.airberlin.de en www.ryanair.com, vliegne op Weesp of Brussel Zuid, een stuk goedkoper, en hebben ook aardig wat vluchten binnen Italië.

Ik rijd wel eens van Rotterdam naar Slovenië (zuid), ongeveer 2 uurtjes vanaf Venetië, dat is een goede 1000km, dan heb je een vignet in Oostenrijk, tol voor de tunnels, (duur) vignet in Slovenië en tol in Italië. De brandstof in Slovenië is dan wel weer goedkoop (1 eur/l), maar in Italië weer iets duurder (1,3/l).

Ik zou dan ook niet met de auto gaan, dat is gewoon een heel stuk duurder, en ik weet dat zolang rijden ERG vermoeiend is.

[ Voor 58% gewijzigd door Megamind op 16-01-2010 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 20:36
Uit ervaring in Milano weet ik dat OV in italie bijna niets kost vergeleken met hier. Ze rijden dan ook met materieel waar je hier in Nederland denk ik niet mee moet aankomen, maar voila het werkt.
Als ik jou sommetje zie heb je nog ruim 200 euro aan OV te besteden.
Voor, meen ik 7 euro, had ik een dagretour van het zuiden van Lago di Como naar Milano. Dat is een 60km, en het kaartje gaf me ook nog recht op een dag metro gebruik in Milano zelf.

Dus ik zou lekker met het vliegtuig gaan, veel relaxter. Veertig uur autorijden is echt niet niks, dat kost flink veel moeite en dan kom je nog eens brak aan... Ook al zou het OV in italie duur zijn, alles is beter dan een rit van 40 uur. Dat ga je echt moeilijk trekken hoor, en daarbij kost het je minimaal 3 dagen? (vliegtuig met in uit checken en alles erom heen max een halve dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
@significant: 40 uur is dan wel heen en terug, maar nog steeds 20 uur per keer, en dat wil je niet in 1 dag doen, dus dan ben je idd 2x2 dagen aan het rijden. Ik denk dat het inderdaad wel vliegen gaat worden dan. Bij het hotel zelf vragen hoe je er het beste kan komen vanaf de luchthaven, en dan moet het wel goedkomen. Ik zag op bookings.com dat sommige hotels wel een airport shuttle hebben, maar dat kost waarschijnlijk ook een rib uit mijn lijf, of ze sturen gewoon een taxi :).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-09 21:51
Als inwoner van Italie ben ik zeer tevreden over het openbaar vervoer.
De kosten zijn laag, de (meeste) treinen hebben airco, EN rijden over het algemeen goed op tijd.
Busverbindingen buiten de stad zijn ook ok, alleen willen ze op zon- en feestdagen nog wel eens afwijkend (of geheel niet) rijden.

Voor treininfo kan je kijken op http://www.ferroviedellostato.it/

Openbaar vervoer Rome : http://www.atac.roma.it/

Openbaar vervoer Venetie : http://www.actv.it/navigazione.php?pagina=tariffe_vaporetto (onder voorbehoud)

La dolce vita - non farmi ridere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Megamind schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 10:22:
Kijk ook eens naar www.airberlin.de en www.ryanair.com, vliegne op Weesp of Brussel Zuid, een stuk goedkoper, en hebben ook aardig wat vluchten binnen Italië.
Weesp :?

Neem aan dat je Weeze bedoelt :z

Inderdaad vaak een goede optie, zeker voor Ryanair (meer bestemmingen en doorgaans goedkopere vluchten dan vanaf Eindhoven), en ivm torenhoge luchthavenbelastingen is werkelijk alles goedkoper dan vanaf A'dam vliegen.

Sowieso, www.whichbudget.com is een goede site om overzicht van alle budgetmaatschappijen die op een luchthaven vlieten te zien.
PeaceNlove schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 10:13:
Toen ik een heel aantal jaar geleden in o.a. Rome was hadden ze daar twee metrolijnen waarmee je redelijk goed bij alle bezienswaardigheden kon komen. Ook de spoorwegen daar zijn goed en goedkoop.
Gebruik evt metro om in de stad te komen, maar als je er bent, absoluut bussen pakken ipv metro. Ja, ze zitten voller en zijn soms niet tip top schoon (maar hebben idd wel airco), maar je kunt tenminste iets zien van de stad. Sterker nog, ik zou eigenlijk zeggen dat je - als je er eenmaal bent - niets met OV zou moeten doen. Gewoon alles lopen. Roma barst aan alle kanten van de wereldberoemde monumenten, maar de leukste dingen kom je juist tegen als je van A naar B loopt en toevallig dan ene steegje of tuintje inkijkt :)

Qua hotel zou ik trouwens iets in de buurt van Termini (centraal station) aanraden, dat heeft als eerste voordeel dat het vlakbij OV is, en op loopafstand van de meeste bezienswaardigheden (al kan bus 64 handig zijn om naar Vaticano te gaan, want dat is echt een forse wandeling), dus dat je geen bussen of taxi's of zo hoeft te nemen met armen vol baggage. Tweede voordeel is dat het best goedkoop is. Daar staat tegenover dat de buurt "levendig" te noemen is, maar een beetje couleur locale kan nooit kwaad :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:45

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik ben vorig jaar ook via Weeze naar Rome gevlogen. Prima te doen :) Parkeren is daar niet al te duur en het is gewoon niet zo groot dus alles gaat ook lekker snel.

In Rome zelf hebben we de metro gebuikt voor de dingen die niet op loopafstand waren (Vaticaan bijvoorbeeld) . Is ook niet duur en rijden om de paar minuten. Maar lopend zijn de meeste dingen ook goed te bereiken en dat is inderdaad ook mooier want zo zie je tenminste nog eens wat van de rest van de stad.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ben afgelopen jaar in venetië geweest. Vanaf vliegveld met de boot naar venetie retour is 25 euro (enkeltje 14 geloof ik). (niet de taxi-boot, maar de bus-boot zeg maar, de taxi wordt pas intressant bij ca. 8 personen. 100 euro voor een enkeltje)
Verder heb je daar geen OV nodig zodra je eenmaal de stad in bent. Alles is goed te voet te doen.
Kaart is wel handig, want die straten zijn vrij smal. (GPS fix krijg je er niet btw, i tried)

Rome heb je zo te zien wel genoeg info gekregen, maar daar ben ik zelf nooit geweest, dus verder geen idee.

[ Voor 12% gewijzigd door defusion op 19-01-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:37
toevallig afgelopen zomer dezelfde route gedaan. Eerst via comomeer naar Venetie, daarna naar Rome, en terug naar Nederland.

Met vervoer gewoon de auto gebruikt en dat was prima te doen.
In Rome alles met OV gedaan, was prima geregeld, een 1 uurskaartje kost meen ik 1 euro. en eenmaal in Rome is alles prima lopend te doen.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Ryan Air is zeer goed te doen voor Rome omdat ze het oude vliegveld direct aan de zuidring gebruiken. Het is een redelijk klein vliegveld dus je bent lekker snel in en uit. Als je daar een huur autotje oppikt, zit je zo op de ringweg.

Met een auto ben je toch wel wat meer flexibel want er is natuurlijk nog veel meer te zien buiten de steden .. ten zuiden van Rome heb je Velletri (zomerpaleis van de Paus, heel mooi klein stadje) waar ik ook enige keren verbleven heb. Vanaf daar kan je ook makkelijk de heuvels afzakken naar het strand bij Anzio of Pomezia. En op de tocht van Rome naar Venetie kan je vriendin een indruk krijgen van Noord Italie en kan je overal stoppen waar je wilt.

Een huurautotje was in 2007/2008 nog heel goed te doen qua prijs ook.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
SeatRider schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 10:07:
Dus toen kreeg ik een brainwave. Wat als we nu eens gaan vliegen? In Rome en Venetie heb je toch niks aan een auto, en waar heb je anders EasyJet en Transavia voor? Daar gaan we:

Amsterdam - Rome FCO: 40 euro pp
Rome FCO - Venice Marco Polo: 19 euro pp
Venice Marco Polo - Amsterdam: 63 euro pp
Totaal dus voor 2 personen ongeveer 240 euro aan tickets
Aangezien je specifiek transavia.com noemt neem ik aan dat je die voor de terugvlucht wilden nemen, dat is wel vanaf Treviso (klein uurtje met de bus vanuit Venetie) ipv. Venice Marco Polo. Niet dat je dan opeens op het vliegveld de balie niet kunt vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tazzman schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 20:19:
Ryan Air is zeer goed te doen voor Rome omdat ze het oude vliegveld direct aan de zuidring gebruiken. Het is een redelijk klein vliegveld dus je bent lekker snel in en uit. Als je daar een huur autotje oppikt, zit je zo op de ringweg.

Met een auto ben je toch wel wat meer flexibel want er is natuurlijk nog veel meer te zien buiten de steden .. ten zuiden van Rome heb je Velletri (zomerpaleis van de Paus, heel mooi klein stadje) waar ik ook enige keren verbleven heb. Vanaf daar kan je ook makkelijk de heuvels afzakken naar het strand bij Anzio of Pomezia. En op de tocht van Rome naar Venetie kan je vriendin een indruk krijgen van Noord Italie en kan je overal stoppen waar je wilt.

Een huurautotje was in 2007/2008 nog heel goed te doen qua prijs ook.
Een auto geeft je idd een stuk meer mogelijkheden om de Stad heen, denk ook aan Tivoli (paleis van Hadrianus) enzo. Maar in de stad zelf is het een plaag, je bent (nog los van de rijstijl van de locals) meer bezig met parkeerplekken vinden en er achteraf uit zien te komen dan met daadwerkelijk genieten van de stad. Zoals al gezegd, Roma is meer dan alleen zeven kerken, een forum en wat pizza restaurants :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1