Freenas configuratieproblemen...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik heb zojuist een klein servertje gebouwd dat met FreeNAS draait.
Alles verliep perfect maar nu bots ik op een eigenaardig probleem. Omdat ik zelf niet veel van netwerking weet, heb ik gewoon de basisstappen gevolgd wat ik moet doen om een gedeelde map voor Windows te creeën.

Eerst heb ik een Raid 1 volume gemaakt met x2 500Gb in het UFS bestandsformaat.
Daarna heb een koppelpunt gemaakt, en de CIFS service geactiveerd om een gedeelde map op te stellen.

Daarna moest ik volgens die basisstappen de NFS service inschakelen en mijn IP adres van het netwerk opgeven maar hier loopt het steeds fout. Als ik mijn adres opgeef (192.168.1.1) en op toepassen druk, dan word het adres automatisch in 192.168.1.0 veranderd en kan ik dus niet aan mijn gedeelde map. Ik heb alles een 3 tal keer opnieuw gedaan om zeker te weten of ik het wel goed gedaan had, maar het probleem werd niet verholpen.

Hoe kan dit nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
NFS gauw vergeten, heb je niet nodig.
De CIFS service moet je gebruiken om mappen te delen, als dat aanstaat en je hebt een share toegevoegd en de service herstart.. tsja, dan zou het al moeten werken.

(192.168.1.0 houd in dat alle ipadressen die beginnen met 192.168.1 er bij kunnen, dat is dus goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik heb namelijk 2 routers in huis staan: Een waar alle verbindingen toekomen en vertrekken naar andere (vaste) computers. En daarop zit er nog eens een router aangesloten omdat het bereik van die eerste router niet toekomt voor mijn laptop in de woonkamer.

Omdat ik dit topic schreef toen in de tweede router gebruikte, kon ik op geen enkele manier mijn server zichtbaar krijgen bij netwerk in verkenner. Nu ik op mijn eerste router zit, kan ik de server wel zien.
Ook zie ik andere computers niet in mijn netwerk verschijnen bij de tweede router.

Hoe kan ik nu maken dat die tweede router dat wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:30
Je moet DHCP uitschakelen bij de tweede router.
Dan de kabel niet in je WAN poort stoppen maar in je WAN poort.
Dan functioneert de router als een accesspoint en krijgt een IP van de eerste router in je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
bedankt, het werk nu helemaal :). Maar als ik later die router dan terug "normaal" wil zetten, hoe doe ik dat dan?

edit: ik ben zojuist begonnen met mijn bestanden op mijn servertje te zetten en ik zie dat ik maar een snelheid van 1.5 mb/s heb :( :?
Hoe kan dit nu? Ik heb nochtans goede verbinding en de router zou tot 300mb/s moeten gaan (dit is in de praktijk inderdaad veel minder, maar 1.5mb/s is toch EXTREEM weinig?)

[ Voor 58% gewijzigd door egonolieux op 18-01-2010 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:07
egon088 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 10:59:
bedankt, het werk nu helemaal :). Maar als ik later die router dan terug "normaal" wil zetten, hoe doe ik dat dan?
DHCP weer inschakelen en de kabel omzetten ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
MadDog11 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 11:01:
[...]

DHCP weer inschakelen en de kabel omzetten ???
Ik heb eigenlijk niets aan mijn kabelopstelling veranderd. Mijn tweede router had eigenlijk al een accespointfunctie van zichzelf die ik gewoon geactiveerd heb. Maar aangezien die router nu als accespoint werkt, kan ik hem niet meer bereiken via mijn browser.
Pagina: 1