raar piep-geluid?!

Pagina: 1
Acties:

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-02 13:10
Hey tweakers!

Gisteren heb ik een Logitech x-210 overgekocht van een medetweaker, was wel toe aan beter geluid. Moest het hiervoor doen met een simpele medion 2.0 set waar ik toch niet helemaal tevreden over was qua geluid.

Nu zit ik echter met een probleem, en ik dacht dat ik dat dmv nieuwe speakers kon verhelpen, nu blijkt het in mijn pc te zitten denk ik. Mijn stereo set zit aan de voorkant van mijn kast aangesloten (antec threehundred), zodat als ik ga gamen mijn headset op kan zetten, dan haal ik de stereo set voor uit de kast. Als ik met de speakerset erin niks doe, of met mijn muis over het scherm ga, of als ik scroll nog erger, krijg ik een hele vage piep. Een hele hoge toon die echt doet irriteren, het was met de vorige speakerset en nu weer..

Misschien een fout in het contactje? Ik zou het niet weten want als ik mijn speakerset op het mobo aansluit werkt hij niet :$. (toetsenbord razer lycosa heeft 2 audio aansluitingen nodig)

Iemand die mij kan helpen?!

gr,
Citizan

• Paco_NL
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-01 19:45
zou kunnen liggen aan stroomverlies? dmv. verwarmingspijpen? of iets dergelijks? Goedkope andere geluidskaart misschien een oplossing? Of als je veel game een duurdere?

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 14:38
Kan natuurlijk ook intern in de pc zitten, verschillende onderdelen willen nog wel eens trillen (ben de naam even kwijt, condensatoren?) en maken en hele hoge piepgeluid.

Je kunt proberen te luisteren waar het vandaan komt, en met een lijmpistool (even wachten tot een andere tweaker het bevestigt, want het kan ook zijn dat je speciale lijm nodig hebt) het desbetreffende onderdeel even vastlijmen. Uiteraard niet het onderdeel er eerst uitslopen, maar gewoon wat lijm overheen gooien zodat hij niet meer kan trillen.

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

• Dorest0rm
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:48
Kijk eens of er geen audio kabel langs een kabel of tegen een stekker aan komt, bij mij was dit namelijk de oorzaak voor gepiep.

[ Voor 8% gewijzigd door Dorest0rm op 15-01-2010 23:25 ]

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 12:05
Dit komt wel vaker voor met onboard geluidskaartjes. Die worden door zowat alles wat je met de PC doet beinvloed. Scrollen is een klassiek voorbeeld.

Je kunt het oplossen door gewoon een losse geluidskaart te installeren. Een simpele Creative X-Fi voldoet prima.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• HBlekkenhorst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-01 23:47
Dat zelfde probleem had ik met mijn Asus P5N-D icm met een C2Q Q9400 ook. Echter toen ik nieuwe audio drivers installeerde onder Win7 was het probleem opgelost.

Ik had ook een hoog snerpend geluid, en als ik met de muis bewoog leek het erger te worden. Blijkt een bekend kwaaltje te zijn van Realtek HD chips.

EDIT: Mijn muis was overigens een Logitech G5, met een simpele Microsoft muis was het probleem minder aanwezig.

[ Voor 15% gewijzigd door HBlekkenhorst op 16-01-2010 02:06 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 13:28

D4NG3R

kiwi

:)

Kijk je bekabeling na, want erg vaak komt dit door een zogenoemde Aardlus

Als je TV kabel of een andere Analoge kabel erlangsheen gaat (een VGA kabel bijvoorbeeld) dan is de kans groot dat je een aardlus hebt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het is zoals al eerder genoemd een kwestie van een budgetgeluidskaart met slechte shielding. Die pakt de electromagnetische velden op die intern in de computer heersen; het rare piepende geluid is daar een bekend fenomeen van (laat me raden; je hebt een infraroodmuis en als je hem loslaat en de muis dimt (IR gaat uit) is het stil en als je weer gaat bewegen klinkt het als "iiii-iiie-iiiiiiiiiii-iie" in een onregelmatig patroon en 'vals'.

Ik heb het met een Windowslaptop ook gehad met de interne speakers, razend irritant als ik een IR muis aansloot. Tijdelijke oplossing is een trackballmuis en een betere oplossing is een goed geshielde geluidskaart, hoeft ook niet duur te zijn.

• n00bje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
De speakers aan de achterkant van het moederbord aansluiten helpt bij mij.

• Ambianz
Wilf schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 01:44:
Het is zoals al eerder genoemd een kwestie van een budgetgeluidskaart met slechte shielding. Die pakt de electromagnetische velden op die intern in de computer heersen; het rare piepende geluid is daar een bekend fenomeen van (laat me raden; je hebt een infraroodmuis en als je hem loslaat en de muis dimt (IR gaat uit) is het stil en als je weer gaat bewegen klinkt het als "iiii-iiie-iiiiiiiiiii-iie" in een onregelmatig patroon en 'vals'.

Ik heb het met een Windowslaptop ook gehad met de interne speakers, razend irritant als ik een IR muis aansloot. Tijdelijke oplossing is een trackballmuis en een betere oplossing is een goed geshielde geluidskaart, hoeft ook niet duur te zijn.
Bedankt! Ik heb een logitech mx518 en dat zal wel een IR muis zijn. Btw dit is mijn moederbord:
-Gigabyte GA-MA77OT-UD3P/ATX AM3

nog redelijk nieuw dacht ik zo, maar hopelijk is dit probleem dus op te lossen met een creative x fi geluidskaart?

@n00bje
heb ik geprobeert, misschien de vekeerde aansluiting(?) groen in groen lijkt mij, maar dan krijg ik helemaal geen geluid

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 12:05
Onboard geluid is eigenlijk per definitie rommel. Een simpele X-fi lost het meeste wel op. Als je helemaal pro wil gaan moet je voor 150 euro een X-Fi ELite Pro aanschaffen, maar dat is waarschijnlijk niet nodig voor je.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• Ambianz
Nee 150 euro heb ik er niet voor over >.<

Hoeveel ben ik kwijt voor een "simpele" x-fi, of een andere kaart die dit probleem zou moeten oplossen?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 13:28

D4NG3R

kiwi

:)

Boxman schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 19:18:
Onboard geluid is eigenlijk per definitie rommel. Een simpele X-fi lost het meeste wel op. Als je helemaal pro wil gaan moet je voor 150 euro een X-Fi ELite Pro aanschaffen, maar dat is waarschijnlijk niet nodig voor je.
Voor een (gewoon) setje speakers van onder de 100 euro zal het vrijwel geen verschil maken of je onboard geluid hebt of een geluidskaart..

Pas bij een speakersysteem van €100+ heb je mischien wat aan een geluidskaart.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 14:38
Wat je ook kunt proberen, is je pc goed aarden. Dit wil het ook nog wel eens verhelpen, bij mij in iedergeval wel.

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

• twijg92
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-01 08:40
ik heb het alleen met mn front input
daarom regel ik mn geluid nu via de achter input
die piept niet :+

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:27
Probeer ook eens alle niet gebruikte ingangen (line-in, mic, AUX, CD, etc) te muten. Dat wil wel eens schelen met dit soort geluidjes. En het is gratis te proberen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ambianz
@dml en D4NG3R NL
pc goed aarden ga ik zeker doen

@twijg92
Via de achter input ga ik ook doen:)

@Xander
Dat ga ik als laatste proberen!

bedankt voor jullie hulp en tips! Als dit niet werkt horen jullie het nog wel, dan post ik het hier weer. Ofc post ik het ook waar het aan lag.

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Haal ook eens de interne USB-kabel naar je front USB connector los. Deze USB aansluiting zit namelijk vlak bij de audioaansluiten en dan kunnen er wat digitale pulsgeluiden doorklinken, wat het piepende geluid geeft.*

Overigens is vaak de onboardgeluidskaart zelf niet zo slecht, hij zit alleen op een volgepropt moederbord tussen talloze digitale signalen. Dit zorgt vaak voor de gehoorde storing. Diezelfde chip op een losse geluidskaart met nette signaalrouting zal geen last hebben van de storing :)

*: Het piepgeluid ontstaat doordat de processor (en de overige hardware) vaak de zelfde code uitvoeren, en daarna weer een tijdje niks doen. Tijdens het uitvoeren van code trekt met name de processor een grote stroom, die weer wegvalt als hij idled. Deze grote veranderingen in de stroom trekken door het hele systeem. Ook liggen ze in het hoorbare frequentiebereik. Komen ze dan op audio-lijnen, dan worden ze hoorbaar.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Pagina: 1