• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-02 14:42
Je hoort tegenwoordig veel over 3-D televisie, maar ik vraag me af hoe die brillen er ondertussen uitzien.
Ik ken nog van die papieren brilletjes met groene en rode (?) plastiekjes in, en die van de bioscoop zijn echt wel oncomfortabel. Dus vroeg ik me af hoe de fabrikanten deze brillen op de markt willen brengen voor hun 3-D tv's.

Iemand die hier iets meer over weet?

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
is zonder brillen

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:37
Eerste jaren zal het echt nog wel mét brillen zijn hoor, zonder is sowieso het effect veel minder intens en het is moeilijker te creëren.

The devil is in the details.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-02 15:20

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Weet je dat zeker?

Want volgens de verslagen van de CES 2010 ga je nog steeds een brilletje nodig hebben volgens mij.....

Powered By C8H10N4O2

• t-town
Ik dacht toch ook dat het echt wel met brillen was, Philips werkte wel met aan een techniek om het zonder te doen, maar die zijn daar mee gestopt....

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 12:15
Op de IBC 2 jaar terug stonden ook een paar 3d tv's en een aantal werkten ook zonder bril maar echt alleen als je er precies goed voor stond. Deed me een beetje denken aan die flippo's die je moet kantelen om een ander plaatje te zien.

Verwijderd

t-town schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 20:52:
Ik dacht toch ook dat het echt wel met brillen was, Philips werkte wel met aan een techniek om het zonder te doen, maar die zijn daar mee gestopt....
Vorig jaar stonden er ook een paar op de elektor beurs, geinig maar ik werd er best wel misselijk van...

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Giant87 schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 20:59:
Op de IBC 2 jaar terug stonden ook een paar 3d tv's en een aantal werkten ook zonder bril maar echt alleen als je er precies goed voor stond. Deed me een beetje denken aan die flippo's die je moet kantelen om een ander plaatje te zien.
Klopt, die dingen werken ook volgens exact het zelfde principe met lenzen.

De huidige 3D systemen met bril zijn in grofweg 2 soorten in te delen:
1) gepolariseerde brillen
2) shutter-brillen

1) werkt met twee verschillend gepolariseerde glazen. Laat ook twee verschillend gepolariseerde beelden zien, en die beelden komen alleen op het goede oog terecht
2) werkt met glazen met een LCD erin, die om de beurt zwart worden. En dat dan 50x of meer per seconde. Door dat te synchroniseren met een "gewone" TV met een zeer hoge refresh rate die om de beurt het beeld voor het linker- en rechter oog laat zien, krijg je ook weer op ieder oog het goeie beeld.

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-12-2025
Op dit moment is 3d-ready de toekomst voor consumers: de variant waarbij je door een bril met shutters kijkt.
De toekomst voor healthcare, en wat op expirimentele basis al gebruikt wordt in ziekenhuizen en aan het uitbreiden is, is een autostereoscopisch beeld. Beweeg je hoofd heen en weer en het beeld veranderd. Kijk anders ook eens op Wikipedia: Autostereoscopy

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 12:12
JaWSnl schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 01:01:
Op dit moment is 3d-ready de toekomst voor consumers: de variant waarbij je door een bril met shutters kijkt.
Klopt. Wat nogal naadje is als je zelf al een bril draagt. Voorlopig dus (voor mij) een relatief zinloze feature :N

Nickname does not reflect reality

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 23:12
Brad Pitt schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 10:31:
[...]

Klopt. Wat nogal naadje is als je zelf al een bril draagt. Voorlopig dus (voor mij) een relatief zinloze feature :N
Ook als je geen bril draagt is het 'naadje' als je iets geeft om kleur en helderheid...
Vond het leuk voor een keer in de bios (avatar, duh :P) maar er kleven mij nog teveel nadelen aan om dit echt regelmatig te gaan doen.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:00
Ik was persoonlijk behoorlijk terughoudend over 3D en voor mij hoefde het helemaal niet......totdat ik donderdag naar Avatar ben gaan kijken in 3D.

Ongelooflijke ervaring, prachtige kleuren.
Heb er geen woorden voor, zó mooi en hopelijk kan ik m binnenkort in een 3D Imax kijken (gebogen scherm). Het polariserende brilletje was licht en ik had er geen last van.

(ik begrijp die opmerking van naadje wat kleur en helderheid helemaal niet. De kleuren spatten gewoon van het scherm af. Sterker nog: probeerde aan mn vrouw foto's te laten zien uit de film die op internet staan, maar in de bioscoop ziet het er veel helderder en mooier uit!).
Ben er echt helemaal vol van, geweldig. _/-\o_

• mcDavid
Ik vond Avatar ook prachtig, maar voor in de huiskamer lijkt het me toch niet echt wat.

Voor een fatsoenlijke 3D ervaring heb je volgens mij toch wel dat grote scherm nodig. Anders is het net alsof je de hele tijd een tunnel in kijkt. (net als wanneer je naar zo'n autostereografisch plaatje kijkt)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-02 15:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Wat mij vooral vervelend lijkt, is dat je echt vast zit aan het camerastandpunt. Als het dan toch '3d' is, wil ik ook langs objecten kunnen kijken.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• mcDavid
mr.paaJ schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 19:21:
Wat mij vooral vervelend lijkt, is dat je echt vast zit aan het camerastandpunt. Als het dan toch '3d' is, wil ik ook langs objecten kunnen kijken.
Dat dacht ik ook, maar in de bioscoop zit je toch wel stil. Ik had er weinig last van.

In combinatie met Eyetracing zou dit natuurlijk wel mogelijk zijn, maar alleen als je in je eentje kijkt.

Verwijderd

Ik ben een poosje terug naar The Final Destination (4) ook in 3D in de bioscoop geweest. Daar moesten we ook zon brilletje bij op, die was een beetje te groot, maar viel opzich goed over het oog heen. Wat mijn toen nog opviel is iedereen op de voorste stoelen ging zitten. Ik zat zelf redelijk in het midden zowel maar ik had toch vaak dat van die dingen die dan op je afvliegen toch niet helemaal tot zijn recht kwamen. Nu heb ik zowieso al snel last van uitgedroogde, vermoeide en rode ogen. Ik hoef maar een uurtje of 3 intensief naar een computerbeeldscherm te staren en mijn ogen voelen zeer uitgedroogd en pijnlijk aan. Ik heb zelf ook een plasma televisie, en daarmee heb ik eigenlijk nooit last van vermoeide ogen, ook niet na intensieve game sessies van meerdere uren. Maar goed na het kijken van die film had ik echt zwaar pijnlijke ogen echt niet relaxed, vandaar dat ik aan de ene kant ook nogal sceptisch ben over deze 3D technieken. Toch ben ik aan de andere kant ook wel erg benieuwd. Dus mocht de PS3 zo'n firmware update krijgen en ik op die plasma tv die ik heb, welke overigens niet van Sony is (dus ik vrees het ergste), 3D dingen kunnen draaien...Dan zou ik ook zeker wel zon brilletje aanschaffen. Maar ja om nou daarvoor een geheel nieuwe tv te moeten kopen, terwijl ik deze net een half jaartje heb...Laat dan maar zitten.

• t-town
Maar weet niemand hoe die dingen er nu uitzien, en hoe comfortabel ze kunnen zitten? Ik zit nog altijd met het beeld in mijn hoofd van die veel te wijde brillen die helemaal niet passen (bijvoorbeeld uit de efteling).

• mcDavid
http://images.google.nl/i...G=Zoeken&aq=f&oq=&start=0

Bij iedere bioscoop hebben ze er bakkenvol van liggen.
Pagina: 1