Bekabeld netwerk opnemen in draadloos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 14:20
Hallo,

Ik zit met hetvolgende 'probleem'.
Ik heb nu thuis internet via een Fritzbox7170 van Xs4all. Daar hangt draadloos aan:
-Laptop1
-Printserver
-Aantal Pda's/mobiele telefoons e.d.
-Laptop2
-Ps3
-PC

Nu speelt het volgende, als ik HD media naar de PS3 wil streamen, is dit over Wlan, hoe kan het ook anders, een probleem vanwege de bandbreedte.
Nu heb ik voor mijzelf de volgende oplossing bedacht, maar weet niet of en zo ja hoe dit haalbaar is.
Ik wil de PS3, de PC en Laptop2 in een bekabeld gigabit netwerkje zetten (staat allemaal op dezelde kamer, dus geen probleem.)
Wat vervolgens wél een probleem is, om van die kamer een kabel naar de Fritzbox te krijgen voor internet... Hier wil ik dus een draadloze oplossing voor!
Ik heb nog tot mijn beschikking een WAP54G met een andere firmware met meer optie's (weet ff niet meer welke fw precies) en wil eigenlijk niet afhankelijk zijn van een specifieke functie in de fritzbox, omdat deze er binnenkort waarschijnlijk uitgaat vanwege ernstige verbindingsproblemen.

Voor het GB-netwerkje moet nog een switch of router gekocht worden, maar welke?? Wat is betaalbaar en voor mij goed bruikbaar??

Alvast Bedankt!!

Yannick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hou het apart:

1. De ADSL modem (welke dan ook)
2. Je Gigabit netwerkje eventueel met WiFi eraan.

De router / modem hoeft geen Gigabit te zijn, want je bottleneck is toch je DSL lijn die niet hoger dan 20 Mbps gaat. Je PC's onderling kunnen via de Gb switch rustig met elkaar op Gb snelheid "praten" en naar internet gaan ze over de 100 Mb van de modem, en dan 20 Mb naar het internet.

Je kan die WAP54G heel goed als wirelss client gebruiken (dan lijkt het alsof er een PC aan hangt). Maar in werkelijkheid wordt het een "domme" apparaat die puur de radio link verzorgt. De IP adressen, routering etc... wordt toch nog via de Fritzbox gedaan.

Onthoud wel, dat in het gunstigste geval (waarbij de antennes bij elkaar staan) je maar 50% haalt (uplink plus downlink is 54 Mbps). Dus 27 Mbps... Van die 27 blijft er in de praktijk tussen 1 en 20 Mbps over (afhankelijk hoeveel buren er zijn, hoeveel en wat voor type muren etc..)

Bekijk echt, of een kabel niet mogelijk is. Je hoeft maar 4 draadjes te hebben voor 100 Mbps. Misschien loopt er een KPN kabel van bv. ISRA punt naar een kamer, maar die niet gebruikt wordt vanwege ADSL zonder analoge KPN abonnement. Dan kan je heel goed die draadjes daarvoor gebruiken. Op de RJ45 stekkertjes gebruik je dan alleen pen 1,2,3 en 6. Voilá... 100 Mbps...

En waarom heeft de Fritzbox verbindings problemen. Op DSL? Of WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
Kabel is echt niet mogelijk, er ligt 1 kapotte kabel, die ik in het verleden heb geprobeerd te vervangen, maar dat gaat echt niet. De internetsnelheid is t probleem ook niet, daar kom ik nu ook prima mee uit de voeten over wireless.

De fritzbox heeft t probleem dat als er veel data over de lijn gaat dat de voip verbindingen erg slecht worden, of zelfs niet meer mogelijk zijn. Daarbij komt nog dat de ingebouwde firewall "overactief" is en de hele fritz instabiel draait, in de vorm van vaak vastlopen met als gevolg, geen data en telefoonverkeer meer.
Dus daarom de zoektocht naar een ander modem, ik heb geen zin meer om op de zoveelste fw update van AVM te wachten die het probeem zou moeten oplossen.

Ik ga van de week ff kijken naar een GB switch en dan proberen de WAP54G in client mode te installeren!
Klinkt veelbelovend iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De VoIP gesprekken zijn ook "hakkerig" bij mijn Zyxel modem, omdat ik te lui ben de juiste parameters in te vullen, zodat de applicatie niet de hele pijp leegtrekt, maar een stukje overhoudt voor VoIP. Een typisch VOIP gesprek heeft 80 á 100 kBps up én downlink nodig (plus overhead voor signalling etc... bla..bla..). Hou het op 256 kBps voor 1 gesprek, zit je goed.

Firewall uitzetten in Fritzbox, en ZoneAlarm nemen. Je zit in principe goed, want je hebt NAT. Maar ZoneAlarm (mits goed geconfigureerd) kan heel veel tegen houden.

Ik heb nog een reserve Zyxel modem (zonder WiFi weliswaar), maar ik heb ook een Cisco Aironet hangen... Als je in Amsterdam of omstreken woont, kan ik je wel de modem even lenen voor een week of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
Ik heb zelf ook al even een 'oude' zyxel uit de kast gehaald, daarmee geen problemen met bellen, hoe zwaar ik de verbinding ook probeer te belasten, bellen blijft goedgaan.
Firewall van de Fritzbox heb ik nog niet kunnen uitzetten, zelfs met het maken van een in de fritz genoemde 'exposed host' blijf ik problemen houden, die de zyxel bijv niet geeft.

Ik ga dus kijken of ik aan een ander modem/router kan komen.
Waar ik nog wel aan zit te denken, ik wil eigenlijk de WAP54G houden als accespoint aan de fritz, vanwege de goede signaalkwaliteit tov de fritz. Dit zou de betekenen dat ik op de kamer een ander apparaat nodig heb.
Ik beschik ook nog niet over een switch, is er zoiets al een gigabit switch met wlan client? Of vraag ik nu iets heel raars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Zet ze in WDS, dat lijkt me het gemakkelijkste.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickudb
Ik heb het werkend!

2e linksys accespoint gekocht en t gaat super.
Nu t volgende:

Ik wil een alternatief voor de fritzbox vanwege de slechte telefoon prioriteit bij downloaden.
Liefst een modem dat op marktplaats of elders tegen een leuke prijs te vinden is en iets dat heeft bewezen goed te werken met xs4all en voip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Heb je al eens een nieuwe firmware geprobeerd? Ik hoorde in het verleden inderdaad over deze problemen, maar die zouden grotendeels zijn verholpen met de latere firmwares.
Pagina: 1