Wiskop cassettedeck versleten?

Pagina: 1
Acties:

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-02 18:40
Hallo,
Ik heb een cassettedeck in gebruik uit de jaren 70 (Kenwood KX-620) welke prima afspeelt en opneemt. Alleen het wissen van de cassette gaat niet goed, Als ik over een oude opname heen opneem, dan komt het linkerkanaal van de oude opnamen er doorheen (alleen het linkerkanaal, rechts wordt wel goed gewist). Als ik stilte opneem over een oude opname, en ik speel hem af valt het op dat de oude opname niet telkens even hard erdoorheen komt. Het word elke seconde even iets harder en daarna weer zachter. Waar ligt dit aan en hoe is het te verhelpen?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 00:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Kan ook aan de tracking van de tape liggen volgens mij.

dit is misschien wel nuttig.
http://electronics.howstu...audio-music/cassette2.htm

[ Voor 27% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-01-2010 18:13 ]

Verwijderd

Als een wiskop zichtbaar slijtage heeft, dan werkt die meestal toch nog gewoon.
Dus als de wiskop schoon is, dan kan het tracking probleem zijn.

Dat het per seconde verschilt, komt dat misschien overeen met het ronddraaien van een van de assen?
Stel dat het mechaniek niet soepel meer draait en dat steeds de band even te strak komt te staan, dan zou de tape even wat van de wiskop opgelicht kunnen worden.
Het zou mij verbazen als mechanische gedeelte zonder onderhoud het na zoveel jaar nog goed werkt.

• Tha Ra
*TRAP

Is dit probleem zelf op te lossen of meot het deck naar een reparateur?

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:10

DJ Vincento

1422055

Ligt eraan hoeveel verstand je van apparatuur hebt ;) Aangezien niet veel mensen nog cassette's gebruiken, ben jij vast iemand die er meer verstand van heeft dan de gemiddelde mens ;)

Om het te testen of het een tracking probleem is, moet je de opnames van je kenwood eens afspelen op een ander deck. Er bestaat een kans dat de opnames van de kenwoord op een ander deck heel slecht gaan klinken

Wat je ook kan proberen is een bandje afspelen, en dan de balansregelaar op je versterker eens helemaal naar rechts draaien en beoordelen of het signaal wel contant is (helder/dof...hard/zacht) Daarna naar links draaien op hetzelfde letten.

Wat je aan een tracking probleem kan doen, ik heb geen idee. Heb hier een vrij jonge Sony staan met een tracking probleem, en weet echt niet wat er aan te doen (koppen al versteld enzo)

Loopt dat ding na meer dan dertig jaar op snelheid? Vaak moeten dan allang de elco's op de motorprint vervangen worden, maargoed, das een ander verhaal.

Mooi vintagedeck trouwens!

[ Voor 9% gewijzigd door DJ Vincento op 18-01-2010 21:15 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Het probleem is redelijk eenvoudig zelf op te lossen.

Als eerste de wiskop schoonmaken, en ook de capstan rollers. (rubber wieltje met daarboven een metalen asje). Ook de afspeelkop goed schoonmaken. Dat verhelpt in veel gevallen het probleem. Vaak loopt de band door vuil niet gelijkmatig langs de kop, waardoor de tape niet goed gewist wordt. Zo te horen is dat je probleem, omdat het wissen fluctueert.

Mocht dat niet helpen, dan kan het zijn dat de wiskop versteld is. Die kop zit met twee schroefjes bevestigd. Een van de schroefjes is vaak voorzien van een veer aan de achterkant, dit is de stelschroef. Door de voorklep te verwijderen kun je erbij. Bij sommigen ook met de klep erop. Als het een drie koppen dek is, stilte opnemen en via de monitor luisteren of je het oude signaal nog hoort. Daarna tijdens het opnemen van de wiskop zodanig verstellen, met kleine stapjes, totdat je niets meer hoort van het oude signaal op de band.

Is het een 2 koppen deck, dan zul je een stukje moeten opnemen, luisteren, kop verstellen, opnemen, luisteren, kop verstellen....net zo lang tot dat het stil is.

Mochten beide methoden niet helpen, dan kan het zijn dat het signaal wat je wiskop krijgt niet voldoende constant is, dat is moeilijker te verhelpen. Wat ook nog kan, maar dat komt vooral voor bij mensen die hun deck niet kennen, is dat men Metal tapes gebruikt, terwijl het deck hier niet geschikt voor is. Dan kun je de oude opname ook niet echt wissen. Maar dat laatste zal wel niet het geval zijn denk ik.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Tha Ra
@DJ VIncento
Ik heb nog een vrij modern NAD deck staan, dus daar probeer ik de cassettes binnenkort op. Het deck loopt nog goed op snelheid, alleen moet ik de snaren voor de counter vervangen want die loopt niet meer zo soepel.

@Killer
De koppen, pinchroller en capstan schoonmaken heb ik al gedaan (met alcohol en wattenstaafje) Maar het verstellen zal ik proberen binnenkort.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:10

DJ Vincento

1422055

Tha Ra schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 10:31:
@DJ VIncento
Ik heb nog een vrij modern NAD deck staan, dus daar probeer ik de cassettes binnenkort op. Het deck loopt nog goed op snelheid, alleen moet ik de snaren voor de counter vervangen want die loopt niet meer zo soepel.

@Killer
De koppen, pinchroller en capstan schoonmaken heb ik al gedaan (met alcohol en wattenstaafje) Maar het verstellen zal ik proberen binnenkort.
Aah, kijk eens aan, nog een cassette liefhebber :) Heeft een cassettedeck voor jou ook nog een werkelijke functie, of is het ook alleen maar een serieuze hobby zoals bij mij?

Voor extra hulp zou je diverse audio fora kunnen raadplegen. Daar zitten vaak veel analoog-liefhebbers.

• Killer

Killer

Hatseflats!

Hier ook nog eentje. Voor mij heeft het nog wel een toepassing. Ik rij voor mijn hobby in een eend, voorzien van een cassette\radio. Dus zo nu en dan een cassette opnemen en die afspelen in de auto. Alleen is het voor mij tegenwoordig wel overkill. Opnamen maken met een Nakamichi om die vervolgens te beluisteren via een autoradio in een lawaaiige eend. :9

Maar goed, de Nakamichi komt nog uit de tijd dat ik het ook voor de thuis-stereo gebruikte. En die doe ik echt nooit meer weg. Alhoewel, binnenkort even, voor een servicebeurt.

• Tha Ra
@ DJ Vincento:
Het heeft geen werkelijke functie, maar ik vond het wel een mooie aanvulling op mijn Kenwood set (KA-8300 en KT-8300). Als ik hem werkend heb wil er livesets van de radio mee opnemen, maar voornamelijk voor de leuk :D
@ Killer:
Zou ik mogen vragen waar je je deck een servicebeurt laat krijgen?

• Killer

Killer

Hatseflats!

Tha Ra schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 18:32:
@ DJ Vincento:
Het heeft geen werkelijke functie, maar ik vond het wel een mooie aanvulling op mijn Kenwood set (KA-8300 en KT-8300). Als ik hem werkend heb wil er livesets van de radio mee opnemen, maar voornamelijk voor de leuk :D
@ Killer:
Zou ik mogen vragen waar je je deck een servicebeurt laat krijgen?
Ja hoor, dat mag je vragen :P

In Zwolle, bij Hanze HiFi.

Pagina: 1