HDD wordt niet herkend bij installatie W7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Googolplex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 11:17
Situatiebeschrijving:

Ik heb mijn RAID Striped verwijderd omdat één van de twee harde schijven niet 100% functioneerde. Mijn bedoeling is nu om op 1 HDD verder te gaan met een schone lei. In de BIOS heb ik de IDE/SATA/HDD geconfigureerd als IDE (overige opties: RAID en AHCI). SATA Configuration staat ingesteld op Enhanced (overige opties: Disabled en Enhanced).

Nu is echter het volgende het probleem: als ik tijdens de installatie van Windows 7 wordt gevraagd op welk volume ik Windows wil gaan installeren, zie ik geen enkele schijf staan in het scherm! Windows installeren lukt om deze reden dan ook niet.

Schijf: 500GB Samsung Spinpoint
Moederbord: Asus P5B Deluxe

Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe en wat ik moet doen om toch Windows succesvol te kunnen installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Googolplex
Even een schopje.

Ter aanvulling: daar waar ik de schijf zou moeten kunnen selecteren, kan ik zoeken naar stuurprogramma's. Ook daar ziet de browser gewoon de C schijf staan...

... help? Google beschrijft meerdere van deze gevallen, maar geen heeft voor mij een werkende oplossing gevonden.

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 13:20
wordt de harde schijf wel herkend in het bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Googolplex
Jup. Gewoon onder poort 1. Kan er dan ook op klikken, waarna ik enkele eigenschappen krijg te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
Maar als hij wel gewoon de schijf ziet staan, kun je dan niet opnieuw partities maken, en hem dan daarop installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Googolplex
Kun je me uitleggen hoe ik dat doe, als ik geen OS heb geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
Als je het installatiescherm van windows 7 hebt, staat daar ergen geavanceerd ofzo, daar kun je partities wijzigen of verwijderen en nieuwe maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Googolplex
Dat klopt. Echter is dat precies het scherm waar mijn HDD dus NIET zichtbaar wordt. Ik kan daar dus niks van partities aanmaken tot formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Wat voor moederbord heb je? Het kan zijn dat je instelling van IDE + Enhanced niet correct is. Probeer IDE + Disabled eens? Het tweede punt waar Windows 7 nogal moeite mee heeft is een niet goed bruikbaar MBR en als je de RAID hebt weggehaald is dat waarschijnlijk probleem twee. Linux live CD erin en de boel daar formatteren onder FAT32 of NTFS, dan de install opnieuw proberen.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Googolplex
"In de BIOS heb ik de IDE/SATA/HDD geconfigureerd als IDE (overige opties: RAID en AHCI). SATA Configuration staat ingesteld op Enhanced (overige opties: Disabled en Compatible)."

Moederbord: Asus P5B Deluxe

Inmiddels heb ik ook als "IDE Configuration" Compatible (dan verdwijnen de opties RAID/IDE/AHCI) geprobeerd, maar dit werkt ook niet. Disabled volgens mij ook, maar ga ik zo direct proberen, just to be sure.

MBR? Die uitdrukking ken ik nog niet ;).

Misschien heb ik nog ergens een Boot CD liggen (Bart PE ofzo, of Hyren's, staat me iets van bij). Kan ik daaronder ook de HDD formatteren? Ach wat, ik zoek wel even naar die Linux Live CD.

Aanvulling: hmm... wat heb ik nou precies nodig... en wat doe ik ermee? --> http://www.linux-live.org/

[ Voor 7% gewijzigd door Googolplex op 19-01-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
MBR staat voor Master Boot Record.

Heb je een of twee harde schijven?

Als je een Raid gebruikt hebt wordt het MBR op twee schijven gezet. Deze is niet meer leesbaar als je vervolgens de RAID uit elkaar haalt. Als je dan ook nog eens je drives in IDE zet wordt je RAID controller ook niet meer gebruikt om de / het "oude" MBR(s) uit te lezen. Het gevolg onder W7 is dan (althans dit was bij mij zo) dat hij de disk(s) niet meer kan herkennen in de installatie. Je MOBO moet op IDE compatible staan, niet op disabled dus want dan staat het hele zaakje uit uit denk ik.

Dan is het nodig om het MBR te vervangen door een nieuwe op één of beide schijven. Dus als je nog een oude XP CD hebt liggen kan je deze ook gebruiken, of een linux live cd zoals deze http://www.ubuntu.com/getubuntu/download branden. Vanaf deze CD opstarten en dan met gparted de disk formatteren. Dit zet ook gelijk een nieuw MBR neer. Let op dat je data goed backupt voordat je aan dit soort klussen begint (dat heb je toch al gedaan ;) hoop ik?)

[ Voor 3% gewijzigd door Jouke74 op 19-01-2010 12:39 ]

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als het een SATA schijf is (kan ik niet duidelijk uit je reacties halen), waarom zet je hem dan niet op AHCI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Googolplex
Dank voor je uitleg. Klinkt vrij logisch inderdaad. De nodige backups had ik inderdaad al gemaakt ;-). Ga de cd via die link gebruiken.

IDE Compatible, lijkt mij meest logisch. Laat em daar voorlopig dan ook maar op staan.

Maar nu: downloaden en ceedeetje maken. Bedankt voor nu boers en Jouke, ik kom straks terug met het resultaat ;-)

Saturnus: het betreft inderdaad een SATA schijf (Samsung SpinPoint F1 500GB). AHCI, volgens mij werkt dat ook niet (zelfde probleem). Probeer het zometeen nog eventjes. Ik hoorde ook dat ik hiervoor waarschijnlijk weer aparte drivers oid nodig zal hebben, klopt dit? Is het een betere keuze dan RAID of IDE? Ik ben er niet heel erg in thuis namelijk, heb het systeem gewoon 2 jaar in RAID gehad ;-).

Edit 2: AHCI ingesteld, zelfde resultaat bij proberen installeren Windows. Wel geeft de BIOS nu aan dat zowel de HDD als twee optische drives op AHCI poorten zijn aangesloten (ATAPI CD-ROM staat erachter). Ze worden dus wel herkend. Is het verstandiger om het geheel op Compatible (dus IDE vermoed ik) te laten staan of op AHCI te zetten en houden?

[ Voor 55% gewijzigd door Googolplex op 19-01-2010 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
AHCI is de betere keuze. Check online voor drivers als een format via een live cd niet helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Googolplex
Yes, heb eindelijk GParted gelokaliseerd!!!

Succesvol een partitie ervan gemaakt.

Ga nu opnieuw de Windows 7 DVD erin doen.

This has to work!!

Stand by...

Problemo Solved 8)

Op moment van schrijven is Windows aan het installeren. :9

boers706, Jauke74 en Saturnes, heel erg bedankt voor de hulp! Uiteindelijk via GParted van Ubuntu Live de HDD geformatteerd. Schijf staat nu in AHCI. Zo kunnen we weer vooruit!

_/-\o_

[ Voor 219% gewijzigd door Googolplex op 19-01-2010 13:55 ]

Pagina: 1