Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment het schitterende boek "History of the world" van JM Roberts aan het lezen. Pas een honderdtal bladzijden van de ruim 1200 of zo ver en man, wat is er toch allemaal al gebeurd in die honderd bladzijden!

In het boek worden ruwe bevolkingscijfers & schattingen opgegeven, bijvoorbeeld dat er 20.000 jaar geleden x aantal mensen op aarde leefden, dat de levensverwachting op dat moment 35 jaar was of zo.

Dan vraag ik me vaak af, is er ooit al eens een berekening gemaakt van hoeveel mensen er nu eigenlijk zouden geleefd hebben, vanaf het moment dat we kunnen spreken van de eerst "moderne" mensen, laat ons zeggen het verschijnen van de homo sapiens sapiens (for arguments sake ik wil hier nu geen discussie beginnen vanaf welk punt we van "mensen" spreken), tot nu.

Hoeveel individuen zijn er in die tienduizenden jaren geboren, hebben geleefd en zijn gestorven? Moeten enorme aantallen zijn, gezien we nu met z'n wat is het, 7 miljard of zo, zijn, en er gegarandeerd binnen pakweg 100 jaar 7 miljard andere zullen rondlopen.

Helpt je toch de dingen in het juiste perspectief te plaatsen, jezelf wat minder serieus te nemen en het leven te nemen zoals het komt, als je weet dat je er ééntje van bijvoorbeeld 200 miljard exemplaren bent.

Iemand die hier iets meer vanaf weet?

(naar dergelijke vraagstukken dwalen de gedachten van SteveIT tijdens saaie vergaderingen op vrijdagvoormiddagen af ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2010 14:59 ]

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:07

nXXt

Carpe omnia

Interessant linkje (uit 2002, maar toch):

http://www.prb.org/Articl...HaveEverLivedonEarth.aspx

[ Voor 10% gewijzigd door nXXt op 15-01-2010 15:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Interessant artikel nXXt, dank je.

Toch wel een interessante quote uit het artikel:
In any case, life was short. Life expectancy at birth probably averaged only about 10 years for most of human history. Estimates of average life expectancy in Iron Age France have been put at only 10 or 12 years.

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
Als mensen gemiddeld maar 10 tot 12 jaar oud werden, hoe hebben ze zich dan kunnen voortplanten in zulke grote getalen? en nieuwe kennis kunnen doen ontwikkelen etc. etc. (It boggles my mind!)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
3V3RT schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 16:45:
Als mensen gemiddeld maar 10 tot 12 jaar oud werden, hoe hebben ze zich dan kunnen voortplanten in zulke grote getalen? en nieuwe kennis kunnen doen ontwikkelen etc. etc. (It boggles my mind!)
8)7
Wat dacht je van een hoop baby- of kindersterfte die de gemiddelde levensverwachting omlaag halen?

Als er een gemiddelde levensverwachting van 35 (of 10) jaar is, hoeft dat niet te betekenen dat mensen geen 70 werden.

Hier een interessant tabelletje over de gemiddelde levensduur in de geschiedenis
Interessant is de levensduur van de elite in Andalusië :)

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 15-01-2010 16:50 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:31

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

3V3RT schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 16:45:
Gemiddeld, maw veel kinderen stierven al de eerste jaren, maar gelijktijdig haalden de 'gezonde mensen' de 30 en konden zich voortplanten.

(als het gemiddelde 50 is, kan dit 40-60 betekenen, maar ook 10-90).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Een redenatie die ik een keer gehoord heb is de verrassend eenvoudige constatering dit vooral niet te overschatten, nl:
Elke nn jaar verdubbelt de wereldbvolking. Neem nu de machten van 2, dit zijn 1 (=20), 2, 4, 8, 16, 32 enz.
Realiseer je nu dat elk volgend getal gelijk is aan de som van de vorige plus 1. Met een kleine 7 miljard mensen zou dit dus op zo'n 14 miljard uitkomen. Goed, je moet ook rekening houden met kindersterfte, oorlogen met buitensporig veel sterfte etc., maar de redenatie probeert aan te tonen dat we het zeker niet moeten zoeken in extreem veel grotere aantallen.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:18
Arthur C. Clark in 1968 dacht daar het volgende over:
Behind every man now alive stand 30 ghosts, for that is the ratio by which the dead outnumber the living.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Dit topic doet me denken aan een statistische grapje dat je af en toe wel eens voorbij hoort komen en die het altijd goed doet op verjaardagen ;):

hoe groot is de kans dat je dood gaat?
50%... immers, 50% van alle mensen die ooit geleefd hebben leeft nu nog, de andere 50% is doodgegaan, statistische gezien is de kans dat je dood gaat dus 50%...

nou is het een flauw grapje, maar ik heb zelf altijd de aanname gedaan dat de cijfers in het grapje wel redelijk kloppen... hetgeen dan weer aansluit bij de redenatie van Techneut

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb altijd gehoord dat er op dit moment meer mensen leven dan er ooit zijn gestorven. Heb er echter geen bron van...

• FunkyTrip
  • Laatst online: 10:58

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik weet wel dat er bijvoorbeeld gezegd wordt dat bijv. 5% van elk mens dat zich ooit op aarde bevond nu nog in leven is. Of dat 1 op de 5 architecten die ooit geleefd heeft nu nog in leven is etc.

Dit dus.

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

FunkyTrip schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 17:32:
Of dat 1 op de 5 architecten die ooit geleefd heeft nu nog in leven is etc.
1 op de 5 architecten? Als daaronder enkel de personen vallen die tegenwoordig onder de (Nederlandse) definitie vallen, dus ingeschreven staan, wil ik dat wel geloven... Verder een beetje rare uitspraak...
Ik weet wel dat er bijvoorbeeld gezegd wordt dat bijv. 5% van elk mens dat zich ooit op aarde bevond nu nog in leven is.
Dergelijks hoor ik meer mensen zeggen in dit draadje, en het zou goed kunnen hoor! Maar... het lijkt me zo weinig... :? Als ik me niet vergis is de Australopithecus de eerste mensachtige, en die is toch al zo'n 4 miljoen jaar oud... Nou zullen er toen niet 5 miljard van rondgelopen hebben, maar als het er constant 1 miljoen waren, met elk een levensverwachting van 40 jaar, van 4 miljoen jaar geleden tot nu hebben we het al over 100 000 000 000, 100 miljard... Nu ben ik al niet zo goed met schatten, dus ik kan er grandioos naast zitten, maar het lijkt zoooo weinig op die miljoenen jaren mensch

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:36

Fiber

Beaches are for storming.

Obiter dictum schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 17:47:
.........
Maar... het lijkt me zo weinig... :?
.........
Laten we eerst Wikipedia eens lezen! ;) Volgens Wikipedia zitten we nu op +/- 106 miljard. Maar de groei zit er pas de laatste paar honderd jaar echt lekker in: :)

Wikipedia: World population

In the 1970s it was a popular belief that 75% of all the people who had ever lived were alive in the 1970s, which would have put the total number of people who ever lived as of the 1970s as less than the number of people alive today. This view was eventually debunked as a myth.[85] A more recent estimate of the total number of people who have ever lived was prepared by Carl Haub of the Population Reference Bureau in 1995 and subsequently updated in 2002; the updated figure was approximately 106 billion.

10.000 voor Christus: 1 miljoen inwoners
6.000 voor Christus: 10 miljoen inwoners
500 voor Christus: 100 miljoen inwoners
1 na Christus: 200 miljoen inwoners
1.800 na Christus: 1 miljard inwoners

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Fiber schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 18:22:
[...]

Laten we eerst Wikipedia eens lezen! ;) Volgens Wikipedia zitten we nu op +/- 106 miljard. Maar de groei zit er pas de laatste paar honderd jaar echt lekker in: :)
De grap hier is dat 5% zo veel klinkt, terwijl het juist relatief is :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Hier nog een documentje over de accumulatie van de wereldbevolking. Volgens de schatting hier zullen het er zo'n 100 miljard zijn geweest. Vergeet niet dat de wereldbevolking slechts de laatste 200? jaar echt (exponentieel) aan het groeien is.

• verleemen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
(overleden)
Het waren er 75 miljard ongeveer.

The freedom of saying E=MC3

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Heb je daar ook een onderbouwing van?

• Toolskyn
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-12 15:56

Toolskyn

€ 500,-

Of dat 1 op de 5 architecten die ooit geleefd heeft nu nog in leven is etc.
Als we zo beginnen: de meeste ICT-ers in de geschiedenis van de mensheid leven ook nog :Y)

Het zijn misschien veel mensen die er hebben geleeft. Maar denk ook eens aan de andere soorten levende wezens hier op de planeet. Het aantal vliegen wat ooit bestaan heeft bijvoorbeeld. Of wat dacht je van de triljarden en triljarden aan eencelligen die ooit deze planeet voor heel eventjes als thuis konden beschouwen.

Als je het echt graag wil dan kun je jezelf zo klein maken als je maar wil. Bekijk maar eventjes het Hubble Utra Deep Field plaatje om je kleiner dan een zandkorrel in een woestijn te voelen.

gewooniets.nl

Verwijderd

Wat ik ergens gelezen heb is dat er 100 miljard mensen al gestorven zijn en dat er totaal dus 106 miljard mensen leven/geleefd hebben..
De bevolkingsgroei gaat nu steeds sneller. Kindersterfte wordt teruggedrongen, mensen worden ouder. En vroeger kon niet iedereen kinderen krijgen, nu met IVF, etc... kan bijna iedereen als ze willen kinderen krijgen... We gaan het nog meemaken, de 10 of 20 miljard...

• FunkyTrip
  • Laatst online: 10:58

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Toolskyn schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 20:24:
Als we zo beginnen: de meeste ICT-ers in de geschiedenis van de mensheid leven ook nog :Y)
Die vergelijking wilde ik eerst ook maken, maar was gewoon te makkelijk ;)
Denk dat zeker 85 a 90% van alle ICTers die ooit geleef hebben nog in leven zijn hehe.
En misschien wel 99% van alle mobiele telefoonverkopers :D

Dit dus.

Pagina: 1