Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Topicstarter
Ik heb sinds kort een nieuw moederbord, een MSI 785GT-E63, omdat mijn oude mobo kapot was, en een nieuwe CPU, een Phenom X4 955 BE.
Ik draaide eerst met twee standaard geheugenreepjes (volgens CPU-Z A-data PC2-5300 1GB x2), wat prima werkte.
Echter, als ik deze in dual channel configuratie (dus in slot 1 en 2) in mijn nieuwe mobo doe, krijg ik vage artefacten en wil mijn pc niet opstarten van bijv een Ubuntu 9.10 CD.
Een van beide reepjes in slot 1 (maakt niet uit welke) werkt wel prima, en ook met een van mijn vader gekregen reepje geheugen, volgens CPU-Z ook A-DATA, maar PC2-64001GB, in slot 2, en de andere 2 in slot 1 en 3, of eentje in slot 1, werkt alles prima.
Waar zou dit aan kunnen liggen?

Ik hoop niet dat het aan moederbord ligt, want deze heb ik al een keer geretourneerd vanwege DoA.
Dat waren overigens min of meer dezelfde klachten, maar deze werden ook bij Komplett vastgesteld.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je geeft erg weinig info, dus kunnen we hier ook weinig over zeggen.

CPU-Z kan alleen melden wat de SPD op de DIMMs doorgeeft aan je moederbord. Allereerst hoeft dat niet altijd te kloppen, ten tweede zijn er sommige instellingen (zoals voltages) die niet in de SPD doorgegeven worden maar van groot belang zijn voor de stabiliteit.

Begin eens met vier dingen op te zoeken:

1) exact welke DIMMs heb je? Dat staat doorgaans op een sticker op de DIMM zelf, bij A-Data zal dat iets zijn in de richting van AD3U1333B1G9-B.
2) ga na of deze DIMMs überhaupt compatibel getest zijn met je moederbord. Dat kun je op de site van MSI vinden.
3) check op de site van A-Data (of als het erop staat op de DIMMs zelf) op welke timings en vooral voltage ze horen te draaien.
4) ga na in BIOS (of evt een tooltje als CPU-Z, maar liever gewoon BIOS) hoe die timings en voltages nu ingesteld staan.

Als er een verschil is tussen 3 en 4, verander de instellingen zodanig dat wat ingesteld is overeenkomt met de specs. Nog geen succes? Als deze exacte DIMM er bij 2 niet tussen staat kan het zijn dat het gewoon incompatibel is....

Maar post sowieso eens de antwoorden op bovenstaande vier vragen, dan kunnen wij meedenken :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Topicstarter
1) ik heb 2x 1GB V-data M2YVD5G3I41O0IC59 DDR2 667 CAS 5, (gekocht bij Norrod, werd daar verkocht als 'standaard'), en 1GB A-data AD2800001GOU DDR2 800 CAS 6
2)Deze zijn allebei niet getest met mijn moederbord: ze staan niet op de site van MSI
3)Timings zijn dus CAS 5 voor de Vdata, en CAS 6 voor Adata, alledrie op 1.8 Volt, dus standaard.
4)Dat is ook waar ze op draaien.

Wel apart is dat ze het dus wel doen als ik ze er alledrie in doe, maakt niet uit in welke volgorde.
Ik krijg echt alleen vage artefacten als ik alleen de beide Vdata erin steek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Als je de timings en clocksnelheden gelijk zet werkt het nog niet?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 22:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xenomorphh schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 14:43:
Als je de timings en clocksnelheden gelijk zet werkt het nog niet?
Waar heb je het over? Timings en kloksnelheden worden door het systeem bepaald en kunnen niet per DIMM apart ingesteld worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09 13:40
Ik denk dat hij bedoeld of hij handmatig de latency, snelheid en voltage ingesteld heeft.

Probeer eens om een hogere latency (cas), lagere snelheid, of een hoger voltage in te stellen

[ Voor 4% gewijzigd door Stefanovic45 op 16-01-2010 15:02 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Topicstarter
Ik heb alles gewoon standaard draaien, zelf niets veranderd, en dat gaat met alleen de 2 Vdata dus niet goed.
Ik zal even proberen of het met lagere snelheid, of hogere CAS/voltage wel wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Topicstarter
Als ik beide Adata in single channel mode (dus in DIMM1 en 3) laat draaien start mijn pc ook niet op, en ook in Memtest gaat het na 40 sec al volledig mis.
Pas als ik de snelheid op 400MHz ipv 667MHz zet willen ze samen werken; een hogere CAS heeft geen effect.
Wel apart is dat ik ze nu alledrie naast elkaar erin heb, de Vdata in DIMM1 en 3, en de Adata in DIMM2, en ze feilloos op 800MHz heb draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

dion_b schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 14:57:
[...]

Waar heb je het over? Timings en kloksnelheden worden door het systeem bepaald en kunnen niet per DIMM apart ingesteld worden.
Nou dat is dus mooi niet waar. Een maat van mij heeft een Maximus formula 3 en daar kan je toch echt in dual channel de timings instellen van beide apart. Zet je ze niet gelijk crashed de boel gewoon vandaar.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Laatst online: 17-07 01:45
Voor zover ik weet is de enige timing die je per DIMM in kunt stellen de tRFC, en dat is de tijd die per DIMM voor een self-refresh uitgetrokken moet worden.

Overige timings in een Phenom 2 kunnen niet los van elkaar functioneren omdat je dan een NUMA architectuur binnen een enkele processor krijgt.

Maar als jij zegt dat een Maximus 3 ook zaken als tCL en tRAS los van elkaar kan behappen dan zie ik daar graag een foto van die BIOS van :P

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Topicstarter
Eigenlijk is het probleem nu wel opgelost. Mijn mobo is blijkbaar niet zo compatibel met het Vdata geheugen, maar het werkt nu wel met het extra reepje Adata, en naar alle waarschijnlijkheid is er dus niets mis met mijn moederbord (gelukkig maar :)).

Pagina: 1