Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] blijft hangen bij laadbalk. :'(

Pagina: 1
Acties:

• AFKboy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-11 08:42
Hallo en bedankt dat je even komt kijken.
Raar verhaal hier ik hoop dat iemand me kan helpen.

Ik had vanochtend m'n pc opgestart en die deed het gewoon alleen de achterste case fan maakte geluid. Dus had ik de kast open gemaakt en even de kast met een luchtbus afgestoft. Nu weer de pc opgestart en die maakte geen geluid meer.
Toen kwam mijn computer bij het windows laadscherm en de balk bleef doorgaan zonder dat het rode lampje (dat de computer bezig is) brandde.
Ik heb al hier en daar wat gezocht en geprobeert.
De batterij er uit en er weer in.
De ram er uit en in een andere slot er in zetten.
Ik heb geprobeert in safe mode op te starten, maar dan kom ik na een tijdje bij een zwart scherm terecht met een "_" in de linker bovenhoek. Hier kan ik niks doen.
Ik heb ook de optie geprobeert met de laast werkende instellingen op te starten. Helaas werkte dit ook niet en kwam ik bij een laadbalk die maar door bleef gaan.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Als je niet de wereld verbetert, waarom woon je hier dan nog?

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:40
AFKboy schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 13:43:
het rode lampje (dat de computer bezig is) brandde.
Bedoel je het lampje van de Hard Disk?
AFKboy schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 13:43:
De batterij er uit en er weer in.
Ik neem aan de je het over de bios batterij hebt en we het hier niet over een laptop hebben?

Het klinkt heel erg alsof er wat hardware kapot is gegaan. Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat na het afstoffen de software opeens veranderd is. Ik zou dus hardware gaan trouble shooten. Dat is lastig, maar daar zijn wel guides voor te vinden ook hier wel.

Kort gezegd, probeer eens alles uit de PC te halen dat niet strict noodzakelijk is, extra geheugen, geluidskaart, als je een simpel video kaart hebt waarvan je weet dat het werkt die gebruiken, probeer eens zonder Hard Disk en met een live CD, probeer eens zonder CD rom. etc etc.

Als je een configuratie krijgt die wel werkt alles langzaam terugstoppen, en elke keer proberen. Als het hangt dan heb je de boosdoener gevonden.

Als je je systeem niet zo eenvoudig kan krijgen dat er iets gebeurt is er een essentieel onderdeel kapot gegaan. Aangezien je aan het stoffen bent geweest, zou ik het moederbord denken, maar het kan alles zijn. Als je kan experimentern met andere CPU's en geheugen kan je dat doen, anders moet je het te reparatie aanbieden.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
klinkt alsof je harddisk in een bootloop zit, waardoor die windows bestanden moeilijk of niet kan laden.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Heb je toevallig een USB-stick, CD of floppy erin zitten en staat de bootvolgorde niet juist ingesteld?
Misschien heb je een externe HDD die roet in het eten gooit?

• AFKboy
Nog iets wat ik vergeten was te melden. Is dat toen ik geluid van de computer af hoorde komen, ik de computer gelijk uit had gezet door middel van de start knop ingedrukt te houden.
Semyon schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 14:00:
[...]

Bedoel je het lampje van de Hard Disk?

[...]

Ik neem aan de je het over de bios batterij hebt en we het hier niet over een laptop hebben?
Sorry voor de onduidelijkheid.
Het lampje van de Hard Disk stopt met knipperen/branden bij het windows laadscherm wat er op duid dat hij geen gegevens laad.
En ik bedoelde de bios batterij ;).
Viper® schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 14:02:
klinkt alsof je harddisk in een bootloop zit, waardoor die windows bestanden moeilijk of niet kan laden.
Dit zou best wel het probleem kunnen zijn ik zal hier wel eerst naar kijken en daarna kijken of het inderdaad aan de hardware ligt.
woelders schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 14:03:
Heb je toevallig een USB-stick, CD of floppy erin zitten en staat de bootvolgorde niet juist ingesteld?
Nope.

Allemaal erg bedankt voor de hulp :)

• AFKboy
Probleem is nog steeds niet opgelost.

Ik heb memtest gerund. Die is er 2 keer doorheen gegaan en beide keren een "pass".
De memory is in orde en ik heb gewoon beeld dus dan zou me video kaart gewoon werken.
Wat mijn pc gewoon niet doet is gegevens van de harde schijf laden. Lijkt me sterk dat er wat met de harde schijf aan de hand is. Hij deed het altijd perfect en rond 5 uur vanochtend (voor het slapen gaan) deed de computer het gewoon.
Waarschijnlijk is er iets met de mobo? Ik heb al geprobeerd de sata kabel op een andere punt aan te sluiten. Helaas had dit ook geen effect.

Iemand iedeeën?

De computer ziet de harde schijf en start wel Windows XP op. Alleen bij het laadbalkje blijft het balkje "draaien" zonder dat er gegevens geladen worden...

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:23

TheVMaster

Moderator WOS
woelders schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 14:03:
Aanvullend op dit probleem...misschien een SD/CF kaartje in je cardreader? 'k heb soort gelijk probleem ook wel eens als ik weer eens vergeet de zooi eruit te halen voor het (re)booten 8)7

• AFKboy
TheVMaster schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 16:52:
[...]

Aanvullend op dit probleem...misschien een SD/CF kaartje in je cardreader? 'k heb soort gelijk probleem ook wel eens als ik weer eens vergeet de zooi eruit te halen voor het (re)booten 8)7
Alles is er uit. Momenteel alleen muis, toetsenbord, beeldscherm en koptelefoon aangesloten. Een cardreader heb ik geeneens :P.
De cd speler is leeg en staat op de bootsequence op nummer 2. Hij boot de harde schijf als eerst.

• AFKboy
Ik heb net de windows cd er in gedaan en kwam bij het scherm waarop je de partities ziet (C en D). Bij de D partitie stond er netjes dat het een [NTFS] partitie is. Maar bij de C partitie staat er [Onbekend].

Ik heb dit probleem ook een keer met een externe schijf gehad. Alleen toen had ik een programma gebruikt om het probleem te verhelpen. Nu ik niet in windows kan komen kan ik sowieso moeilijk het probleem verhelpen. Tenzij er ergens een programma is hiervoor die vanaf een cd zou runnen.

Iemand nog ideeën hoe ik dit kan aanpakken?

• AFKboy
YES hij doet het weer :D.
Ik had met de windows cd op R gedrukt om in de repair console te komen.
Hier kreeg ik dit te zien:
C:/>
Ik kon geen windows kiezen omdat de C schijf onbekend was. Maar tussen de command list die je te zien krijgt als je help invoert, stond ook chkdsk.

C:/>chkdsk
En dan op enter drukken. Nu gaat hij even runnen. Zodra hij klaar is moet je exit in voeren en op enter drukken. Nu zal de computer opnieuw opstarten en moet je de windows cd er uit halen zodat hij die niet boot.
En dan gewoon Normaal Opstarten doen en dan werkt hij weer :).

Wat voelt het goed om na een dag kloten je pc weer aan de praat te krijgen zonder enig data verlies 8) .
Iedereen die me geholpen heeft, hartelijk dank d:)b

Saluu :w

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik zou toch even de harddisk volledig scannen met de tool van de frabrikant, chkdsk is in verhouding daarmee een vrij simpele tool die puur alleen naar de data op de schijf kijkt. De andere tool scant de volledige schijf op eventuele fouten

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:14
en maak even een backup/image
voor als hij weer problemen blijft geven. ( heb je ook geen last van data verlies :))

Thanks Mate

• AFKboy
Viper® schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 18:51:
ik zou toch even de harddisk volledig scannen met de tool van de frabrikant, chkdsk is in verhouding daarmee een vrij simpele tool die puur alleen naar de data op de schijf kijkt. De andere tool scant de volledige schijf op eventuele fouten
Tool van de fabrikant? Bedoel je van de harde schijf? Want mijn pc is custom in elkaar gezet.
bosgoed schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 09:18:
en maak even een backup/image
voor als hij weer problemen blijft geven. ( heb je ook geen last van data verlies :))
Ik ga dit denk ik wel even doen, want ik heb momenteel weer wat andere dll errors en chkdsk runt bij elke boot en gaat niet verder dan 0% :(.
Tips voor een back-up programma? Of zal ik gewoon de C schijf kopiëren naar mijn externe schijf?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je XP Pro hebt kun je met good old NTbackup een backup maken. System State zou ik denk ik niet doen, tenzij je je huidige dll errors mee wil nemen (geldt eigenlijk voor elke complete systeem backup die je maakt)..
Het klinkt namelijk aardig als een beschadigde schijf, en corrupte bestanden neem je dan vrolijk mee in je backup.

Mocht je dat toch overwegen: System State backup (daar zit al je registry zut in voor je software), Program Files meenemen met NTbackup.
Op een verse schijf doe je een basisinstallatie met dezelfde Windows onderdelen als je oude installatie en daaroverheen restore je je NTbackup SystemState weer.
Wellicht dat je daarna nog wel met SFC /scannow de lopende errors moet afvangen in het geval van systeem dlls of dat je sommige software installaties moet herstellen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1