[Tomato] WDS: alle wireless connecties gaan naar 2de router

Pagina: 1
Acties:

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-02 09:46
Ik heb een WDS configuratie opgezet adhv 2 WRT54GL's met de laatste Tomato firmware (1.27). De primaire router hangt aan het internet en hierop heb ik wired ook enkele vaste PCs (waaronder mijn media server). De secundaire router staat een verdiep hoger in de games room met hieraan wired enkele spelconsoles. De WDS connectie is encrypted met WPA+TKIP.
De reden om WDS op te zetten is omdat ik boven in sommige kamers geen al te beste connectie heb naar de primaire router.

Ik kreeg alles opgezet, maar wou nu ook experimenteren met het dwingen van sommige devices naar de primaire router te connecteren om te vermijden dat er dubbele bandwidth gebruikt wordt. Zo zag ik bvb mijn Squeezebox en Wii naar de secundaire router connecteren wat weinig zin heeft omdat de connectie naar de primaire router even goed is en ik zo geen dubbele traffiek heb op mijn wireless kanaal. En vanaf hier loopt het dus mis...

Om de een of andere bizarre reden willen alle wireless clients naar de secundaire router connecteren. Zelfs laptops die hier vlak naast de primaire router staan leggen hun connectie naar de secundaire router.
Ik slaag er echter geenszins in van de clients naar de primaire router te laten connecteren :
* wanneer ik de secundaire router uitzet, dan krijg ik de clients wel geconnecteerd op de primaire router. Echter, van zodra de secundaire router terug opkomt, switchen alle clients naar die router.
* wanneer ik MAC filtering opzet op de secundaire router, dan connecteren de clients uiteindelijk wel naar de primaire router, maar de connectie valt constant weg alsof de clients telkens weer naar de secundaire router proberen te connecteren (wat dan terug faalt door de MAC filter).

Kortom, ik slaag er geenszins in om in mijn WDS setup een client wireless te laten blijven connecteren naar de primaire router. Het is in elk geval niet client gerelateerd, want ik heb het probleem met alle clients (Wii, Squeezebox, netbook, laptop, pda...).
Ik heb me al gek gegoogled maar nog helemaal niets gevonden.

Verwijderd

Waarom niet de Linksys als een repeater instellen?

• Twixie
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 18:44:
WDS = repeater + ethernet bridge.

Ik heb immers beide nodig. Enerzijds moeten de wired game consoles op het netwerk geraken, dus de router moet zijn LAN naar het wireless netwerk bridgen. Anderzijds wil ik die router dus ook als repeater gebruiken om meer wireless coverage te hebben.

Als ik geen oplossing vind, zal ik WDS moeten laten vallen en gewoon de 2de router als bridge instellen en ermee leven dat ik boven niet overal wireless coverage ga hebben.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 18:44:
Het zijn beide Linksysjes :P

Ontopic:

Je laat neem ik aan de primaire wrt54gl wel DHCP uitdelen en de Secundaire niet?
Ik heb hier een wrt54gl, die staat als accespoint, die is verbonden met een utpkabel naar de internetrouter, DHCP staat uit, en wireless+lan op de wrt54gl werkt prima.

Misschien moet je accespoint+wds selecteren?
(en natuurlijk onder "basis network" als 'router IP adress' je primaire router gebruiken, en 'gateway'+
dns' ook die van je primaire router.)

[ Voor 39% gewijzigd door ToFast op 15-01-2010 19:14 ]

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb 2 x Linksys WRT54GL bij mijn buren voor 4 etages volgens deze handleiding ingesteld en dat werkt prima.
De primaire staat op de 4e etage en zowel de 3e als de 4e gebruiken deze en de secundaire staat op de 1e etage en zowel deze als de 2e komen hierop uit. En dat snort al weer een tijd super stabiel. Ik denk toch dat je een instelling over het hoofd ziet.

• Twixie
Heel bizar. Het heeft deze avond voor meer dan een uur gewerkt.
Ik had voorlopig wireless uitgeschakeld op de secundaire router. Na wat testen bleek dat ik toch op enkele plaatsen heel weinig ontvangst had. Dus wou ik nog wat verder tweaken om het toch werkende te krijgen. Nadat ik de wireless terug aanzette, bleek het echter direct te werken. In beide routers een MAC white list en dan bleken inderdaad mijn devices beneden netjes met de primaire router te connecteren. Een testje met met de PDA boven deed de PDA netjes met de secundaire router connecteren.

Ik blij... tot ineens een dik uur later mijn vrouw zegt dat haar internet weggevallen is. Ik kijk op de primaire router en zie dat er geen enkele wireless client meer is. Op de secundaire router zie ik dat de white listed clients nu daar geconnect zijn. :(

Mijn config :
* WDS+Access Point op beide routers (afaik is WDS op Tomato pure bridging, dus dan heb je geen wireless)
* Routers op zelfde channel, SSID, WPA+TKIP key
* DHCP enkel op primaire router
* Op secundaire router: IP van primaire router als gateway + DNS.

Het feit dat het meer dan een uur goed werkte lijkt er toch op te duiden dat de configuratie correct is. Ik heb nu terug de config gewijzigd naar een normaal Access Point en tweede router als Wireless Bridge. Wil eerst zien of de primaire router in deze config stabiel draait, want ik begin me af te vragen of het geen hardware probleem is.

• ToFast
Vreemde taferelen. Zeker omdat het een tijdje goed heeft gedraaid. Misschien moet je het eens proberen zonder MAC white/black listing en firewall uit en alles verder als upnp/dmz uit op de 2e router.

Ik weet ook niet of het veel uitmaakt, maar zet op de 2e router onder 'basic network 'type' op disabled en ; Use WAN port for LAN' het vinkje aan.

Ik zou de moed nog niet opgeven, de wrt54gl met: of de tomato, of de wrt firmware is echt een alleskunner, naast stabiliteit en performance.

• ToFast
Twixie schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 13:36:
Ik kreeg alles opgezet,.... Zo zag ik bvb mijn Squeezebox en Wii naar de secundaire router connecteren wat weinig zin heeft omdat de connectie naar de primaire router even goed is en ik zo geen dubbele traffiek heb op mijn wireless kanaal. En vanaf hier loopt het dus mis...
Ik wil niet veel zeggen, maar jij zegt/ziet dat de Wii bijvoorbeeld connect naar de secundaire router en dat dát weinig zin heeft, maar dat moet toch wel omdat je zegt dat deze boven staan, en je wilt ze via je secundaire router laten connecten met het internet via je eerste (primaire) router.....??????

• ToFast
Om je verhaal wat simpeler voor te doen: Je (wireless) clients lijken, die dicht bij de primaire router staan willen dus connectie maken met de 2e router..

Houdt dus in dat op je primaire router iets niet goed staat. Wireless is toch wel enabled hierop, moet wds hier e chter ook op ge-enabled staan, of alleen accespoint..

• Twixie
Sorry voor de verwarring. De Wii staat niet in de games room boven, maar gewoon beneden in de Living (waar ik geen UTP heb) :). Idem voor de Squeezebox. Vandaar dat ik beide liever naar de primaire router stuur.
WAN type staat idd al op 'Disabled' en ik had al 'Use WAN as LAN aanstaan' voor het geval ik niet toekom met 4 poorten 8). En uiteraard staat wireless aan op router 1. Zoals ik al zei: het werkt even goed, maar dan loopt het verkeerd.
Ik was wel nog hier en daar aan het kijken naar mijn whitelists toen het weer verkeerd liep. Zal eens een nachtje laten rusten en zien of morgen de clients aan de juist router hangen.

Edit: ziet er voorlopig al niet goed uit. Heb WDS+AP terug geactiveerd op beide routers. Mijn laptop die op 10cm van Router 1 staat, staat in de whitelist van Router 1, maar niet in die van Router 2. De voorbije 10 minuten heb ik de laptop al zeker 5 keer zien disconnecten en reconnecten op mijn wireless netwerk.

[ Voor 20% gewijzigd door Twixie op 16-01-2010 02:40 ]

• Twixie
Het wordt nog gekker:

1) Router 1 heeft MAC whitelist, Router 2 geen MAC filter. Mijn laptop en netbook blijven naar router 1 connecteren en disconnecten. Nochtans staan beide in de whitelist. Geen van beide connect nu naar router 2. De disconnects gebeuren in sync. Dus laptop en netbook verliezen ongeveer tegelijk hun connectie met router 1 en reconnecten dan terug.
2) Na een tijdje blijkt netbook volgens de Router GUI niet meer te connecteren, de lease time loopt verder naar beneden, terwijl de laptop nog in zijn disconnect/reconnect cyclus zit. De netbook zelf zegt echter dat hij wel nog wireless geconnecteerd is, maar ik ben effectief offline. Ik zet dan manueel de wireless af en terug aan, en nu connect de netbook ineens naar Router 2 en blijft daar geconnecteerd. De laptop blijft in zijn connect/disconnect op router 1.
3) Ik zet nu MAC filtering uit in Router 1 (waar zowel laptop als netbook dus in de whitelist stonden), en prompt connecteert mijn laptop ook naar Router 2. Kort erna weer connectie kwijt en hervalt in de connect/disconnect cyclus op Router 1. Zelfs nadat ik mijn wireless op mijn laptop afzet en terug opzet blijft hij c/d'en op Router 1.
4) Dan maar eens van scratch alles booten. Ik zet wireless af op beide devices, en reboot beide routers en zet wireless terug aan. Etenstijd. Ik kom terug en zie tot mijn verbazing beide clients netjes geconnecteerd op Router 1... Tot blijkt dat Router 2 in zijn reboot blijven hangen is. Ik ga naar boven om de stekker uit te trekken en terug in te steken. En prompt reconnecten beide clients naar Router 2 van zodra die geboot is, alhoewel hier dus totaal geen reden toe is (beide clients hadden perfecte connectie naar Router 1 waar ze vlak naast staan en MAC filtering stond af in beide routers).
5) Kort daarna zie ik de laptop alweer disconnecten en terug naar Router 1 gaan in zijn oude Connect/Disconnect cyclus.

[ Voor 3% gewijzigd door Twixie op 16-01-2010 12:52 ]

• ToFast
Heb je na de flash van tomato wel een volledige reset van de routers gedaan? "administration" > dropdownboxje en dan "erase all data in nvram."

Misschien whitelist gebruiken op primaire router en blacklist op secundaire (of omgekeerd)?

Doorloop deze wds configuratie eens:
http://www.myopenrouter.c...WDS-with-Tomato-Firmware/

Wat ik ook las:
WDS is a bridging protocol, so Disable the DHCP servers on both WDS radios. The IP address scheme of the two WDS radios is relevent only to thier ability to update their clocks on the intrenet. They can be in a completely different subnet and will still provide connectivity back to your Residential Gateway (RG).

• Twixie
Yep, had gisteren al eens een volledige NVRAM reset gedaan zoals je beschrijft.

Het ziet er echter naar uit dat ik de oorzaak gevonden heb : WPA. Ik heb even gedowngrade naar WEP en nu werkt alles ineens feilloos. Ik had wel al tegenstrijdige zaken gelezen ivm WDS + WPA, volgense sommigen werkt het, volgens anderen niet.
Hoedanook ging er van uit dat aangezien de routers met elkaar kunnen babbelen in WDS en ik in elk geval connecties kon maken, WPA ook gewoon werkte. Waarom WPA bij mij dergelijke bizar gedrag vertoont is me totaal niet duidelijk.

Had in elk geval willen upgraden naar WPA, maar zal dan voorlopig toch nog maar bij WEP blijven.

• ToFast
Twixie schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 14:07:
Yep, had gisteren al eens een volledige NVRAM reset gedaan zoals je beschrijft.

Het ziet er echter naar uit dat ik de oorzaak gevonden heb : WPA. Ik heb even gedowngrade naar WEP en nu werkt alles ineens feilloos. Ik had wel al tegenstrijdige zaken gelezen ivm WDS + WPA, volgense sommigen werkt het, volgens anderen niet.
Hoedanook ging er van uit dat aangezien de routers met elkaar kunnen babbelen in WDS en ik in elk geval connecties kon maken, WPA ook gewoon werkte. Waarom WPA bij mij dergelijke bizar gedrag vertoont is me totaal niet duidelijk.

Had in elk geval willen upgraden naar WPA, maar zal dan voorlopig toch nog maar bij WEP blijven.
Ah mooi, misschien valt het te omzeilen of komt er nog eens een update van de tomato firmware, die deze issue oplost. In die wds-configuratie URL stond je bevinding eigenlijk ook. Maar er staat ook dat het met WPA wel werkt (dd-wrt) als wifi-g exclusief gebruikt wordt op beide routers.
Pagina: 1