Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Moederbord Kapot -> Hoe Installatie te redden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Een klant van mij heeft een Packerd Bell 6600 (multimedia). Dit is een Pentium3 met 256MB Geheugen.

Helaas is hiervan het moederbord kapot.

Omdat er een administratie programma aanwezig op de harde schijf moet ik de VOLLEDIGE harde schijf redden. Ik dacht er eerst aan om een identiek moederbord te kopen maar deze kan ik helaas nergens vinden. Een 2de handse Packard Bell 6600 kan ik nergens vinden op Marktplaats of Speurders.

Ik kan wel een Packard Bell uit de 6000 serie krijgen op Marktplaats, maar zou de schijf daarop werken? Moederbord gegevens heb ik niet helaas. Tevens ook Packard Bell gebeld voor moederbord gegevens maar daar weten ze van niks.

Wat kan ik het best doen? Bedankt

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Image van schijf maken? Dan heb je alles en die kan je weer op een veilige plaats bewaren.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Moet de klant toegang hebben tot die installatie van zijn administratie?
Het lijkt me het makkelijkst om een nieuw systeem op te tuigen, daarop het administratieprogramma te installeren en vervolgens de data van de oude schijf (inbouwen of extern koppelen) over te zetten.

Je zult toch wel bij de bestanden zelf kunnen komen?

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-11 07:32
moederbord vinden met dezelfde chipset

of de hardeschijf eruit halen, en een externe usb hdd bay halen,.
en koppelen aan de nieuwe pc
Uitleg

• JustAnotherDev
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-11 20:25
Tenzij het een de hardeschijf opgesteld was als een software raid, gemaakt met de onboard controller, werkt een hardeschijf onafhankelijk van het moederbord. Het is wel dat je over het algemeen het besturingssysteem niet kan booten als je een hardeschijf, koppeld aan een ander moederbord. Je kan wel de hardeschijf op een ander moederbord aansluiten als een 2e disk, en op die manier de gegevens veilig stellen. Ik zou wel als eerste wanneer je de harde schijf aansluit als 2e disk op een andere computer/moederbord, als eerste een image maken van de disk en/of een back-up van de gegevens, en die ergens anders opslaan, bijvoorbeeld externe hardeschijf of online (als de administratie niet erg groot is). Bijvoorbeeld op een dropbox account kan je gratis tot 2 gig opslaan.

• robkamp
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-10 10:15
Ja kan de schijf inbouwen in een nieuw dan wel een bestaand systeem als enige harde schijf. Dan booten. Er vanuit gaand dat het een windows systeem is zal windows wat gaan klagen over niet bestaande oinderdelen, die kan je negeren.

Dan met Windows alle hardware drivers verwijderen en rebooten.

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-11 07:32
Chooman schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 13:22:
Tenzij het een de hardeschijf opgesteld was als een software raid, gemaakt met de onboard controller, werkt een hardeschijf onafhankelijk van het moederbord..
het betreft een P3 systeem
raid controller lijkt me onwaarschijnlijk :P

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

robkamp schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 13:23:
Ja kan de schijf inbouwen in een nieuw dan wel een bestaand systeem als enige harde schijf. Dan booten. Er vanuit gaand dat het een windows systeem is zal windows wat gaan klagen over niet bestaande oinderdelen, die kan je negeren.

Dan met Windows alle hardware drivers verwijderen en rebooten.
Let wel op als je Windows XP repair mode gebruikt: Ik heb ooit een aantal programma's gehad die daarna niet meer goed opstartten.

Beste optie (als je geen 6600 kan vinden) is inderdaad de schijf in een andere machine te proppen, booten in Safe Mode, zoveel mogelijk hardware drivers verwijderen en weer rebooten en de juiste drivers installeren.

Overigens is je eerste stap natuurlijk een backup :Y

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou gewoon een nieuwe clean installeren en later de harddeschijf d.m.v. een externe hd case (ide > usb) aan het systeem hangen en de bestanden kopieeren.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:10
Thrackan schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 13:31:
[...]

Overigens is je eerste stap natuurlijk een backup :Y
Je bedoelt natuurlijk een image van de schijf.
Verder inderdaad een goed plan: safe mode etc.

• JustAnotherDev
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-11 20:25
jterpstra schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 13:24:
[...]

het betreft een P3 systeem
raid controller lijkt me onwaarschijnlijk :P
Ja, maar met adviezen geven nooit iets uitsluiten :+

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:09

E-Vix

Nu met sneeuw!

In een P3 systeem kan ook een RAID controller zitten. Die dingen bestaan al heel erg lang. Maar aangezien een Packard Bell een consumenten pc is zal deze er waarschijnlijk niet in zitten.

Er van uitgaande dat het systeem nog helemaal origineel is met het originele OS er nog op, dan gaat het niet werken om je harde schijf in een nieuw systeem te hangen en Windows maar te laten klagen over de hardware. Hardware in nieuwe systemen is zo veel anders dan wat Windows 95 of Windows 98 die hoogstwaarschijnlijk op die pc staan kennen dat het gewoon niet gaat werken.

De beste optie: Richt een nieuwe pc in. Installeer hierop de administratie software, en zet de database over.
Aangezien software zo'n 10 tot 15 jaar geleden ( en dat is schat ik ook de leeftijd van dat systeem) heel erg eenvoudig was, heb je kans dat je gewoon de map waar het administratie pakketin staat in één keer over kan zetten op een nieuw systeem en dat het gewoon werkt. Moeilijk verwijzingen, aparte DLL's, bergen met instellingen in het register en weet ik veel wat allemaal nog meer hadden ze toen nog niet van gehoord. Een installatie was toen gewoon wat bestanden naar een mapje kopieren, snelkoppeling op het bureaublad plaatsen en klaar.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

bas r schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 13:35:
[...]

Je bedoelt natuurlijk een image van de schijf.
Verder inderdaad een goed plan: safe mode etc.
Op wat voor manier dan ook, zolang je data maar safe is. In dit geval is een image inderdaad de beste optie vanwege programma's die het liefst weer zouden moeten werken.
Pagina: 1