Diode voor H7-koplamp zetten tegen doorbranden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 14:27
Omdat het H7-lampje van mijn 307 om de maand doorbrandt, wou ik er een diode of een weerstandje tussenzetten. De spanning op het lampje is bij deze auto's namelijk hoger dan waar het lampje geschikt voor is, wat resulteert in snel doorbranden van de H7-lamp.

Ik lees dat je dan een diode of weerstand voor de lamp dient te plaatsen.Ik kan echter nergens vinden om een hoeveel ohms-weerstand of het type diode het gaat.

Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Als de spanning te hoog is, zou ik dat probleem bij de kern oplossen, en niet alleen daar waardat probleem zich dan ook uit.

Maar goed om op je vraag te beantwoorden:

Ten eerste moet je weten hoeveel minder je de spanning wilt hebben en wat het vermogen (en dus de stroomsterkte) nominaal van/door het lampje is.

weerstandswaarde vd weerstand = de mindere spanning die je wilt / stroomsterkte
De weerstand moet ook het volgende vermogen P aankunnen:
P = de mindere spanning die je wilt * stroomsterkte

Bij een diode hangt het af van welk type en ook weer hoeveel minder spanning je wilt. De meest "standaard" diode zal ongeveer een spanningsval van 0.65V over zich hebben (maar dir varieert afh van hoeveel stroom erdoor gaat). Je moet je diode zo kiezen dat die de stroom die erdoor gaat aankan, en het vermogen gedissipeerd krijgt. Als je bv ~1.3V minder wilt, kan je 2 diodes in serie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:56
Standaard diode geeft spanningsval van 0.5V of iets in de buurt daarvan, je moet er alleen wel rekening mee houden dat je lamp 55W trekt, dat moet ook allemaal door die diode.

Ik was gisteren toevallig bij de Peugeot dealer om 2 nieuwe lampjes, heb deze keer Osram meegekregen. Bij mensen die maandelijks terugkwamen om nieuwe lampen monteerden ze die gewoon waarna het probleem "opgelost" was.

Ik heb net even wat zitten zoeken, het schijnt dat moderne auto's een hogere laadspanning afgeven als er veel stroom verbruikt wordt. Direct na het starten van je auto krijg je ook even een piek, als je even wacht met het inschakelen van je lampen zouden die al een heel stuk langer mee moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 23:58
Op het 307 forum staat ergens een schema hiervoor.. Zal eens zoeken

[edit]
niet kunnen vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Krypt op 15-01-2010 16:07 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:08

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Niet helemaal ontopic, maar ik had dat probleem ook met mijn 307 SW uit 2002. Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik een aftermarket xenon kit ingebouwd (4300K) en daar rij ik nu al 2,5 jaar mee rond, zonder defecte lampen. De heldere koplampunit van de 307 leent zich goed voor deze conversie, want het valt erg mee met het strooilicht (lampen op stand 0). Ik heb dat wel even goed uitgeprobeerd, want je wil je tegenliggers niet onnodig verblinden (ik heb in al die tijd ook nog niemand gehad die naar mij seinde).

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:06
Houdt bij het berekenen van de diode ook even rekening met het feit dat bij het inschakelen de lampen eventjes een veel grotere stroom trekken dan bij normaal branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 21:51

MBV

dit is toch gewoon Havo-3 natuurkunde? 3 formules nodig:
- U = I * R (of I = U/R of R = U/I), met U in Volt, I in Ampere, R in Ohm
- P = U * I (of I = P/U), met P in Watt, U in V, I in A
- en die van weerstanden in serie

H7 lamp: 55W/12V = 4.58A => R = 12V / 4.58A = 2.62 Ohm
Je hebt waarschijnlijk een boordspanning van 13V of 14V, die bij 2.62 Ohm een te grote stroomsterkte (I) laat lopen door je lamp. Je moet de totale weerstand dus vergroten zodat hij uitkomt op de 4.58A:
14V / 4.58A = 3.06 Ohm
Je moet dus bij 14V een weerstand van 0.5 Ohm in serie schakelen, die 7 Watt kan hebben. Boordspanning kan je eenvoudig meten met zo'n digitaal ding van een tientje, en dan mag je de laatste berekening nog even overdoen ;)
Een diode zou ik toch bang zijn dat die eerder kapot gaat dan het oorspronkelijke lampje, met misschien als voordeel dat je makkelijker de diode kan vervangen dan een lampje :X

[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 15-01-2010 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Je kunt ook een rits witte ledjes parallel (om 6A aan te kunnen) en in serie (om genoeg weerstand te krijgen) zetten ;)
Gratis extra licht!

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

En hoe ga je er dan voor zorgen dat je per LED maximaal 1A krijgt? Bij dat soort leds heb je echt een driver nodig... geleende wijsheid ;)
Oh ja, dat levert meer licht op dan de meeste auto's met grootlicht, uitgaande van minstens 12 high-performance leds. Zou de RDW daar misschien moeilijk over gaan doen? O-)

[ Voor 28% gewijzigd door MBV op 15-01-2010 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02 14:54

MadMan

What the....

Of je koopt gewoon (onder andere bepaalde osram) lampen die gemaakt zijn voor auto's die een iets hogere boordspanning hebben. Die bestaan gewoon, en zijn bij de meeste zichzelf respecterende auto-onderdelen zaken gewoon te krijgen.
Probleem opgelost.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Nou bedankt voor de tips! Osram lampen zijn trouwens ook 12V, en had ik al eens geprobeerd maar dat helpt weinig.
Ik denk dat ik een weerstand van 100K parallel ga schakelen met de lamp, dat zou de truc moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Mastermind schreef op zondag 17 januari 2010 @ 12:46:
Ik denk dat ik een weerstand van 100K parallel ga schakelen met de lamp, dat zou de truc moeten doen.
Hoe zou dat dan werken?
Misschien mis ik iets maar we spreken toch gewoon over een spanningsbron (met te hoge spanning) en een verbruiker (de lamp)? Heb je misschien een principeschema van de huidige situatie?

Als de verbruiker altijd 55W verbruikt: je moet dan een kleine weerstandswaarde in serie zetten met de lamp, zie berekening van MBV (hoewel ik een weerstand van hoger dan 7W zou selecteren).
Als de verbruiker meerdere standen heeft waarin er verschillende stroomsterktes zijn, dan kan je best naar het diode-principe gaan omdat de spanningsval daarbij veel minder stroomafhankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ook hier een ex-307 rijder met 120versleten lampjes. De garage heeft vanalles geprobeert incl. nieuwe units bedrading, weerstanden diodes enz. niets hielp.

Tot de politie mij aanhield en met de gouden tip kwam.... jaja ze zijn er toch niet flitsende smerissen.

"oh u heeft een 307, gewoon met vlakke hand een klap op de lamp unit geven"

uhhhh, ja maar hij is door gebrand meneer de politie. En toen gaf ie links voor en rechts achter een klap (die waren "defect") en ze deden het weet een paar weken iig net zo lang als de andere.

Dus op één of andere manier gaan ze niet echt kapot, want dit trucje kon ik keer op keer doen.

Ja ik weet het, het klinkt een beetje bullshitterig maar probeer het gewoon. echt een stevige klap, maar ook niet als een mokerslag. (denk maar aan een damesbil, maar dan net iets harder :P )

[ Voor 13% gewijzigd door Pinin op 17-01-2010 14:53 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Anoniem: 144949 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 13:58:
[...]
Hoe zou dat dan werken?
Misschien mis ik iets maar we spreken toch gewoon over een spanningsbron (met te hoge spanning) en een verbruiker (de lamp)? Heb je misschien een principeschema van de huidige situatie?
Dan gebruik je de overige bedrading als weerstand, alhoewel ik me afvraag of er genoeg stroom door een 100K weerstand gaat om effect te hebben. Weerstandje in serie zou het moeten doen.

@pinin: dan heb je ergens een slecht contactje. Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je de lamp eruit haalt en weer erin stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Mastermind schreef op zondag 17 januari 2010 @ 12:46:
Nou bedankt voor de tips! Osram lampen zijn trouwens ook 12V, en had ik al eens geprobeerd maar dat helpt weinig.
Volgens mij begrijp je me verkeerd. Osram maakt speciale lampen voor auto's met een hogere boordspanning. Daar staat ook gewoon 12V op, maar het typenummer is verschillend.
Gewoon ernaar vragen, dan krijg je de juiste. Zo niet, mag je mij ook mailen dan zorg ik dat je de juiste krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

MBV schreef op zondag 17 januari 2010 @ 17:30:
[...]
@pinin: dan heb je ergens een slecht contactje. Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je de lamp eruit haalt en weer erin stopt.
Ja dat lijkt/leek mij ook maar daarvoor hoeft een auto niet nieuwe lampunits, bedrading, "computer" en onderzocht te worden door een divisie in Engeland. Drie garages hebben het niet op kunnen lossen waarom random de verlichting uitvalt knipperlichten enz. bleven het wel doen. Tot nu toe heb ik er veel 307 rijders mee geholpen en verbaast. Wat de TS ermee doet zal mij een zorg zijn, het is een tip. TS kan ook één van de andere 100.000 storingen van de 307 hebben. Gelukkig was mijn auto een lease anders was ik nog de garage aan het afbetalen.

[ Voor 22% gewijzigd door Pinin op 17-01-2010 21:42 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat is "een te hoge spanning"? 14V? 15V? 16V?

Autolampen kunnen de normale oplaadspanning van een dynamo (13,6V) zonder problemen aan. Is de oplaadspanning hoger dan dat dan moet je dat verhelpen.
Laat ik het zo zeggen: geen enkele auto draait op 12V als de motor draait. Dat de lampen het niet aan kunnen is een fabeltje, als het aan de spanning ligt is er iets mis met de dynamo.
Natuurlijk kan het ook zijn dat het een mechanisch probleem is (te veel trillingen of zo).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@maasluip: boordspanning van auto's is echt zachtjesaan verhoogd. Uiteraard fluctueert het in elke auto. Verder heb je lampunits die de warmte niet kwijt kunnen, en auto's die hogere spanningspieken hebben ofzo. Maar hoe leg je dan uit dat een collega van mijn vader in een BMW 5 elke 3 maanden nieuwe lampjes moest stoppen, terwijl in een C5 dat pas na meer dan een jaar hoefde? (gebruik niet significant veranderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De boordspanning is hard begrensd door de gasspanning van een accu. Die is 14,4V, als je daarboven komt dan krijg je zwaar problemen. Dat is al sinds de uitvinding van de accu zo. Die spanning is de laatste jaren echt niet hoger geworden.

Daarbij: denk je echt dat autofabrikanten willens en wetens de spanning gaan verhogen en daarmee stukke lampen riskeren? Nee, dat ligt toch echt niet aan de spanning hoor (anders zouden alle lampjes springen) maar aan de lamp zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 18-01-2010 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Maasluip schreef op maandag 18 januari 2010 @ 11:49:
De boordspanning is hard begrensd door de gasspanning van een accu. Die is 14,4V, als je daarboven komt dan krijg je zwaar problemen. Dat is al sinds de uitvinding van de accu zo. Die spanning is de laatste jaren echt niet hoger geworden.

Daarbij: denk je echt dat autofabrikanten willens en wetens de spanning gaan verhogen en daarmee stukke lampen riskeren? Nee, dat ligt toch echt niet aan de spanning hoor (anders zouden alle lampjes springen) maar aan de lamp zelf.
Ik werk elke dag met auto's en ik kan je zeggen dat de boordspanning wel degelijk hoger is geworden in sommige gevallen. Waarvoor denk je anders dat ze er speciaal lampen voor ontwikkelen? Met oudere auto's zit je met draaiende motor aan de accupolen gemeten ergens tussen de 13,2 en 13,6 volt, bij veel nieuwere gaat het soms al richting 14 volt. Dat de gasspanning 14,4V is wil nog niet zeggen dat alle auto's ook op die grens zitten, dat zou niet goed zijn. Het feit dat met nieuwere electronica de bovengrens nauwkeuriger en met minder fluctuaties vast kan worden gehouden is er wel de reden van dat de boordspanning iets omhoog is gegaan. De fabrikanten zorgen op die manier dat de boordelectronica beter zijn werk kan doen als er veel verbruikers zijn ingeschakeld. Dat de normale lampen daardoor sneller doorbranden is bijzaak, en dat probleem is, zoals ik al eerder meldde, heel simpel op te lossen door daar de lampen op te kopen. Zoals het hoort dus.

Dus ja, de fabrikanten verhogen willens en wetens de boordspanning (iets). En nee, ze riskeren daarmee niets, dat doet de (onwetende) consument door zelf lampen te halen en daarbij niet te vermelden dat er lampen in zijn auto moeten die een iets hogere boordspanning zonder problemen aankunnen.
Die lampen kosten trouwens hetzelfde als de normale uitvoeringen.

Ik zou dus eerst maar eens wat zoeken voordat je iets verklaart als "onmogelijk" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MadMan schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:06:
[...]

Ik werk elke dag met auto's en ik kan je zeggen dat de boordspanning wel degelijk hoger is geworden in sommige gevallen. Waarvoor denk je anders dat ze er speciaal lampen voor ontwikkelen?
Waarom ontwikkelen ze dan geen lampen met een bedrijfsspanning van 14V? Waarom wordt dat niet op de lamp aangegeven? Waarom staat het niet in het instructieboekje dat je dat soort lampjes nodig hebt? Waarom geeft dan zelfs de dealer gewoon "lampjes" zonder er specifiek bij te zeggen "ja, je moet in dit type auto lampen monteren voor een hogere spanning"? Waarom worden die lampjes dan zelfs niet standaard gemonteerd? Waarom zijn het alleen de koplampen die er last van hebben?
En ik kan me echt niet indenken dat een auto een paar jaar lang gestest wordt en dat ze tijdens die testperiode elke 3 maanden een lampje moeten vervangen omdat de spanning te hoog is. Dat valt op de een of andere manier op, denk je niet? Zoiets heet "ontwerpfout".

En als de dynamospanning zo goed geregeld kan worden, waarom kunnen ze het dan niet zo regelen dat die met veel gebruikers ook gewoon 12V is? Juist als je de spanning niet kan regelen en de dynamo te weinig vermogen kan leveren wil je een zo hoog mogelijke onbelaste spanning.
Wil je een stabiele spanning met de mogelijkheid veel vermogen af te geven dan monteer je een zwaardere dynamo.

Sorry, maar je hebt me niet overtuigd dat dat het probleem+oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Maasluip schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 08:03:
[...]

Waarom ontwikkelen ze dan geen lampen met een bedrijfsspanning van 14V? Waarom wordt dat niet op de lamp aangegeven? Waarom staat het niet in het instructieboekje dat je dat soort lampjes nodig hebt? Waarom geeft dan zelfs de dealer gewoon "lampjes" zonder er specifiek bij te zeggen "ja, je moet in dit type auto lampen monteren voor een hogere spanning"? Waarom worden die lampjes dan zelfs niet standaard gemonteerd? Waarom zijn het alleen de koplampen die er last van hebben?
En ik kan me echt niet indenken dat een auto een paar jaar lang gestest wordt en dat ze tijdens die testperiode elke 3 maanden een lampje moeten vervangen omdat de spanning te hoog is. Dat valt op de een of andere manier op, denk je niet? Zoiets heet "ontwerpfout".

En als de dynamospanning zo goed geregeld kan worden, waarom kunnen ze het dan niet zo regelen dat die met veel gebruikers ook gewoon 12V is? Juist als je de spanning niet kan regelen en de dynamo te weinig vermogen kan leveren wil je een zo hoog mogelijke onbelaste spanning.
Wil je een stabiele spanning met de mogelijkheid veel vermogen af te geven dan monteer je een zwaardere dynamo.

Veel spanningregelaars zitten precies op 14,4volt.
Vanaf 14,1 volt kom je ook wel tegen, het voordeel van een hoge spanning is dat je de maximale capaciteit uit een accu kan halen ook bij koud weer.
Voor de levens duur van de accu maakt deze hogere spanning niet heel veel meer uit. De accu zou iets langer mee gaan op 13,8 volt maar loop je een grotere kans dat je in de winter niet meer kan starten.
Auto lampjes zijn niet gemaakt voor 12 volt maar voor +/-14 volt. Dat er nog 12 volt opstaat heeft te maken dat iedereen gewend is aan 12 volt. Het zelfde voor 24 volt wat eerder 28 of 29 volt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Part schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 10:21:
[...]

Auto lampjes zijn niet gemaakt voor 12 volt maar voor +/-14 volt. Dat er nog 12 volt opstaat heeft te maken dat iedereen gewend is aan 12 volt. Het zelfde voor 24 volt wat eerder 28 of 29 volt is.
Dat is precies wat ik zeg, maar MadMan wil daar niet aan.

Het probleem van die lampjes ligt niet aan de hoge spanning. Niet als die spanning 14 of 14,4V is. Het probleem ligt ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hoe hoger de spanning, hoe meer warmte. Combineer die warmte met kunststof lampen en de kleine ruimte waarin alles weggebouwd wordt en je hebt je antwoord. Lampen kunnen de warmte niet goed kwijt, waardoor ze sneller doorbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Maasluip schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 08:03:

Dat gaat niet, omdat je met een grote stroomsterkte zit. Pak nu iets simpels als zo'n blower voor op de sigarettenaansteker, dat trekt zo 120W*. Om 120W bij 12V te krijgen heb je 10A nodig, bij 14V is dat maar 8,6A, wat veel minder verliezen in de kabels oplevert. Als je electronica achter een gestabiliseerde voeding zit heb je dus een stuk minder stroomverbruik. Eigenlijk zou de boordspanning voor moderne auto's naar 40V moeten, zou kabels een stuk dunner maken. Maar ja, legacy...

*) niet gecheckt, als het 60W is door 2en delen. Anders pak je de achterruitverwarming, die gaat daar wel dik overheen.

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 19-01-2010 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die 40V zie je al veel meer met Hybrides en auto's met start/stop systeem. Als je start/stop gaat implementeren met een standaard loodaccu op 12V duurt het niet lang voordat dat ding helemaal aan gort gestart is door de grote stromen die getrokken worden door een startmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MBV schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 11:25:
[...]

Dat gaat niet, omdat je met een grote stroomsterkte zit. Pak nu iets simpels als zo'n blower voor op de sigarettenaansteker, dat trekt zo 120W*. Om 120W bij 12V te krijgen heb je 10A nodig, bij 14V is dat maar 8,6A, wat veel minder verliezen in de kabels oplevert. Als je electronica achter een gestabiliseerde voeding zit heb je dus een stuk minder stroomverbruik.
Maar daar moet je het wel op ontwerpen. Een apparaat wat bij 12V 120W trekt, zal niet op een magische manier maar 8,6A trekken als er 14V op staat. Sterker nog, je hebt meer kans dat er meer stroom gaat lopen (weerstand blijft gelijk, dan betekent dat er bij een hogere spanning een hogere stroom gaat lopen).

Zo ook bij lampjes. Het is geen probleem om een 55W 14V lamp te maken, maar als je een 55W 12V lamp maakt en je zet er 14V op, dan krijg je opeens 75W lamp.
En ik kan me niet indenken dat dat "by design" is. Misschien is de lamp zo dat hij 55W 14V is en brandt hij niet door. Misschien is de boordspanning echt 14V en kan een 12V lamp dat niet aan. Maar dat is niet de schuld van de lamp, dat is de schuld van de boordspanning, verantwoordelijkheid van de fabrikant dus. Die moet maar zorgen dat hij een fatsoenlijke auto levert.

/gaat toch eens de spanning op de lamp van mijn ZX meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gewoon Philips LongLife erin hangen, en nergens last meer van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
MBV schreef op zondag 17 januari 2010 @ 17:30:
[...]

Dan gebruik je de overige bedrading als weerstand, alhoewel ik me afvraag of er genoeg stroom door een 100K weerstand gaat om effect te hebben. Weerstandje in serie zou het moeten doen.

100 ohm moet het zijn (geen Kilo-ohm). Het lampje zelf is 8 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Mastermind: leg eens uit waarom het zou helpen om een weerstand parallel te zetten? Theoretisch, als draden geen weerstand hebben, verandert er namelijk helemaal niets aan de spanning over je lampje; je stroomverbruik wordt er alleen zinloos hoger van.
@Maassluip: voor gestabiliseerde systemen geldt dat zeker wel, en dan denk ik aan de electrische stuurbekrachtiging, de injectiesystemen, waarschijnlijk de radio, anders ontworpen achterruitverwarming, dat soort zooi. En makkelijker starten in de kou lijkt me ook een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MBV schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:23:
@Mastermind: leg eens uit waarom het zou helpen om een weerstand parallel te zetten? Theoretisch, als draden geen weerstand hebben, verandert er namelijk helemaal niets aan de spanning over je lampje; je stroomverbruik wordt er alleen zinloos hoger van.
@Maassluip: voor gestabiliseerde systemen geldt dat zeker wel, en dan denk ik aan de electrische stuurbekrachtiging, de injectiesystemen, waarschijnlijk de radio, anders ontworpen achterruitverwarming, dat soort zooi. En makkelijker starten in de kou lijkt me ook een voordeel.
Hoe komt makkelijker starten erbij? De rustspanning van een accu verandert niet als je de oplaadspanning omhoog zet. De rustspanning is en blijft 12,7V bij een volle accu.
Het enige voordeel van een hogere laadspanning is dat je de accu sneller oplaadt.

@Mastermind:
Mijn elektrokennis al 15 jaar oud, maar als je een weerstand van 108 Ohm hebt en daar 14V overheen zet, dan gaat er maar een stroom van 0,13A lopen. Dat op een lampje van 8 Ohm geeft een vermogen van 0.13 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Inderdaad, bij parallelschakelen blijft de spanning hetzelfde. Lang geleden voor mij ;)
Dan inderdaad toch maar een hoog-vermogensdiode in serie schakelen. Zal 's ff bij de elektronicaboer navragen of ze er 1 hebben die in serie met een autolamp kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

wat was er mis met een weerstand van 0.5 Ohm in serie zetten? Die heb je voor een paar euro bij conrad, zelfs voor 50W. De lokale elektro-boer zal daar ook wel iets voor hebben (of 2 1-ohm-dingen parallel, zelfde effect).
Een diode zal toch bij gelijkstroom hetzelfde effect hebben? (tenzij je een LED pakt natuurlijk :P)

[ Voor 18% gewijzigd door MBV op 19-01-2010 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Ik ben niet overtuigd dat dit bij een 307 gaat helpen.
en..
hoe reageert het can(?)-bus syteem op de weerstand

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Waarschijnlijk reageert die helemaal nergens op, aangezien de toegevoegde weerstand nog binnen de meetwaarden ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Maasluip schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 10:27:
[...]

Dat is precies wat ik zeg, maar MadMan wil daar niet aan.

Het probleem van die lampjes ligt niet aan de hoge spanning. Niet als die spanning 14 of 14,4V is. Het probleem ligt ergens anders.
Waar wil ik niet aan?
Wat ik getypt heb is gebaseerd op feiten. Dat jij niet kunt geloven dat het toch echt op die manier gedaan word kan ik blijkbaar niet veranderen. Ga anders gewoon eens vragen bij een automaterialenzaak.

Kijk, dat het helemaal nergens op slaat dat die lampen blijkbaar nodig zijn en dat dat nergens wordt vermeld (buiten sommige handleidingen en de meeste merkdealers), ben ik natuurlijk volledig met je eens. Maar daar gaat het in dit topic niet over. Het gaat erom dat standaard lampen in de auto van de TS snel doorbranden, en juist speciaal daarvoor zijn de lampen die ik eerder al noemde in het leven geroepen.
Op die lampen staat trouwens wel degelijk een aparte type-aanduiding.

Autofabrikanten van dergelijke auto's testen trouwens ook met DIE lampen erin, en dergelijke auto's worden nieuw ook gewoon geleverd met dat type lampen. Dat een consument vervolgens een normaal type lampje in zijn armaturen zet daar heeft de fabrikant niets mee van doen. Dat is de schuld van de consument die blijkbaar niet goed (genoeg) oplet om dit soort dingen te weten. Onder andere instructieboekjes zijn daar handig voor, en anders is het altijd nog een optie om bijvoorbeeld aan een merkdealer te vragen hoe het zit.
Of aan iemand zoals ik, met jarenlange ervaring in dit soort dingen.

Dat jij dat verder niet kunt of wilt geloven, daar heb ik geen boodschap aan. Ik weet dat het zo is, uit eigen ervaring en uit ervaringen met mijn klanten.
Branden de lampen vaak door, zet ik er gewoon standaard de voorgenoemde lampen in, natuurlijk nadat ik eventuele andere oorzaken zoals een defecte spanningsregelaar uitgesloten heb. En het is blijkbaar een wonder, want volgens jou kan het niet, maar in _alle_ gevallen was het gevolg dat de lampen een normale levensduur hadden/hebben. Simpel as that, doe ermee wat je wilt. Je krijgt dit advies niet van de gemiddelde tweaker, maar van een tweaker die er ten eerste jaren voor gestudeerd heeft, en ten tweede jaren ervaring in heeft.

Trouwens, over dat afregelen. Als de spanning veilig iets verhoogd kan worden, is de kans dat de spanning te ver zakt natuurlijk evenredig kleiner. En dat is met de huidige boordelectronica die het liefst altijd ruim voldoende prik heeft de beste oplossing die de fabrikanten op dit moment met de huidige techniek kunnen brengen zonder de kosten onzinnig hoog te maken met als enige reden dat de lampen dan minder snel doorbranden. Daar zijn immers de voorgenoemde lampen voor, dat is een veel efficiëntere oplossing. Dat het geen mooie of nette oplossing is ben ik, wederom, volledig met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Madman, heb je een type nummer?
(bij voorkeur voor H1 lampjes)

[ Voor 43% gewijzigd door Part op 19-01-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Ik zal morgen hier een lijstje neerzetten met alle typen Osram lampen die geschikt zijn voor een hoger dan standaard voltage. Dat zal tegen de avond zijn, overdag heb ik het morgen heel druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat betreft consument die de verkeerde lampen koopt, schuif dat maar mooi op de verkoper af. Ik kom bij het magazijnloket van de dealer, en vraag om 2 H7 lampjes voor een Peugeot 206. Dan hoort hij mij geschikte lampen te geven. Vervolgens krijg ik een setje OEM Peugeot H7 lampjes. Nadat ik de opmerking maak: "Ik hoop dat deze langer meegaan dan de flipsen, want die waren in 3 maand stuk", pakt hij ineens een setje Osram lampjes, die ook gewoon hetzelfde kosten.
Nou moet ik zeggen dat de vorige OEM lampjes het destijds bijna een jaar hebben uitgehouden, dus grote kans dat ze ook gewoon aan de eisen voldoen, maar feit dat de dealer na die opmerking andere lampjes pakt zegt al genoeg.

Overigens ben ik sowieso voorstander van Osram. Toen ik nog in een automaterialenzaak werkte hebben we destijds onze handen weten te leggen op een lading OEM Osram lampjes, dingen kostten maar 1 euro meer dan lampjes van het hupsieflupsie merk, maar klanten waren er tevreden over. Als iemand kwam voor een H7 lamp, gooide ik er standaard Osram in. Alleen als er gevraagd werd om duurdere Philips lampjes of als iemand echt op de euro moest bezuinigen kwam er wat anders in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Pinin schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 17:52:
hoe reageert het can(?)-bus syteem op de weerstand
Dat heeft er helemaal niks mee te maken: de weerstand zet je namelijk direct bij de koplamp, niet in de CAN-bus. In het ergste geval denkt de auto dat de koplamp kaput is.

Maargoed, lampjes gemaakt voor een hoger voltage hebben precies hetzelfde effect: weerstand iets hoger waardoor de stroomsterkte goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:02

scorpionv

This space for rent

Haha, humor, ik heb net scheldend een H4 lamp staan vervangen, zie ik dit topic.

Die stomme verenstalen clipjes, die moet ik er altijd met een tang uitbuigen 8)7

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

scorpionv schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 19:44:
Haha, humor, ik heb net scheldend een H4 lamp staan vervangen, zie ik dit topic.

Die stomme verenstalen clipjes, die moet ik er altijd met een tang uitbuigen 8)7
Het zou gemakkelijk met de hand moeten kunnen. Misschien eerder al eens verbogen.

Mijn ervaring is dat de H4 lampjes veel langer mee gaan als H1 lampen. H4 lampen gingen met gemak 50K mee maar de H1 die ik nu heb zijn vaak binnen 10K al stuk.
Philips en Bosch waren soms na 3K al stuk. Beste ervaring heb ik tot nu toe met goedkope Lidl lampjes. Deze koste nog niet de helft van de merk lampjes en je krijgt er nog een stel andere lampjes bij en wat zekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Ik heb effe niet veel tijd gehad, maar de groothandel gaat me een catalogus van Osram sturen met daarin alle typen lampen die ze verkopen. Zodra ik hem binnen heb zal ik wat gegevens overtypen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:02

scorpionv

This space for rent

Zoiets: Osram catalogus?

Als ik op pagina 25 kijk zie ik GIGANT® HEAVY-DUTY BILUX® lamps – vibration-resistant design staan. Zijn dat die speciale sterkere lampen?

Of moet je die nieuwe Ultra Life lampen (deze vervangen de LIGHT@DAY serie) nemen, met 3 keer langere levensduur? 3 jaar garantie klinkt op zicht wel goed, maar ik moet het nog zien: "OSRAM is the first manufacturer who even offers a three year guarantee for ULTRA LIFE headlamps."

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

scorpionv schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 16:29:
Zoiets: Osram catalogus?

Als ik op pagina 25 kijk zie ik GIGANT® HEAVY-DUTY BILUX® lamps – vibration-resistant design staan. Zijn dat die speciale sterkere lampen?

Of moet je die nieuwe Ultra Life lampen (deze vervangen de LIGHT@DAY serie) nemen, met 3 keer langere levensduur? 3 jaar garantie klinkt op zicht wel goed, maar ik moet het nog zien: "OSRAM is the first manufacturer who even offers a three year guarantee for ULTRA LIFE headlamps."
Kansloze garantie.
OSRAM ULTRA LIFE headlamps that fail to work properly as a result of a product defect in non-commercial applications during the 3-year period are covered by the OSRAM guarantee.

Please note: The guarantee applies only to countries with customer service addresses listed here.

To receive a replacement, please send the defective lamp in a protective package along with your cash register receipt and postage paid by the sender to the OSRAM contact address in your area. Your statutory rights to non-defective goods remain unaffected

Het moet dus een productie defect zijn. Toon dat maar eens aan.
Dan mag je het opsturen na Osram voor 6,75 euro verzendkosten. Moet dan wel een heel duur lampje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:19

-tom-562

Oliesjeik

Sowieso, hoeveel mensen gaan er daadwerkelijk gebruik maken van die garantie.
Het kost meer tijd en moeite om de boel op te sturen, dan dat het uiteindelijk oplevert.

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1