Waar wil ik niet aan?
Wat ik getypt heb is gebaseerd op feiten. Dat jij niet kunt geloven dat het toch echt op die manier gedaan word kan ik blijkbaar niet veranderen. Ga anders gewoon eens vragen bij een automaterialenzaak.
Kijk, dat het helemaal nergens op slaat dat die lampen blijkbaar nodig zijn en dat dat nergens wordt vermeld (buiten sommige handleidingen en de meeste merkdealers), ben ik natuurlijk volledig met je eens. Maar daar gaat het in dit topic niet over. Het gaat erom dat standaard lampen in de auto van de TS snel doorbranden, en juist speciaal daarvoor zijn de lampen die ik eerder al noemde in het leven geroepen.
Op die lampen staat trouwens wel degelijk een aparte type-aanduiding.
Autofabrikanten van dergelijke auto's testen trouwens ook met DIE lampen erin, en dergelijke auto's worden nieuw ook gewoon geleverd met dat type lampen. Dat een consument vervolgens een normaal type lampje in zijn armaturen zet daar heeft de fabrikant niets mee van doen. Dat is de schuld van de consument die blijkbaar niet goed (genoeg) oplet om dit soort dingen te weten. Onder andere instructieboekjes zijn daar handig voor, en anders is het altijd nog een optie om bijvoorbeeld aan een merkdealer te vragen hoe het zit.
Of aan iemand zoals ik, met jarenlange ervaring in dit soort dingen.
Dat jij dat verder niet kunt of wilt geloven, daar heb ik geen boodschap aan. Ik weet dat het zo is, uit eigen ervaring en uit ervaringen met mijn klanten.
Branden de lampen vaak door, zet ik er gewoon standaard de voorgenoemde lampen in, natuurlijk nadat ik eventuele andere oorzaken zoals een defecte spanningsregelaar uitgesloten heb. En het is blijkbaar een wonder, want volgens jou kan het niet, maar in _alle_ gevallen was het gevolg dat de lampen een normale levensduur hadden/hebben. Simpel as that, doe ermee wat je wilt. Je krijgt dit advies niet van de gemiddelde tweaker, maar van een tweaker die er ten eerste jaren voor gestudeerd heeft, en ten tweede jaren ervaring in heeft.
Trouwens, over dat afregelen. Als de spanning veilig iets verhoogd kan worden, is de kans dat de spanning te ver zakt natuurlijk evenredig kleiner. En dat is met de huidige boordelectronica die het liefst altijd ruim voldoende prik heeft de beste oplossing die de fabrikanten op dit moment met de huidige techniek kunnen brengen zonder de kosten onzinnig hoog te maken met als enige reden dat de lampen dan minder snel doorbranden. Daar zijn immers de voorgenoemde lampen voor, dat is een veel efficiëntere oplossing. Dat het geen mooie of nette oplossing is ben ik, wederom, volledig met je eens.