Goede hardware voor mijn Server 2008 R2 config

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views

• lennon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-01 00:08
Hey,

Gisteren een super hoop pagina's gelezen in het zuinige server topic, echter ik zie dat de meeste mensen daar een pure NAS/router/HTPC willen maken. Ikzelf wil met windows server 2008 r2 + AD + Exchange 2010 aan de slag, natuurlijk wel met een systeem dat het energieverbruik een beetje binnen de perken houdt. Ik had een config bedacht maar ik weet nu tegenwoordig echt niet meer of dit nu overkill is of niet. Ter algemene informatie; mijn server moet AD, EX2010, een aantal VM's en download / par / rar draaien (vandaar geen ATOM o.i.d.)
Mijn voorlopige config:

i5 750, 4 gb DDR3, Intel DP55WB + 4 x 1.5 Gb samsung 5400 rpm (gaat in raid 5)

Mijn vraag is nu is dit overkill worden voor mijn gebruik? M.a.w. kan ik met 'mindere' componenten aan de slag? En hoe zit het met de zuinigheid?

KahN

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:37
Als eerste mag ik aannemen dat je server voor prive doeleinden bedoelt is. Mocht dat niet zo zijn, zou ik sowieso niet voor zelfbouw kiezen.

Dat terzijde afgaande op de componenten die je hier noemt hebben we het over een budget van? een eurotje of 1000 schat ik? Waarom zou je niet dan alsnog kijken naar een "echte" server, bijv. HP Proliant ML110 G5 of een Acer servertje, quadcore cpu (Xeon of Q9x50) met 8gb geheugen is kwa prijs best te doen en ook goed zelf te upgraden (dus geen dure hp componenten selecteren bij je bestelling)

Als je multiple VM's wilt gaan draaien, zul je moeten opletten met je schijven denk ik. Alles in één RAID 5 gooien wil zeggen dat je 3 of 4 vm's allemaal achter elkaar in de rij gaan staan om hun bewerkingen uit te laten voeren, waarom niet bijvoorbeeld 2 of 3 keer een raid0 of als je voor zekerheid wil gaan raid1, misschien een aparte sata controller erin.

just my 2 cent's

4 Gb voor virtualizatie is imho ook een beetje aan de lage kant

[ Voor 6% gewijzigd door loewie1984 op 15-01-2010 09:53 ]

discogs

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mocht je VM's gaan gebruiken, zou ik van te voren bepalen op welke manier. Ga je een Hypervisor toepassen a la ESXi of Hyper-V, of ga je vmware workstation/player of bijv virtualbox gebruiken?

Daarbij is, zodra je meerdere VM's gaat draaien 4GiB geheugen echt te weinig, Exchange wil graag flink wat geheugen hebben, ga dan minstens voor 8GiB (of als je budget het niet toelaat 2x 2GiB-reepjes, zodat je later kunt upgraden).

Als je raid5 gaat gebruiken, koop dan een fatsoenlijke raidcontroller, de onboard ICH10R van Intel blinkt niet uit qua schrijfprestaties.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke hardware je moet kopen is iets dat je prima zelf uit kan zoeken, zie PMG Beleid.
Natuurlijk zijn er een aantal plekken om te kijken om je op weg te helpen. Kijk eens in Complete Systemen & Laptops naar de BBGs en ervaringen topics.
Voor specifieke vragen kun je nieuw topic openen, maar geef dan wel aan wat je hebt gevonden en wat je specifieke vragen zijn.

Dit topic is gesloten.