Server Backup op NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 17:17
Voor een klein bedrijfje hebben we besloten backups op een NAS te gaan maken.
Dit omdat het gewoon te vaak vergeten word tapes te wisselen.
Ook gaat het alleen om het opslaan van locale bestanden van de laptops. Het financiele gebeuren gaad via een online booekhouding. (men wil de bestanden dus alleen beschermen tegen overschrijven / wissen en een eventeel defect op de server)

Er is gekozen voor een WD ShareSpace 4TB (RAID 0/1/5)
Wat zouden jullie aanraden qua raid ??

De bedoelling is gewoon dagelijks een kopie van alle bestanden in een mapje op de dan te maken.
Door de grote kun je op deze manier heel veel kwijt natuurlijk.
Is het slimste dit met een backup programma te doen of met een simpel scriptje ??

Graag jullie advies....
Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanuit het oogpunt voor redundancy en capaciteit zou ik voor RAID 5 gaan.
Ga je vanaf nu alleen nog maar de NAS gebruiken voor backup?
Ik zou hiernaast van de NAS nog een (wekelijkse) tapebackup maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
RAID 1 of 5. Maar dat laatste zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn, omdat ik denk dat er maar 1 of 2 schijven inzitten (en er nog 2 of 3 schijven bijgeplaatst kunnen worden):

Van de WD site:
RAID capability - Offers multiple RAID configurations for data protection and speed -- RAID 0 (Striped), RAID 1 (Mirrored) and RAID 5. The RAID 5 mode, only available on the fully-populated 4-drive system, is the recommended mode to achieve both high-performance and data protection through redundancy.

Mochten er toch 4 schijven inzitten, dan raid 5.

EDIT:
In het 2TB model zitten inderdaad 2 schijven, waardoor RAID 5 niet mogelijk is:

Here we have the 2TB model which ships with a pair of 1TB Western Digital Caviar GreenPower hard disks, though a 4TB model is also available for around £620 including VAT which also seems pretty good value. The drives are installed in cold-swap carriers which means you'll need to power the system off to replace them.

BRON

Dus RAID 1 is het beste, maar dan kun je maar 1 TB aan data opslaan.

[ Voor 45% gewijzigd door L.N. op 15-01-2010 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik raad aan het uit te besteden. Het is bijna schandalig om dit als leerproject te gebruiken. Zorg eerst dat je alle ins en outs kent voor je je aan dit soort dingen waagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
Het gaat dus om de 4TB versie.
En ja daar zitten 4 schijven in van 1 TB

Er zal inderdaad 1 keer per week nog een backup op tape gamaakt worden. (hoe we dit voor elkaar krijgen weet ik nog niet, mensen moeten echt gaan meewerken)

@cheatah, bedankt voor jou advies, maar dat was niet helemaal wat ik vroeg. De rest heb ik zelf ook draaiend gekregen. Alleen de kennnis van backupen op een NAS is bij mij 0.

Heeft iemand een idee over hoe dit softwarematig het makkelijkst en beste te doen ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
MikeT80 schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 09:28:

Heeft iemand een idee over hoe dit softwarematig het makkelijkst en beste te doen ???
Daarvoor is het handig te weten welke software je server draait. Tenminste, ik neem aan dat de data die gebackupped moet worden op de server staat.

Maar ik zou je aanraden om er zelf niet mee te gaan klooien en het door een professioneel iemand te laten doen. Dat is niet bedoelt als belediging! Maar een goede backup is zeer belangrijk en het zou zonde zijn dat op het moment dat je de backup nodig hebt, blijkt dat je ergens een vinkje bent vergeten te zetten (oid).

Bovendien vraag ik me af of je de juiste oplossing voor het probleem hebt gekozen. Je wilt jouw data voornamelijk beschermen tegen per ongelijk wissen of overschrijven. Met 4 TB (3 TB effectief als je RAID5 gebruikt), kun je al jouw data vast maar 1 keer opslaan. Of te wel, als je vandaag een bestand wist, dan wordt deze bij de volgende (dagelijkse) backup ook gewist. Je moet dus binnen maximaal 24 uur het bestand terugplaatsen . In de praktijk komen mensen er pas na een dag of langer achter dat ze het bestand hebben gewist en dan heb je niets meer aan de backup.....

[ Voor 29% gewijzigd door L.N. op 15-01-2010 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
Het gaat om een windows server 2003SBS.
Met tapje weet ik inmiddels aardig me weg..

Zit alleen te denken of ik hier een backup programma ga gebruiken (hoe krijg ik het dus in verschillende mapen?)
Of dat ik gewoon een xcopy of robocopy script schedule die elke nacht draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Een goed backup programma zorgt voor een historie. Een standaard scriptje geeft je geen historie, of je moet daar weer rekening mee gaan houden. Als een fout wordt gesynced en je houdt geen historie bij ben je als nog data kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Backup van user laptops ... moeilijk probleem. Je kan denk ik een paar goedkope manieren gebruiken mits je concessies doet. Misschien kijken naar roaming profiles en dan alleen de server backuppen of iets gaan klooien met synctoy van ms. Uiteraard zoals eerder genoemd is Robocopy een goedkope krachtige optie in combinatie met een goed script.

Ik vraag mij namelijk sterk af of je een backup programma kan vinden dat wil backuppen naar een NAS en nog betaalbaar is ook.

En een NAS is geen volwaardige backup, tapes helaas wel icm een goed backup plan hoe lastig ze ook zijn.
Pagina: 1