Windows 7 booten/installeren duurt ontzettend lang

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 15:10
Ik heb ook al een tijdje een irritand probleem, maar nam er altijd genoegen mee en had eigenlijk niet veel zin om dit op te losen. Nu begint het wel heel vervelend te worden, dus wil er wat aan gaan doen.

Mijn probleem is als volgt:
Ik heb vandaag mijn systeem een herinstallatie gegeven van windows 7 (stond er voor de tijd ook al op). Maar zogauw ik op een toets moet drukken om vanaf dvd op te starten duurt het ontzettend lang voordat het volgende scherm komt (zo'n 5 minuten).

Vervolgens kan ik verder met de installatie tot voor het scherm dat ik de overeenkomt moet accepteren, voordat dit scherm komt duurt het ook wel 5 minuten. dan gaat het allemaal prima tot het venster waar hij windows bestanden gaat installeren, het installeren (dus de eerste stap) gaat ook prima, maar dan moet hij de bestanden uitpakken. Bij deze stap lijkt het alsof de pc vastgeslagen is (numlock kan ik nog wel aan en uit doen, dus volgens mij staat hij dan niet helemaal vast), en na een hele tijd gaat hij ook hier mee verder.

Als ik dan eindelijk windows erop heb staan (ben ik alweer een goed uur verder als het niet langer is) en ik moet de pc opnieuw opstarten voor windows update's en dergelijke, blijft hij op het scherm hangen welke aangeeft dat windows aan het opstarten is. Eerder bleef het hdd lampje branden, en was hij zo klaar, maar het lijkt nu dat hij helemaal niets aan het doen is, geen hdd die geluid maakt noch het lampje wat brand. Na een paar minuten gaat dan eindelijk dit lampje branden en duurt het nog een keer zolang als dat hij normaal zou doen met opstarten.

Ook als ik bijvoorbeeld codmw2 ga doen met een paar maten, zitten zij al lang in de server en is bij mij de map nog aan het laden (terwijl ik een sneller systeem heb). Bij het level laden blijft hij bij drie kwart vast staan, en gaat vervolgens verder waar hij gebleven is. Dit is overigens bij meerdere games, dat mijn laadtijd langer is dan normaal is.

Wie o wie kan mij hier van af helpen, want vind het wel vreselijk irritand worden nu.

Systeem specs:

C2D E6600 @ 3.6ghz
2x1GB OCZ Platinum XTC PC6400
Asus P5W DH Deluxe
ATi HD 4890 1GB

Systeem specs maat:

C2D E6600 @ 3.0ghz
2x1GB OCZ Platinum XTC PC6400
Asus P5W DH Deluxe
ATi x1900xt 512MB

Ik weet trouwens niet of dit in het goede topic is geplaatst, ik zit net te denken dat dit ook wel eens onder het kopje hardware kan vallen. Als dit het geval is, mijn excuses en mag hij wel verplaatst worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Rickz op 15-01-2010 00:38 ]

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Dat Windows 7 op sommige systemen bijzonder traag installeert is een vrij bekend probleem. De reden waarom je games trager geladen worden is lastiger te verklaren. Wellicht heb je teveel (opstart) programma's op de achtergrond draaien? Pc's kunnen qua hardware weliswaar hetzelfde zijn, maar degelijke tweaks kunnen de twee nog behoorlijk doen verschillen in prestaties. Wat voor opslagmedia gebruikt die kameraad van je? Heeft hij misschien een raid configuratie (of ssd) en jij misschien een single drive? Is Windows 7 misschien nog op de achtergrond aan het updaten?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:00
Misschien kan je eens een HDtestje doen? Je weet nooit dat hij een beetje bagger is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 15:08

JohnD

Bernd

heb je geen diagnostic events in je eventviewer staan? Zie Application en services logs --> MS --> Windows --> Diagnostics-performance. Hier staat waarschijnlijk vanalles in maar misschien dat je iets over je HDD kan vinden.

Verder heeft heeft w7 een standaard Data collector set die je eens kan laten lopen voor dit soort problemen zie de performance monitor -- >data collector sets --> System --> system performance.

[ Voor 11% gewijzigd door JohnD op 15-01-2010 08:30 ]

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
Zucht, leuk zo'n laptop als je van rechts naar links beweegt op je mousepad en de browser terug gaat nadat je een heel verhaal getypt hebt :(. Naja nog maar een keer dan.

Ik had net iets gelezen over de jmicron controller op dit board. Het schijnt een nogal brakke controller te zijn, en de mogelijkheid is er dat mijn boot schijf (samen met een paar andere schijfen) op deze controller aangesloten zijn. Dus wou vanmiddag even proberen om alleen de boot schijf aantesluiten op de andere controller (ben de naam even kwijt) en voor de rest geen schijven aan te sluiten.

De schijf die ik als bootschijf gebruik is trouwens een 160GB 7200RPM 8MB cache (denk dat hij wel vrij langzaam is)

Als dit ook niets uithaalt, dan ga ik denk ik een raidcontroller kopen (een beetje goedkope) 2x 1TB schijven in raid, en de snelste schijf die ik nu heb als bootschijf gebruiken. Maar dit is nog een beetje een toekomst plan.

Ik heb trouwens de volgende schijven in mijn syteem hangen:

160GB
250GB
320GB
500GB (niet aangesloten)
750GB

Wat ik vanmiddag ga doen:

Diagnostics event bekijken.
Data Collecter set laten draaien.
Alle schijfen ontkoppelen, en alleen de bootschijf op de juiste controller aansluiten.
Andere schijf als bootschijf gebruiken.

edit: Wat me net nog te binnen schoot, ook bij het installeren van vista was hij erg traag.

[ Voor 3% gewijzigd door Rickz op 15-01-2010 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenb
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-10-2023
Mijn notebook had ook issues, bij mij bleek het achteraf 1 RAM sim module te zijn die niet lekker was en bij de installatie het proces extreem vertraagde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik het opgelost heb, maar hij blijkt nu weer normaal te doen. Ik heb 2 schijven van 160GB in raid gezet, en hij doet nu weer gewoon. Ook heb ik een bios update gedaan.

Maar aan beide dingen die ik gedaan heb lijkt het mij niet te liggen, aangezien ik na de bios update nog een keer geprobeerd heb, en hij gewoon langzaam was. En na het installeren van de raid deed hij het wel goed, maar raid heeft eigenlijk niets te maken met het opstarten van de windows setup.

Ik ben blij dat hij het nu wel gewoon doet, maar eigenlijk wel jammer dat ik er geen oplossing voor heb voor de mensen die dit probleem ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Ik heb hier vrijwel het zelfde systeem. Het gaat om het volgende systeem:

C2D E8400
4GB Kingston (2x 2GB)
Samsung 1000GB 7200rpm 32MB cache
Asus V4-P5G43 Barebone

Ik wil graag Windows 7 64bit installeren. Net wat de TS schrijft: 5 minuten wachten op het installatiescherm etc. Ik heb op het moederbord de HDD op SATA1 en de DVD drive op SATA2. Memtest loopt nu, maar heb nog geen problemen kunnen ontdekken.

Iemand nog tips? :)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:44
Henkie-Jan schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 16:22:
Ik heb hier vrijwel het zelfde systeem. Het gaat om het volgende systeem:

C2D E8400
4GB Kingston (2x 2GB)
Samsung 1000GB 7200rpm 32MB cache
Asus V4-P5G43 Barebone

Ik wil graag Windows 7 64bit installeren. Net wat de TS schrijft: 5 minuten wachten op het installatiescherm etc. Ik heb op het moederbord de HDD op SATA1 en de DVD drive op SATA2. Memtest loopt nu, maar heb nog geen problemen kunnen ontdekken.

Iemand nog tips? :)
Drivers voor SATA controller hebben bij mij het probleem verholpen. De standaard driver van Windows voor Nforce 4 (Raid) was beter dan de nieuwste van Nvidia :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Het setje heeft een Intel G43 chipset. Ik heb al twee van zulke systemen geïnstalleerd met een G45 chipset zonder problemen. Dus ik neem aan dat dat niet het probleem hoef te zijn? Heb net de bios flash gedaan. Ook geen verbetering. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Oplossing gevonden! Naar lang zoeken bleek het o-zo simpel te zijn. In de bios stond de diskette drive nog actief! Die gedisabled samen met de IDE controller. Want gebruik toch alleen SATA. En hij draait nu zoals het hoort. Dus voor mensen die dit probleem ook tegen komen: disable je diskette drive controller en zo nodig je IDE drive controller. (Als je SATA hebt natuurlijk)

Ik denk dat hier meer mensen tegen aanlopen. Dus als ergens een Windows 7 FAQ is!?

[ Voor 16% gewijzigd door Henkie-Jan op 16-01-2010 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als ik heel gemeen ben zou ik ook kunnen stellen dat dat wel onder basiskennis hardware config zou vallen :)
Devices die je niet aanwezig hebt/nooit zal gebruiken disable je in je BIOS, al was het maar om resources vrij te houden of IRQ's vrij te houden.

COMports bijvoorbeeld, ook een goeie kandidaat. Ooit eens een driverconflict gezien omdat de driver op hetzelfde hoge geheugenadres wilde zitten als een ongebruikte compoort waardoor boottijden met 3 minuten verlengd werden. Disable compoort en opeens vloog de machine door z'n boot cycle heen,

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
Dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn. Floppy drive disablen, die heb ik volgens mij ook disabled, dom dat ik daar niet aan gedacht heb.

Mijn machine draait superstabiel nu overigens. Laad tijden van bepaalde games zijn ook verkort, maar dat zal wel door de trage hdd zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Iets wat ik al standaard doe bij de Asus moederboarden namelijk floppy disable, p-ata disable en niet te vergeten ook Xpressgate disable want dat gebruik je toch niet. Ook bv dingen als seriele poort en firewire kan je in feite ook gewoon op disable zetten mits je die natuurlijk niet gebruikt. Bij de Asus boarden ook verder opletten dat je niet per ongeluk de s-ata harddisks op de 2 e-Sata poorten zet, want dan werkt ie alleen met die J-Micron controller. Dit is althans dan voor mensen met Asus boarden van de nieuwere generatie en kan misschien ook voor andere merken boarden gelden, maar dat houd ik even ten goede.
Pagina: 1