Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Privacy op internet

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor mijn scriptie onderzoek aan het doen naar privacy op het internet.

In het recent verleden heb ik een nieuwsbericht gelezen dat hackers een tool hebben gemaakt om te kijken of de overheid "meekijkt" op jouw computer.

Nu heb ik heel tweakers afgezocht maar ik kan totaal niks meer hierover vinden.

Kan iemand mij helpen?

Verwijderd

De overheid kijkt niet mee door middel van een rootkit/applicatie, ik denk eerder op basis van registratie-gegevens wat ISP's sinds vorig jaar verplicht zijn bij te houden (tot wel 5 jaar). Hierin wordt gelogged welk verkeer jij doet, welke emails jij verzend en welke sites jij bezoekt. Dit onder de mom van terrorisme-bestrijding en andere illegale bezigheden.

O.a het CIE, als zij voldoende bewijsvorming hebben tegen een individueel, zijn zij ook niet verplicht te vermelden hoe zij aan hun informatie komen. Dit is 1 van de nadelen die komen met het bewaren van gegevens van ISP's.

Verwijderd

Topicstarter
Toch heb ik iets in die richting gelezen.
Dat "programma" had een bepaalde afkorting kan ik me herrineren.

Tevens is deze informatie ook nieuw voor mij, is er iemand die hier nogmeer van weet?

Bedankt alvast.

Verwijderd

Ik geloof niet dat België of Nederland mee kijkt op je computer, maar er zijn wel andere landen (China en Rusland geloof ik) die dit wel doen.

Britse Geheime dienst waarschuwt voor Chinese spionage
Ministerie erkent 'hacken' persbureau GPD

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2010 21:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit gevonden : Bron :http://blog.iusmentis.com/2009/07/18/wet-bewaarplicht-erdoor-en-nou-nou-en/

En wat staat er dan in die bijlage voor internetproviders:

a. de toegewezen gebruikersidentificatie(s) en de gebruikersidentificatie of telefoonnummer van de beoogde ontvanger(s) van een internettelefoonoproep;
b. de gebruikersidentificatie en het telefoonnummer toegewezen aan elke communicatie die het publieke telefoonnetwerk binnenkomt;
c. naam en adres van de abonnee of de geregistreerde gebruiker aan wie het IP-adres, de gebruikersidentificatie of het telefoonnummer was toegewezen op het tijdstip van de communicatie en naam (namen) en adres (adressen) van de abonnee(s) of de geregistreerde gebruiker(s) en de gebruikersidentificatie van de beoogde ontvanger van communicatie;
d. datum en tijdstip van de log-in en log-off van een internetsessie gebaseerd op een bepaalde tijdzone, samen met het IP-adres, hetzij statisch, hetzij dynamisch, dat door de aanbieder van een internettoegangsdienst aan een communicatie is toegewezen, en de gebruikersidentificatie van de abonnee of geregistreerde gebruiker;
e. datum en tijdstip van de log-in en log-off van een e-maildienst over het internet of internettelefoniedienst gebaseerd op een bepaalde tijdzone;
f. de gebruikte internetdienst;
g. het inbellende nummer voor een inbelverbinding;
h. de digital subscriber line (DSL) of ander eindpunt van de initiatiefnemer van de communicatie.

Het gaat met andere woorden alleen over de verkeersgegevens van de persoon die toegang krijgt tot internet. Grofweg: je IP-adres, het MAC-adres van je modem en het telefoonnummer vanaf waar je inbelt.

Onder c valt ook het e-mailadres van de mensen met wie je mailt. Dat moet een provider dus wel gaan bijhouden. Maar neem je een e-maildienst af bij een aparte dienstverlener (bv. Hotmail, Gmail of mijn favoriet Fastmail.fm), dan geldt de bewaarplicht niet voor hen.

Bij het Opinieblog van XS4All maakt Niels Huijbregts, en met hem 168 reaguurders, zich terecht boos over deze wet. In de comments daar nog de intrigerende observatie dat ook inkomende mail moet worden geregistreerd. Daar had ik nog niet aan gedacht, maar het lijkt er wel onder te vallen ja. Dat wordt nog een leuke dan gezien alle spams die binnenkomen.

Ik kan werkelijk geen enkel voordeel ontdekken aan deze wet. Nou ja, alleen firma’s die nu tools gaan leveren om het te implementeren en juristen die mogen uitleggen wat je wel en niet moet doen.

Geschreven door internetjurist Arnoud.

Ik vind het in iedergeval niet kunnen dat je overal en altijd in de gaten gehouden word, daar ga ik mijn scriptie over schrijven.
Toch weet ik 100% zeker dat er iets van op tweakers heeft gestaan met het oog op software dat je gedrag volgt op de pc en op internet en dat een hackersgroep dit heeft gekraakt en je dit op kunt sporen met hun tool.

Ik kan het nergens meer vinden , ben ik nou gek |:(

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Signature

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 23:49
Voor het vinden van nieuwsberichten op de FP van t.net moet je zoekfunctie op de FP gebruiken. En anders kan ik je alleen adviseren google te gebruiken. Ik zie niet in dat dit topic echt bijdraagt voor dit forum, het is op deze manier niet echt discussie waardig. Daarom gooi ik er een slot op :)

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.