UPC VoIP softphone

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-09 20:22
Is het mogelijk om met een softphone te bellen over het VoIP netwerk van UPC?
Ik heb al meerdere applicaties bekeken (zie Wikipedia: Comparison of VoIP software) echter is het me tot dusver niet gelukt.
Tevens heb ik ook linux distributies als trixbox geprobeerd, mocht helaas niet baten. Een andere belangrijke bron die ik heb gebruikt http://www.voipnow.org/20...voip-for-linux-users.html.

Ik zoek niet iets als skype of Voipbuster, ik zoek echt een applicatie die via het modem belt en het liefst een die ook inkomende gesprekken kan beantwoorden (voicemail achtig). De applicatie moet draaien op een linux bak, het mag een losse applicatie zijn en het is ook geen probleem om een andere distro te installeren.

Heb er weinig tot geen verstand van, hoop dat jullie me kunnen aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:50
ata achter modem hangen
deze goedkoop http://cgi.ebay.nl/UNLOCK...ain_0?hash=item3ef7e207c4

[ Voor 98% gewijzigd door saharoen op 14-01-2010 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
Bedankt voor je reactie,
Enkel zoek ik dus niets hardware matigs, hetgeen dat op die ATA draait wil ik dus op een desktop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 15:09
Naar mijn weten is het onmogelijk om op een andere manier dan via de telefonie poort op het modem over UPC voip te bellen.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
In theorie, afgezien van UPC, zou het toch wel mogelijk moeten zijn om dit te kunnen bereiken?
Kijk bijvoorbeeld naar trixbox, de omschrijving lijkt overeen te komen met wat ik wil bereiken of heb ik het concept verkeerd begrepen?

Of bedoel je dat het enkel met UPC niet mogelijk is?

Edit:
Bovendien, zoals saharoen aangeeft moet je ook een ATA kunnen gebruiken. Dit apparaat doet naar mijn mening precies wat ik wil maar dan in product uitvoering.

[ Voor 22% gewijzigd door Sluxor op 14-01-2010 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het is niet onmogelijk, wel lastig :)

Je kan een linux servertje opzetten met een voice modem kaart. Op dat servertje installeer je vervolgens Asterisk en maak je een SIP account aan. In het dialplan koppel je dit SIP account aan de voice modem.

Op je desktop PC kun je vervolgens met elke VoIP softphone inloggen op Asterisk en bellen (+ gebeld worden). Dat werkt niet alleen met UPC, maar met alle analoge lijnen. Toegegeven, het is een beetje een omweg en zeker niet ideaal (digitaal - analoog - digitaal), maar je kunt er leuke dingen mee doen. Je eigen voicemail opzetten of met meerdere interne telefoonnummers werken :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 14:17
Is dit ook met ziggo?want bij mijn vriendin kan ik met de xs4all softphone niet via ziggo bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
DexterDee schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 22:41:
Je kan een linux servertje opzetten met een voice modem kaart. Op dat servertje installeer je vervolgens Asterisk en maak je een SIP account aan. In het dialplan koppel je dit SIP account aan de voice modem.

Op je desktop PC kun je vervolgens met elke VoIP softphone inloggen op Asterisk en bellen (+ gebeld worden). Dat werkt niet alleen met UPC, maar met alle analoge lijnen. Toegegeven, het is een beetje een omweg en zeker niet ideaal (digitaal - analoog - digitaal), maar je kunt er leuke dingen mee doen. Je eigen voicemail opzetten of met meerdere interne telefoonnummers werken :)
Ik zie hoe dit zou kunnen werken inderdaad. Helaas heb ik geen voice modem en al had ik hem, ruimte ervoor is er ook niet. (unless.. USB)

De situatie zoals je hierboven schetst is echter wel een grote omweg. Neem nou zo'n Cisco ATA, dit apparaat heeft een netwerkaansluiting en twee RJ11 uitgangen. Naar mijn inziens doet dit apparaat intern precies hetzelfde als ik nu zelf wil nabootsen? Als dit apparaat het kan dan moet het toch ook zeker op een dedicated linux bak kunnen?

@vincedd:
Kun je dit in je eigen woning wel dan? Zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:08

Midas.e

Is handig met dinges

Om even aan te merken waarom een trixbox/softphone op zowel UPC als ziggo niet werken, beide maken gebruik van packetcable in plaats van SIP. Trixbox en eigelijk elke softphone kan niet om met dit protocol. Een ata aan de telefoonporten hangen is in dit geval de enige goede betrouwbare oplossing aangezien packetcable vrijwel nergens wordt gebruikt.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Sluxor schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 07:45:
[...]

Ik zie hoe dit zou kunnen werken inderdaad. Helaas heb ik geen voice modem en al had ik hem, ruimte ervoor is er ook niet. (unless.. USB)

De situatie zoals je hierboven schetst is echter wel een grote omweg. Neem nou zo'n Cisco ATA, dit apparaat heeft een netwerkaansluiting en twee RJ11 uitgangen. Naar mijn inziens doet dit apparaat intern precies hetzelfde als ik nu zelf wil nabootsen? Als dit apparaat het kan dan moet het toch ook zeker op een dedicated linux bak kunnen?
Je geeft zelf al aan dat zo'n ATA kastje precies doet wat je wil, alleen wil je dat niet hardwarematig maar softwarematig. Aangezien je niet direct kunt interfacen met de modem via het packetcable protocol, zul je ergens wat hardware moeten gebruiken om het analoge telefoonsignaal digitaal te krijgen. Met een voicemodem heb je het minimaal benodigde stukje hardware om de rest helemaal met software op te lossen.

Er zit een groot voordeel en een groot nadeel aan een software PBX (zoals Asterisk).

Het grote voordeel is dat je deze helemaal zelf kunt inrichten en vrijwel alles is mogelijk. Je hebt praktisch geen limieten aan aantal toestellen, extra SIP accounts of exotische menuutjes met "druk 1 om oma aan de lijn te krijgen" :P Je kunt onbeperkt VoIP accounts koppelen om op extra nummers bereikbaar te zijn. Last but not least, pakketten als Asterisk zijn helemaal gratis, je betaalt er dus geen cent voor.

Het grote nadeel is dat de setup van een software PBX niet eenvoudig is. Het is veel prutsen totdat het werkt. Als je een Cisco ATA koopt, dan is deze met 2 klikken ingesteld en kun je aan de slag. Met Asterisk zul je waarschijnlijk een paar avonden flink op google moeten zoeken om alles ingesteld te krijgen.

Ik heb zakelijk ervaring met Asterisk en heb al redelijk wat IVR (interactive voice response) applicaties gemaakt voor klanten. Het is niet het meest makkelijke platform, maar je kunt er enorm veel mee. Het is zelfs mogelijk om scripting (bijv. via PHP-AGI) te integreren en hiermee de functionaliteit uit te breiden. Wat dacht je van een voicemail applicatie die ingesproken berichten encodeert naar MP3 en je deze via mail stuurt. Dat soort geintjes behoren allemaal tot de mogelijkheden. Op GoT zijn er genoeg topics te vinden met voorbeeldscriptjes en mensen die daar mee aan het prutsen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
Midas.e schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 08:41:
Om even aan te merken waarom een trixbox/softphone op zowel UPC als ziggo niet werken, beide maken gebruik van packetcable in plaats van SIP. Trixbox en eigelijk elke softphone kan niet om met dit protocol. Een ata aan de telefoonporten hangen is in dit geval de enige goede betrouwbare oplossing aangezien packetcable vrijwel nergens wordt gebruikt.
Ah, kijk, dit is handige informatie! Bedankt, jammer dat er geen software is die daar mee om kan gaan...
DexterDee schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 11:23:

Je geeft zelf al aan dat zo'n ATA kastje precies doet wat je wil, alleen wil je dat niet hardwarematig maar softwarematig. Aangezien je niet direct kunt interfacen met de modem via het packetcable protocol, zul je ergens wat hardware moeten gebruiken om het analoge telefoonsignaal digitaal te krijgen. Met een voicemodem heb je het minimaal benodigde stukje hardware om de rest helemaal met software op te lossen.
Ik begrijp het.Zoals Midas.e al zei is de benodigdheid voor een dergelijk apparaat enkel omdat er geen software is dat het packetcable protocol ondersteunt.
Er zit een groot voordeel en een groot nadeel aan een software PBX (zoals Asterisk).

Het grote voordeel is dat je deze helemaal zelf kunt inrichten en vrijwel alles is mogelijk. Je hebt praktisch geen limieten aan aantal toestellen, extra SIP accounts of exotische menuutjes met "druk 1 om oma aan de lijn te krijgen" :P Je kunt onbeperkt VoIP accounts koppelen om op extra nummers bereikbaar te zijn. Last but not least, pakketten als Asterisk zijn helemaal gratis, je betaalt er dus geen cent voor.

Het grote nadeel is dat de setup van een software PBX niet eenvoudig is. Het is veel prutsen totdat het werkt. Als je een Cisco ATA koopt, dan is deze met 2 klikken ingesteld en kun je aan de slag. Met Asterisk zul je waarschijnlijk een paar avonden flink op google moeten zoeken om alles ingesteld te krijgen.
Ik zie inderdaad de voordelen in, het lijkt me geweldig om hier eens mee te kunnen experimenteren. Ik hoef het niet speciaal in gebruik te nemen maar ik ben absoluut wel geïnteresseerd.

Even een ander vraagje. Een ATA van Cisco, heeft een dergelijk apparaat ook een configuratiescherm? Kun je daar ook uitgebreide instellingen in zetten of is het simpelweg een apparaat dat het juiste protocol implementeert en een analoge uitgang aanstuurt?
Ik heb zakelijk ervaring met Asterisk en heb al redelijk wat IVR (interactive voice response) applicaties gemaakt voor klanten. Het is niet het meest makkelijke platform, maar je kunt er enorm veel mee. Het is zelfs mogelijk om scripting (bijv. via PHP-AGI) te integreren en hiermee de functionaliteit uit te breiden. Wat dacht je van een voicemail applicatie die ingesproken berichten encodeert naar MP3 en je deze via mail stuurt. Dat soort geintjes behoren allemaal tot de mogelijkheden. Op GoT zijn er genoeg topics te vinden met voorbeeldscriptjes en mensen die daar mee aan het prutsen zijn.
Het is me inderdaad opgevallen. Asterisk is een stuk software dat onder een willekeurige distro kan draaien meen ik(?). Je geeft aan dat het niet het meest gemakkelijke platform is, zijn er geen tools voor die de configuratie gemakkelijker maakt? Denk bijvoorbeeld aan een (simpele) webinterface of een desktop GUI..?

Mijn conclusie op basis van de bovenstaande reacties is als volgt:
Het is mogelijk om een stuk software met behulp van het packetcable protocol op een dedicated computer te bellen over het netwerk van UPC. Echter: er is nog geen software beschikbaar die het betreffende protocol implementeert en derhalve is gebruik van een ATA benodigd.

Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:08

Midas.e

Is handig met dinges

Jazeker dat deze er zijn, Asterisk met freepbx maken het beheren een stuk makkelijker. Wat je zegt klopt deels, packetcable is specifiek gemaakt voor DOCSIS netwerken, het heeft dus ook alleen voordeel op zon netwerk en kan niet door asterisk of een ander soort pbx worden uitgelezen aangezien het docsis signaal nooit bij een pbx zal uitkomen. In jou geval zou een ata die als inbound route wordt gebruikt voor een asterisk/trixbox/elastix/PBX-in-het-algemeen alle diensten die je wil draaien kunnen draaien.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
Midas.e schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 22:25:
...en kan niet door asterisk of een ander soort pbx worden uitgelezen aangezien het docsis signaal nooit bij een pbx zal uitkomen. In jou geval zou een ata die als inbound route wordt gebruikt voor een asterisk/trixbox/elastix/PBX-in-het-algemeen alle diensten die je wil draaien kunnen draaien.
Oke, duidelijk. Maar zo'n ata sluit ik toch ook enkel aan op het ethernet? Hoe doet dit apparaat het dan, deze ontvangt immers ook het signaal niet. Of het moet voor of op een andere speciale manier aan het modem aangesloten worden?

Voor zover ik zie is een ata van RJ45 naar RJ11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Sluxor schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 22:52:
[...]

Oke, duidelijk. Maar zo'n ata sluit ik toch ook enkel aan op het ethernet? Hoe doet dit apparaat het dan, deze ontvangt immers ook het signaal niet. Of het moet voor of op een andere speciale manier aan het modem aangesloten worden?

Voor zover ik zie is een ata van RJ45 naar RJ11.
Je moet een POTS -> VoIP adapter hebben. Die zijn een stuk schaarser dan andersom.

ATA is een generieke naam voor Analog Telephone Adaptor en slaat op alle adaptors die op een analoge telefoonlijn werken.

Pagina: 1