Anoniem: 162714

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik heb sinds een maand of 3 de volgende opstelling:

Moederbord: Asus P6T Deluxe V2 (met Intel Matrix Storage Technology Support RAID)
Processor: Intel Core i7 920
3x Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB in RAID-5 configuratie

Ik heb 2 RAID volumes aangemaakt (Systeem & Data) die allebei verdeeld zijn over de 3 bovenstaande schijven.
In de afgelopen 3 maanden is er al 4 keer een storing geweest in de RAID array, dat wil zeggen een schijf waarin een malfunction optreedt met als gevolg dat de hele redundantie hersteld moet worden.
Het is niet elke keer dezelfde schijf geweest waardoor ik denk dat de schijven normaal functioneren(?).

Van de Intel Matrix Storage software (incl. driver) heb ik de nieuwste versie geïnstalleerd staan, ik kan dan ook niet verklaren waarom er zo vaak een schijf corrupt raakt.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Zie ik iets over het hoofd of moet ik het probleem ergens anders zoeken dan bij de schijven/controller?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Thomas

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:08

Jiffy

God, you're ugly!

Wat nog wel eens voor wil komen bij het gebruiken van standaard desktopschijven in combinatie met een raidcontroller, is dat de gebruikte harde schijf een te uitgebreide interne foutcontrole heeft. Of beter gezegd: dat hij te lang blijft proberen zelf een opgetreden interne fout op te lossen.

Raidcontrollers houden daar niet van, die regelen de foutcontrole liever zelf. Veel raidcontrollers geven een foutmelding als een harde schijf meer dan (ongeveer) 8 seconden niet reageert. Harde schijven bedoeld voor desktopgebruik kunnen echter wel tot 30 seconden bezig met het oplossen van interne problemen.

Als zoiets voorkomt, heb je een probleem: je harde schijven zijn in principe nog prima in orde en werken als losse schijf probleemloos in een computer. Je raidcontroller is ook nog in orde en doet prima zijn werk. Alleen de combinatie zorgt er voor dat er regelmatig een schijf uit de array geknikkerd wordt.

Je hebt dan ook al enige tijd speciale 'raid editions' bij de diverse harddiskfabrikanten, welke o.a. op dit punt zijn aangepast aan de eisen die raidcontroller stellen. En die, als het goed is, ook meer geschikt zijn voor 24x7-gebruik.

Misschien valt er wat te pielen met de instellingen van je raidcontroller?

[Voor 10% gewijzigd door Jiffy op 14-01-2010 16:44]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Anoniem: 162714

Topicstarter
Jiffy schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 16:42:
Misschien valt er wat te pielen met de instellingen van je raidcontroller?
Bedankt voor je uitleg, dit klinkt wel als een mogelijke oorzaak van mijn probleem. Helaas heb ik in de driver & utility van Intel weinig ruimte om wat te pielen als het gaat om het accepteren van time-outs van de HDD's. Er is enkel de mogelijkheid om array's en volumes opnieuw in te delen.

Op andere fora waar ik dit zelfde probleem heb gepost kreeg ik als commentaar dat ik andere RAID configuraties moest gaan proberen, omdat RAID-5 niet de juiste zou zijn voor mijn doelen etc. Dat lost het probleem echter nog niet op, heb je misschien nog andere suggesties?

Ik zat er zelf aan te denken om naar aanleiding van jouw commentaar Seagate te contacteren met de vraag of hun schijven geschikt zijn voor RAID-5 opstellingen i.c.m. mijn controller, maar ik vraag me af of ik dan een objectief antwoord krijg of een mooi verkooppraatje.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:08

Jiffy

God, you're ugly!

Je hebt nog een kans door eventueel een nieuwere/andere firmware op je harde schijf te zetten, dit schijnt (ik spreek hier níet uit eigen ervaring!) nog wel eens wat problemen te verhelpen te zijn. Een ander mogelijkheid is het vervangen van de sata-kabels. Dat wil ook nog wel eens voor vergelijkbare problemen zorgen.

Een andere raidvariant heeft inderdaad geen zin. Of je met deze combinatie nu raid 0, 1 of 5 gebruikt, je raidcontroller wil blijkbaar niet helemaal goed met je harde schijven samenwerken.

Verder is het een kwestie van geluk hebben: er zullen zonder twijfel mensen zijn die met jouw combinatie van harde schijven en raidcontroller nooit problemen hebben gehad of zullen krijgen. Misschien net een andere batch harde schijven waar de marges iets anders liggen.

Ik ga dit weekend een raid 5 array opbouwen, maar gebruik daar vier Western Digital RE3's à 1 TB voor. En daarbij geldt: RE= Raid Edition. Speciaal bedoeld voor dit werk, dus.

De Samsung F1-serie schijnt bijvoorbeeld ook erg veel last te hebben gehad van dit probleem, check het topic dat over deze schijf loopt maar eens. Je zult jouw problemen daar regelmatig tegenkomen. De F1 is een prima schijf, echter niet in combinatie met een raidcontroller. En weer geldt: er zijn ook in dat topic mensen die nooit enig probleem hebben gehad met dat type schijf in combinatie met een raidcontroller. En anderen hebben al tig keer een array gehad die plat gaat...

Van de F1 is ook een speciale raidvariant: de F1R. En die is wél prima geschikt voor het aansluiten op een raidcontroller.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-03 13:21
ik had hetzelfde met een intel storage ich10 met 5 schijven raid 5.
bij mij was het steeds dezelde poort(schijf) die problemen gaf.
ik heb hem op een andere poort gezet en toen was het weg.
inmiddels heb ik een areca controler die is toch wat stabieler

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee