Aspire 5920G crasht na 5 minuten gamen

Pagina: 1
Acties:

• T!mewise
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-02-2025
Hoi,

Zoals ik in de titel al heb vermeld crasht mijn laptop (Acer Aspire 5920G-302G25Mi) steeds na ongeveer 5 minuten gamen. We hebben het hier over steam games zoals Left 4 Dead / Left 4 Dead 2 etc. De game blijft gewoon hangen en de laptop doet vervolgens helemaal niets meer, ctrl+alt+del werkt niet en ik kan de laptop alleen maar opnieuw opstarten door de aan-knop ingedrukt te houden totdat de laptop uitgaat om 'm vervolgens weer opnieuw aan te zetten. Laatst heb ik het geheugen uitgebreid van 2 naar 4GB en het OS geupgrade naar Windows 7 Ultimate 32bit. Ik heb Windows Geheugencontrole al gebruikt om het RAM geheugen te testen en volgens de test zaten er geen fouten in 't geheugen. De temperatuur van de GPU was rond het moment van crashen ongeveer 70 graden celcius (weet niet of dit hoog of laag is).

Verder heb ik Acer support gebeld en daar werd me verteld dat het aan het geheugen lag omdat het nieuwe geheugen niet meer goed communiceerde met de processor en de videokaart. Toen ik vervolgens zei dat het probleem zich ook al voordeed toen ik nog gewoon 2GB gebruikte werd me verteld dat het probleem aan Windows 7 moest liggen, terwijl het probleem zich onder Windows Vista voor het eerst voordeed. Dus ligt het nu aan mij of verkoopt Acer me hier gewoon wat onzin?

Specs:
T7300 @ 2.0 Ghz
NVidia Geforce 8600M GS 256MB
195.81 NVidia Drives
Kingston 2 x 2GB DDR2
Standaard geluidskaart
Windows 7 Ultimate 32bit

Ik moet zeggen dat ik een beetje een n00b ben op dit gebied dus ik hoop dat iemand hier me kan helpen:)

Groetjes!

Verwijderd

Wanneer heb je hem gekocht ? Als volgens jou het geheugen niet meer goed werkte met processor en videokaart, terug sturen dat ding ?

• T!mewise
Ik heb de laptop gekocht in december 2007, dus garantie heb ik niet meer. En het geheugen had ik vervangen omdat ik dacht dat ik hier wat prestatiewinst mee kon bereiken maar dat valt uiteindelijk wel een beetje tegen.

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Aangezien je zegt dat de temperatuur 70 graden wordt, begint de laptop ook als een malle te "blazen" alvorens uit te vallen?

Zo ja, dan heel voorzichtig een keer met lucht de koeling uitblazen.

www.retroforum.nl

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Als ik jou was zou ik voor de zekerheid ook een keer aan de slag gaan met memtest, windows geheugencontrole vind ik niet de meest solide basis om te concluderen dat het geheugen goed is ;) . En wellicht nog een keer wat stress testen om te zien wat er dan gebeurd.

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Zet je laptop eens op een standaard waarbij de ventiliatieroosters vrijkomen, en dan niet op bed of op bureau, 5 minuten later een uitval is zeker weten een temperatuur-issue.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04:01
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 20:30:
Zet je laptop eens op een standaard waarbij de ventiliatieroosters vrijkomen, en dan niet op bed of op bureau, 5 minuten later een uitval is zeker weten een temperatuur-issue.
with ^^. pak desnoods gewoon een nietmachine, en zet die onder de kant waar de fan zit. zo game ik af en toe ook(A) schroef hem eens open, en haal met een spuitbusje perslucht de stof eens weg. miscshien dat dat helpt, en anders als je het zelf niet kunt, nieuwe koelpaste laten aanbrengen. in een laptop wss meer werk dan met een pc, maar het kan.

Verwijderd

Als je geen ervaring hebt in het aanbrengen van koelpasta, laat staan een laptop uit elkaar schroeven, dan laat dat idee ook maar zitten :)

Gewoon de notebook verhogen, zorgen dat de ventilatieroosters vrij zijn, anders kijken voor een notebookcooler:

Afbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/Zalman_notebook_cooler__ZM-NC2000-MAXI-zmnc1000b.jpg

Is een stand, waarin 2 fans zitten verwerkt die koele lucht onder je laptop doorblazen.

Pricewatch ff checken voor beschikbaarheid :)

• T!mewise
- Die laptopcooler klinkt wel als een goed idee, en zelfs als het niet het probleem oplost dan kan een beetje extra koeling nooit kwaad.
- Ook zal ik dan maar eens proberen om de koeling uit te blazen.
- En wat die koelpasta betreft...als ik weet waar ik die moet kopen dan kan ik die ook wel vervangen denk ik :) Deze laptop heeft een MXM2 slot voor de videokaart dus het vervangen hiervan zou niet het grootste probleem moeten zijn.

Heb 't probleem ook eens aan wat vrienden voorgelegd en die dachten ook allemaal dat het iets met temperatuur te maken heeft. Alvast bedankt voor de reacties en zal het zeker eens uit gaan proberen :) nog meer geniale ideeën zijn altijd welkom :D

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04:01
T!mewise schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 00:03:
- Die laptopcooler klinkt wel als een goed idee, en zelfs als het niet het probleem oplost dan kan een beetje extra koeling nooit kwaad.
- Ook zal ik dan maar eens proberen om de koeling uit te blazen.
- En wat die koelpasta betreft...als ik weet waar ik die moet kopen dan kan ik die ook wel vervangen denk ik :) Deze laptop heeft een MXM2 slot voor de videokaart dus het vervangen hiervan zou niet het grootste probleem moeten zijn.

Heb 't probleem ook eens aan wat vrienden voorgelegd en die dachten ook allemaal dat het iets met temperatuur te maken heeft. Alvast bedankt voor de reacties en zal het zeker eens uit gaan proberen :) nog meer geniale ideeën zijn altijd welkom :D
Een nieuwe videokaart is een duur grapje voor een laptop, dat is de 5920G niet meer waard zou ik zelf zeggen. koelpasta kun je online kopen, maar normaal ook bij de lokale pcboer om de hoek. let wel, het is iets meer prielwerk dan een normale pc, maar gewoon goed opletten wat je doet.

Verwijderd

Heb onlangs een 5920G van een vriendin van Win7 64 voorzien.
Loopt lekker rap en de drivers komen allemaal v/d Acer site.
Er zit ook 4 gig geheugen in ,zag in Everest dat het 4 identieke modules waren maar weet het merk niet meer.
Win 7 zal zo zijn bugs nog hebben maar draait toch goed hoor.

Ik heb helaas geen game kunnen testen ,maar met occt een stress-tool werd de cpu rond 70 graden.
Idle 30 a 35 graden,en dacht dat de lucht uitlaat onder op de laptop zat,goed kijken waar je hem weg zet idd.
Die notebook cooler van het plaatje bij Jism is perfect voor deze laptop.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-02 22:00
Zou eerst even de basic dingen testen zoals nieuwe drivers, memtest e.dd.

Heb hier ook z'n acer 5920 gehad, en dat ding werd echt ongelooflijk heet tijdens gamen (85-95C). Dat speelt niet echt lekker en kan niet echt goed zijn denk ik.

Tevens stonden kaartjes uit de 8600 serie bekend om hun problemen (slecht soldeer) zodat deze bij hoge temperatuurverschillen binnen 3 jaar ofzo wel de geest geven.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 00:44
De videokaart valt te repareren en dmv fatsoenlijke koelpasta en het reinigen van de ventilator etc. valt nog wel wat winst te behalen. Een door mij repareerde 5520g met 8600m is niet meer uitgevallen sinds dat ik hem twee maanden geleden onder handen heb genomen, temperaturen kwamen niet meer boven 70C uit bij GPU stresstest. Nieuwe videokaarten zijn ook nog wel tegen redelijke prijzen te krijgen, pas alleen wel op dat je de juiste bios hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door Leolinedance op 03-06-2010 23:02 ]

Pagina: 1