Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Raad gevraagd over dedicated server huren (NL of DE)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,
al een hele tijd ben ik aan het overwegen om een dedicated server te huren voor persoonlijke projecten online te plaatsen (portfolio, websites rond mijn interesses, familiefoto's en website hosten, enz).

Ik ben in het bezit van een ICT-diploma maar een uitgebreide hands-on training rond het beheren van een server (vooral dan het scenario waar de server vanop afstand beheerd moet worden) bleef tijdens de opleiding achterwege (nadruk op webdevelopment i.p.v. linux systeembeheer, daar hebben we enkel een basis van gekregen). Graag zou ik experimenteren met Python, WSGI, Postgresql voor een aankomend project. Het is ook de bedoeling om naast die zaken ook bv Drupal en andere PHP gebaseerde software te draaien.

Nu wil ik mijn kennis over deze zaken op zelfstandige basis uitbreiden, ik heb een hoop interessante boeken verzameld rond linux serveropzet en -beheer zodat er genoeg literatuur is om op terug te vallen.

Het bedrag dat we er maandelijks maximaal aan willen uitgeven is 50 euro (b.t.w. inclusief), opzetkosten liefst zo weinig mogelijk en de mogelijkheid om maandelijks te kunnen opzeggen heeft de voorkeur (aan een jaarcontract vasthangen en veel problemen hebben wil ik vermijden).

De hostingbedrijven waar ik de verschillende aanbiedingen al bekeken heb:

http://www.leaseweb.com
Hetzner.de rootservers
Strato dedicated servers

Met de volgende aanbiedingen die me in het oog springen:

Leaseweb Ready to Use Server 7
  • € 39 p/m wordt 46,41 euro per maand met b.t.w. inclusief
  • Dell PowerEdge R200
  • Geen opzetkosten
  • Intel Core 2 Duo E4500 2.2 GHz
  • 1GB DDR2
  • 1 x 250GB SATA2
  • CentOS 5.3*
  • 1 x 100Mbps Full-Duplex
  • 4000GB Traffic*
  • Contract van 12 maanden (anders een meerprijs)
Leaseweb Ready to Use Server 26
  • Dell PowerEdge R200
  • Geen opzetkosten
  • Intel Dual core E2180 2.0 GHz
  • 1GB DDR2
  • 2 x 250GB SATA2
  • CentOS 5.3*
  • 4000GB Traffic*
  • Contract van 12 maanden (anders een meerprijs)
Strato Server S
  • Geen opzetkosten
  • AMD Opteron™ 1212 HE 2 x 2.0 GHz
  • 2 GB
  • 2 x 250 GB (RAID 1)
  • 2.000 GB traffic
  • Webmin (available for LAMP)
  • ssh, root toegang, RemoteConsole, RecoveryManager
  • Contract van 6 maanden
Hetzner DS 3000 rootserver
  • € 49 p/m
  • Geen opzetkosten
  • AMD Athlon 64 4200+
  • 2 GB DDR RAM
  • 2 x 160 GB SATA HDD (Software-RAID 1)
  • 1 GBit OnBoard connected at 100 MBit
  • 32-Bit: Debian 5.0 min, openSuSE 11.2 min, Ubuntu 9.10 min, CentOS 5.4 min
  • Operating System via VNC
    (Virtual Network Computing, VNC, enables an operating system installation directly via the admin interface Robot) openSuSE 11.0, openSuSE 11.1, Fedora 9, Fedora 11, Fedora 12, CentOS 5.3, CentOS 5.4
  • tot 2.000 GB traffic op volle snelheid
  • *There are no charges for overage. We will permanently restrict the connection speed to 10 MBit/s if more than 2000 GB/month are used. 100 MBit/s speed can be optionally restored by committing to pay 14,90 € (incl. VAT) per additional TB
  • Dedicated IP (Allocation in accordance with RIPE guidelines): 7 stuks
  • root acces, image installer, resque system, VNC installation
  • Geen minimale contractperdiode, maandelijks opzegbaar
Op verschillende forums heb ik al uiteenlopende ervaringen gelezen over al deze hostingbedrijven, wat een mening vormen over de juiste keuze het er niet eenvoudiger op maakt.
(al veel meningen gelezen op http://www.webhostingtalk.nl en http://webhosters.nl).

Persoonlijk heb ik redelijk wat schrik om bv bij een Duits hostingbedrijf te gaan omwille van communicatiemoeilijkheden als ik support nodig heb (al veel gelezen dat ze gewoon terugschrijven in het Duits, i.p.v. Engels), daarom geniet een hostingbedrijf dat zich ook op de Nederlandse markt richt de voorkeur.

Ik ben op zoek naar kostbare tips van mensen met ervaring zodat ik de juiste keuze kan maken.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-11 10:01
Kwa dedicated serverhosting heb ik goede ervaringen met Leaseweb, maar dat zullen anderen waarscijnlijk ook bij de andere opties hebben. Ik denk niet dat, als de specificaties voldoen, je een buil kan vallen aan leaseweb.

LinkedIn
BlackIntel

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Je zou natuurlijk, afhankelijk van je eisen, kunnen kijken naar een virtual private server (VPS)
Zelf heb ik geen ervaring, maar het is meer als tip bedoeld.

Een nederlandse hoster die dit aanbied is bijv. pcextreme.nl en zij bieden ook dedicated private servers.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• dominicr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-11-2020
Speedxs bied ze aan voor 12e per maand.

Anders zou je misschien ergens een oude laptop kunnen kopen ?

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-11 18:21

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Goedkoop is vaak duurkoop bij het leasen van een dedicated server. ik lease al jaren kleinzakelijk een dedicated server. Waar je heel goed op moet letten is dat dit soort prijzen unmanaged zijn.

Bij problemen die je zelf niet kunt oplossen, zul je je hoster nodig hebben. Bijvoorbeeld als de server na een reboot niet meer goed op komt. Voor bepaalde problemen zal de hoster je factureren voor het mannetje wat ze naar het datacenter sturen en dat is niet goedkoop. De uurprijs begint ergens bij € 70 en het eerste uur heb je vrijwel altijd aan je broek, ook al is het klusje maar 5 minuten.

Gezien de leaseprijs drukt een uurtje 'hands-on' zoals ze dat noemen ineens enorm op de kosten. Zeker als je onverhoopt meer dan eens per jaar daarmee te maken hebt. Er zijn hosters die daar flexibel mee omgaan, maar er zijn ook hosters die meteen een factuur sturen. Een paar jaar terug stond leaseweb bekend dat ze relatief vaak de schuld (en dus de factuur) aan de klant gaven bij kleine problemen. Ik weet niet of dat inmiddels verbeterd is.

Gezien de zaken waar je deze server voor wil gebruiken zou ik persoonlijk niet voor een dedicated server gaan. Ik ben ooit begonnen met een VPS (virtual private server). Dit is een virtuele server waarvan er meerdere op een fysieke machine staan, maar toch als individuele afgeschermde server te benaderen is. Deze zijn een stuk goedkoper te krijgen en een gedeelte van bovenstaade problemen heb je dan niet. Vaak zijn VPS contracten sneller opzegbaar omdat er geen fysieke hardware bij komt kijken. Ik heb ervaring met een Virtuozzo VPS en daar was ik goed tevreden over, totdat ik tegen de limieten aan ben gelopen en het voor mij tijd was om voor een echte dedicated server te gaan.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Verwijderd

Ik zou je ook een VPS aanraden. Deze kun je namelijk zelfstandig herinstalleren en je kunt het boot proces monitoren mocht hij niet meer up komen.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien kan ik beter jullie raad volgen en eerst voor een VPS gaan i.p.v. een dedicated server, zodat ik het beheer van zo'n systeem eerst kan aanleren, later kan ik dan nog altijd overschakelen op iets anders.

Lijken de VPS'n van Strato jullie wat? (http://www.strato.nl/server/virtual_server/index.html)
Hoe zit het eigenlijk met de processorkracht van deze VPS? (er staat voor de "V-PowerServer M": "1 toegekende kernel", bedoelen ze daarmee 1 core of dat er 1 linuxkernel actief mag zijn?)

Verwijderd

Ik heb zelf een VPS bij http://slicehost.com in de VS, erg fijn om het te leren..

In Nederland kan ik http://xlshosting.nl aanraden, erg behulpzame partij en de VPSjes zijn behoorlijk snel door hun infrastructuur! Ik heb daar voor een project een 2GB vps draaien en ben meer dan tevreden. Hij is sneller als onze dualcore opteron dedicated server die 2 jaar geleden is aangeschaft (ook met 2GB ram).

Binnenkort gaan we waarschijnlijk al onze dedicated servers opzeggen om volledig over te gaan op een load-balanced VPS cluster bij XLS... Want voor de maandelijkse prijs van onze 2 dedicated servers kunnen we 7 VPS'en van 2GB huren.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2010 09:45 ]

• ARKO
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-06-2022
Beste,

Zelf heb ik een hosting bedrijf (allemaal Windows) en kan je aanbevelen verder te kijken dan de Leaseweb en Strato. Het is fijn dat deze bedrijven omdat ze zo groot zijn producten tegen erg lage prijzen kunnen bieden, maar hoe groter het bedrijf hoe minder (of duurder) de support is.

Daarnaast moet ik zeggen dat € 50,- per maand wel erg weinig is voor een goede server. Hier gaat nog BTW en inkomstenbelasting vanaf. Dan nog geld voor de apparatuur, het netwerk en (wat tegenwoordig duur is) stroom verbruik. Dedicated servers die wij onze klanten aanbieden gaan pas vanaf ongeveer € 100,- per maand en dat voor een goede maar simpele server.

Zoals andere hier al melden, kan ik je aanraden om een VPS / VDS server te nemen. Het liefst vraag je een maandje test aan. Let er dan op of je gegarandeerd geheugen toegewezen krijgt, de disk I/O prestaties in orde zijn en wat je CPU doet. Mochten deze dingen in orde zijn, zit je opzich erg goed met een VPS. VPS server zijn vaak opgezet op erg krachtige hardware bestaande uit nodes en netwerk opslag in RAID. Wat betekend dat je niet bang hoeft te zijn wanneer je hardeschijf het begeeft (wat wel bij de bovenstaande aanbiedingen kan gebeuren).

Er zijn een heleboel VPS aanbieders te vinden, zelf hebben wij goede contact met WiseAdvise (we hebben daar geen VPS). Aangezien je al op Webhostingtalk.nl actief bent, kan ik je aanraden daar in het aanbiedingen forum om een aanbieding te vragen. Stel daarbij je eisen en je zult een leuke partner vinden.

Als allerlaatste: Persoonlijk denk ik dat het beter is om bij een klein / middel-groot bedrijf te hosten, deze hebben vaak meer tijd en plezier in het helpen van hun klanten. Onze prijzen zijn hoger dan bij de meeste hosters, maar wij kennen elke klant en helpen deze dan ook graag.

Succes met je zoektocht.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:39
ARKO.nu schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 04:09:
[..]
Zelf heb ik een hosting bedrijf (allemaal Windows) en kan je aanbevelen verder te kijken dan de Leaseweb en Strato.
[..]
Is het niet een beetje hypocriet om iemand dit advies te geven, te beginnen over goede servers, om vervolgens zelf gewoon bij LeaseWeb te zitten? :P

• ARKO
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-06-2022
Dag Edit,

Dat zit bij ons anders. Wij zitten inderdaad in het Leaseweb netwerk, maar hebben daar onze racks via een coloprovider die daar om de hoek zit. Dit ongeveer om dezelfde reden als hierboven (al is onze colo partner best groot), maar direct bij Leaseweb zal het voor ons veel duurder zijn en dan krijgen we zeker niet dezelfde ondersteuning als we nu hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Wat zouden jullie nemen?

bij XLS Hosting:

CP: Plesk 10
VPS: VPS 3
RAM: 512 MB RAM
HDD: 40 GB HDD
TRAFFIC: 400 GB TRAFFIC
IP: 1 IP
DNS: DNS Extern
SLA: Service Level 1
PAYPER: Betaling per maand
ORDERTYPE: VPS Order

€ 44,9 wordt € 53,5 (eerste 14 dagen uitproberen, geen verplichting om contract verder te zetten, iedere maand op te zeggen)

(http://www.xlshosting.nl/xls-vps-bestellen.html)

Bij Strato:

V-PowerServer M
Gratis traffic: 1.000 GB
RAM garantie: 1 GB
Schijfruimte (RAID1): 30 GB
Parallels Plesk Panel en 1 IP-adres

€ 19,9 per maand wordt € 23,7 (eerste 3 maand gratis, dan 3 maanden gefactureerd, contractperiode van 6 maand)

(http://www.strato.nl/server/virtual_server/index.html)

Is 512MB geheugen niet wat weinig voor een server waar verschillende websites op moeten komen? ('k heb gelezen dat het gebruik van DirectAdmin / Plesk ook heel wat geheugen vraagt van de server).
Wel al heel wat goede ervaringen gelezen van XLS Hosting-klanten (bv ook snek in deze thread),
dat hun cloud echt wel snel is. Zouden we met Strato bedrogen uitkomen?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring met Linode? Ze hosten nu ook "linodes" in Londen, de rest van hun VPS'n worden in Amerika gehost. Als een VPS in Londen staat zal de latency wel goed meevallen zeker?

Voor $60 = €42.3 EUR

Linode 1080
1080MB ram
48GB hdd
600GB traffic

http://www.linode.com/features.cfm

• Don_Gulio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-11 20:26
Ikzelf heb net een Strato dedicated uitgezet (2 jaar in gebruik zonder enig probleem). Overgestapt naar Hetzner.de, een EQ4 unmanaged. Ook prima. In NL kan niemand aan dergelijke prijzen tippen. M'n contract in't datacenter in Haarlem voor een pizzadoos kost evenveel maar dan zonder hardware, robots om installaties te doen en dergelijke. Die in Haarlem gaat er dus ook uit. Heb prima ervaringen dus met STrato en Hetzner gehad.

Maar als je niet veel geheugen nodig hebt voor wat je doet, is VPS wel zo makkelijk natuurlijk.
Pagina: 1