Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Office]Kennis van werknemers verhogen, hoe doen jullie dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 480 views

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb deze week van mijn werkgever de opdracht gekregen uit te zoeken hoe het algemene niveau van het Office pakket op te krikken bij onze werknemers.

Ik heb een 2-tal uur zitten zoeken met Google en op GoT, maar niets concreet kunnen vinden. Er staan wat lessen op de MS site, maar heel beperkt.

Mijn vraag: hoe zorgen jullie er voor werknemers bij te laten leren ivm het Office pakket? Welke mogelijkheden zijn er en tegen welke prijs? Zijn er gratis e-learning sites beschikbaar?
Wat betreft opvolging zou het ook handig zijn een resultaat te hebben van hoe de werknemers scoren, dit is geen absolute vereiste, maar wel mooi meegenomen :)

Nog enkele gegevens over de doelgroep:
- Niveaus zijn uiteenlopend, van beginner tot gevorderd
- Office2003 pakket
- 25-40 werknemers

Graag uw ervaring en reacties!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik werk bij een e-learning bedrijf, wij hebben daar onze eigen trainingen voor ontwikkeld. :P Daarnaast heb je natuurlijk het standaard ECDL, waar flink wat Office inzit.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Goedemorgen Jan,

mijn ervaring (10 jaar +) als IT trainer is als volgt:
- voor een deel van de mensen is e-learning of zelfstudie een goede keus. Vaak gaat het hierbij om de meer ervaren, enthousiaste computer gebruikers.
- het merendeel van de mensen heeft imo echter baat bij een klassikale training. Dan bedoel ik niet een standaard, duurbetaalde officetraining, maar een maatwerktraining afgestemd op de ervaring van de medewerkers en het daadwerkelijk gebruik van de applicaties.
-Juist de onderdelen die herkenbaar en toepasbaar zijn blijven hangen. Onderwerpen waar in de praktijk niets mee gebeurd worden snel weer vergeten.
- herhaling is cruciaal, Niet even zomaar een training doen, maar zorg dat je dit verdeeld over meerdere dagen, zodat het geleerde in de praktijk kan worden gebracht en naderhand worden ge-evalueert in een volgende les.

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 12:41
Wellicht is het eerst handig om vast te stellen wat het huidige niveau is, wat het gewenste niveau is en of je iedereen een cursus aan wil bieden op basis van vrijwilligheid of het verplicht te stellen voor iedereen.

Dan kun je een methode kiezen maar zonder huidige status en gewenst doel weet je niet waar je naar toe wil.

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-11 08:14
Maak video handleidingen, zet ze op een gedeelde schijf en zeg tegen de werknemers dat ze bij vragen gewoon in de handleidingen moeten zoeken. Maak telkens zeer korte handleidingen over juist datgene niet meer, niet minder (dus eentje met de basics zoals vet, cursief, print preview,... en bij de wat moeilijkere pak je elk thema apart aan zoals conditional formatting, grafieken, headings,...).
De gebruikers zullen het appreciëren dat ze niet telkens naar de IT moeten gaan en kunnen altijd terugblikken als ze het even vergeten zijn. Als je lessen gaat organiseren gaat het ook vaak fout gaan, want de gebruikers zullen al die verschillende handelingen niet kunnen onthouden die je hebt gedaan.

Zorg dat je elke video op een zeer laag niveau zet. Je kan altijd klachten krijgen dat het te moeilijk uitgelegd is, omgekeerd krijg je zelden.
Nadeel is natuurlijk dat het tijd vraagt (zeker als je het goed wilt doen).

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
AtleX schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 10:18:
Ik werk bij een e-learning bedrijf, wij hebben daar onze eigen trainingen voor ontwikkeld. :P Daarnaast heb je natuurlijk het standaard ECDL, waar flink wat Office inzit.
Ik heb eens gekeken naar ECDL en het blijkt inderdaad standaard te zijn, lessen volgen adhv hun cursus is mogelijk via lescentra, maar e-learning is niet mogelijk.
Je zegt zelf te werken voor een e-learning bedrijf, is dat specifiek gericht op bedrijven of wat moet ik me er juist bij voorstellen?

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:55
ook even advies van iemand die ooit (5 jaar geleden) officetrainingen gaf.

(heb mensen in de cursus gehad die "gevorderd"dachten te zijn en na een basiscursus super enthausiast waren want ze hadden zoveel geleerd)

Maak een nulmeting:wat weten mensen nu en dan niet door te vragen wat weet je maar echt een test. evt. kan je helpdeskpakket je helpen door te kijken welke calls binnenkwamen met officeproblemen.

Geef mensen gewoon allemaal verplicht een cursus van een dag. stop gevorderden bij gevorderden en basis bij basis. Iedere docent (is mijn mening) zou on-the-fly zijn inhoud moeten kunnen aanpassen aan de doelgroep, kan de trainer dit niet dan heb je de verkeerde.

en geef ze die cursus elk jaar! min. 10 km van je bedrijf vandaan (niks zo ineffectief als een inhousetraining) en zorg voor een heel goede catering(dat maakt de cursus!)

Je kunt dan over een jaar aan de manager laten zien dat de medewerkers 8 tot 12% effectiever zijn geworden in computergebruik en dat kan enorme efficinecygevolgen hebben waardoor de cursussen zichzelf driedubbel terugverdienen.

diskeltische lurker

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat wij doen is mensen doorverwijzen naar opleidinginstituten zoals Computrain, aangezien we zelf geen cursussen er voor hebben.
jan_va schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 11:59:
Ik heb eens gekeken naar ECDL en het blijkt inderdaad standaard te zijn, lessen volgen adhv hun cursus is mogelijk via lescentra, maar e-learning is niet mogelijk.
ECDL heb ik op / via school gehad, dat zijn gewoon de basics van werken met Office, examen moet uiteindelijk weer wel digitaal.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11 02:50

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Misschien een late reactie maar ik kwam dit topic tegen toen ik aan het rondkijken was omtrent de opleiding ECDL.
Ik heb zelf wat MCSE certificaten welke nu inmiddels gedateerd zijn en sowieso bij bedrijven niet als ervaren computergebruiker erkend worden mits je in de ict werkzaam zou willen zijn.
Ik heb ECDL nodig voor mijn opleiding HBO CE en is goed voor een aantal studiepunten en tevens wordt er geclaimd dat bedrijven hier om vragen.
De boeken krijg ik binnenkort nog in verband met ECDL 5.0 maar wat is in het bedrijfsleven nu daadwerkelijk de waarde van deze papieren?
Wordt het geaccepteerd als zijnde ervaring in computergebruik of hoe moet ik dit nu zien?
Mijn vrouw heeft in het verleden dit al op school gehad en ik merk dat ik heel anders met bijvoorbeeld Excel omga als zij dat doet (ik doe het minder omslachtig) en ik krijg het zelfde resultaat.
Is het bij het zoeken van een commerciële functie handig om ECDL op mijn cv te zetten of moet ik het gewoon weglaten?

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

tip : zet het niet op je cv, anders wordt je sollicitatie afgesloten zoals deze draad.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.