Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

F-Toetsen Dell Inspiron

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen.

Gister is, na anderhalve maand, eindelijk mijn Dell Inspiron 15 binnengekomen. Allereerst moet ik even kwijt dat ik erg tevreden ben met de prestatie van dit dingetje. Er is alleen 1 ding waar ik mij ontzettend aan stoor: De F-toetsen.

Bij zo'n beetje elke laptop zitten volgens mij 12 F-toetsen, die, met het gebruik van de FN-toets gebruikt kunnen worden voor een alternatieve functie (zoals beeldschermswitchen, volumeregeling, Wireless Assistant etc.). Niks mis met dit systeem.

Het probleem bij mijn laptop is echter, dat het net andersom is! Ik moet de FN-toets gebruiken om de gewone F-toets te activeren en als ik dit niet doe gebruikt hij alle alternatieve acties! Bijvoorbeeld als ik een titel wil wijzigen in de explorer (F2) gooit hij mijn WIFI uit of als ik snel een programma af wil sluiten krikt hij mijn brightness omlaag.

Is er een manier om dit om te draaien of in het ergste geval de extra opties uit te schakelen zodat ik weer fatsoenlijk mijn F-toetsen kan gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie hulp en tips.

Met vriendelijke groet,
Jurjen

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Dat kan je volgens mij aanpassen met Dell Quickset voor het model laptop wat je hebt... dat kan je vinden op de supportsite van Dell.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Uninstalleren van die dell software? Ik gebruik het niet meer op m'n inspiron 1525, het enige wat onder de F-toetsen staat is power profile, sleep en CRT/LCD. Die laatste is overbodig door Windows 7's winkey+P, sleep kun je instellen aan allerlei andere acties, en staat toch altijd één muisklik weg, net zoals power profile wisselen (batterij-icoon klikken, en profiel klikken). Hoe minder dell-bloatware, hoe beter. M'n inspiron 1525 heeft een aparte balk voor mediatoetsen (inclusief volume), die in feite een soort van touchpad is bóven het toetsenbord. Ik weet niet hoe het met de nieuwe inspirons is, maar dat werkt ook gewoon zonder driver hier.

Waar jij waarschijnlijk last van hebt is inderdaad een instelling, of de fn-lock, dat zag je ook een tijdje op Logitech toetsenbordjes verschijnen. Bloed irritant, haast zo irritant als de beslissing om een extra '\' knop naast de linker shift te zetten.

Summum: basisknoppen (media, brightness) werken perfect zonder dell bloatware (brightness staat hier trouwens gewoon onder fn+pijltjestoetsen), en de rest is bereikbaar onder gewone windowsfuncties. Mijn advies is: hoe minder speciale dell features dmv TSR's, hoe beter.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Met simple googlen op 'Dell Inspiron 15 FN lock' blijkt dat het een BIOS-instelling is die de FN-lock regelt. Dus even het BIOS induiken en dat uitschakelen zou je probleem op moeten lossen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 12:01:
Met simple googlen op 'Dell Inspiron 15 FN lock' blijkt dat het een BIOS-instelling is die de FN-lock regelt. Dus even het BIOS induiken en dat uitschakelen zou je probleem op moeten lossen.
100% gelijk :) Het is me gelukt. Bedankt voor de reacties.