Toon posts:

7900 GT condensator afgebroken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
En bij deze mijn allereerste topic :)

Ik heb onlangs van een mede-tweaker een compleet systeem overgekocht. Hier heb ik alles uitgehaald wat voor mij een upgrade was en in mijn pc gezet. Hier kwam dus ook een Ati 4850 uit en die ging er bij mij in. Toen heb ik heel enthousiast mijn oude 7900 GT aan mijn broertje gegeven als upgrade van zijn 6600 GT. Hij door het dolle heen, zo blij was hij.
Eenmaal bij hem ingebouwd, inclusief zwaardere voeding, kwam hij naar me toe dat hij een onderdeel in zijn kast had gevonden. Dat bleek een condensator te zijn, afkomstig van mijn oude trouwe 7900 GT. Nu ben ik gelukkig niet gehinderd door enige kennis van elektronica, dus hoop ik eigenlijk dat iemand hier mij duidelijk kan maken hoe ernstig dit is. Bij deze de foto's:

Het afgebroken onderdeel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ukqKRHhhjHvzJTtHPvBtBIBj/thumb.jpg
Linkje naar groter: Klik

De kaart zelf:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/COG7x8MtLaq9iM0lTK81sycB/thumb.jpg
Linkje naar groter: Klik

Ik heb door dat het een condensator is, ik vermoed dat het dus met de voeding te maken, ook vanwege de positionering rechtsonder op de kaart (gezien zoals op de foto).

De kaart werkt nu dus nog wel, maar mn broertje zei dat hij wel wat rare dingen heeft gezien, delen van een spel die dubbel (of nog vaker) op het scherm staan bijvoorbeeld.

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-04 12:24
tja, die dingen zitten er niet voor niks op :)

zitten de pootjes nog aan het onderdeel? dan zou je namelijk kunnen proberen het ding terug te solderen.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Verwijderd

Topicstarter
Verderf schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:30:
tja, die dingen zitten er niet voor niks op :)

zitten de pootjes nog aan het onderdeel? dan zou je namelijk kunnen proberen het ding terug te solderen.
Hehe ja dat had ik inderdaad door :)

De pootjes zitten er nog aan, maar ik ben zelf zowiezo geen soldeerheld, en de enige die ik ken die wel eens een soldeerbout zou kunnen hebben die klein genoeg is voor dit formaat woont op een uur rijden afstand, dus daar zou ik pas van het weekend langs kunnen.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-05 13:24
Veel andere opties dan deze - of een vergelijkbare - condensator terug solderen heb je niet. Lijm, plakband of andere wilde ideeen gaan geen betrouwbare oplossing opleveren.

Ergo, op zoek naar een vrijwilliger met soldeerbout.

Op het moment dat het restant condensator niet meer bruikbaar is, wordt het opeens een stuk ingewikkelder. Mag je gaan achterhalen welke waarde deze heeft....

Verwijderd

Topicstarter
Van t weekend toch maar ns een paar uurtjes ervoor uit trekken dus... Wat je al niet over moet hebben voor familie ;)

Het was niet het antwoord waar ik op hoopte, maar bedankt voor de reacties :)

Verwijderd

Condensator zal wel voor een stabiele spanning moeten zorgen. Maar als je hem er weer opzet wel goed om doen he, anders is het *plof*.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip, hoop stiekem wel dat diegene weet welke kant hij op moet, hij is wel heel erg thuis in elektronica.

• jagana
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-05 14:04
Het zwarte randje (bovenop de condensator) die moet naar de onderkan van de kaart.

Je kan aan de onderkant van de condensator (de pootjes dus) ook zien welke er schuin is afgebroken, die moet uiteraard dan aan de rechter kant.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt, ik zal de richting onthouden. Kan ik mijn broertje hopelijk na het weekend weer helemaal blij maken :)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 00:30:
Ok, bedankt, ik zal de richting onthouden.
Maak het niet te moeilijk, google gewoon even een plaatje van de kaart in kwestie om te kijken hoe die moet zitten ;)

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 14-01-2010 15:20 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Maarrrrrrrrrrr... werkt alles nog wel gewoon goed zonder de condensator?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zoals hij zei ziet zijn broertje rare dingen op het scherm. Dat komt door de minder stabiele spanning. Dit kan overigens ook extra belastend zijn voor andere onderdelen op de kaart die kunnen gaan falen. De kaart even niet gebruiken dus!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:10

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Jejking schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 15:20:
Maarrrrrrrrrrr... werkt alles nog wel gewoon goed zonder de condensator?
Antwoord:
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:27:
...
De kaart werkt nu dus nog wel, maar mn broertje zei dat hij wel wat rare dingen heeft gezien, delen van een spel die dubbel (of nog vaker) op het scherm staan bijvoorbeeld.
...
Ik heb al eens vaker nieuwe condensators op videokaarten en moederborden gesoldeerd, je kan niet veel fout doen. Waar je rekening mee moet houden is dat hij de juiste kant op staat, en dat je de hem niet te heet laat worden.

It's a longshot om het te vragen, maar waar woon je? Als dat een beetje in de buurt is wil ik mij en mijn soldeerbout wel ter beschikking stellen. Edit: nevermind, in Almere zie ik, das een end bij mij vandaan.

Mocht je er zelf aan gaan beginnen, kan ik je aanraden het oude soldeer te verwijderen met koperlint (en een beetje kaarsvet als het niet zo lekker gaat). Steek de condensator er weer in en stip beide pootjes aan met tin waar een harskern in zit. Gebruik geen soldeervet of dat zure spul (SR-34 heet dat geloof ik?), dat wordt gegarandeerd geknoei en zorgt voor erosie naar verloop van tijd.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:54
Ik heb nog een oude 7900GT liggen (voor onderdelen) mocht je oude condensator kapot zijn. Stuur hem niet op, contact me if needed!

[ Voor 7% gewijzigd door Tomino op 14-01-2010 15:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
R420R schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 15:43:
Ik heb al eens vaker nieuwe condensators op videokaarten en moederborden gesoldeerd, je kan niet veel fout doen. Waar je rekening mee moet houden is dat hij de juiste kant op staat, en dat je de hem niet te heet laat worden.

It's a longshot om het te vragen, maar waar woon je? Als dat een beetje in de buurt is wil ik mij en mijn soldeerbout wel ter beschikking stellen. Edit: nevermind, in Almere zie ik, das een end bij mij vandaan.

Mocht je er zelf aan gaan beginnen, kan ik je aanraden het oude soldeer te verwijderen met koperlint (en een beetje kaarsvet als het niet zo lekker gaat). Steek de condensator er weer in en stip beide pootjes aan met tin waar een harskern in zit. Gebruik geen soldeervet of dat zure spul (SR-34 heet dat geloof ik?), dat wordt gegarandeerd geknoei en zorgt voor erosie naar verloop van tijd.
Helaas inderdaad Almere. Nou rij ik nog wel eens grote delen van het land door maar net niet jouw richting op. In ieder geval bedankt voor het aanbod en de tips, ik zal zorgen dat ik dit topic bij de hand heb als ik er zaterdag ben.
Tomino schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 15:44:
Ik heb nog een oude 7900GT liggen (voor onderdelen) mocht je oude condensator kapot zijn. Stuur hem niet op, contact me if needed!
Ook jij uiteraard hartelijk bedankt voor het aanbod! Gebruikt de betreffende kaart wel dezelfde condensators dan? Toen ik zocht op de letters op de condensator kwam ik wel tegen dat een slechts een aantal fabrikanten deze hebben gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2010 15:53 . Reden: quote gefixt ]

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:54
Das een goede. Ik had een XFX 7900GT vivi.
Mag je zelf kijken of je er wat aan hebt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe geweldige instelling ;)
Bedankt, mocht het zaterdag niet lukken ga ik het uitzoeken.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

jagana schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:48:
Het zwarte randje (bovenop de condensator) die moet naar de onderkan van de kaart.

Je kan aan de onderkant van de condensator (de pootjes dus) ook zien welke er schuin is afgebroken, die moet uiteraard dan aan de rechter kant.
Dit is dus niet waar.

http://www.theinquirer.net/img/10658/e79gt1.jpg

Hier zie ik duidelijk dat het zwarte stukje links zit.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Xenomorphh heeft gelijk: kijk maar.

Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/4940/186241.jpg

Als je naar de rode pijlen kijkt zie je dat de witgekleurde helft van de tekening naar boven gericht staat. De zwarte helft van de condensator staat ook in die richting. De losse condensator moet dus op de in het geel aangegeven plek zitten met de orientatie die het plaatje heeft (witte helft naar links = zwarte helft naar link op de cap).

Dit strookt ook met wat ik eerder tegen ben gekomen bij printplaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Blaat op 14-01-2010 16:30 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Verwijderd

Topicstarter
Hij is gisteren gesoldeerd, het spoor op de print bleek ook beschadigd. De richting die hierboven genoemd werd klopt, met het zwarte vlak dezelfde richting op als het witte vlak. Vanavond gaat hij er weer in, ik laat nog weten of hij het weer goed doet :)
Bedankt voor het meedenken allemaal!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Goed om te weten. Ik hoop dat je broertje er weer eventjes mee vooruit kan.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... kreeg vandaag helaas te horen dat hij nog steeds dingen zag die er niet hoorden, blijkbaar is er dus iets beschadigd toen hij hem testte zonder de condensator er weer op. Jammer maar helaas.
Toen ik hem daarna inbouwde ben ik er meteen achter gekomen hoe hij eraf is gebroken, als je de kaart er netjes recht in doet zitten de sata-aansluitingen precies onder het PCB. Bedankt maar weer Asus. Natuurlijk had mn broertje dat kunnen zien, maar dat joch moet het ook nog leren :)

In ieder geval iedereen bedankt voor de tips en het meedenken!

• nedernakker
  • Laatst online: 16-11-2024
ik zit zo naar je plaatje te kijken, maar heb je die cap nu gesoldeerd op waar dat gele rondje zit op de pcb? want hij moet op het zwarte voetje toch?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Als je dat "voetje" boven de gele cirkel bedoeld dat is geen voetje maar een spoel (links ervan staat L11 inductor 11 dus). net onder het zwarte blokje zie je nog c130 staan daar hoort die condensator. correct me if i'm wrong

Verwijderd

Topicstarter
Hij is inderdaad gesoldeerd op de plaats waar het gele rondje zit.

Ik heb het zelf niet gedaan maar laten doen door een oude buurman van me die wel verstand van elektronica heeft EN ervaring heeft met het solderen van componenten op printplaten.

Zoals op de foto te zien is is een deel van het spoor beschadigd op de printplaat, dit heeft hij gerepareerd na het verwijderen van het oude soldeer. Hierna is het er opnieuw op gesoldeerd.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2010 00:41 . Reden: typo ]

Pagina: 1